Bukefalos 28 år!

Hästhandlare granskas i TV3

Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jag vet inte riktigt varför Lovisaleonora_ inte ska kunna skriva "som vilken annan användare som helst" här på Buke? Hon är anonym såvida hon själv inte berättar vem hon är och det har jag inte sett henne göra?

Jag kan ha missat ngt.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*KL

Jag måste hålla med om att programmet var rent pinsamt, HUR man ens kan försöka kalla det "samhällsjournalistik" kan jag inte för mitt liv förstå. Det var katastrof rent ut sagt. Man fick ju inte fram nånting vettigt alls.

Och precis som många skriver, köparna borde ju givetvis gjort egna besiktningar och inte bara förutsatt att allt ska vara okej när priset är lite för bra. Samtidigt är det ju ganska känt att hästhandlaren i fråga kan vara besvärlig att göra affärer med, men det var så himla mycket som fattades bland informationen man som tittare fick att det knappt gick att utläsa.

Tyvärr gjorde programmets dåliga kvalitet att något budskap knappast kan ha nått ut till särskilt många.

Det kallas 3:an... (Dock tycker jag uppdrag granskning börjar tappa kvalitet det med men men).

*KL*

Såg nu på play och tänkte på en sak, hästen som hade lösa benbiter, var oridbar osv. de sa hon ju att hon inte visst var skadad, kan inte det vara sant? Om hon inte heller röntgade innan hon köpte så kanske hon helt enkelt inte visste något och heller inte kunde upplysa om det? Jag menar; min ponny som jag sålde "nyss" skulle köparna ju kunna röntga nu och hitta något som jag inte visste fanns där (alla fel märks ju inte med en gång). Har jag då brutit mot upplysningsplikten trots att jag inte hade kunnat upplysa om något?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Har haft en del att göra med denna människa och kan bara säga att hon ska inte vara i närheten av hästar. Hon ser bara till pengarna. Har ridit en del hästar åt henne(som hon hade uppstallade hos en bekant), så jag vet vilken sorts hästar hon tar in =( En häst skickades runt i hela Sverige, en sväng till Danmark och sen dumpades bakom ett stall halva vintern. Fick knappt ngn mat, gick med samma(dubbla) täcken och var full med stygnflugelarver. Var spekulant(ville rädda) men var så mkt lögner om denna häst att jag backade. Tackochlov hamnade denna lilla häst hos en toppenperson! Det pågår så mkt skit i hennes företag så det är knappt sant. Har hört från säkra källor, sett och upplevt helt sjuka saker från denna människa. Hoppas att dom stackare som köpt av henne får igen sina pengar och att hon får sitt straff tillslut.

Då hoppas jag att du anmälde vanvården du såg till länsstyrelsen?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det är väl så, kollar sällan på annat än SVT om jag kollar på TV alls...

Men ja, jag håller absolut med om din poäng, jag tänkte på det också. Det kan ju faktiskt ha varit att hon inte visste något om de pålagringarna, för som säljare röntgar man ju inte hästarna hur som helst. Som tur är så har "reportern" förberett sig så bra: "Det räcker nu, vi kommer ingenstans".

Med det dock inte sagt att hon inte kan ha underlåtit att lämna upplysningar om andra hästars medicinska tillstånd.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Hur hästhållningen är hos denna hästhandlare är kan jag inte utala mig om men jag har en uppfödning som hamnade där,helt plötsligt kontaktade olika bekanta mig och frågade hur jag bara kunde sälja häst till henne. Hon lämnades visst i byte mot någon annan häst. När hon såldes vidare fick jag kontakt med den nya ägaren som sa att hon varit alldeles för mager förutom det hade det inte varit några problem däremot hade hon köpt en häst till därifrån som efter ett tag helt plötsligt bara blev tvärhalt.Tycker dock att en del av de brister som hästarna i programet visade upp borde kanske köparna lagt märke till men det är också säljaren skyldighet att informera om hästarna eventuella fel och brister men det är nog inte helt lätt att vara oerfaren hästköpare heller det bästa är nog att ha en mer erfaren person med sig och att själv ordna med en veterinärbesiktning på en klinik som man har gott förtroende för eller att själv vara med vid besiktningen. Min Ida fick sig ju ett gott hem till sist.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Vad jag framför allt vänder mig emot i detta program är att man så uppenbart tar ställning mot säljaren och med köparna. Litar man så lite på sina tittares slutledningsförmåga? Jag som tittare är faktiskt fullt kapabel att se att säljaren uppenbart inte har helt rent mjöl i påsen, men jag vill i alla fall inte att TV3 talar om för mig vad jag ska tycka. Är det så svårt att sakligt presentera ALLA fakta (för helt uppenbart var det bitar i historien som man valde att inte visa) och låta båda sidor komma till tals?

Ja, köparna hade köpt skadade och sjuka hästar. Men man får ju inte vara så dum att man litar på säljarens besiktning gjord för en månad sedan, alla som sålt och köpt häst vet att besiktningsprotokollet är ju i princip värdelöst den sekund besiktningen är över.

Som Mackan så fint sa: jornalistiken ger jag inte ett ruttet lingon för. Men man borde väl inte vänta sig något annat av pajas-kanal som TV3 heller...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jag håller helt med dig, det är precis det jag menar!

i sitt svar till mig när jag mailade dem hade de dessutom mage att hänvisa till "journalistik" ang. att de stormade in på säljarens tomt , dvs att "journalistik kräver att man låter båda sidor ge sin sida av saken". Jo tjena! Det som är grundessensen av journalistik i ordets sanna ursprungsbemärkelse är en OBJEKTIV bild av bägge sidor utan att själv ta ställning i frågan. Det hör till grundessensen av sann journalistik! När jag svarade och påpekade detta för dem har de inte svarat sen dess :angel:

seriöst så tycker jag man blir beklämd, för jag lovar att det sitter väldigt många människor och tittar på såna här program som sväljer allt med hull och hår och den bild som presenteras dem som sann för - det är ju så det visades i media. :cool:
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Ja det är faktiskt ingen bra jornalistik, lite amatörnivå. inte för att jag säkert hade gjort mkt bättre själv, men är å andra sidan inte ens inom den branschen öht. Men när man nu har ett program så kan man ju oxå ha lite mer kvalité i det, inte bara jada jada, korthygget och väldigt dömmande, för lite granskning.

Sen så har jag personligen väldigt klyvna känslor för denna Aschberg, när han kommer åkandes på en av sina traktorer hur som helst och man nästan får hoppa åt sidan på vägen... ja det är många där som är irriterade på honom. Men tja ingen är väl fullkomlig. Men lite den nivån är "sanning och konsekvens" på känner jag.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

jag förstår inte riktigt hur tonen i denna sliga blivit till???? Står på säljarens sida??!! Vad programmet fick fram var att hon köpt den sista hästen sen sålt den till en tjej som besiktat röntgat och ultraljudat på klinik gick ej igeom besiktning eller ultraljud. hästen såldes åter till hästhandlaren hon säljer igen (hästen är fyra år kan tilläggas) och säger att den gått igeom klinikbesiktningen utan anmärkning!!! Ho ljuger och hästarna lider!! Det är väll saken som är viktig. jag vet dessutom mer pga trådar som rederats om denna hästhandlare på andra forum. hästen hade gått omkull två dagar innan besiktningen och vet bekräftade att den hältan kunde ha med det att göra så köparen fick öppet köp för att kunna göra egen besiktning på hemma plan när hästen vilat lite pga långt avstånd gick hon dumt nog med på det men kunde väll inte veta att kvin an skulle köra företaget i konkurs på två månader. Men det handlar om att hon påstår sig inte veta men i detta fallet visste hon att hästen var sjuk och valde att ljuga...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det kommer alltid att finnas människor som försöker lura andra människor. Vare sig det gäller en cykel, en bil, en hund, ett marsvin eller en häst. Det som skiljer är väl närmast summorna.

Visst är det fult, oärligt och fördjävligt. Och det anser samhället också. MEN mitt främsta intresse är att skydda mig själv från att bli lurad, och om alla är medvetna konsumenter så kommer det inte att finnas någon marknad för skojarna. Det är enda sättet att manövrera ut dem. Finns det inga pengar att tjäna, kan de inte hålla på.

Att ta reda på skicket på det man avser köpa är väl A & O? Inte bara aningslöst och naivt gå på säjarens utsago, som i o f s kan vara fullt sanningsenlig, men å andra sidan kan vara rent båg - alla håller sig inte till lagen. Om kalla fakta säger att - i det här fallet - hästen inte är frisk , varför i hela världen väljer man att köpa den? Väljer man att köpa en trasig bil, lägga pengar på att reparera den och sedan hävda att man blivit lurad?

Ja, jag håller med om att världen är full av oärliga människor. Men är det inte bättre att försöka skydda sig själv genom att vara medveten om vad man köper, hellre än överdrivet naiv och helt förlita sig på säljarens version av sanningen?

I vissa fall framgår det ju redan vid annonseringen att det är en hund begraven - när samtliga annonserade hästar ligger under halva marknadspriset t ex.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

I vissa fall framgår det ju redan vid annonseringen att det är en hund begraven - när samtliga annonserade hästar ligger under halva marknadspriset t ex.

Ja jag har inte sett programmet men med anledning av den här diskussionen så kikade jag på företagets hemsida. Det är helt klart så att de medvetet riktar sig till okunniga! Den som har minsta gnutta kunskap drar öronen åt sig när den upptäcker att så gott som samtliga hästar -som du säger- annonseras ut till klart under 50% av normalpris. Riktigt ful affärsstrategi.

Men egentligen övergår det mitt förstånd att någon ens överväger att göra affärer med dem.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det kommer alltid att finnas människor som försöker lura andra människor. Vare sig det gäller en cykel, en bil, en hund, ett marsvin eller en häst. Det som skiljer är väl närmast summorna.

Visst är det fult, oärligt och fördjävligt. Och det anser samhället också. MEN mitt främsta intresse är att skydda mig själv från att bli lurad, och om alla är medvetna konsumenter så kommer det inte att finnas någon marknad för skojarna. Det är enda sättet att manövrera ut dem. Finns det inga pengar att tjäna, kan de inte hålla på.

Att ta reda på skicket på det man avser köpa är väl A & O? Inte bara aningslöst och naivt gå på säjarens utsago, som i o f s kan vara fullt sanningsenlig, men å andra sidan kan vara rent båg - alla håller sig inte till lagen. Om kalla fakta säger att - i det här fallet - hästen inte är frisk , varför i hela världen väljer man att köpa den? Väljer man att köpa en trasig bil, lägga pengar på att reparera den och sedan hävda att man blivit lurad?

Ja, jag håller med om att världen är full av oärliga människor. Men är det inte bättre att försöka skydda sig själv genom att vara medveten om vad man köper, hellre än överdrivet naiv och helt förlita sig på säljarens version av sanningen?

I vissa fall framgår det ju redan vid annonseringen att det är en hund begraven - när samtliga annonserade hästar ligger under halva marknadspriset t ex.

Precis exakt såhär är det ju, och programmet hade varit SÅ mycket mera produktivt och givande för var och gemene man, om även denna aspekt gällande hästköp och hästaffärer hade funnits med, dvs vad man som köpare bör tänka till runt, ta i beaktning och de frågeställningar man själv bör göra i samband med hästköp. Hade programmet haft en objektiv vinkling av hästköp, hästförsäljning och riskerna och dilemman runt detta från bägge parters håll hade vi haft ett riktigt givande program. Nu är ju detta inte denna series syfte alls, och det är beklagligt, för tyvärr tror jag det finns mycket oinsatt folk därute som ser såna här program och sväljer den subjektiva bilden med hull och hår helt enkelt för att "det var på TV och då är det sant".
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller såklart med dig men.. det var ju heller inte ett klart köp för hon skulle som sagt besikta om hästen på egen klinik vilket jag ser som väldigt seriöst. men felet hon gjorde var att ge marika pengarna innan hon kunnat se att hästen inte bara var öm efter omkullgåningen. kan även berätta att säljaren talade om att hästen nu skulle bli avelssto nån dag senare såldes den på annons för samma pengar igen som tävlingshäst i hoppning. köparna som drabbats nu var ovetande om denna hemska hästhandlare som du skrev tidigare nu använder vi den kunskap vi fått och ser till att detta hemska djurhandlande får ett slut. och klart man måste se om sig själva men jag tror tyvärr vår känsla för djuren försvinner helt den dag vi endast ser om vår plånbok och inte använder hjärtat i vårt köp.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

vad jag kan se använder alldeles för många just hjärtat vid köp och köper ej genomkollade eller rent ut sagt redan konstaterat sjuka hästar för att hjärtat styr dom snarare än ett kallt nyktert huvud och sunt förnuft.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Det finns vettiga böcker i ämnet, t ex "Köpa häst : en handbok" av Anna Schage. Att låna den på biblioteket kan vara en bra början på ett hästköp. Om man inte ens tar det enkla steget (eller investerar svindlande 165 kr) känns det som det inte spelar någon roll vad som skrivs och sägs var - alla är världsmästare och kan bäst själv...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Problemet är väl att de här tokiga köpen skett med hjärtat? För inte är det med hjärnan i alla fall.

Hur kan en häst - som inte går igenom besiktning 1 - gå igenom besiktning några dagar senare (när den säljs som hopphäst) undrar man ju nyfiket? Eller var det ÄNNU EN köpare som struntade i att göra egen besiktning?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Ja jag har inte sett programmet men med anledning av den här diskussionen så kikade jag på företagets hemsida. Det är helt klart så att de medvetet riktar sig till okunniga! Den som har minsta gnutta kunskap drar öronen åt sig när den upptäcker att så gott som samtliga hästar -som du säger- annonseras ut till klart under 50% av normalpris. Riktigt ful affärsstrategi.

Men egentligen övergår det mitt förstånd att någon ens överväger att göra affärer med dem.

Dom är NYLIGEN rejält prisreducerade. Vet inte om det skedde strax innan programmet skulle sändas, el. efter . Jag var inne på hennes sida dagen efter & då var dom flesta prissänkta. Om du läser tidigare inlägg i denna tråd så nämns en av hästarna som sänks från 45 000 till 10 000:- pg.av "plötsliga" röntgenfynd . Den var kärnfrisk när jag provred den för 3 månader sedan :eek: enl. henne.
Den kändes inte hundra när jag red den, men då red jag i en hage i lätt uppförsbacke, så det var svårt att ta på vad det var. Dom hade inget bättre yta att provrida på. Så det är inte konstigt om folk missar hältor vid provridning hos henne, med avsaknad av paddock el. plana ytor, el. så vill hon inte tillhandahålla det
:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Jo jag såg att det var flera som hade diverse röntgenfynd och annat, och lågt pris därför. Men jag reagerade även på priserna för de (påstått :angel:) friska hästarna. Unghästar med stam för 15 papp t ex.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

ALLA priserna låg långt under marknadsvärde om beskrivningen stämmer.

Om hästen i dina ögon var ojämn redan vid provridningen, tror du verkligen att den gått UA genom en seriös veterinärbesiktning? Alltså är ju inte risken att bli "pålurad" en sjuk häst så överhängande, om man tar sin roll som seriös köpare på allvar.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

vad jag kan se använder alldeles för många just hjärtat vid köp och köper ej genomkollade eller rent ut sagt redan konstaterat sjuka hästar för att hjärtat styr dom snarare än ett kallt nyktert huvud och sunt förnuft.

och det är väl en sak, om man vill köpa en sjuk häst är väl "skit det samma", däremot vet jag inte om man då kan kalla sig "lurad".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 980
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir både ridsport och familjerelationer när sex pappor ska coachas till ryttare av sina döttrar. I TV3:s "Det stora hoppet" sätter...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter TV3 har i veckan bjudit på tre premiärer. Men tittandet linjärt har varit svagt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp