Hästhandlare granskas i TV3

Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Halvt knapplån.

Läser man recensioner på nätet om försäljningsstallet ifråga så förefaller det vara ungefär 60% nöjda köpare och 40% missnöjda.

Jag håller med alla som skrivit här i tråden ang. att självfallet förekommer det skumrask affärer i den här branschen. Det försvarar jag inte för en sekund. Det jag reagerade på var programmet - den "journalistik" som utförs är såpopera, där man samlar ihop lite underlag som pekar mot ett visst håll, och sen bedriver publikt häxdrev i tv rutan. Hur kan det vara lagligt att hänga ut någon på det sätter med namn och identitet och live kameror rakt upp i nyllet , när man för övrigt i svensk media har policyn att inte nämna eller publicera identitetsröjande information på ett sånt här öppet sätt såvida inte ngn dömts officiellt i rättegång?
Jag skrev faktiskt en mail till strix television och framförde mina synpunkter runt detta. Fick ett svar tillbaks att den "journalistik" de bedriver så ansåg de att säljaren hade rätt att få komma till tals - därav instormningen på dennes egendom osv. Ja eller hur?!
det som skall prägla journalistik är en objektiv syn där man belyser alla parters sidor och alla sidor av problematik. Det var INTE vad som gjordes i detta programmet, över huvud taget förefaller det som man har noll koll på problematiken att levande djur i dagsläget faller under allmänna konsumentköplagen som en hårdvara eller en maskin gör. Hade man haft ngn som helst koll eller vilja att belysa frågan objektivt hade detta funnits med. Programmet hade blivit SÅ mycket intressantare och haft en helt annan substans om man hade varit seriös, snarare än att vara en såpopera med sensations syfte från en redan bestämd vinkel.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Hur kan det vara lagligt att hänga ut någon på det sätter med namn och identitet och live kameror rakt upp i nyllet , när man för övrigt i svensk media har policyn att inte nämna eller publicera identitetsröjande information på ett sånt här öppet sätt såvida inte ngn dömts officiellt i rättegång?

Men hon har ju dömts, även om hon själv inte behagade att dyka upp på rättegången.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Hade jag en halvknackig häst hade jag utan problem kunnat tratta i den butta och vet precis vilken veterinär som hade gett den UA vid en gårdsbesiktning, även om den uppvisat en mindre god dagsform.

Vet också en försäkringsbolagsrepresentant i krokarna som ägnat sig åt hästförsäljning på uppdrag åt kunder. Hästarna var i flera fall under medicinering när köparna provred (lapparna på boxen togs dock ner när det kom spekulanter). Hästarna besiktigades medicinerade och fraktades iväg till sina nya ägare. Som var tillbaka efter en månad, fly förbannade med en halt häst i stallet.

Ja, så går det till ute i stallen.

Om du nu sitter inne med så mkt ren fakta så förstår jag faktiskt inte varför du inte delger den till redaktionen så det kanske äntligen i framtiden kommer uppvisas ett lite mera seriöst program som grundar sig på att uppvisa själva grundproblemet.

Det som framkom i programet är rent löjeväckande,, en försäljare med klippkort hos både kronofogden,skattemyndigheten och tingsrätten. I andra änden sk. hästmänniska som helt saknar kunskap som storgråter för att få empati.

Alltså,,, bara var framgår det vem som utsätts för det verkliga lidandet i denna "penningtvätt" .

Personligen efter vad du skrivit här och främst i egenskap av att fått förtroendet att vara moderator,, här har du ditt livs tjans att verkligen leva upp till bevis.

Man ska aldrig ens tveka på raportera till berörd instans när man noterar att det försekommer missförhållanden där den enskilda individen blir lidande.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Ursäkta, men vad yrar du om?! Varför i hela friden skulle jag gå till MEDIA? Slaskjournalistik är inget jag stödjer.

Det är respektive myndighet som utreder missförhållande, inte media. Och de må arbeta långsamt, men jag hyser fortfarande gott hopp om att de kommer tillrätta med sina organisatoriska problem.

Vad min moderatorroll skulle ha med detta att göra får du gärna kasta ljus över, för det är inget som framgår. Inte ens dimmigt.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Halvt knapplån.

Hur kan det vara lagligt att hänga ut någon på det sätter med namn och identitet och live kameror rakt upp i nyllet , när man för övrigt i svensk media har policyn att inte nämna eller publicera identitetsröjande information på ett sånt här öppet sätt såvida inte ngn dömts officiellt i rättegång?

Är det dom lurade köparna du tänker på när du nämner namn, identitet och live kameror rakt upp i nyllet??

Ja i det fallet undrar faktiskt jag oxå hur man frivilligt inför hela svenska folket vill blotta sig.

Vi bör ha i åtanke att denna redaktion med främst Arselberg i centrum sällan på sista tiden gjort sig kända för god journalestik eller fakta program.

Deras policy är att skapa tittarsiffror och bra "underhållning"

Det finns ett samband och det är att alla vill tjäna pengar och skiter fullständigt i vad det innebär för den enskilda individens kränkning.

Köparen söker en billig häst, säljaren säljer en häst och har full koll på lagstiftningen, vissa yrkesutövare har inga spärrar för att ta del av en viss procent och bäst av allt,,, reportrarna vinklar allt för att uppnå så höga tittarsiffror som möjligt, och främst på bästa sändningstid.

Ingen,, ingen verkar ens notera vem som är den enda individen som verkligen förtjänar att förklara sitt lidande.

Empati,, var har innebörden med det ordet lett till dagens många sk hästmänniskor??
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Men hon har ju dömts, även om hon själv inte behagade att dyka upp på rättegången.

hur många gånger har hon dömts? att som säljare bli dömd i samband med hästköp torde vara lätt nuförtiden. Om hon dömts en gång - ska hon därmed bli klassad som att aldrig seriöst förmedla/sälja några hästar ö.h.t?
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Är det dom lurade köparna du tänker på när du nämner namn, identitet och live kameror rakt upp i nyllet??

Ja i det fallet undrar faktiskt jag oxå hur man frivilligt inför hela svenska folket vill blotta sig.

Vi bör ha i åtanke att denna redaktion med främst Arselberg i centrum sällan på sista tiden gjort sig kända för god journalestik eller fakta program.

Deras policy är att skapa tittarsiffror och bra "underhållning"

Det finns ett samband och det är att alla vill tjäna pengar och skiter fullständigt i vad det innebär för den enskilda individens kränkning.

Köparen söker en billig häst, säljaren säljer en häst och har full koll på lagstiftningen, vissa yrkesutövare har inga spärrar för att ta del av en viss procent och bäst av allt,,, reportrarna vinklar allt för att uppnå så höga tittarsiffror som möjligt, och främst på bästa sändningstid.

Ingen,, ingen verkar ens notera vem som är den enda individen som verkligen förtjänar att förklara sitt lidande.

Empati,, var har innebörden med det ordet lett till dagens många sk hästmänniskor??

Nä jag menade faktiskt säljaren i första hand, vars tomt man stormar in på med en redan antagen inställning dvs personen har redan "dömts". Men du har helt rätt nu när du säger det, att det kan appliceras även på hästägarna, dock lär de bara framstå som kompletta idioter för de som är vettigt insatta runt hästköp. för övriga tittare som inte ö.h.t vet ngt om detta kommer de framstå som änglar : )

ang. Aschberg och c/o så är det ju precis det jag skriver - deras "journalistik" ger jag inte ett ruttet lingon för. Det är underhållning a la skandal såpa och inget annat. Tyvärr tror jag det finns många tittare som inte uppfattar detta utan köper allt med hull och hår.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

KL

Jag har ju som sagt precis (för 3 månader sedan) köpt häst från henne. Som jag skrev tidigare så fanns det veterinärintyg på att allt var ua, hon hade även namnet och numret till veterinären som precis gjort besiktningen. Ska även tillägga att hästen var såld till en 14-årig tjej som aldrig haft häst tidigare och hon klarade helt enkelt inte av honom pga han är stor och ganska busig utav sig så han kom tillbaka till hästhandlaren för försäljning och då köpte jag honom. Så egentligen köpte jag ju hästen av en annan person (hästens tidigare ägare), men det är hon som förmedlat hästen tidigare och även förmedlat honom till mig.

Jag skulle varit mycket mer uppmärksam, det är jag väl medveten om men det är fortfarande inte okej att sälja hästar som faktiskt är skadade från början, det är heller inte okej att sälja en bil som går en mil och sen rasar motorn, men en häst är ändå ett liv och har man några som helst känslor så gör man inte på detta viset.

Efter köpet har jag varit inne på klinik för tandkoll (hästen ifråga är 7 år), där visade det sig att han slitit ner p2: orna till hälften, vilket jag omöjligt kan ha gjort på en månad med endast markträning i grimma. Jag började ju förstå att allt inte stod rätt till och valde att åka och göra en ny besiktning. Diagnosen blev: Kraftig osteoartros i mellersta och nedersta glidleder (benspatt) bb. Kraftiga osteofyter och kraftig konturstörning över leden, mycket röntgentäthet osv..Lindrig-måttlig osteofyt i kronled.

Detta är heller ingenting som jag kan orsakat på mindre än 3 månader och jag fick ett skriftligt intyg på att skadan (spatten) funnit i minst 6 månader. Veterinären trodde även att han tidigare varit både behandlad och opererad för spatten. Det kändes/syntes heller ingenting vid provridningen, han hoppade fint 120 cm och var pigg och framåt med ett härligt steg.
Hade jag tagit honom till klinik och röntgat honom innan köpet så hade jag ju vetat om det, så självklart får jag skylla mig själv även om jag tycker att som säljare bör man upplysa. Jag hade inte hjärta till att lämna tillbaka honom, så jag valde att gå med på en förlikning och pengarna landade på mitt konto inom 10 minuter från det att jag hade bestämt mig. Så jag skulle inte vilja säga att hon bråkat med mig, hon har pratat med mig varje gång jag ringt, lugnt och fint och velat komma fram till en lösning. Nu efter jag sett programmet så är jag helt chockad över att jag ens fick några pengar öht.

Sen håller jag med moon, hon är verkligen HUR trevlig som helst, hon har alltid dem rätta orden och jag kan säga att hur arg och ledsen jag än var över det här så blev jag aldrig arg på henne personligen, sen att jag drog huvudet ner i kudden och svor är ju en annan sak. Hon är en person som verkligen kan prata för sig och en person man lätt luras utav... och alla kan vi någon gång bli lurade ordentligt här i livet men det är fruktansvärt när det gäller djur och levande varelser som faktiskt har ett liv!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Knapplån

Jag gillar inte heller hästskojare men undrar i mitt stilla sinne om folk tror att

1. Alla hästar är antingen helt felfria och friska eller kan botas?
2. Alla hästar som har defekter(70%..?) kan stanna hos sina ägare alternativt avlivas?

Inte så att man ska luras och påstå att en häst som är sjuk är frisk, men vart ska alla halvrisiga hästar ta vägen? De behöver också säljas...

Man måste förstå att det finns inga "fynd", och funnes det sådana så hade nån redan köpt dem. Tycker det är hemskt med hästar som lider, men det är inte synd om inkompetenta människor som är ute och shoppar häst på det här viset.

Sen en annan sak...
Baserat på vad man ser ute i manegerna idag så finns alldeles för lite känsla och respekt för djuren hos ägarna.
Det går utmärkt för de flesta att ha en skavank på sin häst, man kan träna därefter och ha trevligt med sin häst.
Men idag ska alla köra så himla hårt med hästarna fast men inte har kunskap och inte feeling.
Man hoppar många språng på träningarna och högt, fast man egentligen kanske har problem med svängen före hindret tex.
Då behöver man ju en stålhäst som kan betala det priset med sin kropp.
Kan den inte det så ska den bytas, och då ska någon annan ha skulden tex säljaren eller försäkringsbolaget.
Tråkig utveckling!
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Kan inte annat än att hålla med angående programmets upplägg. Varför ta med en häst som är såld för 22 000:-, i min värld är det bara en promenadhäst att lulla med i skogen. Tyckte dom skulle tagit med bättre fall där hästarna var lite dyrare, då även mer utlovas om hästens kapacitet & hälsostatus.Det var massor som inte togs upp ang. personen, osakligt helt enkelt. Att hänga ut henne kan ju kvitta, folk glömmer snabbt, sedan så kan dom ju fortsätta att sälja genom andra i deras omgivning ändå.
Ang. denna person så glömde jag att nämna att hästarna var fräscha i hull i somras när jag var där, då dom hade bete ute.Den ena hästen som jag provred ville dom ha 45000:- för, minns inte exakt. Denna häst finns fortfarande kvar på hennes sida för 10 000:- med röntgenfynd idag. Frågan är om han hunnit vara ute hos någon & på så sätt fått en klinik röntgen, & tagits tillbaks. För hon har ju inte för vana att röntga dom innan försäljning.Tänk om jag hade köpt honom för ordinarie pris ?!!! Tur att jag litade på min insikt denna gång. Jag hade lärt mig läxan....................hon sa att han var hel & frisk & det fanns ingen prutmån på honom.
Denna person vill väl med hästarna. Men då ekonomin svänger en hel del beronde på hur verksamheten går, så blir hästarna lidande & köparna som reklamerar. Så om man ska häva köp så får man hoppas på turen om hon har pengar i börsen för dagen.

Hon borde komma till insikt att detta yrke inte passar henne, hon har inte fallenhet för det helt enkelt.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Nu såg jag aldrig programet...MEN tycker det ju är jättebra att hon skrivit på sin sida att hästen har röntgenfynd och endast ska användas för lättare ridning e.t.c. det ser jag inget lur med alls!?

Att hon innan haft samma häst ute för 45``, hon visste kanske inte om röntgenförändringarna själv? Kan ju faktiskt vara så?

Tror om man ska hålla på att sälja hästar som henne där man köper in och säljer vidare att man ska röntga ALLA hästarna innan man köper dem för att sälja vidare. Hur billiga dom är....för att hon inte själv ska få all skuld....som sagt jag vet inte om hon ljuger (altså vetat om att hästarna har varit dåliga) eller om hon bara inte vetat om, hon verkar ju ändå ha tagit tillbaka en hel del av hästarna, trots klantiga köpare....

För JAG tycker också att köparna har ett stort ansvar!

Jag har köpt en "billig" häst utan att röntga en gång, men jag anser att det är JAG då som chansar, JAG hade ju faktiskt kunnat röntga innan köp, tycker inte stackars säljaren ska kunna lida på ngt sätt ifall jag tar den risken (om inte säljaren verkligen ljuger eller vet om saker men inte säger det e.t.c.)
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

man får ju inte skuld som säljare om man inte röntgat hästen vid köpet. Har man inte röntgat så får ägaren skylla sig själv...lite så är det.
Det finns ingen skylldighet att röntga alla hästarna man ska sälja.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Hade vart mer intressant att se när efterlyst går in och granskar verksamheter som vanvårdar etc ...
inte bara hänga ut ett företag utan ta reda på flera.

men de orkar la inte för det finns för många som luras. men de hade dock vart mer intressant att se...
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Kl.

Aldrig sett "sanning och konsekvent" tidigare. Är det ett nytt program? Jag föredrar uppdrag granskning.

Vad kom de egentligen fram till? blir det en uppföljare på detta avsnitt?

Kändes lite oseriöst hela upplägget.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Vad tråkigt det är när sådana här människor förstör för oss som är seriösa och månar om både häst, säljare och köpare. Man blir väldigt ledsen och lider verkligen med de inblandade! Hur kan man göra så här mot en förväntansfull hästköpare och ännu värre mot ett oskyldigt djur. :'(
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Håller med om att programmet var rätt menlöst. Hon ställdes ju aldrig mot väggen!
Såg bara precis när de kom in på hennes gård och sa något i stil med "denna hästen hade röntgenfynd".
Hon: "Jaha men det visste ju inte jag och köparen har undersökningsplikt".
Tv3: "Ok vi kommer inte längre än såhär, hejdå".

Grejen är, tycker jag, dessa besiktningsintyg ua. och exportröntgen ua. som en del (alla?) av hennes försäljningshästar har. De är uppenbarligen falska, då jag har svårt att se att en häst med tex. lös benbit och pålagringar mm, som i detta fall, skulle gått igenom ett böjprov ua?!
Den där veterinären är man lite lätt nyfiken på. Skulle varit något för tv3 att gräva mer i, för det var DET som var det intressanta i det hela.

Det som gör att hennes verksamhet ändå fortsätter är ju dessa hästköpare som är inte orkar/är för snåla för att göra en egen besiktning, utan bara godtar hästhandlarens rakt av. Sedan när problemen uppstår gör hon sig bara onåbar/hänvisar till kronofogde-kön hon har efter sig.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Ursäkta, men vad yrar du om?! Varför i hela friden skulle jag gå till MEDIA? Slaskjournalistik är inget jag stödjer.

Det är respektive myndighet som utreder missförhållande, inte media. Och de må arbeta långsamt, men jag hyser fortfarande gott hopp om att de kommer tillrätta med sina organisatoriska problem.

Vad min moderatorroll skulle ha med detta att göra får du gärna kasta ljus över, för det är inget som framgår. Inte ens dimmigt.

I så fall kanske du borde tänka på vad det är du skriver, eller skriva att du har delgett den fakta du sitter inne med till berörd myndighet.

Fakta är att det endast är den enskilda "handelsvarar" som blir lidande, och all typ av bristande yrkesutövare bör man som god hästmänniska rapportera.

Speciellt om det är bristande yrkesutövande från veterinär eller försäkringsombud. I många fall har det faktiskt uppvisats att både köpare och säljare själva blivit lurade av mindre seriöst yrkesutförande.

Sitter du dessutom som moderator på detta forum och skriver som vilken annan användare som helst helt att du har kännedom om rent brottsligt förfarande, bl.a trolöshet mot huvudman, osant intygande, brott mot djurskyddslagen mm.mm så fine!!!!

Ser du inte ens själv ljuset i dimman ???

Har du anmält till berörda myndigheter dom lagöverträdelser du själv skrivit om???

Det är den ljusglimten jag gärna skulle vilja se genom dimridån, det är det enda jag vill ta del av för att få bekräftelse för att forumets moderatorer modererar enligt forumreglerna, för det enskilda djurets välbefinnande.

Nog om detta.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

Varför skulle jag sitta här och redovisa för dig vilka mått och steg jag tagit i ärendet? Det är ju rent ut sagt korkat, de kvarnarna mal som de ska oavsett om du vet eller inte, och jag har absolut ingen redovisningsplikt i egenskap av moderator.

Du KRÄVER alltså att jag ska redovisa för dig, för att det skulle ha något med min moderatorroll att göra? Nä, vet du. Det var faktiskt ett par steg för långt.
 
Sv: Hästhandlare granskas i TV3

*KL

Jag måste hålla med om att programmet var rent pinsamt, HUR man ens kan försöka kalla det "samhällsjournalistik" kan jag inte för mitt liv förstå. Det var katastrof rent ut sagt. Man fick ju inte fram nånting vettigt alls.

Och precis som många skriver, köparna borde ju givetvis gjort egna besiktningar och inte bara förutsatt att allt ska vara okej när priset är lite för bra. Samtidigt är det ju ganska känt att hästhandlaren i fråga kan vara besvärlig att göra affärer med, men det var så himla mycket som fattades bland informationen man som tittare fick att det knappt gick att utläsa.

Tyvärr gjorde programmets dåliga kvalitet att något budskap knappast kan ha nått ut till särskilt många.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 980
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir både ridsport och familjerelationer när sex pappor ska coachas till ryttare av sina döttrar. I TV3:s "Det stora hoppet" sätter...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter TV3 har i veckan bjudit på tre premiärer. Men tittandet linjärt har varit svagt. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp