Hästinventering!

Hera

Trådstartare
Så har det då blivit dags för mitt stall nu i kommande vecka, givetvis en dag som inte passar mig....

Vad jag är furundrad över är betalningen?
Betala 600 kr för en tjänst som man inte har beställt?

Jag fattar verkligen inte varför jag ska betala dem och jag tänker ta upp det. Är det någon som vet vad komunen har för rätt att fakturera mig för en inventering som alla ska ha. Jag förstår att man får betala om man blivit anmäld...

Jag förstår inte vart det bär iväg. Försöker de ta kol på den lilla hobbyryttaren i Sverige och henne hobbyhästar. Regler och kontroller! Betala betala betala!!!
 
Sv: Hästinventering!

Är det verkligen inventering du menar, och inte inspektion?
Inspektion brukar kosta, medan inventering inte gör det.

Immer
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
Jag förstår att man får betala om man blivit anmäld...

Så om nån okunnig person okynnesanmälaer dig 2-3 gånger om året tycker du det är helt okey att DU ska betala för inspektioner, där allt är utan anmärkning?:confused:
 
Sv: Hästinventering!

Jag tror inte att du betalar för någon inventering, i sådana fall kan du överklaga det, för det behöver man inte betala för.
Kommunen har tillsynsansvaret för alla hästar i kommunen och gör inspektion med olika intervall med olika frekvens beroende på hur många hästar man har. Man betalar en årsavgift till miljökontoret som också är relaterad till hur stor verksamhet man har.
Om inspektören måste återkomma oftare än beräknat p g a att man inte följer de lagar som finns får man betala extra för de extra gånger som inspektören måste besöka verksamheten. Om man anmäls av någon och anmälan är obefogad behöver man inte betala någon extra avgift.
Om man inte iordningställer det som inspektören har att anmärka på till nästa besök kan man bli ålagd ett föreläggande med vite, men det är en annan sak än att man betalar sin årsavgift.
 
Sv: Hästinventering!

Här kallar dom det inventering av alla hästställen - miljö o hälsa sätter sig i bilen - en hästkunnig inspektör är med - och åker runt på alla småvägar - ser dom en häst knackar dom på och ber att få göra en inspektion - vad jag kan förstå kan du neka men då kommer dom tillbaka.
Dom synar hästar, staket, hagar och stall - el, foder, boxmått, saltsten - ja rubbet
Dom tar ut en tillsynsavgift, här ca 800 kr - som du kan vägra att betala - men då kan det bli tal om krav.
Du får ett protokoll tillskickat dig där eventuella brister anmärks.
Om dom genom detta hittar EN vanskött häst i min kommun så tycker jag det är värt min avgift....
Dom var väldigt trevliga och mätte generöst.
Kanske för att jag var trevlig mot dom......
 
Sv: Hästinventering!

elle12 skriver ju att man inte ska betala för inventering (och h*n vet vad h*n talar om:D ), och det du beskriver är definitivt en inspektion.

Förra sommaren inventerade man hästbeståndet i Ängelholms kommun (tror jag det var), och då var det en som åkte runt och kollade om det fanns hästar på gårdarna, och i så fall hur många. Så visst är det skillnad på inventering och inspektion.

Immer
 
Sv: Hästinventering!

Jag har fått ett brev där det står att de inventerar alla hästställen i komunen och att jag ska betala 604 kr.

Dessutom så är mitt stall kollat med ritningar och sådant när det byggdes -98...
 
Sv: Hästinventering!

Det är tydligen olika i olika kommuner - det fräckaste är väl att avgiften varierar så. Men jag tycker det är bra - vare sig det är inventering eller inspektion.
 
Sv: Hästinventering!

Visst är det bra att de åker ut och kollar. ;)
När vi flyttade till vår gård nyligen bjöd vi in miljöinspektören för att han skulle se om det öht var möjligt att bygga om kostallet till häststall. Han kom, och gav oss massor av goda råd och passade samtidigt på att inspektera både uteboxar, hagar och foder. Detta besök kostade inte ett öre!

Immer
 
Sv: Hästinventering!

När de var här å kollade stallet sa de inget om betalning. Men efter några veckor kom det en betalningsavi på posten.

Till trådskaparen: Har du inte fått besök sen -98?
Där jag bor kollar de varannat år. Och det är ju inte bara mått utan även att hästarna ser friska & välmående ut.
Jag tycker att det är jättebra att de åker runt för det finns ju en del misskötsel som upptäcks då.
 
Sv: Hästinventering!

Jag tillhör de hästägare som är förbannade till max. I februari 2005 hade vi vår inspektör här (också inventeringsupproret att alla hästgårdar ska inspekteras) och det kostade 1278 kr!!!!
Hon debiterade två hela timmar på att kontrollera ett enkelt stall, fyra hästar (varav en shettis), två hagar om vardera 1 tunnland.
Det kallar jag myndighetsocker!!!!:mad:
Jag fick inga anmärkningar.
/Sannesus
 
Sv: Hästinventering!

Hos mig var de ute högst 15 min. de tittade i stallet, ingången till hagen, hon orkade inte gå ut i den och titta för det var för halt. Hon tottade även på foderförvaringen och gödselhanteringen. För de få minuterna fick jag också betala nåt på 1200 kr. Det var skandalöst. :mad:
Ändå har Sverige fått hur mycket pengar som helst för att göra denna inventering, och ändå så ska vi betala. Bara för att de vill veta hur många hästar det finns i Sverige.:crazy:
Jag tror faktiskt att många "gömmer undan" sina hästar under den perioden då hästinventerarna är på språng och letar hästar :crazy:
 
Sv: Hästinventering!

*KL*

Det är detta som stör mig, det är tydligen enligt djurskyddslagen som alla hästar skall kollas upp.

MEN i vilken lag står det att JAG ska bekosta det!!!???
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
*KL*

Det är detta som stör mig, det är tydligen enligt djurskyddslagen som alla hästar skall kollas upp.

MEN i vilken lag står det att JAG ska bekosta det!!!???
Vem skall annars betala? Skall andra hästointresserade skattebetalare stå för notan?
 
Sv: Hästinventering!

De som har vanvårdade hästar kan ju få betala för alltihop. Det är ju pga dem som det behövs sådana här inspektioner. Hästägarna har väl inte bett om en sån här "besiktning".

Det är ju inte nån kommungubbe som åker omkring och kollar så att alla katter, hundar, marsvin och andra djur har det bra eller?
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
De som har vanvårdade hästar kan ju få betala för alltihop. Det är ju pga dem som det behövs sådana här inspektioner. Hästägarna har väl inte bett om en sån här "besiktning".?
Jo många hästägare tycker det är bra med inspektioner. Det är inte rimligt att de få som vanvårdar djur skulle betala alla inspektioner. De som vanvårdar djur har sällan pengar.

MaLu skrev:
Det är ju inte nån kommungubbe som åker omkring och kollar så att alla katter, hundar, marsvin och andra djur har det bra eller?
Det kommer nog snart.
 
Sv: Hästinventering!

Vem betalar poliser vid fotboll?
Enastående att ni tycker att det är helt i sin ordning att det åker omkring inspektörer som letar efter lagbrott på eran bekostnad.
Hur kan ni motivera detta?
Hur skulle ni reagera om det plötsligt fanns inspektörer som åkte runt och kontrollerade samtliga invandrae för att se om nån av dom har begått ett brott.
Då skulle det bli liv i luckan.
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Hur skulle ni reagera om det plötsligt fanns inspektörer som åkte runt och kontrollerade samtliga invandrae för att se om nån av dom har begått ett brott.
Då skulle det bli liv i luckan.
Varför väljer du forumet för hästverksamhet för att vädra dina rasistiska åsikter?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 643
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 529
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 289
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp