Bukefalos 28 år!

Hästinventering!

Sv: Hästinventering!

Mig veterligen kontrolleras massor av människor idag för att dom ev begår brott.
Fartkontroller, alkoblås, flygande besiktningar osv.
 
Sv: Hästinventering!

Hej!
Håller med om din åsikt om fotboll och kostnaderna där :mad:
Läste att en stormatch i Göteborg på Ullevi kostade 5 miljoner för all polisbevakning. Skandalöst :eek: eftersom det är skattebetalarna som betalar det - för vissa människors hobby !!. Så varför skall inte alla hjälpas åt att betala för djurinspektionen där syftet är för djurens bästa. Men snart kommer nog en "hästskatt" :smirk: årligen som skall betala det (kan tänka mig? att det är däför man kollar upp antal hästar nu och att alla hästägare skall registrera sig i och med hästpass)
 
Sv: Hästinventering!

TomasN skrev:
Jo många hästägare tycker det är bra med inspektioner. Det är inte rimligt att de få som vanvårdar djur skulle betala alla inspektioner. De som vanvårdar djur har sällan pengar.


Det kommer nog snart.

Jo, jag tycker inte heller att det är ngt fel med inspektioner men JAG vill inte betala för att någon ska komma och se att min häst, som har det alldeles utmärkt, mår bra.

Och varför skulle de som vanvårdar djur ha mindre pengar än andra?

Så du tycker alltså att det ska finnas inspektioner för alla slags djur? I så fall tycker jag att det behövs inspektioner för barn också. Det är inte alla barn som har det så bra.

Jag tycker att det är helt sjukt. Vi är ju påväg mot ett "storebrorsamhälle" där vi ska slippa tänka själva öht.
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Vem betalar poliser vid fotboll?
Helt rätt! Jag har inget med galna hulliganer att göra. Om de inte ska få betala för hästinspektioner så vill inte jag betala för poliser vid fotbollsevenemang!
 
Sv: Hästinventering!

Lillemim skrev:
Hej!
Men snart kommer nog en "hästskatt" :smirk: årligen som skall betala det (kan tänka mig? att det är däför man kollar upp antal hästar nu och att alla hästägare skall registrera sig i och med hästpass)
Om det gör det så kommer jag bli :devil:Förbannad!! Usch, blir arg bara jag tänker på det. I så fall får de införa en fotbollsskatt också så att det kan gå till polisinsatserna vid fotbollsevenemang.
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
Jo, jag tycker inte heller att det är ngt fel med inspektioner men JAG vill inte betala för att någon ska komma och se att min häst, som har det alldeles utmärkt, mår bra.
Så du tycker inspektioner är bra men inte av just din häst? Alternativt någon annan skall betala?

MaLu skrev:
Och varför skulle de som vanvårdar djur ha mindre pengar än andra?
Det brukar vara så. Vanvård beror sällan på elakhet utan oftare psykiska eller ekonomiska problem. Ofta bägge delar samtidigt.

MaLu skrev:
Så du tycker alltså att det ska finnas inspektioner för alla slags djur? I så fall tycker jag att det behövs inspektioner för barn också. Det är inte alla barn som har det så bra.

Jag tycker att det är helt sjukt. Vi är ju påväg mot ett "storebrorsamhälle" där vi ska slippa tänka själva öht.
Jag håller till viss del med dig om att kontroller kan gå till överdrift. Det är ändå rimligt att en viss tillsyn över djurhanteringen finns och att djurägaren till delar betalar för deta själv.

Kanske skulle det gå att slopa alla inspektioner men då måste vi acceptera att fler hästar vanvårdas.
 
Sv: Hästinventering!

Se där nu tänkte du till. Exakt så är det, likhet inför lagen. Ingen grupp ska särbehandlas. Hästägare ska inte kontrolleras mer än andra.
För vad kommer sen?
CD kontrollanter som går igenom din hem och din dator för att se om du har laddat ner.
 
Sv: Hästinventering!

Som häst- (och djur-)vän tycker jag det är helt OK att jag betalar för en åtgärd som på sikt leder till förbättrade förhållanden för djuren.

Att jag inte får några anmärkningar ser jag som ett kvitto på att det jag själv tycker är sunt ÄR sunt.

Egentligen är det väl självklart att djurhållning ska kontrolleras av myndigheter. Är det någon som INTE tycker det är av godo?

Att man sedan tycker att den egna lilla pållen har det så bra, så bra och man inte är beredd att betala är väl i så fall trångsynthet i kombination med snålhet?
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Se där nu tänkte du till. Exakt så är det, likhet inför lagen. Ingen grupp ska särbehandlas. Hästägare ska inte kontrolleras mer än andra.
För vad kommer sen?
CD kontrollanter som går igenom din hem och din dator för att se om du har laddat ner.
Nej jag har inte ändrat mig. jag tycker vi skall ha tillsyn av hästar och att hästägaren skall betala om inte allt så en stor del. Omfattningen av kontrollerna kan diskuteras dock.

Och hästägare skall inte behandlas annorlunda än djurbönder som ju också kontrolleras.

Och en djurskyddsinspektör är inte ute efter att hitta brott som du begått.
 
Sv: Hästinventering!

I så fall behövs inte inspektionen.
Nån jämförde detta med fortkörningskontroller, ok, stanna varje bil och ta betalt för att hastigheten har mäts. Varje gång någon blåser en alkomätare så ska dom betala för detta. Då talar vi om likhet inför lagen.
Miljö och hälsa kommer hem och mäter kylskåps temperaturen så att den är som rekommenderas, du betalar.
Fattar ingen vad som öppnats i och med att kontrollernba har gått igenom?
 
Sv: Hästinventering!

TomasN skrev:
Och hästägare skall inte behandlas annorlunda än djurbönder som ju också kontrolleras.

Här, Tomas, tycker jag du sätter tummen på något otroligt viktigt.

Jag delar helt din åsikt! SÅ många hästägare är väldigt upprörda över något som varit en självklarhet LÄNGE för andra djurhållare (stordjur).

Jätterabalder för att det ska kunna härledas foder, otroligt ramaskri över pass och registrering i den omfattning vi sedan årsskiftet har.

Personligen tror jag att det på sikt kan bidra till bättre hästhållning, någon gång måste ju första steget tas. Även om det inte är den ultimata lösningen som presenteras direkt, är det ändå ett steg i rätt riktning.
 
Sv: Hästinventering!

"Jätterabalder för att det ska kunna härledas foder, otroligt ramaskri över pass och registrering i den omfattning vi sedan årsskiftet har."
Vad finns det för anledningar för ovanstående?
Stalin lät KGB gå in i hem för att se om dom läste rätt dagstidning.
Vi låter inspektörer gå hem till hästägare för att se att glipan under boxdörren inte öveskrider 30 mm.
Övergreppet på individen är mäkta större än vad son var i sovjet.
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
Övergreppet på individen är mäkta större än vad son var i sovjet.
Tar du inte i lite väl mycket nu?

Djurskyddsinspektörerna skickar ingen till sibirien och avrättar heller ingen. Att jämföra djurskyddsinspektioner med Stalin är ett hån mot Stalins offer. Jämförelsen saknar helt proportioner.
 
Sv: Hästinventering!

Det tyckte inte Stalin. Och det är det som är poängen. Den som utför övergreppet är den som tycker att den är ok.
Skillnaden är att vi lever på 2000 talet och ska vara en demokrati och tillåter dessa övergrepp på individen. Då är den i mitt tycke större även om ingen dör av den. Vi borde veta bättre än att använda dessa metoder.
Och att jurister låter detta fortgå? Alla kommuner har sina egna metoder och taxor. Förmodligen så är vissa saker helt i strid med grundlagen om nån kunnig började rota i detta.
 
Sv: Hästinventering!

Redhorsefarm skrev:
"Jätterabalder för att det ska kunna härledas foder, otroligt ramaskri över pass och registrering i den omfattning vi sedan årsskiftet har."
Vad finns det för anledningar för ovanstående?

Ja, det är ju precis det jag också undrar? Vad finns det för anledning att föra så mycket väsen för något som säkert i slutänden bidrar till något vi alla härinne månar om - djurens bästa?

Resten av inlägget lämnar jag därhän då jag tycker det är ett stort övertramp.
 
Sv: Hästinventering!

Varför ska fodret härledas?
Varför ska det finnas pass?
Varför ska ett intresse registreras?
 
Sv: Hästinventering!

Så det sker anonymt då så att det inte kan härledas till person?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 666
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 594
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 337
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp