Bukefalos 28 år!

Hästinventering!

Sv: Hästinventering!

TomasN skrev:
Så du tycker inspektioner är bra men inte av just din häst? Alternativt någon annan skall betala?

Jag menar att det måste finnas ett bättre sätt för att hitta de vanvårdade hästarna än att åka runt till alla hästägare och kräva pengar för en inspektion av välmående hästar och sen ta betalt av ägarna som faktiskt redan lägger ner en hel del pengar för att hästen ska få det så bra som möjligt.

Vi betalar ju som bekant väldigt höga skatter i sverige och att de pengarna inte skulle räcka till att hitta vanvårdade hästar förstår jag inte. Speciellt inte när det läggs ner så mycket på tex polisvakterna vid idrottsevenemang.

Det brukar vara så. Vanvård beror sällan på elakhet utan oftare psykiska eller ekonomiska problem. Ofta bägge delar samtidigt.

Den här diskusionen tycker jag vi kan lägga ner eftersom ekonomin hos människorna som vanvårdar djur inte riktigt har med saken att göra.


Jag håller till viss del med dig om att kontroller kan gå till överdrift. Det är ändå rimligt att en viss tillsyn över djurhanteringen finns och att djurägaren till delar betalar för deta själv.

Kanske skulle det gå att slopa alla inspektioner men då måste vi acceptera att fler hästar vanvårdas.

Jag accepterar inte att några djur vanvårdas och skulle jag se ett djur som far illa så skulle jag göra allt jag kan för att hjälpa det. Men jag vill heller inte betala för en tjänst som jag inte har bett om och som dessutom är helt onödig.

Malu
 
Sv: Hästinventering!

Kontentan utav det hela blir ju att jag får betala för inspektionen av min friska häst för att det KANSKE finns vanvårdade hästar i närheten. Samtidigt som jag, genom skatten, får betala för utgifterna vid fotbollsevenemanget (bra exempel).

Vi bor ju alla i samma land och bör då ha samma regler och lagar.
 
Sv: Hästinventering!

Skulle vara konstigt om det INTE kunde härledas till en person. annars konstaterar man ju bara att någonstans i sverige så finns ett djur som vanvårdas, och det hjälper ju inte så mkt
 
Sv: Hästinventering!

Självklart ska den ANSVARIGE för sagda djurhållning registreras. Men det är ju knappast i akt och mening att hålla ordning på vad var och en har för läggning och intressen...
 
Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Jätterabalder för att det ska kunna härledas foder, otroligt ramaskri över pass och registrering i den omfattning vi sedan årsskiftet har.

Jag tycker inte alls det är fel att man ska kunna härleda foder, jag registrerar mig gärna som foderföretagare (om det behövs) och håller reda på vart jag fått min hästs foder. Men varför ska det kosta pengar? Jag skulle ju lätt kunna spara kvitton osv utan att det behöver bli en kostnad för en myndighet.

Det här med passen till hästar tycker jag är helt sanslöst, hade det bara införts för alla nyfödda/hästar som är unga (unghästar fick väl passen utbytta kostnadsfritt) så hade ju alla hästar haft pass om ett antal år. En häst lever ju trots allt inte så länge.
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
Men jag vill heller inte betala för en tjänst som jag inte har bett om och som dessutom är helt onödig.

Jag är helt övertygad om att de flesta som vanvårdar sina djur inte har bett om inspektion. Och jag vågar nästan svära på att de tycker det är onödigt.

Dessutom är nog flertalet av vanvårdarna inte på det klara med att djuren faktiskt är vanvårdade.
 
Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag är helt övertygad om att de flesta som vanvårdar sina djur inte har bett om inspektion. Och jag vågar nästan svära på att de tycker det är onödigt.

Dessutom är nog flertalet av vanvårdarna inte på det klara med att djuren faktiskt är vanvårdade.

Jag upprepar ett exempel som någon annan sa tidigare:

Hade du tyckt det var ok att betala för att bli stoppad av polisen vid en vägkontroll? När man börjar göra det då kan jag betala för en inspektion.
 
Sv: Hästinventering!

Varför ska du, bara för att du är hästägare, betala för att andra inte tar hand om sina djur?

Då kan ju alla föräldrar ha extra avgift för att vissa misshandlar sina ungar osv så att det blir ett samhällsproblem som kostar pengar.

Jag förstår fortfarande inte att någon kan tycka det är ok..
 
Sv: Hästinventering!

Jag är medveten om att jag har ett intresse som kostar. Det kostar att äga häst. Jag är också medveten om att min häst inte är detsamma som ett barn. I fler än ett avseende.

Jämförelsen med hastighetskontroll haltar. Jag är tacksam över vägkontroller, det gör trafiken säkrare för mig. Jag betalar dessutom vägskatt som är bilrelaterad. Vad betalar jag för hästrelaterad skatt?

Vänd på frågan - vem SKA betala för mitt och andras intresse? Skattepengarna räcker inte idag till för det som anses som nödvändigt, gamla och unga har fått stryka på foten. Vad ska stryka på foten för att ett intresse jag väljer att ha faktiskt behöver tillsyn?
 
Sv: Hästinventering!

*KL*

Jag förstår fortfarande inte varför det ska inventeras. När de väl får in en anmälan om vanvårdade djur så görs ju ändå ingenting åt saken!!!

Jag anser fortfarande att jag ska ha ett bevis på att jag enligt lag är skyldig att betala det här. När jag pratade med komunen i morse så sa han rakt ut att nu fick de kolla alla hästar för det hade inte funnits utrymme för det tidigare:eek:

Och angående att oskyldiga skattebetalare ska bekosta mitt intresse???
SKATT? Det betalar vi väl för i f-n redan så det räcker!

Detta är bara ett ocker att driva in pengar...
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
Den här diskusionen tycker jag vi kan lägga ner eftersom ekonomin hos människorna som vanvårdar djur inte riktigt har med saken att göra.
Malu
Jag skrev det om folk som vanvårdar djur som en kommentar till att du tyckte att de skulle tvingas betala alla kontroller. Jag tycker då att det är relevant att säga att det inte är en framkomlig väg eftersom de inte lär ha tillräckligt med pengar. SÅ jo jag tycker den diskussionen hör hit.
 
Sv: Hästinventering!

Inte ens polisen har rätt att gå in och snoka utan tillåtelse alt husransakan, men komunen de kan tränga sig på för att räkna hästar!

Dessutom så har många här i trakten besökts av okunniga "inventerare" och det är skrämmande!
 
Sv: Hästinventering!

MaLu skrev:
Jag upprepar ett exempel som någon annan sa tidigare:

Hade du tyckt det var ok att betala för att bli stoppad av polisen vid en vägkontroll? När man börjar göra det då kan jag betala för en inspektion.
Du betalar för bilbesiktningen.

Alla affärer och restauranger betalar till MIljö och hälsa för inspektioner.
 
Sv: Hästinventering!

Hera skrev:
Inte ens polisen har rätt att gå in och snoka utan tillåtelse alt husransakan, men komunen de kan tränga sig på för att räkna hästar!

Dessutom så har många här i trakten besökts av okunniga "inventerare" och det är skrämmande!
Nej de har inte rätt att tränga sig på om det gäller en planerad kontroll. DÅ kan man be dem återkomma när de bokat en tid!

Och är det okunniga människor som gör kontrollen bör man klaga hos kommunen.
 
Sv: Hästinventering!

Javisst, det kostar att äga häst men ska det kosta MER för att vissa inte sköter sig??

Enligt mig är det inte rätt att jag ska straffas för att andra som har samma intresse som jag inte tar hand om sina djur.

Då tar jag fotbollsexemplet igen. Kan inte biljetterna vid fotbollsmatchen kosta mycket mer så att kostnaderna för säkerheten kan täckas in där?
 
Sv: Hästinventering!

Personligen är jag gärna med och betalar för att få bättre förhållanden för hästarna i landet. Jag tycker pengarna gör bättre nytta för inspektioner än pengar till f ex SHV.

Varför jämföra med fotboll och föreslå ändringar DÄR? Det är ju hästhållningen som är vajsning, det behövs kontroller. Vem ska betala dem? Jo, de som kontrolleras.

Jag har inte ett dugg lust att betala för kontroll av ödleinnehavare. Det får andra ödleinnehavare, som frivilligt gett sig in i svägen, stå för.

Vill du betala för ödlekontroller?
 
Sv: Hästinventering!

Det finns ju dessutom ett enkelt sätt att komma runt avgiften.

Inackordera din/dina hästar hos någon anna, då ingår inspektionsavgiften i den totala avgiften. Det är också ett val att göra.
 
Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Det finns ju dessutom ett enkelt sätt att komma runt avgiften.

Inackordera din/dina hästar hos någon anna, då ingår inspektionsavgiften i den totala avgiften. Det är också ett val att göra.

Ja vilken bra ide!
När man väl köpt sitt lilla hästställe så får man ställa hästarna hos nån annan för att man bara får mer o mer saker o krav på sig!

Jag kan faktiskt hålla med en del som undrar över om allt detta med foderföretag o inventeringar mm går ut på att få bort hobbyryttaren och hennes häst!
 
Sv: Hästinventering!

Ärligt talat hade jag välkomnat viss gallring bland hobbyhästägarna/månskensbönderna som egentligen inte har råd att ha häst och därför tar hem den och kompromissar med precis allt.

Tror att den största gruppen "vanvårdare" är folk som inte förstår bättre, som har för dålig hästkunskap för att hantera sina djur och för dålig förståelse för vad en häst kräver för att kunna tillgodose dess behov.
 
Sv: Hästinventering!

Lovisaleonora_ skrev:
Ärligt talat hade jag välkomnat viss gallring bland hobbyhästägarna/månskensbönderna som egentligen inte har råd att ha häst och därför tar hem den och kompromissar med precis allt.

Tror att den största gruppen "vanvårdare" är folk som inte förstår bättre, som har för dålig hästkunskap för att hantera sina djur och för dålig förståelse för vad en häst kräver för att kunna tillgodose dess behov.
Ja de flesta som vanvårdar sina djur tycker nog till och med att de har en bra djurhållning. :eek:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Bison
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 159
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 621
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 385
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp