Bukefalos 28 år!

Hästmannens sista strid

Sv: Hästmannens sista strid

Har tittat på filmen och ser inte att hästarna ser misskötta ut eller ser ut att må dåligt på nått vis? Glansig päls och fina i hullet...det brukar hästar ha som mår bra.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Filmen är missvisande både positivt och negativt.
Om man googlar så hittar man mycket mer fakta och bla bilder där hästarna står med gödselkakiga pissiga bakben på träspiltgolv utan strö.
Jag har följt hela historien, läst domarna och bevisningen, läst beskrivningar av hästfolk som varit där och erbjudit sin hjälp och även romantiserande folks berättelser som i sin okunskap om hästar berättar om missförhållanden som dom beskriver som "gammaldags sätt att ta hand om sina hästar".
Och det är inte bara en man som blivit för gammal för att ta hand om sina djur - han är mycket udda och har sina egna ideer om det mesta.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Det är det där "gammaldags sätt att ta hand om sina hästar" jag inte förstår mig på.. Hur tänker folk när de lägger fram det argumentet? Ska jag slå mina framtida barn för att det är ett "gammaldags sätt att uppfostra sina barn på"? Det fungerar tyvärr inte att ignorera lagar för att man vill vara gammaldags. Lagar är lagar och de utvecklas med tiden. Folk verkar inte förstå att man inte kan ha stora och tunga arbetshästar ståendes på stenhårt golv som är dränkt i skit.
För övrigt är en stor del av bilderna tagna på sommaren och då är det klart som attan att hästarna ser ut att må bra. Då går de väl ute 24/7?
Klart att man känner med gubben, han vill ju väl, men han måste förstå att man inte kan ta hand om djur på det sättet i dagens Sverige :/
 
Sv: Hästmannens sista strid

Klart att man känner med gubben, han vill ju väl, men han måste förstå att man inte kan ta hand om djur på det sättet i dagens Sverige :/

Jag diskuterade det här med svärfar när det hände. Svärfar var född i början av 1900-talet och var lantbrukare hela livet, och gjorde följaktligen mycket arbete med hästkraft. Inte heller i gårdagens Sverige tog man hand om djur på det viset, enligt honom....
 
Sv: Hästmannens sista strid

Ok nu har jag " bara" sett filmen och där tycker inte jag hästarna far illa. Självklart ska djuren skötas bra! Men hur vet man att hästarna mår dåligt av lite gödsliga/pissiga ben? Hur är det då isf med kossor som står uppbundna och ligger i gödsel?
 
Sv: Hästmannens sista strid

Jag diskuterade det här med svärfar när det hände. Svärfar var född i början av 1900-talet och var lantbrukare hela livet, och gjorde följaktligen mycket arbete med hästkraft. Inte heller i gårdagens Sverige tog man hand om djur på det viset, enligt honom....

Precis. Det var knappast standard att inte mocka och inte ge hästarna strö att ligga i.

linoda skrev:
Men hur vet man att hästarna mår dåligt av lite gödsliga/pissiga ben?

Är du allvarlig?
 
Sv: Hästmannens sista strid

Naturligtvis inte! Men kiss,gödsel, lera eller liknande kan jag tycka är en bagatell,däremot hovvården ska ju skötas( om han hade anmärkning på det)
 
Sv: Hästmannens sista strid

Urin och gödsel ger milda brännsår. Huden är röd och irriterad om man tar bor kakorna. Bara för att hästen är van att stå med kliande, irriterade ben gör det inte det ok..
 
Sv: Hästmannens sista strid

Precis. Och att stå i avföring är VERKLIGEN INTE bra för hovarna. Om nu hovvården är överordnad det andra:meh:
 
Sv: Hästmannens sista strid

Naturligtvis inte! Men kiss,gödsel, lera eller liknande kan jag tycka är en bagatell,däremot hovvården ska ju skötas( om han hade anmärkning på det)

Okej... Jag tror inte du riktigt vet vad gödsel gör på huden va? Är du medveten om att gödsel är frätande? Men det är klart... i vanlig ordning tas saker ur sitt sammanhang och allt är så gullinuttigt så. Se filmen en gång till med lite mer objektiva ögon så kanske du ser andra tecken på missförhållanden för både djurägaren och djuren. Mannen klarar inte av att ta hand om sig själv och kunde uppenbarligen inte sköta sina djur eller hålla dem på ett bra sätt heller. Från 1800-talet fram till nu har det framkommit en hel del inom vetenskapen när det gäller djur och djurhållning. Det var verkligen inte alltid bättre förr!
 
Sv: Hästmannens sista strid

Jag vet att det fräter och irriterar huden och självklart ska inte djuren
stå så....men vet man att hans hästar får stå så hela tiden? Eller var det bara en tillfällighet? Vill bara uppmärksamma att ibland är djurskyddet lite väl petigt...
 
Sv: Hästmannens sista strid

Jag vet att det fräter och irriterar huden och självklart ska inte djuren
stå så....men vet man att hans hästar får stå så hela tiden? Eller var det bara en tillfällighet? Vill bara uppmärksamma att ibland är djurskyddet lite väl petigt...
I det här fallet kan jag lova att djurskyddet inte var "lite väl petigt". Det handlade om rätt många års försök att få människan att rätta till djurhållningen, så han hade många chanser och dessutom var det många som försökte hjälpa honom men utan resultat.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Lite väl petigt? Har aldrig hört talas om ett enda fall där länsstyrelsen inte haft belägg för det dom gör. Anledningen till djurskyddslagarna är just att skydda djuren. Det går inte att vara mer eller mindre petig när man arbetar med att följa lagar, bara att se rätt eller fel!

Antingen är en sak på ett sätt, eller så är den på ett annat sätt. Det finns liksom inga sätt att göra så att saker hamnar i någon gråzon för att det blandas in känslor. Den inspektör som tycker synd om människan istället för om djuren, borde på allvar byta yrke. Många fall handlar om okunskap och det finns säkert fall där djurägare fått varningar och insett att det dom gjort inte fungerar eller inte är vettigt, men man åker inte på ett djurförbud hur lätt som helst utan då har man haft sina chanser att inse bristerna.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Det är bra att djurskyddslagar finns, tycker absolut inget annat! Men det finns både bra och lite mindre bra människor som jobbar med det, och alla "ser" med egna ögon, precis som tex en veterinär.Hästarna såg fina ut i filmen iaf.Jag har som sagt bara sett filmen och inte läst utredningen,domar eller allt vad det nu är.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Så i din värld är det ok att ha hästen uppbunden i spilta hela vintern, utan hagvistelse, och utan strö i spiltan?
 
Sv: Hästmannens sista strid

Han stenvägrade flera ÅR att strö bättre, att sköta om hästarna på ett bättre sätt. Trots att det fanns halm så fortsatte han att ha minimalt med strö.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Om du hade läst tråden så hade du vetat att det var så hans hästar hade det. Även om de ser "fina" ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 055
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Värmdö kommun skapade en mindre viral succé med sin skylt om att det anläggs en ny ridstig på Norra Farstalandet. Stigen ska binda ihop...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 214
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 578
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp