Bukefalos 28 år!

Hästmannens sista strid

Sv: Hästmannens sista strid

Ska det alltså vara okej att hålla hästar under dåliga förhållanden bara för att man är ett orginal? Klart som fan det är jobbigt att bli av med sina djur, men att hålla dem så som det visades i förra filmen är liksom inte ett alternativ!!
 
Sv: Hästmannens sista strid

fattar inte heller varfor han haller pa och tjaffsar nar han i princip bara behover bygga ett vindskydd i hagen och uppdatera staketen lite har och var.
 
Sv: Hästmannens sista strid

var inte allt hö mögligt också?

det är ingen rättighet att ha djur, hur mkt original/bonde/whatever man än är... sorry...
 
Sv: Hästmannens sista strid

Någon som kan berätta vad som hände? (Har inte sett filmen) och varför han inte fick lov att ha djur?
 
Sv: Hästmannens sista strid

"Efter den senaste besikningen som gjordes i juni i år såg det bra ut enligt länsstyrelsen.

– Det brukar det göra sommartid. Men problemet är vintertid när hästarna står inne. Det är då problemen uppstår, säger Ben Heimdal, länstyrelsen i Jönköping.

Han fortsätter förklara för Jönköpingsnytt att det då ofta blir problem med mathållningen och hästarnas hovar, eftersom det inte finns tilräckligt med strö för hästarna att stå på. Eftersom länsstyrelsen sett detta mönstret tidigare år har Stig-Anders Svensson nu fått djurförbud."

"Det har bland annat handlat om att hästarnas hovar inte skötts, om bristfälligt foder, oregelbunden utevistelse och om att spiltor och stall inte hållits rena."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/hastmannen-far-djurforbud


Jag förstår heller inte varför han ska stå över alla de regler som finns när alla andra förväntas följa dem?
 
Sv: Hästmannens sista strid

var inte allt hö mögligt också?

det är ingen rättighet att ha djur, hur mkt original/bonde/whatever man än är... sorry...

Exakt!

Här i kommunen finns det en sk. "kattpissagubbe" där kommunen skjuter katter lite då och då men han skaffar nya hela tiden (och, nej, han är inte "riktigt som vi andra").
 
Sv: Hästmannens sista strid

På Hästmannens facebooksida kan läsa en del skrämmande naiva och okunniga kommentarer:

"Jag tror hans djur tycker han är det vackraste dom finns.,.Vi måste väl ha rätt att leva som vi vill,.,Alla kan och ska inte va lika.,.Han som så många andra har rätten till sina djur.,."

".Att hästar måste vara längre tider i sitt stall är ju en självklarhet....då vinterns kyla är värre ute än i stallets varma vinterbädd.,..hemskt att hästar måste tvingas ut och fryss pga felaktiga konstruerade djurparagrafer.."

Suck.:banghead:
 
Sv: Hästmannens sista strid

Vad jag kunde se av trailern till den nya filmen så var det hängande taggtrådstaket runt hagarna - inte ok! Min erfarenhet är att länsstyrelsen ger människor med dålig djurhållning alldeles för många chanser. Jag anmälde att hundar for illa hos ett snällt men totalt oförmöget original. Det tog två år av handläggning och lov om bättring innan de stackars hundarna omhändertogs. Då var de i så dåligt skick att alla tre fick avlivas! Det fick nog gå lite väl lång tid så inspektören till mig i tfn ...
 
Sv: Hästmannens sista strid

".Att hästar måste vara längre tider i sitt stall är ju en självklarhet....då vinterns kyla är värre ute än i stallets varma vinterbädd.,..hemskt att hästar måste tvingas ut och fryss pga felaktiga konstruerade djurparagrafer.."
Jag begärde ut handlingar om det hela och de varma bäddarna bestod vid ett besök av plankgolv med skit på. Några enstakla strån av hö som hästarna skrapat bakåt fanns det men i princip rent plankgolv.
Jag tog även endel diskussioner med dem på fb där i början och de flesta visste inte vad som var fram och bak på en häst. När jag försökte tala om för dem att det var ganska dålig strategi att slå hö i september som sedan skulle tas in det. Till råga på eländet publicerades idiotin i pressen och så ville de ha en ändring av beslutet :banghead:.
 
Sv: Hästmannens sista strid

På Hästmannens facebooksida kan läsa en del skrämmande naiva och okunniga kommentarer:

"Jag tror hans djur tycker han är det vackraste dom finns.,.Vi måste väl ha rätt att leva som vi vill,.,Alla kan och ska inte va lika.,.Han som så många andra har rätten till sina djur.,."

".Att hästar måste vara längre tider i sitt stall är ju en självklarhet....då vinterns kyla är värre ute än i stallets varma vinterbädd.,..hemskt att hästar måste tvingas ut och fryss pga felaktiga konstruerade djurparagrafer.."

Suck.:banghead:

ska nog stalla in mitt fullblod över vintern... så hon inte fryser...
 
Sv: Hästmannens sista strid

Tar sista ...Jag har svårt för de här dokumentärerna där man visar människor som lever i misär och försöker få det att framstå som ngt idylliskt. Det var ju samma sak
Med den här kvinnan som hade kor . Hon förmådde inte heller ta hand om sina djur. Att man älskar dem och vill väl är inte samma sak som att man förmår att hand om dem. För mig är detta bara sorgligt att se - det är tragiskt för både människor och djur. Det är som jag det det helt rätt att gripa in till skydd för djuren .
 
Senast ändrad:
Sv: Hästmannens sista strid

Inget snack om att han inte skulle ha hästarna kvar. Det är en mycket märklig man. Det tragiska var att han fick inte ens besöka dom.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Inget snack om att han inte skulle ha hästarna kvar. Det är en mycket märklig man. Det tragiska var att han fick inte ens besöka dom.

oj det var illa :mad: vet du mer å varför? Man kanske måste se filmen iaf... :o
 
Sv: Hästmannens sista strid

Jag gillade inte filmen om Hästmannen något vidare, tillsammans med allt runtomkring kändes det som att de som producerade filmen mest var ute efter att exploatera en originell person som inte längre riktigt orkade med att ta hand om sina djur.
 
Sv: Hästmannens sista strid

Om du läser hela tråden får du veta vad han har fått anmärkningar på.:idea:
 
Sv: Hästmannens sista strid

Tar sista ...Jag har svårt för de här dokumentärerna där man visar människor som lever i misär och försöker få det att framstå som ngt idylliskt. Det var ju samma sak
Med den här kvinnan som hade kor . Hon förmådde inte heller ta hand om sina djur. Att man älskar dem och vill väl är inte samma sak som att man förmår att hand om dem. För mig är detta bara sorgligt att se - det är tragiskt för både människor och djur. Det är som jag det det helt rätt att gripa in till skydd för djuren .

Det mest skrämmande är väl att detta även går att läsa om på detta forum.

Man vill väl men saknar kunskap och den enda som blir lidande är just den som inte själv kan göra något åt det.

Sedan håller jag helt med, det måste gå fortare mellan anmälan och åtgärd.

Man hoppas dock att hela landet inom kort får som bl.a Sthlm en egen djurpolis grupp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det handlar om den så kallade ”Hästmannen”, småländske lantbrukaren Stig-Anders Svensson, som fick djurförbud och fråntogs sina tre...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 109
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Värmdö kommun skapade en mindre viral succé med sin skylt om att det anläggs en ny ridstig på Norra Farstalandet. Stigen ska binda ihop...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Filmen ”Hästmannen – sista striden” är nu aktuell genom visning på Sveriges Television. Länsstyrelsen i Jönköpings län vill med...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Uppföljaren om Hästmannen, bonden Stig-Anders som sköter sin gård som man gjorde på 1800-talet, kommer att visas på TV. Första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 582
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp