Bukefalos 28 år!

hästpratare

Sv: hästpratare

Däremot har skickat in en håranalys en gång, och det var intressant. Dock kan man ju tyda en hel del av hästens hälsa (även människans) via hår.
Visst kan man se mycket saker via en håranalys, men jag minns när en kompis skickade in hår från sin häst på analys för flera år sedan. Hon fick tillbaka en berättelse bla om att hästen haft problem och hälta i sitt ena bakben tidigare i livet. De skrev också hur stor hältan varit och i vilka perioder. Sen skrev de att detta problem skulle gå över helt om hon gav hästen diverse tillskott under en längre tid. Det var inga billiga preparat de föreslog. Vi skrattade gott åt den analysen.
Sen har jag faktiskt fått min katt "hittad" av en trollgubbe via telefon en gång. DET var otäckt. Han talade om precis var katten var, vilken riktning, mellan vilka stolpar osv. Döm om vår förvåning när kattskrället faktiskt befann sig där.... röta eller trolleri, ja jag vet inte vilket.
Jag är övertygad om att det finns människor som har förmågor utöver det vanliga. De är dock få och större delen av alla de som utger sig för att kunna detta är bara kvacksalvare som vill tjäna pengar.
(Har stött på en som verkligen hade en sådan förmåga själv av en ren tillfällighet. Hon berättade saker om den ena hästen i vår hage som hon omöjligt kunde ha en aning om. Hon red bara förbi och berättade för sitt ridsällskap vad hon just fått meddelat sig och hennes ridsällskap ringde mig för att fråga om något hänt med den hästen nyligen. Det stämde precis. Kusligt.)
 
Sv: hästpratare

(Har stött på en som verkligen hade en sådan förmåga själv av en ren tillfällighet. Hon berättade saker om den ena hästen i vår hage som hon omöjligt kunde ha en aning om. Hon red bara förbi och berättade för sitt ridsällskap vad hon just fått meddelat sig och hennes ridsällskap ringde mig för att fråga om något hänt med den hästen nyligen. Det stämde precis. Kusligt.)
Vill bara förtydliga att denna människa jag träffade på inte är någon som utger sig för att vara hästpratare. Hon har en förmåga utöver det vanliga. Hon fick frågan om hon kunde tänka sig komma och träffa en häst som det varit struligt runt, men hon sa nej. Hon höll inte på med sådant, sa hon. Hon var bara här i trakterna på besök och hade enbart förmedlat till sitt ridsällskap vad hon fått till sig när de red förbi hagen.
 
Sv: hästpratare

när jag sålde min d-ponny valde dom nya ägarna att ta ut en, mest för skojs skull men de var ganska roligt och började gråta när jag sen fick veta vad hästen "sakt" till den människan och allt stämde så väll.

vill man veta mera om en häst man t.ex köpt tycker jag de är en självklarhet!!
 
Sv: hästpratare

Tycker ni skall chilla ner lite granne nu. Först och främst så finns det de som inte kan någonting om hästar och går och skaffar sig hästar, de tror på allt och lite till som sägs till dem och det utnyttjar en del om de kan (naturligtvis inte de serriösa). Det kan vara en fara för hästen då den inte blir sedd för den individen som den är. Som ett exempel så har jag en häst som flyger på andra hästar när den rids, ägaren har ingen kontroll på hästen alls som rids i kapson. Ägaren är rädd att göra hästen illa i munnen. Tilläggas bör att ägaren har aldrig haft en egen häst och knappt ridit, den personen förlitar sig på allt som finns i böcker och en hästpratare. Så där ger jag Kenneth rätt.

Sen finns det naturligtvis dem som är serriösa hästägare som har haft häst sedan barnsben och som på ett eller annat sätt varit i stall och hjälpt till också rätt. Då de känner sina individer och oftast deras bakgrund då de är med dem varje dag, då kan det vara roligt med en healer och höra vad den har att säga.

Kan säga att jag känner en healer som jag träffade nyligen, den personen var och helade en häst vars bakgrund jag känner till väldigt bra. Healern fick fram exakt samma bakgrund som jag kände till och det var även mycket vett och etikett som blev sagd då hästen är väldigt speciell. Men det handlar om sunt förnuft oftast och som med andra djur om ledarskap med kärlek. Så ingen har rätt och ingen har fel, alla tycker vi olika och det gäller att respektera det.

Tack för mig.
 
Sv: hästpratare

Jag kommer aldrig att respektera vidskepliga människors inställning. Det är farligt och bakåtsträvande. Folk tror att det är harmlöst att lyssna på kvacksalvare men det kan göra oerhört stor skada när folk tror på trams istället för att söka sanningen om deras egna eller djurs problem. Att läsa sitt horoskåp är ju ganska ok eftersom dom flesta vet att det är skoj, men att försöka bota sjukdomar och skador med allehanda healare och homeopatmedel kan bli direkt farligt.
 
Sv: hästpratare

''Det var något nytt, det brukar vara delfiner... Vad är det för lärorok kunskap? ''

Det är svårt att förstå deras kunskap om man inte själv har upplevt den och förstått den. Delfiner kan jag ingenting om och har inte pratat med någon heller ;) Men jag tvivlar inte på att dom inte är kloka.

''Visst förstår en häst en del talat människospråk, men inte i den utsträckningen. Dessutom undrar jag om det som är viktigt för en människa är intressant för en häst. ''

Inte i den utsträckningen? Jo du, tydligen förstår han precis. Mycket som är viktigt för mig är viktigt för min ponny. Fast egentligen är det lite tvärt om, att de som är viktigt för honom, blir viktigt för mig. Vi delar mycket. Han bryr sig om mig och jag bryr mig om han, man får ju vad man ger.

''Vi ser inte radiovågor, men vi kan mäta dem på olika vis. Ingen har kunnat mäta eller ens påvisa dessa mystiska "energier" som skulle kunna föra elektriska impulser från en hjärna till en annan, dessutom mellan individer av olika art. Vi kan mäta elektronerna i en enskild atom, vi kan lyssna till ekona från universums tillblivelse - dagens fysik klarar mer än de flesta lekmän tänker på.''

Hur vet du det? Jag tror det är många forskare som forskar om ''''''mystiska energier'''''' för vad är egentligen det? Kanske något som dom försöker ta reda på. Utvecklingen går som sagt frammåt. Om du resta tillbaka till medeltiden med två telefoner hade det också varit mystiska energier/ hokus-pokus.

''Sjukdom? Inbillat dig? Nej - men misstolkat. Vi människor gör det väldigt ofta, och det kan förklaras med psykologi och beteendevetenskap. I mina ögon mycket mer spännande än luddiga "energier".''

Misstolkar? Jadu. Djurkommunikatörer som jag har haft har nog misstolkat ihop flera a4 sidor om hur min häst tänker och tycker - som jag ( som känner honom innan och utan) vet att det är preciis såhär min häst fungerar och det är inte alls som dom flesta andra hästar då han är mycket speciell.

och luddiga energier? Det är lätt att utala sig om sånt som man inte vet någonting om, inte sant?

''Ja. Inte bara tror, de flesta av oss är övertygade om att det är, om inte bluff, så misstolkningar och önsketänkande.''

Dom som är 'övertygande' är oftast dom som inte är ett dugg insatta. Jag tror det är för man inte förstår hur något så otänkbart och ''flummigt'' skulle kunna fungera på ritkigt. Men om man har upplevt det (eller något annat som är svårt att förklara), så blir man ofta övertygad eller åtminstående intresserad av att ta reda på hur det fungerar, utan att behöva en bekräftande vetenskaps artikel till hjälp.

''Du menar att det övernaturliga finns, inte mikrobiologi, förmodar jag. Det handlar inte om att våga, vad är det för modigt med att tro på det övernaturliga? Det finns hur mycket som helst jag tror på som jag inte kan se och inte begriper. Att knopparna på träden slår ut till våren, att lampan tänds när jag trycker på kontakten, att vi bor på en planet iutkanten på ett solsysrem...Men det finns folk som förstår, och kan förklara hur det fungerar, och hur vi kan veta. ''

Ja, jag tror på ''övernaturligt'' till viss del. Men jag tar inte saker förgivet. Jag vill se med egna ögon eller uppleva själv innan jag skapar mig en uppfattning. Sedan är det ju olika vad man ser som övernaturligt, det finns ju hur mycket som helst som jag bara tror är fjanterier - men som jag inte utalar mig om då jag inte vet något om det. Men ändå, vad är övernaturligt? Det som forskarna inte har förstått? Det går ju inte att säga. Mycket som jag tror på som vanliga folk anser ''övernaturligt'' är egentligen helt naturligt.

Jag säger inte att det är modigt att tro på övernaturligt. Bara fegt att blunda för det man inte förstår.
 
Sv: hästpratare

Jag har då _aldrig_ varit med om att någon försökt bota skador med hästviskare? Har bara varit med om folk som haft kontakt med dem för att hästen varit krånglig psykiskt eller för skoj skull. Och jag tvivlar på att du ens varit med om någon som försökt bota en skada på detta sätt. Säger väl sig självt att en hästviskare inte kan läka en hovböld eller vad det nu kan vara. Första instinkten hos en hästägare när hästen är halt eller så är dessutom inte att "nä, hästen är skadad så nu måste vi ringa en hästpratare!!" utan snarare "Hästen är skadad, måste kontakta vet, ET eller liknande". Skärp dig, dina antaganden är gjorda ute i tomma intet baserat på ett hopp om att idiotförklara alla som inte tror på det du tror på.
 
Sv: hästpratare

Det är svårt att förstå deras kunskap om man inte själv har upplevt den och förstått den.

Så du kan inte ge exempel? Om hästar har viktig kunskap som de flesta människor inte lyssnar till, borde inte de människor som lyssnar vara språkrör?

Mycket som är viktigt för mig är viktigt för min ponny.

Det mesta vi människor tycker är viktigt är obegripligt för en häst. Jobb, ekonomi, relationer med andra människor...

Jag tror det är många forskare som forskar om ''''''mystiska energier'''''' för vad är egentligen det? Kanske något som dom försöker ta reda på.

Nu menade jag naturligtvis de "mystiska energier" som sägs förklara telepati. Såvitt jag vet finns det inga seriösa fysiker som sysslar med forskning på denna sortens energi/strålning/vad det nu kan vara. Däremot finns det många forskare inom etologi, psykologi och beteendevetenskap som kan förklara telepatiska fenomen.

Dom som är 'övertygande' är oftast dom som inte är ett dugg insatta.

Jag är insatt, både i flummeri, psykologi och etologi. Visserligen på amatörnivå, men det räcker för det här forumet. Fysik är jag däremot inte bra på, där måste jag lita på de som begriper. ;) Faktiskt är många som är kritiska till mycket "alternativt" och "övernaturligt" mycket väl insatta.
 
Sv: hästpratare

Jag vet en del om dem, mestadels för att jag blir kallad det själv. Att vara en hästpratare/hästviskare handlar om att läsa av hästens kroppsspråk, granska hästen i olika situationer och på så sätt lista ut problemet.

En hästpratare har inga speciella egenskaper, det är logiskt.
 
Sv: hästpratare

Jag kommer aldrig att respektera vidskepliga människors inställning. Det är farligt och bakåtsträvande. Folk tror att det är harmlöst att lyssna på kvacksalvare men det kan göra oerhört stor skada när folk tror på trams istället för att söka sanningen om deras egna eller djurs problem. Att läsa sitt horoskåp är ju ganska ok eftersom dom flesta vet att det är skoj, men att försöka bota sjukdomar och skador med allehanda healare och homeopatmedel kan bli direkt farligt.

Du kanske skulle testa att få healing så skulle du nog ändra uppfattning. Jag har blivit healad, och jag kan själv använda mina händer i det syfte att ta bort eller minska smärta. Alla kan göra det, tänk så här: Du slår i armbågen, vad gör du då? Antagligen skriker aj, men utan att tänka på det lyfter du reflexmässigt handen till det onda stället. Du healar alltså dig själv.

Dock så kan man inte ta bort kronisk smärta som en healer, vilket jag själv som amatör är fullt medveten om. Men om du har en tillfällig smärta, så kan en healer ta bort den. Jag har både tagit bort smärta och lindrat smärta med värme, det handlar om att överföra energi från min kropp till den jag helar. Jag kan även känna andras smärta genom att känna på dem med mina händer.
 
Sv: hästpratare

Jag vet en del om dem, mestadels för att jag blir kallad det själv. Att vara en hästpratare/hästviskare handlar om att läsa av hästens kroppsspråk, granska hästen i olika situationer och på så sätt lista ut problemet.

En hästpratare har inga speciella egenskaper, det är logiskt.

Med tanke på vad vissa hästpratare kommit med för påstående, synnerhet de som pratar med hästar på distans så är nog inte alla eniga med dig om vad det innebär att vara hästpratare.


Hur gör man ens något av detta på distans?
Och hur tar man reda på saker typ att en häst vill ha ett varmt täcke av kvalitetsmärke? Är uppväxt på en Ö? Är rädd för ett föremål under en ridtur? Har vissa bristsjukdomar? Osv.
 
Sv: hästpratare

Fast tillfällig smärta heter tillfällig smärta just för att den är tillfällig. Den går om oavsett om du håller handen på eller inte.
 
Sv: hästpratare

Iofs tror jag att man kan lindra tillfällig smärta genom att t ex blåsa på det onda, som man gör med barn. Jag antar att lätt beröring kan ha samma effekt.

Som jag förstått det beror det på att det bara finns en nervbana, så att säga, från varje del av kroppen till hjärnan. Om man gör illa sig (t ex slår i nånting), så sänder den nervbanan "smärta" till hjärnan, via smärtreceptorerna som finns i huden. Om man blåser på samma ställe som man gjort illa sig, så är det andra receptorer, som registrerar beröring, som tar emot den "infon", och sänder till hjärnan, i samma nervbana. Och då upplevs smärtsignalen inte lika stark, eftersom den blandas med den icke-smärtsamma "beröringssignalen".

"Healing" skulle jag däremot inte kalla det, snarare utnyttjande av hur kroppen och vårt nervsystem är funtat för att minska upplevelsen av smärta.
 
Sv: hästpratare

Jag är naturvetare och är ganska skeptisk mot djurpratare. Men eftersom jag har en häst med ett komplicerat förflutet (troligen misshandel) lät jag en kvinna som är zonterapeut/homeopat behandla pållan. Den här kvinnan berättade om min hästs stora sorg. Det var kanske inte så konstigt för man begriper ganska snabbt att pållan har haft det tufft på det sätt hon beter sig. Mer intressant är hur hästen utvecklats under några månaders behandling (kanske 5 tillfällen). Hon har blivit lugnare och gladare och till och med trygg, något hon absolut inte var tidigare. jag har haft pållan i flera år och jobbat mycket med henne på olika sätt och hon har hela tiden blivit stabilare, men under den nya behandlingen tog utvecklingen ett väldigt stort steg framåt.

Själv tror jag att det handlar mycket om muskelminne på hästar och därför kan en person som har stor förståelse för hästar genom beröring lösa upp en del gamla knutar. Ungefär som pratterapi på människor. Fast egentligen kvittar det vad jag tror, det är bara väldigt kul att ha fått en gladare häst.

Jag tror snarare att det var du som blev behandlad. Ta inte illa upp för det är inte menat på det sättet. Min gissning är att du omedvetet började göra något annorlunda, kanske blir mjukare i din hantering, eller gosa mer med hästen (till exempel). Detta ledde till att hästen äntligen kunde slappna av ordentligt och känna sig helt trygg hos dig. Inte så att hästen nödvändigtvis kände sig direkt otrygg med dig, men det ska nog mycket till för att en häst som har en sån bakgrund ska känna sig helt trygg även i ett nytt, trevligt hem.
Sen vet jag inte hur lång tidsperiod det handlade om, men själva tidsaspekten kan ju också ha varit avgörande.

Om vi tänker bort den eventuella tidsaspekten så hjälpte det ju uppenbarligen att ta ut hästviskaren. Men man ska fortfarande komma ihåg skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 937
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst som färdades i hästtransport ska ha råkat ut för en olycka på en väg i Västerås. Föraren bromsade kraftigt och då trillade...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 553
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp