Bukefalos 28 år!

Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skittråkig situation att köpa vad man tror är en ridhäst med ett litet problem, som sen visar sig vara en oridbar/riskridbar häst med ett jätteproblem.

Min första häst tillexempel 😅.
Såldes som det lilla problemet "rädd av sig och kan sticka vid uppsittning". Gjorde mig rejält illa när jag åkte av flera gånger, hästen var livrädd för typ allt. Ägarna var inte oärliga, dom hade bara inte funderat så mycket över det.

Men jag gav honom tiden, veterinärundersökningarna, efterforskningarna, och det "lilla" problemet visade sig vara genetisk muskelsjukdom, PSSM.

Jag gav han också rehab på rehab, enormt mycket markträning, och han blev min första stora hästkärlek som lärde mig otroligt mycket. Vi var ett team, och han följde mig ut ur döden, bokstavligen talat, två gånger.

Och tack vare att jag la ner den tiden, så den dagen jag bestämde mig för att sjukdomen inte gick att hantera rimligt längre, så fick jag också ut livbeloppet. För att vi hade hittat den fysiska anledningen till hans beteende.
 
Jag vågar påstå att de allra flesta erfarna hästmänniskor kan svara på dina frågor.
Och jag valde att fråga här för att få ett större utbud av svar. Kanske någon som varit i samma sits. Hur det gått osv

Varför ska jag ens behöva förklara varför jag ställer en fråga härinne?
 
Och jag valde att fråga här för att få ett större utbud av svar. Kanske någon som varit i samma sits. Hur det gått osv

Varför ska jag ens behöva förklara varför jag ställer en fråga härinne?
Min erfarenhet genom andra är tyvärr att det har kostat mer än dom fått även om dom som det kallas vunnit. Vid icke vinst så blir förlusten betydligt mer än vad bara hästen kostade i inköp.
 
Och jag skulle vilja påstå raka motsatsen…
Att läsa försäkringsvillkoren kring vad som gäller vid avlivning (TS andra tråd) borde erfarna hästmänniskor kunna.
Och även veta att det är svårt att reklamera en häst. Men så klart förväntar jag mig inte att hästmänniskor ska kunna allt det juridiska kring hästköp. Då får man vända sig till en jurist.
Detta är bara en reflektion till att TS inte vill ha Bukes åsikter då hen säger sig har så många experter runt omkring sig.
 
Det går alldeles utmärkt att göra, tydligen. Och jag har mina aningar om vad som gjordes också.
Fast ett djur kan inte luras det är du som köpare som brister i undersökningsplikt eller inte förstår att djuret kan ändras i ny miljö.

Tack och lov att jag slutat med hästar.

Verkar vara standard nuförtiden att häva köp vid minsta missnöje.
 
Skittråkig situation att köpa vad man tror är en ridhäst med ett litet problem, som sen visar sig vara en oridbar/riskridbar häst med ett jätteproblem.

Min första häst tillexempel 😅.
Såldes som det lilla problemet "rädd av sig och kan sticka vid uppsittning". Gjorde mig rejält illa när jag åkte av flera gånger, hästen var livrädd för typ allt. Ägarna var inte oärliga, dom hade bara inte funderat så mycket över det.

Men jag gav honom tiden, veterinärundersökningarna, efterforskningarna, och det "lilla" problemet visade sig vara genetisk muskelsjukdom, PSSM.

Jag gav han också rehab på rehab, enormt mycket markträning, och han blev min första stora hästkärlek som lärde mig otroligt mycket. Vi var ett team, och han följde mig ut ur döden, bokstavligen talat, två gånger.

Och tack vare att jag la ner den tiden, så den dagen jag bestämde mig för att sjukdomen inte gick att hantera rimligt längre, så fick jag också ut livbeloppet. För att vi hade hittat den fysiska anledningen till hans beteende.
Men första stycket?
Provrider man inte hästen ordentligt både ute och på bana?
Litar man alltså på säljarens beskrivning?

Bara hur människor använder ord olika?
Tex en het häst enligt en person kan vara lagom för en annan.

Jag tänker att ska man köpa sig en häst måste man väl prova själv och själv få en uppfattning?
 
Absolut! Här i tråden eller PM?
Jag kan alltid ta det lite generellt eftersom det är svårt att redogöra för ett specifikt fall utan att bli väldigt insatt i det och veta alla omständigheter.

Ville bara sätta en +1 på detta. Tråden innehåller alldeles för lite info för att göra en bedömning av läget, annat än på en väldigt generell nivå.

Snällt Piaff att du ändå tar dig tid.

//en annan jurist
 
Fast ett djur kan inte luras det är du som köpare som brister i undersökningsplikt eller inte förstår att djuret kan ändras i ny miljö.

Tack och lov att jag slutat med hästar.

Verkar vara standard nuförtiden att häva köp vid minsta missnöje.
Tråkigt att du måste applicera det tänket på människor du inte vet ett jota om. Men det säger mer om dig faktiskt
 
Tråkigt att du måste applicera det tänket på människor du inte vet ett jota om. Men det säger mer om dig faktiskt
Det behöver inte säga något om varken dig eller mig som personer det är bara ren fakta.
Ett djur är ett djur och innan köp tar man reda på allt man kan om djuret och eftersom du köpte en problemhäst måste du väl ändå förstått att det kunde tillkomma problem och inte bara "det är nog inte så farligt"

Blir bara förvånad faktiskt.
 
Det är en jättebra fråga. Men jag har åtminstone ställt den och förklarat varför.
Generellt är det enkla svaret på alt. B att det sannolikt inte går att få igen dina kostnader, utifrån den info du har delat här och de nya kostnader som det skulle skapa.

(Du kan förstås kontakta en jurist, men det rådet har du redan fått.)
 
Det behöver inte säga något om varken dig eller mig som personer det är bara ren fakta.
Ett djur är ett djur och innan köp tar man reda på allt man kan om djuret och eftersom du köpte en problemhäst måste du väl ändå förstått att det kunde tillkomma problem och inte bara "det är nog inte så farligt"

Blir bara förvånad faktiskt.
Då får du väl bli det. Trots allt har du ju inte en aning vad som gjorts och inte. Men det är såklart lätt att sitta på ett forum och leka duktig.
 
Generellt är det enkla svaret på alt. B att det sannolikt inte går att få igen dina kostnader, utifrån den info du har delat här och de nya kostnader som det skulle skapa.

(Du kan förstås kontakta en jurist, men det rådet har du redan fått.)
Japp, det kommer jag att göra. Eller jag väntar på att denna skall höra av sig. För att få mer kött på benen.
 
Då får du väl bli det. Trots allt har du ju inte en aning vad som gjorts och inte. Men det är såklart lätt att sitta på ett forum och leka duktig.
Men du skriver på ett forum vad har du förväntat dig?!
Behöver du seriös hjälp kontakta någon irl självklart vet ingen här mer än du berättar och mitt svar var rent allmänt jag tycker inte man kan bli lurad på en hästs grunbeteende och grundpersonlighet för det kan man ta reda på innan man köper den. Hästar är dom dom är.
 
Men du skriver på ett forum vad har du förväntat dig?!
Behöver du seriös hjälp kontakta någon irl självklart vet ingen här mer än du berättar och mitt svar var rent allmänt jag tycker inte man kan bli lurad på en hästs grunbeteende och grundpersonlighet för det kan man ta reda på innan man köper den. Hästar är dom dom är.
Jag frågade faktiskt inte om vad du tyckte om hästars grundpersonlighet. Kanske kan du starta en egen tråd i det ämnet istället för att kapa min? Som inte handlar om hästars personlighet.
Ett uttalande som dessutom har noll grund eftersom du varken vet vad jag har för kunskap eller hur något gått till.
Men över internet är det lätt att leka expert och se saker som överhuvdtaget inte ens skrivits.

Även på de flesta forum utom Buke brukar man kunna svara på sakfrågan utan att fabricera hej vilt på egen hand.

Hade jag velat veta vad kreti och pleti ansåg eller velat diskutera hästen skall du se att jag startat en tråd om hästars betende/hästköp/provridningar osv.
Men nu har jag inga frågor om detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 099
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 946
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp