Bukefalos 28 år!

Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det handlar alltså om beteenden hästen haft innan säljaren hade hästen?
Nån får gärna rätta mig, men jag kan inte tänka mig att det räknas som att undanhålla information om det är nåt säljaren enbart hört men inte upplevt själv? För då kan det ju lika gärna handla om miljö/hantering eller annat, säljaren kan väl inte ha skyldighet att redovisa annat än vad den själv vet med säkerhet, eller?
Japp, dock hade hästen bara varit några månader hos fd ägaren. Fd ägaren sökte själv information för en kort tid sen då denne tyckte saker inte stämde. Det handlar varken om miljö eller hantering i detta fallet.
 
Din häst, ditt val, men du missar en massa möjligheter genom att vara otrevlig.
Eller så kan man lyssna från början vad TS ville ha stöd med? Istället för att hitta på egna spekulationer?
Om jag velat ha tips på ”möjligheter” hade jag efterfrågat det. Men den hjälpen har jag redan.
 
Desutssom är detta ett diskussions forum. Så då kommer folk flika in med tips och åsikter. Jag tycker om man inte tål att få flera olika sorters svar så är man fel ute att fråga i ett öppet forum. Tycker alla svar har varit trevliga och för hästens bästa. 😊 tex har ingen uttryckt någon riktad kritik eller annat men tips och råd. Min personliga åsikt är att köper man en projekt häst som kommer det vara ett projekt. Inte något man bara fixar sådär. Tyvärr verkar många överskatta förmågan att lösa såna hästar och då står man med en köpare som vill reklamera. Det har man ju tyvärr sett och läst om en del fall på nätet. Detta är inte riktad mot ts men en generell observation som då jag tyvärr har upplevd detta som "lite av ett tema".

En annan häst såldes som ett projekt och skulle inte ha några fysiska skador. Den betedde sig livsfarligt i början och attackerade. Blev dock väldigt trevlig med ägaren sen. Men mycket mycket tid tog det. Visade sig dock att ha haft brutit benet tidigare som hade växt ihop fel etc. Fick till slut avlivas. Blev ingen rättaregång där inte utan nya ägaren kände väl att när man köpt projekt så har man 🤷‍♀️ det kan bli dyra läropengar.
Det är fortfarande inte jämförbart på något sätt.

Men såhär, ponera att du köper ett projekt av mig. Den går inte att lasta och det är problemet. Du frågar mig som ägare 1000 gånger gällande lastningen. Du får också veta att nånstans tillbaka har hästen rest sig men såldes pga ryttaren inte klarat av den. Detta skall då vara många år sen bedyrar jag det är inget problem idag.

Du får hem en häst som reser sig, du får också kontakt med en skolklass av tidigare ägare som haft hästen som ganska nyss där den rest sig och skadat ryttare allvarligt, ryttare på en betydligt högre nivå än du. Många problemlösare har funnits och hästen har likväl detta betende. Som den haft många år. Detta är inte längesedan. Du får också till dig att jag vetat dessa olyckor och själv blivit varnad men valt allt inte berätta det för dig.

Påhittad story men ganska jämförbar. Så där står du med en häst med ett helt annat problem problem än vad du köpte. Du köpte den i tron att den var snäll att rida och att den skrämt nån som unghäst. Eftersom du är duktig på att lasträning och noga överväger hästens problematik känner du att detta löser du. Men nu står du med en häst du kan lasträna men är totalt ordidbar. Själv svarar jag dig att ”men de månaderna jag haft den har den alltid varit snäll, jag visste alla varningar jag fått ang att den reser sig och skadat ryttare men det var inte viktigt att du fick veta”.

Nu har du en jämförbar situation
 
Det är fortfarande inte jämförbart på något sätt.

Men såhär, ponera att du köper ett projekt av mig. Den går inte att lasta och det är problemet. Du frågar mig som ägare 1000 gånger gällande lastningen. Du får också veta att nånstans tillbaka har hästen rest sig men såldes pga ryttaren inte klarat av den. Detta skall då vara många år sen bedyrar jag det är inget problem idag.

Du får hem en häst som reser sig, du får också kontakt med en skolklass av tidigare ägare som haft hästen som ganska nyss där den rest sig och skadat ryttare allvarligt, ryttare på en betydligt högre nivå än du. Många problemlösare har funnits och hästen har likväl detta betende. Som den haft många år. Detta är inte längesedan. Du får också till dig att jag vetat dessa olyckor och själv blivit varnad men valt allt inte berätta det för dig.

Påhittad story men ganska jämförbar. Så där står du med en häst med ett helt annat problem problem än vad du köpte. Du köpte den i tron att den var snäll att rida och att den skrämt nån som unghäst. Eftersom du är duktig på att lasträning och noga överväger hästens problematik känner du att detta löser du. Men nu står du med en häst du kan lasträna men är totalt ordidbar. Själv svarar jag dig att ”men de månaderna jag haft den har den alltid varit snäll, jag visste alla varningar jag fått ang att den reser sig och skadat ryttare men det var inte viktigt att du fick veta”.

Nu har du en jämförbar situation
Det hållet jag med om är stor skillnad på ett hanteringsproblem och ett ridproblem. Det är däremot inte lika stor skillnad om någon om båda är rid problemet eller båda är hanteringsproblem.

Som en annan skrev här på buke för många år sedan "en sak att ha rätt och en annan att få rätt"
 
Jag frågade ang juridik. Inte basic tips och råd från främmande tyckare. Som trots att de inte ens fått någon info tror sig veta exakt vad haken är. Och inte kan sluta hitta på egna storys om vad saken gäller.

Jag har det stöd jag behöver med hästen. Bla en bukefalist.
Om du har allt stöd du behöver kring hästen så fins det väl ingen anledning till att göra två trådar om den här på Buke?
 
Hur kan man dölja annat än gamla skador på ett djur?
Du som köpare träffar ju hästen innan och fräsch prova den hästen är vad den är?
 
Eller så kan man lyssna från början vad TS ville ha stöd med? Istället för att hitta på egna spekulationer?
Om jag velat ha tips på ”möjligheter” hade jag efterfrågat det. Men den hjälpen har jag redan.
Din fråga är alltså att du vill veta hur du ska göra för att få igen pengarna för hästen?

Dina alternativ är:
A) Avliva - under förutsättning att FB betalar.
B) Få f.d. ägaren att ersätta dig ekonomiskt för hästen.
C) Sälja - om det ens går och helst utan förlust.

Jag tror alternativ A är ditt starkaste kort, men då behöver du utreda hästen för att försöka hitta "ett fynd" som orsakar problemen och det kostar.
 
Din fråga är alltså att du vill veta hur du ska göra för att få igen pengarna för hästen?

Dina alternativ är:
A) Avliva - under förutsättning att FB betalar.
B) Få f.d. ägaren att ersätta dig ekonomiskt för hästen.
C) Sälja - om det ens går och helst utan förlust.

Jag tror alternativ A är ditt starkaste kort, men då behöver du utreda hästen för att försöka hitta "ett fynd" som orsakar problemen och det kostar.
Min önskan om man får ha en sådan hade varit att man reducerade priset rejält. Det är idag en obrukbar häst (om man inte har dödslängtan). Och sedan rett ut den ordentligt igen.
 
Nytt
Men såhär, ponera att du köper ett projekt av mig. Den går inte att lasta och det är problemet. Du frågar mig som ägare 1000 gånger gällande lastningen. Du får också veta att nånstans tillbaka har hästen rest sig men såldes pga ryttaren inte klarat av den. Detta skall då vara många år sen bedyrar jag det är inget problem idag.

Du får hem en häst som reser sig, du får också kontakt med en skolklass av tidigare ägare som haft hästen som ganska nyss där den rest sig och skadat ryttare allvarligt, ryttare på en betydligt högre nivå än du.


Men du kunde ju kontaktat tidigare ägare? då hade du fått veta. Sedan kan man undra hur hästen fungerade när du red och hanterade den innan köpet? tänker en problemhäst stämmer man väl av lite extra med , provar i några olika miljöer etc?

Sedan är det så,flytt, ny miljö, kanske lite ovant hanteringssätt, gamla olater kan komma fram igen.
 
Men du kunde ju kontaktat tidigare ägare? då hade du fått veta. Sedan kan man undra hur hästen fungerade när du red och hanterade den innan köpet? tänker en problemhäst stämmer man väl av lite extra med , provar i några olika miljöer etc?

Sedan är det så,flytt, ny miljö, kanske lite ovant hanteringssätt, gamla olater kan komma fram igen.
Jag har kontaktat denne.
Allt det du nämner är redan gjort. Det är inte stress/oro det handlar om. Jag är mycket hästvan så jag vet redan allt det där med ny miljö osv och hur det påverkar och det är heller inte det som är problemet
 
I de fall jag känner till om riktigt riktigt farliga hästar så har de alltid faktiskt, även om vissa saker varit svårt att upptäcka på röntgen, alltid haft skador , fel nära alltid någonstans, nacke/rygg/hals så nerver klämts och orsakat mkt svåra smärtor, ofta bara vid vissa lägen.

Jag känner också till 2 fall , varav jag var med ( och även red) på den ena hästen, där hästarna sannolikt fått både metacam och lugnande innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 070
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 456
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp