Bukefalos 28 år!

Häva servitut

Luff

Trådstartare
Fundering efter allemansrättråden.
Vi bor i början vid/på en mindre väg som omfattas av ett servitut. Vägen gick för 30 år sedan till en bostadsfastighet och olika ägares "marker". Sen har det tillkommit 3 bostäder. Vägen är en samfällighet som har statligt bidrag. Jag vet inte om/hur de nya fastigheterna blev del av samfälligheten men det är dom. Vägen går rakt över vår gård, 5 meter utanför fönstret och trafiken bara ökar i mängd. Min fastighets värde är ju naturligtvis mycket lägre pga detta.

Går det att häva ett servitut alls? Det finns en lika bra väg från andra hållet till de andra fastigheterna.
 
Sv: Häva servitut

Är ni överens om att häva så kan jag inte tänka mig att det är några problem så länge alla fastigheter fortfarande når väg. Hur krångligt och dyrt det blir beror nog på om det är inskrivet eller inte.

Är ni inte överens kan du ju ändå begära hos lantmäteriet att servitutet ska hävas. Om båtnadsvillkoren är uppfyllda så bör det ju (iaf på pappret) gå och häva även om någon granne protesterar.
 
Sv: Häva servitut

Ok. Jag är ju egentligen bara ute efter att slippa spilltrafiken och kunna skriva privat väg. Om grannar kör sakta förbi är ju inget problem.
Dom, vägföreningens styrelse, är ju väldigt noga med vikten av att ha statligt bidrag men då blir dom ju av med det dom första 100-150 m på den här delen av vägen.
 
Sv: Häva servitut

Tror du skall börja med att höra hos länsstyrelsen och sedan med berörda parter. Servitut kan "dödas" om de inte behövs längre, servitut gällande elledning "dog" när ledning flyttades från min fastighet för några år sedan, men lagstiftningen kan ju ändras.:crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 580
Senast: mamman
·
Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 952
Senast: Lurv
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 729
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp