HÅll ordning på era katter!

T

TjejTjejen

Först vill jag bara påpeka att jag VET att det finns kattfolk som har koll på sina katter.

MEn nu är det de andra jag vill uppmärksamma....

Jag bor i ett villaområde, i villa med tomt. Har stora problem med alla dessa lösspringande katter. Jag har både fåglar och kanin och deet är huvudsakligen därför problem uppstår. Katterna stryker runt kaninburen (som står på VÅR gård) och skrämmer kaninen. Än värre är att de smiter in i vårat hus om man har öppen dörr/fönster för att vädra. Inne har vi fåglarna och katterna skrämmer dessa, en gång har en katt (såg när den sprang iväg från platsen) vält fågelburen, som tur gick ingen lucka upp eller botten for av så fåglarna klarade sig men de var rejält skärrade och vem vet vad som kunde ha hänt om nån lucka hade öppnats? Denna gång kom de undan med blotta förskräckelsen och endast en spricka i buren syns av kattens framfart.

Tycker också kattägare måste tänka på de som är allergiska (jag är dock ej det), hur roligt kan det vara för dem med stark allergi att plötsligt hitta en katt i vardagsrummet (de behöver inte enns träffa katten det räcker med att den varit där)? Det kan få allverliga konsekvenser!

Jag och icke kattägare har valt ett liv utan katt och vill också ha ett liv utan katt. Gillar dock alla djur och har inga problem med katter så länge de håller sig där de ska vara, på deras ägares privata område!

Kan också tillägga att jag ser inga problem med att VILDA djur är på privata ägor/tomter. Ofta så kommer de dock inte så nära.
 
Många kattägare anser att katter absolut inte ska vara ute utan uppsikt, själv säljer jag inte till annat än innekatt. Vill katten vara ute får man bygga en rastgård. Även om jag älskar katter blir jag förbannad när grannens hankatt pinkar ner alla dynor till utemöblerna... :mad:
 
Jag tycker inte katter skall vara utedjur annat än på landet. Själv får mina endas vara ute i koppel och jag själv blir irriterad på folk som har lösa katter här på området (mkt sandlådor, familjeområde).
 
Jag bor på landet, och har utekatter (dvs de får gå ut och in som de vill).

Bor i en liten by med tre gårdar, och båda grannarna har utekatter.

Det fungerar utan problem, grannens katter kan ibland snedda över våran gård, och våra katter kan ibland spankulera över grannens gård. Men aldrig att några katter gått in i 'fel hus' eller något. Inget rabattkissande eller så heller. (Däremot hade jag när jag själv inte hade katt problem med att grannkatterna pinkade på hästarnas hö. INTE uppskattat av mig, men löstes ju med en egen katt som höll inkräktana borta från sådant).

Har haft utekatt i litet bostadsområde (på landet) med och det var ett par incidenter när grannens katt tog sin i vå rlägenhet och försökte käka upp fåglar, och min katt var på grannens balkong och åt kattmat någon gång.

Och så har jag kompisar i stan som har ett HELVETE med de lösspringande katterna som smiter in, förstör blomlådor, pissar i trappuppgångar etc.

Jag tror att svaret mycket ligger i YTAN att det blir problem i stan men sällan på landet?
 
Vi har nästan samma problem :mad:
Grannens katter är fan helt sjuka, vi har en sandhög på vår garageuppfart som vi inte har tagit bort än, där går dem där förbaskade katterna och skiter.
Min mamma har snackat med grannarna, men dem skiter typ i det, så det slutade med att mamma slänger över kattskiten till dem :smirk:
Förut kunde man inte ens gå förbi där utan att det börja stinka kattpiss om skorna. Tillslut skottade morsan upp allt till en hög och satte en bom över. Men katterna slutade inte, utan dem fortsatte skita i en liten hög sand som fanns kvar.. brevid den stora högen :mad:
Nu har vi lagt tegelstenar runt högen, och hoppas att dem slutar. Men grannarna får minnsan tillbaka skiten, det är ju inte vår. :D
Grannarna är nyinflyttade, och det är just deras katter som håller på.
Alla andra katter i kvarteret vet att vi inte vill ha dem här, det har vi starkt markerat och jagat bort dem när dem är inne hos oss.
Men det var just när grannarna flyttade in som allt började. :smirk:
 
Ja, visst är det störande med katter som går överallt!

Vi har katter i stallet som får gå som dom vill, men stallet ligger avskilt och det är skog runt!
 
Det är inte katternas fel! För dem är det helt naturligt att gräva i grus för att skita - det är därför det funkar med kattlåda inne.

Men jag förstår att ni är förbannade. Det skulle jag också vara - på kattägarna. Katter ska inte ställa till det för grannarna.

mandalaki
 
Jo, jag vet att det är mest kattägarna som kan ansvara för det här, men dem är helt otroliga, och jag precis allt för att kunna skita i sandhögen.. :smirk: de ger sig lixsom inte utan "backar" upp mot högen på något sätt för att kunna skita där. :rofl:
 
Ta bort sandhögen. Katterna är helt övertygade om att det är deras toalett. Be ägaren att de gör en sandhög på sin tomt, har du tur så väljer katterna den toaletten i stället.

mandalaki
 
Våra katter går ute, hur dom vill, när dom vill och vart dom vill. Men ingen i området har varken kanin eller fågel. Några som har hundar på gatan längre ner, och dessa undviker våra katter.

Den ena katten ser folk inte till, men den andre har gått in hos grannen. Vi löste det på det sättet att dom hade en sprayflaska med vatten på trappan, så att dom kunde spraya på honom när han kom. Efter det har han inte försökt.

Många andra på gatan har/har haft också katt och vi har haft katt i 17 år innan dessa två, på denna gatan i snart 13 år.
 
Jag håller fullständigt med. Har själv två katter, men kan bli fullständigt galen på alla kattägare som låter sina katter drälla omkring, natt som dag! Det är inte katterna det är fel på, utan ägarna!!! Däremot tycker de väldigt synd om våra katter som måste gå i koppel. Och har en innätad balkong!! Deras katter har det så naturligt. Och så blir de överkörda ibland, men då skaffar de sig nya lyckliga utekatter!!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 026
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 537
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp