Bukefalos 28 år!

Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

He he mjo hon är verkligen socker söt ha ha bra ord på hennes utseende=)

Jepp de kommer får vi hoppas i morgon..Ska försöka komma ihåg allt vad tränaren sa sist och få till lite fin tölt=)
Tänkte träna nästa vecka
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag tycker iallafall om att se MASSOR av bilder på din fina häst.. Det är ju därför man är här inne för att få se massor av fina bilder på andras hästar=):love:
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hej va kul att se förändringen!!
och ja han ser då ut att ha musklat rumpa mycket bättre:)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hm ja vad säger man??:D

Jorunn7okt08046.jpg


EN my litte pony! :D:rofl::p
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

*KL*

Idag var en sådan där dag då jag bara älskar mitt jobb!
Sova till 8, sedan efter sedvanligt morgonkaffe, åka till en närbelägen ovalbana för träning med älskade ponnyhästen

main.php


Vackert väder, vackert ställe:
main.php


Och sedan då stoet och jag är klara så får man rida fina träningshästen i denna vackra miljö:

main.php

(5-åring e:Frami ue: Svalur)

Jag gillar mitt jobb!

/Malin, glad idag!
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vad häftigt! Gná är verkligen skitflott på första synliga bilden, och ändå får jag en känsla av att hon inte sitter. Denna där kommer att lyfta fötterna till himmelen när hon är ordentligt på baken! MUMMA!
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vilket härligt väder! Sånt hade vi i förrgår och man bara njuuter av hösten! (Och hästen, ha ha där fick jag allt till det!) Jag håller med föregående talare; Hon kommer verkligen att bli vrålflott när hon sitter på baken. Hon är ju superfin redan nu, så jag förstår att du är nöjd med köpet! Vad är det för träninghäst du har? Den ser fin ut också.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Idag, och ett tag framöver, går all träning med Gnu enbart ut på att (efter Nina K´s order, vi rd ju kurs i helgen) ha kontroll på tempot!
"Var tempopolis och försök inte rädda gångarten!" ringer i mina öron.
Så om hon råkar komma upp fram bogen lite då och då är det rena turen. Men hon får inte hänga sig på och springa ifrån mig en enda millimeter. Att göra det på en ovalbana är inte helt lätt. Så vi åker och tränar.

Träningshästen är en femårig valack e:Frami ue:Svalur.
Han är jättestor och har inte helt vuxit i sin kropp känns det som. Hans matte har ridit in honom själv och gjort ett jättebra jobb. Han hade en naturligt ren och fin tölt, men lite svårt för traven.
När traven kom blev tölten passtaktig/grisepass.
Nu är tölten ren, men utan rörelser, igen (kolla vad liten jag ser ut på honom. Jag tittar ner i skräck över hur längt det är till marken :angel: ).
Hans matte kan inte rida för tillfället så hon tömkör honom 1-2 ggr/vecka och jag rider honom 2 ggr/vecka. Vilket är ett rent nöje!

/Malin
 
Senast ändrad:
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Äh, sura inte över det! vi var inte så mycket att se där. Gick ju inge vidare.
Men det skulle vara ku att ses igen! Vi får se om vi träffas till våren!

Bilderna på Gála från ihopsläppet på Nybyn är UNDERBARA! Shit vilken power det är i henne!
*drömmer om henne som vuxen*
Hon och Yrpa får det super hos Malin och Rickard!

Kram
/Malin
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Vi lär ses till våren ;)
Då skall ju jag och Odinn ut på tävlingsbanan :p
Om jag får till tölten på honom någon gång i framtiden vill säga..
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag tror att det glimjandi syftade på vad det du skrev om att Gim troligtvis är fyrgångare eftersom han har så bra grundgångarter. Alltså; resonemanget att femgångare har sämre grundgångarter än fyrgångare håller inte.

//Julia

I många fall gör det ju faktiskt det. Men det finns ingen garanti :)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Du syftar väl snarare på starka grundgångarer? Ofta har unga fyrgångare väldigt starka och rena grundgångarter, vilket kanske inte är lika vanligt hos unga femgångare. Detta kan jag generalisera utifrån mina egna erfaranheter iallafall.
Inte samma sak som bra/dåliga grundgångarter, dock.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Odinn är fyrgångare, han har tre starka och bra grundgångarter. Hans tölt är också bra när den tittar fram, men han är inte tillräckligt stabil för att orka tölta någon längre sträcka.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Du syftar väl snarare på starka grundgångarer? Ofta har unga fyrgångare väldigt starka och rena grundgångarter, vilket kanske inte är lika vanligt hos unga femgångare. Detta kan jag generalisera utifrån mina egna erfaranheter iallafall.
Inte samma sak som bra/dåliga grundgångarter, dock.

Det är ju precis det jag menar :confused: stark/bra, same shit.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Mja, det är väl en definitionsfråga.
Renhet och kvalitet hör båda till begreppet BRA gångart, men själv tänker jag snarare renhet som stark och bra som kvalitativ. Exempelvis mina två ston jag ridit in; den ena är fyrgångare och hade under inridningen rena, starka grundgångarter, men då inte av vidare hög kvalitet. Den andra är femgångare, hon har svaga grundgångarter (dvs de är svårare att skilja från latera gångarter), men av betydligt högre kvalitet när ryttaren lyckas särskilja dem.
Eller det är så jag uppfattar definitionen iallafall, möjlligt att andra tänker helt annourlunda. Om du menar som jag så håller jag som sagt med dig om att det ofta är på det viset med unghästar.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

När jag pratade med veterinär om Fjalars eventuella lårkaka/nerv i kläm sa de som så att det kan ta 1 dygn, 3 dygn eller 3 månader tills det går över.

Är det en lårkaka/nerv i kläm är det vara att vänta ut. Men det vet du inte om du inte åker in och röntgar.
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

De får beta in sig i korta sekvenser från början, de fodras normalt. I takt med att tiden för betet ökar, dras fodret successivt tillbaka för att till slut gå på bete heltid. När man ser att betet börjar tunna ur, så får man antingen byta till nytt bete eller så får man börja stödfodra i tid. Hellre stödfodring tidigt, än att åtgärden kommer för sent. Då får man tendenser till hetsätning när de bjuds på mat, och kroppen ställer sig i sparlåga. En häst som inte får sina behov tillgodosedda hetsäter, medan kroppen har ställt in sig på att spara eftersom den ser näring som en bristvara.

men...är det inte så de allra flesta gör, iaf jag och har alltid gjort och thengill tenderar att alltid se ut som en fetknopp OM han får gå på bete endå.

själva in och ur fodringen kan ju inte spela någon roll om hästarna är feta mitt på sommaren på ett jättefrodigt bete eller?
då påverkar ju inte vinter/vårens hö fodring eller höst/vinterns fodring.

såklart man lägger ut hö även om det finns gräs på hösten för att se om de vill ha, vill de inte ha så är de inte hungriga, vill de ha så lägger man ut mer.


just nu går thengill och romeo i en mkt nerbetad hage och där får de hö på natten och på dagarna går de i en avbetad(av unghästarna) gräshage men det finns mkt att plocka med o de är inte hungriga.
jag låter dem bara gå där på dagarna eftersom frosten har börjat komma nu.

låter det dumt?

ska sen sätta upp staket i en gräshage till så de ev ska få lite vinterbete med.

unghästarna går i vinterhagen och betar av lite innan tjockisarna kommer dit med. så när unghästarna betar av det jag ska sätta upp sen så får tjockisarna gå i vinterhagen och sen efterbeta där ja ska öppna upp och till sist in i vinterhagen alltihopa.

hur låter det?
det kommer naturligtvis få extra hö hela tiden om de vill ha/behöver.

unghästarna får nu lite hö på kvällarna även om de inte vill ha nu när de har gräs bara för att de ska finnas ifall de känner för det. sen får de lite kraftfoder med + mineraler och jäst.

det var mitt foder det och här kommer en ful bild på en snygg nakenfis:love:
23869768.jpg

han har precis sprungit och tvärnitat på bilden så han ser lite halvt galen ut. han står i hagen de går i på natten(men mkt lite gräs i) och där uppe till vänster syns gräshagen)
 
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

en fråga.....hur ofta klipper ni dem? ja tycker de redan börjat växa ut massor o de e typ 2 veckor sen ja klippte(bilden e från klippdagen). o han går med täcke såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 914
Senast: hundtant
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 396
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag behöver fylla på mitt lager med vinterridbyxor och vill ha era tips! :D Önskvärt är högre midja och gärna softshell/annat lätt...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 090
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp