Håll oss Uppdaterade - Igen!

@Silkisif å så roligt med föl!

Är bra sugen jag också, men de stona jag har just nu vet jag inte om de duger så mycket till i avelsboxen. Står på önskelistan att köpa ett fint sto och avla på, men det blir väl inte iår.

Ja, att vara fölsjuk är kroniskt, har jag hört! :angel:
Hoppas du hittar ett fint sto så småningom! :)
 
I förrgår hade jag ut tränare för islandshäst.

Bra ridpass, jag tog ett pass vardera med Karl och Undri.

Fick en hel del bra övningar för att förbättra tölten, men mesta delen av passet gick åt till att jobba med skritten. Jag tror att jag förstod vilken typ av skritt man vill ha på tävling (enligt Frida har min häst skritt för ca 7.5, och under träningspasset menade hon att vi fick fram skritt för ca 6.5), svårt att rida fram något man inte vet hur det ska vara... men hon gav mig en jämförelseterm som jag förstår, och då ska jag träna på detta.

Med Undri blev det lite genomridning av skritt, trav, galopp och tölt och alla var OK. Taktproblemen i tölten har i stort sett försvunnit, vilket är roligt (men visst behöver han lite stöd då och då) och han fick upp stegen i och med att vi satte på boots (det låg ett par nere vid ridbanan som hade använts av andra ryttare, så Undri fick dem han också).
Det vi mest tränade var passläggningar, kul att göra på ridbanan ur en kurva. Fick faktiskt till läggningarna i stort sett vid varje försök, behöver "bara" få upp tempot mer. Men flygande pass var det, och som sagt var läggningarna OK även om han bytte från galopp till ett par steg tölt vid ett av försöken, innan vi hittade passen.

Undri får man nog säga var ett fynd.
Hanteringsmässigt tuff häst som jag betalade en tusenlapp för för två år sedan, som nu är en ganska komplett - men inte färdigutbildad - femgångare som har god kontroll på alla fem gångarter och som faktiskt är lättriden.
Och som hos mig är helt oproblematisk i hantering (men han är nog en Kryddis-häst eftersom han blev riktigt otrevlig när han lånades ut på foder för eventuell försäljning i höstas).
 
I förrgår hade jag ut tränare för islandshäst.

Bra ridpass, jag tog ett pass vardera med Karl och Undri.

Fick en hel del bra övningar för att förbättra tölten, men mesta delen av passet gick åt till att jobba med skritten. Jag tror att jag förstod vilken typ av skritt man vill ha på tävling (enligt Frida har min häst skritt för ca 7.5, och under träningspasset menade hon att vi fick fram skritt för ca 6.5), svårt att rida fram något man inte vet hur det ska vara... men hon gav mig en jämförelseterm som jag förstår, och då ska jag träna på detta.

Med Undri blev det lite genomridning av skritt, trav, galopp och tölt och alla var OK. Taktproblemen i tölten har i stort sett försvunnit, vilket är roligt (men visst behöver han lite stöd då och då) och han fick upp stegen i och med att vi satte på boots (det låg ett par nere vid ridbanan som hade använts av andra ryttare, så Undri fick dem han också).
Det vi mest tränade var passläggningar, kul att göra på ridbanan ur en kurva. Fick faktiskt till läggningarna i stort sett vid varje försök, behöver "bara" få upp tempot mer. Men flygande pass var det, och som sagt var läggningarna OK även om han bytte från galopp till ett par steg tölt vid ett av försöken, innan vi hittade passen.

Undri får man nog säga var ett fynd.
Hanteringsmässigt tuff häst som jag betalade en tusenlapp för för två år sedan, som nu är en ganska komplett - men inte färdigutbildad - femgångare som har god kontroll på alla fem gångarter och som faktiskt är lättriden.
Och som hos mig är helt oproblematisk i hantering (men han är nog en Kryddis-häst eftersom han blev riktigt otrevlig när han lånades ut på foder för eventuell försäljning i höstas).

Glad att Undri kom till dig!
 
Var på träningstävling igen, V5. Denna gång blev det ännu bättre. Vågade sätta viktboots o rida på lite, trots risk för travtakt, men sista månadens träning har gett resultat. Bra takt o tempo = 5 för tölten!! :banana:
De andra gångarterna blev också bättre, bäst för traven på 6. bra galopp men tappade lite formen mot slutet. Trött häst pga värme och lång resa samt lite andra skoj klasser innan. Blev en 1a plats med 5.5 tot :)
 
Sökandet fortsätter.
Hade nästan bestämt mej för 3 åringen när jag var iväg å kollade hästkurs, och kände sån enorm saknad efter ridining (har ju knappt varit något sånt de senaste 3 åren pga skadade hästar) så jag letar nu efter något mer färdigt.
Ska vara inridien, men behöver inte vara så utbildad - men en häst man kan börja jobba med direkt så att säga. Ska iväg i helgen i alla fall å titta på två :)
 
Har som sagt inte varit inne på Buke på länge innan idag, livet kom emellan så att säga. Men nu behöver jag lite bollande.
Dropi är ju borta sedan i mars, just den historien orkar jag inte ens prata om, än. Jag har inte förlikat mig med att han inte finns längre, det känns som om han bara "är iväg" och snart kommer tillbaka.

Jag köpte ganska tätt inpå en ny häst, Atli från Nyhammar, blir 14 i år. Mycket välriden, mycket energi, juste och mycket personlig. Haft en ägare sedan han var 2 år, som förvisso ridit mycket för instruktör och var iväg på tävlingar osv men ändå, en ryttare.
Atli hämtades 25/3. På väg hem hoppade han över bommen när vi var mitt på E4an. Det blev kaos med brandkåren inblandade eftersom han voltade inne i transporten och kilades fast. Efter allt detta mankemang, klev han på transporten och vi åkte hem. Släpptes in i vår flock med 2 valacker, inget tjafs, alla var sams, lugnet lade sig.
Med hänsyn på vår turbulenta start lät vi honom vila en vecka för att landa, vi promenerade endast. Vecka 2 började vi skritta honom uppsuttet. Pigg och glad, inga bekymmer.
Slutet på vecka 2 hittar vi honom i hagen med kraftig bukandning, 39 i temp och puls på 84. Akut in på Ultuna där han stod isolerad i 3 dygn pga grovtarmsinflammation.
Atli var INTE nöjd med isoleringen, vi hämtade hem en arg häst som vi (vis av erfarenheten) nästan surrade fast i transporten hem.
Väl hemma skulle han stå på box en vecka men det kunde vi fetglömma. Han blev faktiskt galen. Försökte hoppa ur boxen och var TOKstressad. Till slut fick han gå ut till de andra, då lugnade han sig. Jag resonerade att stress var det minsta hans mage behövde med tanke på inflammationen.

Nåväl, han vilade helt 10 dagar sedan började vi skritta honom i 20-30 min. Väldigt energisk men pigg och glad. Tills nu, de senaste dagarna.
Nu har vi detta beteende (oberoende om han rids ut själv eller i sällskap):
Seg att gå ifrån gården, blir bättre när han inte ser den. Mycket uppstressad, pulsen ökar, andas häftigt, slänger med huvudet, tjurar, vid halter, om de tar för lång tid försöker han resa sig.
"Rädd" för allt, skuggor, kottar på vägen etc etc.
Hetsar men är ändå så pass väluppfostrad att han tar halvhalter etc men är allt igenom MISSNÖJD. Går knappt att skritta avslappnat, taktar och är på på på.
Enda gångarten som vi får kontakt i är egentligen tölten, där känns han bekväm och nöjd, tar förhållningar och lyssnar.
Så fort vi kommer hem till gården blir han cool lugn igen. Absolut inga som helst problem i all hantering i stall, hagen eller vid uppsittning etc.

Första dagarna med detta tänkte jag att det var en massa energi som behövde komma ut men efter idag, nej. Han är STRESSAD rakt igenom. Han trivs inte när vi rider ut.
Min första reflektion är: kanske har han inte landat helt ännu med nya ägare (nya ryttare), nytt stall, nya hagkompisar, nya omgivningar. Jag upplever inte att han TESTAR oss utan att han faktiskt är STRESSAD.

Sorry för långt inlägg :) men hör gärna era tankar/erfarenheter om detta.
Hur har det gått?
 
18879927_10154857436323068_4768768398647396983_o.jpg

Nån som kan hjälpa mig, Vill veta vad modellen heter förutom Top reiter. Hittade inget mer namn än Top reiter nämligen.
 
Ljómi fick löshoppa lite i lördags. Andra gången han gör det och han är riktigt bra faktiskt :) Hans "fulaste" gångart har alltid varit galoppen då den varit väldigt flack och inga rörelser att prata om men när jag såg honom lös på ridbanan så såg jag att den verkligen börjar bli bättre! Bättre takt och luftigare rörelser :) Roligt att se även fast det såklart finns mycket kvar att jobba på.

18767855_10209372401813978_5455989035004535613_n.jpg
 
Någon som kan rekommendera något bra ställen om man vill åka på ridresa till island? :D
Ska passa både icke så ridvana samt lite mer ridvana (en yngre dotter som rider)
Frågar här för en vän för jag har absolut ingen koll alls :)
 
Oj vad alla har varit ute och tävlat. Kul att det går så bra. Vi var med ute i helgen, dock dressyr och fick med oss en tredjeplac hem i LC. Tyckte vi har så mycket strul med övergångar mellan skritt och trav, det har gärna blivit tölt istället ett par steg, så jag tänkte att om jag ändå ska bli diskad så kan jag bli det i en lätt klass. Insåg dock snabbt att vi var något överkvalificerade, så jag är nöjd även om vi hade många missar. Silvia tyckte tex att det borde vara galoppombyte när jag kortade galoppen för ett avbrott till trav;).
Tränade för min dressyrtränare några dagar innan, som inte sett henne på 3 år pga min graviditet och Silvias fång förra året. Idag när jag kom med min anda häst hade hon minsann varit ute på youtube och kollat in lite islandsekipage och undrade när jag skulle börja tävla gångartsridning. För Silvia hade ju varit helt fantastisk när vi var där veckan innan:heart
Jag måste nog gå en kurs eller nått så vi kan få lite hjälp med tölten. Jag hittar liksom inte foten in i islandsvärlden och den träningen. Jag fattar inte ens hur jag ska hitta en träningshelg någon stans.
18700600_10156086888993942_5885564459798442613_o.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
998
· Visningar
65 779
Senast: snorp
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 630
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp