Håll oss Uppdaterade - Igen!

Oj vad alla har varit ute och tävlat. Kul att det går så bra. Vi var med ute i helgen, dock dressyr och fick med oss en tredjeplac hem i LC. Tyckte vi har så mycket strul med övergångar mellan skritt och trav, det har gärna blivit tölt istället ett par steg, så jag tänkte att om jag ändå ska bli diskad så kan jag bli det i en lätt klass. Insåg dock snabbt att vi var något överkvalificerade, så jag är nöjd även om vi hade många missar. Silvia tyckte tex att det borde vara galoppombyte när jag kortade galoppen för ett avbrott till trav;).
Tränade för min dressyrtränare några dagar innan, som inte sett henne på 3 år pga min graviditet och Silvias fång förra året. Idag när jag kom med min anda häst hade hon minsann varit ute på youtube och kollat in lite islandsekipage och undrade när jag skulle börja tävla gångartsridning. För Silvia hade ju varit helt fantastisk när vi var där veckan innan:heart
Jag måste nog gå en kurs eller nått så vi kan få lite hjälp med tölten. Jag hittar liksom inte foten in i islandsvärlden och den träningen. Jag fattar inte ens hur jag ska hitta en träningshelg någon stans.
18700600_10156086888993942_5885564459798442613_o.jpg
Fin häst! Kul att ni tävlar dressyr.:)
Jag är sugen på att testa en P&R LC i sommar/höst med min.
FB är bra tycker jag för att hitta islandskurser/tränare. Närmsta klubbarnas sidor är en bra start. Det var den vägen jag började. Står i eget stall och kände inga hästfolk efter flytt, dessutom ny på islandshäst.
 
Han tog flytten med ro igår tycker jag.
Inte varken stressad elmer orolig alls, så himla Go bara!

Nu börjar de hårda livet - bantning å börja röra mer på dig en va van gjort de senaste ;)
xhJWC1q.jpg


Dom där filéerna på rumpan måste bort!
UwhIQc6.jpg
han ser jättefin ut! Och ännu snyggare lär han bli utan extrafläsk :)
 
xz3XVEK4Du8FpLp9A
Roligt med lite bilder på hästarna i tråden!
Jag bidrar med två sköna damer som blev så glada att få gå på mattes oklippta gräsmatta utan munkorg en liten stund efter ridturen.

Fröken röd har gått ner 50 kg sedan hon sattes igång ordentligt, men det finns fortfarande att ta av...
 
Åh vad trött jag blir. Försöker igen...

Alltså jag fattar verkligen inte varför detta inte funkar. Jag får ju en URL som jag klitrar in där det står URL och ändå så blir det bra skit.

Jag hatar datore:banghead:r!
IMG_0005_1.jpg
 
Senast ändrad:
Fin häst! Kul att ni tävlar dressyr.:)
Jag är sugen på att testa en P&R LC i sommar/höst med min.
FB är bra tycker jag för att hitta islandskurser/tränare. Närmsta klubbarnas sidor är en bra start. Det var den vägen jag började. Står i eget stall och kände inga hästfolk efter flytt, dessutom ny på islandshäst.
Ja innan allt detta så gick hon LA med godkända procent. Det var dock innan jag ens trodde hon hade tölt. Jag har liksom trott stenhårt på att hon är tregångare för hon har aldrig förr haft en taktmiss mot tölt innan i livet:cool::D. Förra året gick jag med i närmsta klubb, men det var så dött att jag inte fick ut något av det. I år fick jag betalafullpris och då drog jag mig lite för att ens gå med:angel: men kanske ska ge det ett nytt försök, de verkar lite mer aktiva i år
 
Han tog flytten med ro igår tycker jag.
Inte varken stressad elmer orolig alls, så himla Go bara!

Nu börjar de hårda livet - bantning å börja röra mer på dig en va van gjort de senaste ;)
xhJWC1q.jpg


Dom där filéerna på rumpan måste bort!
UwhIQc6.jpg

Fin häst.
Och jag tycker att det är trevligt att någon faktiskt vill "slimma" sin islänning.
Håller med om att det finns lite extrahull - men jämfört med en del man ser så är det ju rätt vettigt hull i alla fall på din häst.
Som sagt - kul att folk faktiskt ser övervikt hos häst som problem att åtgärda!
 
Oj vad alla har varit ute och tävlat. Kul att det går så bra. Vi var med ute i helgen, dock dressyr och fick med oss en tredjeplac hem i LC. Tyckte vi har så mycket strul med övergångar mellan skritt och trav, det har gärna blivit tölt istället ett par steg, så jag tänkte att om jag ändå ska bli diskad så kan jag bli det i en lätt klass. Insåg dock snabbt att vi var något överkvalificerade, så jag är nöjd även om vi hade många missar. Silvia tyckte tex att det borde vara galoppombyte när jag kortade galoppen för ett avbrott till trav;).
Tränade för min dressyrtränare några dagar innan, som inte sett henne på 3 år pga min graviditet och Silvias fång förra året. Idag när jag kom med min anda häst hade hon minsann varit ute på youtube och kollat in lite islandsekipage och undrade när jag skulle börja tävla gångartsridning. För Silvia hade ju varit helt fantastisk när vi var där veckan innan:heart
Jag måste nog gå en kurs eller nått så vi kan få lite hjälp med tölten. Jag hittar liksom inte foten in i islandsvärlden och den träningen. Jag fattar inte ens hur jag ska hitta en träningshelg någon stans.
18700600_10156086888993942_5885564459798442613_o.jpg
Roligt att det gick så bra på tävlingen! Nu vet jag inte var i landet du bor, men om du kontaktar närmaste SIF-klubb, så kan de säkert förmedla kontakt till tränare och kurser. Flera tränare åker ju runt i landet och håller kurs. Fin häst du har, lycka till!
 
Idag testade vi tömkörning, gick jätte fint. Han var så jätte duktig :love:

mqgWsZC.jpg


q8PZw32.jpg

Jag var iväg och testade precisionskörning i söndags (med fjordingar, men det kvittar ju). Där var det en tävling med en precisionsbana med konor och bollar, för tömkörning.
Verkligen jättekul, rekommenderar som lek om du hittar i närheten!
Fast det är ju jobbigt att springa själv, och det var inte "bara" att slingra sig igenom banan (eftersom jag gapade efter för mycket och trodde att det var en bra idé att springa; hade gått bättre om jag hållit mig till skritt).

Hur som helst; tömkörning kan ju vara hur roligt som helst!
 
Hur har det gått?

Glömde alldeles att rapportera :)
Tog ut min eminenta EQT som konstaterade en mindre låsning i bäckenet som "troligtvis inte suttit så länge, lossnade lätt och ledigt".
Sen ringde jag en eminent instruktör som jag har tagit hjälp av under flera års tid och som har varit med under alla mina bestyr med mina tidigare hästar.
Sammanfattningen blev ungefär "Han är inte sjuk längre, sluta behandla honom som han vore det. Han är en känslig, energisk häst, du kan inte sitta upp på honom och gå från 0 till 100 i energi, då försöker han svara dig dubbelt. Han behöver bara enkla, fina hjälper. Bemöt honom med samma storlek på boxningshandskarna som han själv tar på sig, ger han dig 10% motstånd så bemöt honom inte med 80% kraft. Och sluta förvänta dig att han ska ge dig vad Dropi gav dig, han är inte Dropi, han är Atli och du ska vara här och nu med honom".
Typ.
Sen körde vi igenom basic hantering från marken, några små korrigeringar men inget allvarligt. Fick många verktyg att använda från ryggen, MYCKET handlade om hur vi (jag:angel:) stressade upp tillvaron. JAG satte nivån och han försökte leverera.
Vi backade bandet så att säga, sa hej till varandra på nytt. Och när jag började tagga ner, började han tagga ner.
Och han är galet rolig att jobba med:heartheart:heart
 
Aldar tappade en sko.
Så jag, som glömt att boka skoning, drog av kvarvarande.
Det hade gått ca sex veckor efter skoningen och skorna var nya.
Nu var de så tunna att skon böjde sig när jag skulle dra loss med bräcktången...

Inte konstigt att en sko hade trillat, när det finns nästan ingen skalle kvar på sömmen och skon är långt tunnare än en millimeter.

Samma sak med Undri; nu oskodd pga tappade skor och kvarvarande löjligt tunna.

Karl har kvar alla sina och de är i betydligt bättre skick.
Attans, så de där andra två sliter skor!
 
Aldar tappade en sko.
Så jag, som glömt att boka skoning, drog av kvarvarande.
Det hade gått ca sex veckor efter skoningen och skorna var nya.
Nu var de så tunna att skon böjde sig när jag skulle dra loss med bräcktången...

Inte konstigt att en sko hade trillat, när det finns nästan ingen skalle kvar på sömmen och skon är långt tunnare än en millimeter.

Samma sak med Undri; nu oskodd pga tappade skor och kvarvarande löjligt tunna.

Karl har kvar alla sina och de är i betydligt bättre skick.
Attans, så de där andra två sliter skor!


Sindri tappade en framsko igår med. Totalt utslitna. Hovslagaren kommer på måndag men tråk å missa hela helgens ridning då vädret e fantastiskt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 584
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
285
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
49 50 51
Svar
1 001
· Visningar
65 973
Senast: Lyan
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 631
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp