Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

@Saeta Hon e kanonfin!! Bra jobbat!

@Alfakrulls Vad är det för spännande modell?

O så en uppdatering...
häromdagen fick Rá skor på så såfort jag känner mig bättre från min förkylning (jag tror jag är karl, fn va ynklig jag är) så drar jag igång henne! Har en känsla av att hon kommer vara pigg!!

Red lektion på Meyja i förrgår o därmed är hon oxå igång. Nu är dom hela fem år iår så nu skall utbildningspusslet läggas! Meyja måste jag ha gjort nåt väldigt bra för att förtjänat, vilken liten häst hon är!
wp-1452136054603.jpg


Kveikja har blivit lite travtaktig i tölten. Kan undra om jag varit för mkt inne på dressyrbanan, vi tränade ju i princip bara dressyr utan tölt förra året. Eller så sa hovslagaren att det kunde bero på att han för att sko ut hennes trånga trakter fram skott med en stl för stora skor o stora hovar. Nu blir det iaf fokus tölt under våren...


Det är en Maxflex Bella :)
 
Vi läser som vanligt alla inlägg här är men är sämre på att uppdatera:p
Jag valde att helklippa Dropi i år, mycket för att han hade ENORM pals och det var svårt att hålla koll på hullet. Vi hade också långvarigt milt väder vilket gjorde att han var seg och trött och konstant svettig.
Nå, det visade sig att han var riktigt fin under all päls, dagarna efter jag klippte kom kylan och vi kunde öka fodergivan med gott samvete.

IcurrkVrX3ua6ryc5oIC3Sb_aDLd9gi9eDxUwOPVxdQ


En pigg och glad häst blev det efter klippningen!:D

tvURNVBNsjCaiJGDm8AUFoGFFCaIsXb8gJJKKcJKKIE


Och vi har tävlat också, i Áramotakeppni. Vi håller på att lära oss balansen mellan att värma upp inför tävling kontra ha energi kvar till själva tävlingen. Dropi ÄLSKAR att tävla och blir alldeles övertaggad på plats. Vi har provat lite olika, att värma upp länge innan start eller som här, 10 min uppvärmning och sen in på banan. Denna gång tog vi oss till final, kom 4:a i finalen och energin räckte och blev över, Dropi tog till sitt gamla trick "hoppa ut från banan":meh: men vi hoppade in lika snabbt igen:)
gMxFm7npBFskhhUPRSFaMkXrzmwX9ogPuFsJEWzF1rk
 
Idag har jah fått testat nya sadeln.
Jag är kär :love:

Alltså, de va den skönaste och bästa sadel jag suttit i, bara så där direkt kände jag :love:
Tyvärr kunde jag inte pröva den fullt ut pga isbana men skritt och lite tölt gick bra. Låg riktigt bra men tror det är lite för smalt järn i så ska byta till ett vidare.

Frenja verkade inte ha några klagomål. :)

Åh att jag bytt från svart utrustning till brunt ångrar jag inte för en sekund, fy bubblan så snyggt :love:





 
Idag har jah fått testat nya sadeln.
Jag är kär :love:

Alltså, de va den skönaste och bästa sadel jag suttit i, bara så där direkt kände jag :love:
Tyvärr kunde jag inte pröva den fullt ut pga isbana men skritt och lite tölt gick bra. Låg riktigt bra men tror det är lite för smalt järn i så ska byta till ett vidare.

Frenja verkade inte ha några klagomål. :)

Åh att jag bytt från svart utrustning till brunt ångrar jag inte för en sekund, fy bubblan så snyggt :love:





Du kan ju ta bort fårskinnet istället för att byta koppjärn.
 
Åh att jag bytt från svart utrustning till brunt ångrar jag inte för en sekund, fy bubblan så snyggt :love:

Har bytt från svart till brunt men ännu inte hittat det perfekta tränset. Det bruna miklemet har exakt rätt nyans men fel färg på söm. Det kommer bli till att beställa ett OS men det kommer nog ta en stund att skramla ihop till det. :meh:

Så nu rider jag med olika färger på sadel och träns :nailbiting:
 
:banana:En liten uppdatering:

Har börjat med att ta Tyr-avkomman vid hand, raska promenader med en hel del trav. Bra för både henne och mig, just nu är hon så tjock att jag inte riktigt vill rida henne, och för min del hände jul och nyår, så det är bara att springa. Plus att jag vill få henne att tänka framåt. Hela tiden, i allt. Hon är duktig, positiv om än flockbunden. Jag är mest tjock och långsam :grin::angel:

Randver-avkomman får än så länge träna på halter och förhållningar. Eller snarare: det är jag som måste träna på att bli mer precis i mina hjälper. Så kvicka, precisa hjälper och plusa genom djup snö och klättra var temat för dagen. Kände att jag fick till det idag och hon bjöd på en skitrolig tur. Idag kändes det som att jag kan rida. Det gör det inte ofta. :banana:
 
Har inte någon fin uppdatering, men som trogen läsare så undrar jag hur det går för några användare som inte uppdaterat på ett tag. Hoppas att ni är upptagna med något roligt @Michis @Elina8 @valvis @Jonaz @Mist ? Någon annan som saknar någon?

Min egen ridning gick typ skitdåligt sist eftersom det tydligen spökade i ena änden av volten.

Sonen blir bara stadigare och stadigare, hans vita springare fick ett mini-fnatt när vi skulle trava lite i snön. Men ungen ruckades inte en millimeter och framför allt blir han inte rädd eller ledsen när hästen busar.
 
Har inte någon fin uppdatering, men som trogen läsare så undrar jag hur det går för några användare som inte uppdaterat på ett tag. Hoppas att ni är upptagna med något roligt @Michis @Elina8 @valvis @Jonaz @Mist ? Någon annan som saknar någon?

Min egen ridning gick typ skitdåligt sist eftersom det tydligen spökade i ena änden av volten.

Sonen blir bara stadigare och stadigare, hans vita springare fick ett mini-fnatt när vi skulle trava lite i snön. Men ungen ruckades inte en millimeter och framför allt blir han inte rädd eller ledsen när hästen busar.

Inte värsta grejen men @Michis sålde min Fáni för en dryg månad sen :up::D Köparen verkar jättenöjd och jag är nöjd! Skitbra jobbat av Michis!
Resten får hon uppdatera om själv :p
 
Åh så tråkigt det är med denna halka å is överallt. De var så fint med massor av snö men sen blev de någon plusgrad, kramsnö, regn å sen flera minus igen. SÅ TRÅKIGT!

Idag longerade jag Frenja en liten stund i paddocken, imellan isfläckarna. Det gick i alla fall bra, men hon flög i luften några gånger och då blir det ju lite extra spännande med isen, tur hon är broddad i alla fall ;)

Men nu när de blivit kallt igen så kan man nog ta sig ut på de stora åkrarna och rida dock, när de inte blir så mycket klampar heller :)

Detta med att jobba lång å låg, de har hon fattat i alla fall, och gummisnodden behövs egentligen inte längre :)

 
Här är oxå väldigt isigt i paddocken nu. Typiskt jäkla Göteborgs väder, minus, snö, plus, slask, minus, is, plus, vattenis, fryser på natten. Blaha! Min sambo har varit duktig o plogat paddocken men givetvis kom där en släng blötsnö när marken var för mjuk (vill ju inte ploga ut allt material i dikena) så jag gick med snöskyffel häromdagen o skottade spåret åtminstone! Hoppas det blir sol i minusgraderna så smälter det nog där.

Men om hästarna kanske är mer intressant. Pratade igår med en större tränare o tänkte boka idag en månads träningsläger för småtjejerna. Vem det blir kan berättas när det är bokat o klart. Känner mig ganska trygg med valet. Jag behöver hjälp med Rá's envetna huvve o Meyjas tölt. De hade väl egentligen behövt två månader men jag gick ju o beställde mig en ny sadel för motsvarande tre månader träning så nu får jag visst snåla lite...

wp-1452714960875.jpg

wp-1452622948295.jpg

Apropå brun utrustning så fick jag min nystickade islandströja förra veckan. Stickad i brunt, beige, blått för att matcha Meyja! När nya sadeln kommer blir det blått schabrak istället, det här bruna var lite tokig i matchningen...
 
Har inte någon fin uppdatering, men som trogen läsare så undrar jag hur det går för några användare som inte uppdaterat på ett tag. Hoppas att ni är upptagna med något roligt @Michis @Elina8 @valvis @Jonaz @Mist ? Någon annan som saknar någon?

Min egen ridning gick typ skitdåligt sist eftersom det tydligen spökade i ena änden av volten.

Sonen blir bara stadigare och stadigare, hans vita springare fick ett mini-fnatt när vi skulle trava lite i snön. Men ungen ruckades inte en millimeter och framför allt blir han inte rädd eller ledsen när hästen busar.

Vi har det tyvärr ganska jobbigt hemma och är bara inne och läser. Pia min extra mor och som jag driver företaget ihop är mycket sjuk i cancer, som en läkare har missat fast hon var där flera gånger. Vilket resulterade i att den han sprida sig och upptäcktes på grund av metastaserna började ge problem. Stor buk OP innan jul med mycket komplikationer och nu vänta 18 veckor med två olika cytostatika behandlingar.
Hästarna vila för det mesta just nu då orken inte finns mer än till det som måste göras. Joker och Oskar ska i träning och Limbo ska jag försöka komma igång med själv när livet börja blir lättare igen. Vi har såld av en del hästar och några till sak bort så det blir lite lättare för mig med all arbete på gården och så jag kan börja ta emot hästar på träning igen.
Så hoppas snart kunna lägga upp lite bilder på hästarna..
 
Vi har det tyvärr ganska jobbigt hemma och är bara inne och läser. Pia min extra mor och som jag driver företaget ihop är mycket sjuk i cancer, som en läkare har missat fast hon var där flera gånger. Vilket resulterade i att den han sprida sig och upptäcktes på grund av metastaserna började ge problem. Stor buk OP innan jul med mycket komplikationer och nu vänta 18 veckor med två olika cytostatika behandlingar.
Hästarna vila för det mesta just nu då orken inte finns mer än till det som måste göras. Joker och Oskar ska i träning och Limbo ska jag försöka komma igång med själv när livet börja blir lättare igen. Vi har såld av en del hästar och några till sak bort så det blir lite lättare för mig med all arbete på gården och så jag kan börja ta emot hästar på träning igen.
Så hoppas snart kunna lägga upp lite bilder på hästarna..

Åh, vad tråkigt att höra! Förstår att inte uppdateringar på bukefalos är prioriterade just. Ta hand om er!
 
Idag tog jag med Frenja ut på Gärdet och red. Strålande Sol och snö, det var helt underbart.

Men hon är ju HELT omöjlig att forma i höger varv, hon böjer halsen men inget mer. Känns som hon sitter rejält fast i bogarna så kiropraktorn kommer och känner igenom henne nån dag snart.

Annars gick hon fint, galopperade på fint när vi red runt hela ängen och då nöjt vi bara :love:
 
Min lilla älskade häst. :heart

Idag har hon träffat kiropraktorn. Och HJÄLP va illa Frenja var i kroppen. Hon hade tre roterade kotor i nacken, 3 roterade kotor i ryggen samt en rejäl bäckenbensrotation. Stel och kort i musklerna i höger sida av bogen, samt en liten gala i höger bakknä.

Hon var ju så fruktansvärt sne :eek: Så inte konstigt att hon varit så ojämn och stel/svår att forma. Men min underbara kiropraktor har ju nu börjat fixat henne, så detta kommer nog bli bra :love:
Hon fick loss henne riktigt ordentligt och när hon stod helt rak med bakbenen och rumpan var helt jämn, då ville jag ju gråta. :banana:



Hon gäspade och slickade sig runt munnen en massa i slutet, helt slut och super trött. Men helt plötsligt var hon ju rak i kroppen :love:
 
Sagas fodervärd har insett att hon inte har tid att ha två hästar och vill inte längre köpa henne. Så nu kommer hon hem om tre månader. Lite jobbigt, på många sätt, men så kan det bli när man lånar ut. Kollar av försäljningsställen redan nu, skulle aldrig klara att själv sälja den hästen.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 914
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
23 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp