Bukefalos 28 år!

Håll oss Uppdaterade - Igen!

Sagas fodervärd har insett att hon inte har tid att ha två hästar och vill inte längre köpa henne. Så nu kommer hon hem om tre månader. Lite jobbigt, på många sätt, men så kan det bli när man lånar ut. Kollar av försäljningsställen redan nu, skulle aldrig klara att själv sälja den hästen.
Så Du ska sälja henne?
 
Så Du ska sälja henne?
Japp. Det har varit en lång process att komma hit, men det är det rätta. Jag har ju mina Olga som med tiden kommer bli en arbetsmaskin och med pendling och livet i övrigt är det en häst som gäller och då blir det Olga.

Saga är en underbar tanthäst, så jag tror det skall finnas en människa åt henne som uppskattar henne precis som hon är.
 
Vi har det tyvärr ganska jobbigt hemma och är bara inne och läser. Pia min extra mor och som jag driver företaget ihop är mycket sjuk i cancer, som en läkare har missat fast hon var där flera gånger. Vilket resulterade i att den han sprida sig och upptäcktes på grund av metastaserna började ge problem. Stor buk OP innan jul med mycket komplikationer och nu vänta 18 veckor med två olika cytostatika behandlingar.
Hästarna vila för det mesta just nu då orken inte finns mer än till det som måste göras. Joker och Oskar ska i träning och Limbo ska jag försöka komma igång med själv när livet börja blir lättare igen. Vi har såld av en del hästar och några till sak bort så det blir lite lättare för mig med all arbete på gården och så jag kan börja ta emot hästar på träning igen.
Så hoppas snart kunna lägga upp lite bilder på hästarna..
Oj. Fy så tråkigt :( Det gjorde mig ont att höra. Riktigt riktigt tråkigt.
 
Min vackra fina Frenja.
Idag var vi ute på promenad, imorgon blir de nog lite ridning. Känna lite på henne :)
CF3F8DE8-DCC4-4772-ABC0-3B0138F63469_zpsafgufvly.jpg



 
Japp. Det har varit en lång process att komma hit, men det är det rätta. Jag har ju mina Olga som med tiden kommer bli en arbetsmaskin och med pendling och livet i övrigt är det en häst som gäller och då blir det Olga.

Saga är en underbar tanthäst, så jag tror det skall finnas en människa åt henne som uppskattar henne precis som hon är.
Verkar finnas en och annan intresserad av en sån häst, har redan fått flera förfrågningar via Fb efter ett inlägg om att Saga kommer hem, men ska säljas. Har redan pratat med en seriös spekulant på telefon.
 
Min lilla älskade häst. :heart

Idag har hon träffat kiropraktorn. Och HJÄLP va illa Frenja var i kroppen. Hon hade tre roterade kotor i nacken, 3 roterade kotor i ryggen samt en rejäl bäckenbensrotation. Stel och kort i musklerna i höger sida av bogen, samt en liten gala i höger bakknä.

Hon var ju så fruktansvärt sne :eek: Så inte konstigt att hon varit så ojämn och stel/svår att forma. Men min underbara kiropraktor har ju nu börjat fixat henne, så detta kommer nog bli bra :love:
Hon fick loss henne riktigt ordentligt och när hon stod helt rak med bakbenen och rumpan var helt jämn, då ville jag ju gråta. :banana:



Hon gäspade och slickade sig runt munnen en massa i slutet, helt slut och super trött. Men helt plötsligt var hon ju rak i kroppen :love:
Tacka gudarna för kiropraktor!
Tog ut en i somras som knäckte min häst till rätta på det ena och det andra stället. Åh, gud vad ont han hade. Vevade med bakbenen och stampade med frambenen. Men när allt lossnade kom bara världens stön och huvudet hängde så gott som i golvet!
 
Nu har vi börjat jogga lite, och jisses vad jag älskar min häst....
Vi hade det lite jobbigt innan jul, han var inneliggande en vecka på djursjukhuset med sandkolik :( Men han klarade det fint, och nu har det ju äntligen frusit så markerna är lite vettigare.
Jag tog examen i fredags och kan äntligen koncentrera mig på annat än uppsatsskrivande! Så nu ska vi köra igång på riktigt, men vi skyndar långsamt... 9-10 april kommer Krafturs uppfödare hit och håller kurs och då ska vi vara med såklart. Ser verkligen fram emot det, han är helt underbar att rida för! Veckan efter har vi anmält till en B-flokk, bara för att lufta oss lite.

Så här ser vi ut nu, vi har precis börjat lägga i en annan växel än skritt och vi bara joggar. Fokus är på mjukhet, lugn och lydighet och inte att sätta tryck i honom ännu :)

mms_img1927518897.jpg

mms_img-664254080.jpg

mms_img-2100961699.jpg
 
Dags för en uppdatering från mitt håll! Sålde ju världens finaste Bulle i höstas och köpte en "liten" unghäst, Pyret :love: Dressyrnörd som jag är så ägnades hösten åt att sätta grunder i dressyren, väldigt korta pass på banan. Men framförallt så red vi ut, klättrade och hittade bjudning! Han var ganska omusklad när jag köpte honom, så det har behövts mycket rumpmuskler för att stabilisera honom att klara några snabbare gångarter. Femgångare med mycket pass, så traven har behövt mycket arbete... :grin:
Innan vilan var han väldigt pigg på ridturerna, musklat på sig en hel del och klarade svängar utan att välta runt innerbogen :p Innan vilan hann han även med att testa en ofrivillig passläggning, kompisen låg fortfarande bredvid i galopp. Kort sagt- väldigt klar för vila! Nu har han vilat sen slutet av november och planen är till 9/2, hur jag ska klara det, börjar bli väldigt ridsugen! :bump: (har dock en medryttarhäst, men 1-2 ggr/vecka jämfört med 2-4 hästar/dag i höstas märks...!) Har joggat med honom för hand sen oktober, vilket gjort enorm skillnad på traven! Senaste passen har han längt ut överlinjen, börjat vila på steget och gunga igenom i ryggen :up: Sen blir det lite markarbete med, men inte riktigt så mycket som tänkt sista månaden i 15-30 minusgrader...
Nu ska han snart igång ett par månader innan jag ska på semester. Februari-april är väl mest tänkt att fortsätta styrkearbete och klättring samt befästa svängarna ordentligt. Han verkar iaf lika taggad som jag och kryper lycklig ner i grimman varje gång jag kommer.
Förutom det så är jag fullt upptagen med Instruktörsutbildningen inom Logisk ridning, väldigt spännande att se vart det leder! För er som inte vet vad det är så rekommenderar jag www.lindah.se

"Lillhästen" har växt ännu mer och mognat i kroppen under vilan. Jag är 176 cm...
20160113_200220_zps3ygvuwzh.jpg


Med polarna i hagen! Har en superflock med en 18-årig hingst (Pyrets pappa) som är en fantastisk ledare, Bullen och 3 st 5-6 åriga busfrön :bump:

20160121_094803_zpsa9ksqedn.jpg
 
Hur höga brukar fölen vara såhär års? Jag tycker Dreitill känns så grymt stor! :eek: Mätte honom mycket seriöst (han är i tutthöjd :D) till ca 125 cm. Fálki är kanske 110-115?

12631309_10153398735907029_3135560910115286294_n.jpg

12471796_10206739144849706_5182460023147584000_o.jpg
 
Då va vintern borta och grusvägarna mjuka och helt rena igen :love:

Kan man äntligen få börja rida lite vettigt igen, nu har de mest blivit skrittrundor och vilor när isen kom fram, men innan det, massa härliga pass på snöfyllda ängar. :love:

Kameran var med i stallet här om dagen då jag passade min systerdotter Leah. vi hade en mysig dag i stallet vi :)







 
Då va vintern borta och grusvägarna mjuka och helt rena igen :love:

Kan man äntligen få börja rida lite vettigt igen, nu har de mest blivit skrittrundor och vilor när isen kom fram, men innan det, massa härliga pass på snöfyllda ängar. :love:

Kameran var med i stallet här om dagen då jag passade min systerdotter Leah. vi hade en mysig dag i stallet vi :)







Jag vill inte vara en partypooper men var är hjälmen? Hade aldrig vågat sätta upp ett barn så utan hjälm och ingen som håller i hästarna. Finns ingen häst som är så bombsäker...

Annars fina bilder!
 
Igår fick Frenja nya skor, men fick tyvärr vila då
Tiden inte fanns igår till ridning pga jag fick köra farsan till akuten som skadat knät, och idag har det varit hundkurs hela dagen men hann longerade henne en stund över bommar i eftermiddag, och hon var så otroligt duktig :love:

Alltid lika rädd att hon ska vara halt eller dålig när jag tar henne i paddocken men blir bara bättre och bättr nu :D Särskilt sen kiropraktorn var här, nu går hon riktigt bra :love:






 
Jag har i princip bestämt mig för att betäcka Tyra i sommar, då jag själv ska ha en bebis och kanske inte kommer kunna rida på ett tag. Ser det som mammaledighet för oss båda. ;) Men jag kan bara inte välja hingst. Haha. Jag vill ha en till härlig ridhäst till mig själv helt enkelt, med Tyras härliga rörelser och vilja. Vill ha en femgångshingst med mycket tölt, hög exteriörbedömning och en kanske lite kortare stark rygg med bra överlinje. Trevligt temperament såklart. Inte för liten.

Vad har ni för förslag? :p

Tyra från Ljungstorp heter stoet om ni vill söka stam på world fengur. ;)
 
Jag har i princip bestämt mig för att betäcka Tyra i sommar, då jag själv ska ha en bebis och kanske inte kommer kunna rida på ett tag. Ser det som mammaledighet för oss båda. ;) Men jag kan bara inte välja hingst. Haha. Jag vill ha en till härlig ridhäst till mig själv helt enkelt, med Tyras härliga rörelser och vilja. Vill ha en femgångshingst med mycket tölt, hög exteriörbedömning och en kanske lite kortare stark rygg med bra överlinje. Trevligt temperament såklart. Inte för liten.

Vad har ni för förslag? :p

Tyra från Ljungstorp heter stoet om ni vill söka stam på world fengur. ;)

Vaki från Österåker? Han har 9 för rygg och länd, 9 för tölt!
 
Här är det som vanligt, även om vädret bjuder på lite variation.
Det betyder rent konkret att Snorri får fortsätta att jobba och stärka sig i fyra gångarter; passen får väl dyka upp när den gör det, exempelvis när jag tänjer gränserna i töltökningar, men jag letar inte aktivt efter den riktigt än. Jag tycker att det behövs mer styrketräning först.

Nu har jag ett tag struntat i töltökningar och i stället fokuserat på den långsammare tölten för att få upp ryggen mer, öka bogfriheten (framför allt en lösgörningsfråga, och på sikt med mycket tid och mycket träning kan han väl få lite mer aktion).

Imorgon kommer hovslagaren så Undri ska sättas igång igen efter sin vintervila.
 
Asså, vart har @Michis & @Elina8 tagit vägen?
Saknar era uppdateringar :)
Jag är här fast under ett gömt nick ;)
Svarta hingsten blir valack på onsdag och har tagit det lugnt ett tag då hans matte haft fullt upp med att sova sig igenom senaste 2 månaderna :eek:
Efter kastreringen ska han hållas igång så länge jag kan, sen blir det långt sommarlov inför igångsättning i höst, då jag är mammaledig :love:

/ M
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 914
Senast: hundtant
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
23 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp