Hålla i ridlektion!!??

norpan85

Trådstartare
Hej. Nån som lite snabbt och lätt kan ge bra tips på roliga övningar att göra på ridlektion. Jag har i sista sekund lovat att hoppa in och hålla i en lektion för 10-12 åringar då alla ridinstruktörer ligger hemma sjuka. Vad jag förstått kan dom grunderna, alltså skritta trava och lite galopp men inget avancerat. Tips på vad jag ska hitta på????
 
Sv: Hålla i ridlektion!!??

du skulle kunna trava lite cavalleti, övergångar. eller hitta på en liten kadrill:idea:
 
Sv: Hålla i ridlektion!!??

Balansövningar-
typ apsits, jockeysits, händerna på huvudet, handerna på tårna, höger hand på vänster tå och tvärtom. Detta går att göra både i skritt och trav. Väderkvarn, jorden-runt, damsadel (gärna barbacka)
 
Sv: Hålla i ridlektion!!??

Finns det ingen lektionsplanering?

Balansövningar är bra. Annras kan man göra lite tempoväxlingar och annat. Ex serpentinbågar, öka lite på långsidan, minska på kortsidan och nya bågar. Går att avancera ytterligare beroende på kunskaper och hur trångt det är i ridhuset.

Kan även köra 'sifferleken' dvs säga siffror istället för gångart. Kan ju använda halt tom trav om de inte är så duktiga på galoppen. Får oftast eleverna att haja till när hästarna helt plötsligt inte går på instruktörens kommandon.

Men det bästa är kanske att läsa av eleverna först så du vet var du ska lägga nivån på övningarna.
Lycka till!
 
Sv: Hålla i ridlektion!!??

håller själv ridlektioner för två 12 åringar :D

de har båda "egen" häst och de an alla gångarter..
som bäst så försöker vi träna form i skritt o trav, och mjuka händer.. jag har de att rida mycket grundläggande saker, som typ volter osv och så säger jag vad de kan bättra på osv.. de gillar det jättemkt då deras hästar är lite motsträviga, men vid sådana träningar brukar allt funka! :bump:

cavaletti är popoulärt! även hoppning (30 cm hinder)..

lycka till! ;)
 
Sv: Hålla i ridlektion!!??

Dom yngre brukar gilla allt som kan kopplas med hoppning så sprid ut lite bommar på marken som en bana och låt dom rida den, då får dom ju lära sig att styra också;)
Eller kör enklare gymkhana lekar i skritt och trav, gör något dom inte brukar göra!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 987
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 694
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp