Halmpallets!!!

T

trowall

Halmpellets!!!

Råkade av en slump få tag på halmpellets, tyckte det verkade otroligt korkat. Hur skönt kan det vara att ligga på pellets liksom:confused:
Sen var jag hos en kompis som hade bytt till detta fantastiska boxströ och jag köpte med mig några säckar! Nu kommer jag aldrig mera byta strö!
Det är helt underbart att mocka i.
Efter ett par dagar smular pelletsarna sönder och det blir ungefär som sågspån. Ligger helt stilla i boxen även om min Pålle är en gigant på 680kg som går runt där inne! Jag har haft det i boxen i 9 dagar nu och det är inte ens i närheten av att man behöver fylla på. Extremt bra uppsugningsförmåga! Superbra säger jag bara!!! :bow::bow::bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halmpellets!!!

Var hittar man det och finns det någon hemsida man kan läsa mer om detta strö? Har en spellevink till fyraåring som gärna far runt i boxen och gör en härlig blandning av sitt spån. På morgonen ligger det mesta längst bak i boxen. Håller på att bli skogstokig på honom!
 
Sv: Halmpellets!!!

Intressant!
Äter din häst något av det också? Jag använder halm och gillar ju att hästarna har lite pyssel på natten med att tugga och pilla på halmen.
 
Sv: Halmpellets!!!

Du får Googla och se om du kan hitta nån återförsäljare nära dig, jag köper av en som köper av lantmannaföreningen i Ljungbyhed och det är inte när oss alls så du ska nog hitta nån!!! Det finns olika sidor om halmpellets att läsa om man googlar!
 
Sv: Halmpellets!!!

Han åt lite av det i 5-10min men det var inga problem. Men de blir nog lite förvånade när de kliver in i boxen första gången för det ser ut som man har fyllt den med Krafft! Dock är det inga problem om de äter det för de sväller inte i magen.
 
Sv: Halmpallets!!!

Intressant, iaf ett sånt här år då det enda man får tag i är halm i storbalar om ens det!

ska ringa närmsta återförsäljare på måndag!:)

kan man använda det till djupströ bädd?
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har sett ett par annonser om detta strömedel på blocket, har varit mkt. tveksam.
Kul att ngn. här har provat så att man vet om det funkar.
Tror nog att jag ska prova detta!:laugh:
 
Sv: Halmpallets!!!

Intressant, vad kostar en säck eller hur säljs det?

Jag har ju inte alltför långt till Ljungbyhed:)
 
Sv: Halmpallets!!!

Har faktiskt haft det en gång.
Dem trampade sönder det och fick en väldigt torr, fast och bra bädd som var otroligt lättmockad. Nu hade vi det bara tillfälligt men det var faktiskt riktigt bra
 
Sv: Halmpallets!!!

dom ställen jag kikat på så kostar det ca 3kr kg!

tyvär verkar närmsta försäljaren vara en bra bit bort, men jag ska se om jag kan få tag i det ändå, vill slippa både torven och spånet...:)
 
Sv: Halmpallets!!!

Man kan välja om man vill ha bädd eller inte! Det funkar lika bra med båda!
 
Sv: Halmpallets!!!

Runt 70-75kr säcken. Beror på hur mycket du köper, frakt osv Det går åt 6 säckar i en stor box. Större än 3*3 alltså. Det ser jättelite ut när man häller in det men det växer otroligt mycket när det löses upp!
 
Sv: Halmpallets!!!

Runt 70-75kr säcken. Beror på hur mycket du köper, frakt osv Det går åt 6 säckar i en stor box. Större än 3*3 alltså. Det ser jättelite ut när man häller in det men det växer otroligt mycket när det löses upp!

Oj! HUr mkt behöver man fylla på då? En säck/vecka eller?
 
Sv: Halmpallets!!!

Den närmsta jag hittat är i södra halland tyvär!:crazy:
tänkte höra med tre hästar i kungälv om dom kan ta in några parti, lr se om nån granngården butik kan göra det!

alt se vad försäljarna säger angående att leverera det..

hade jättegärna velat prova det i vinter...:)
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag är också intresserad av att prova,men det är ju inte så lätt om det inte går att få tag på till rimliga fraktkostnader....

Har företaget någon hemsida eller liknande, jag hittar bara lite artiklar när jag söker....
 
Sv: Halmpallets!!!

*kl*

Vad är anledningen att ni provar detta?
Är det svårt att få tag i halm?
Billigt alternativ? till vadå?

Hur är det med flyghavren i de hära?

Vilka är riskerna?
 
Sv: Halmpallets!!!

Har inte svaret på dina frågor för jag ahr ju inte provat än...

Anledningen till att jag vill prova är för att det ska vara lättjobbat, känns bättre för hästen än spån och för att det måste vara mycket fördelaktigt gödselmässigt! Halmen är ju bättre än spånet om man ser det ur gödsel/förbränningssynpunkt och dessa bör ju vara snabbare att förmultna iom att det redan ärpulveriserat -tar inte heller lika mycket plats på gödselstacken!

Om det är mycket dyrare än spån,torv, vanlig halm är det dock inte något alternativ för mig.

Jag har många hästar och letar efter de mestlättarbetade ,mest kostnadseffektivaste och minst skrymmande sättet helt enkelt!
 
Sv: Halmpallets!!!

En gång i tiden så var sågverken överlyckliga när man kom och tömde deras förråd på spån. Men så började man elda med sågspånpellets och nu är det dyrt (iaf i våra trakter) med spån i alla dess former.
Nu har de lyckats göra pellets av halm och ska införa detta på marknaden, mao så ska vi konkurrera igen och få höjda priser på även detta strömedel. :mad:

Nog med gnäll. :D Om det fungerar så som det beskrivits i tråden så är det ju suveränt ju. Har sågspån just nu och får ett "hål" varje morgon i bädden (dock ej djupbädd). Hade varit kul att testa, men det är lite långt borta, tyvärr. Men i långa loppet så kommer jag nog använda vanlig halm, föredrar det på alla plan.
 
Sv: Halmpallets!!!

Om man jämnför med spån så blir det inte mycket dyrare.
Vi betalar 60 kr balen för spån och det går åt ca 1 bale i veckan, är konsumtionen samma ca 20 kg av halmpellets så blir det samma kost/vecka.

Jag överväger starkt att prova halmpellets, där jag bor är det inte lätt att få tag på bra halm av god kvalitet. (Sen blir det rätt skrymmande på gödselstacken). Vi har spån som vi köper i de traditionella spånbalarna, tycker att det blir aningen dammigt av spån.
Att byta till Torv är inget jag överväger heller, tycker personligen inte om trov
ser så mörkt ut och skitigt.
Tycker att halmpellets verkar vara ett bra alternativ!:laugh:

Vill gärna höra mer båda + och - för halmpellets....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 535
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 770
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 619
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp