Bukefalos 28 år!

Halmpallets!!!

Sv: Halmpallets!!!

Anledningen är att jag vill ha ett strö som man inte behöver fylla på varannan dag och som är ljust och håller sig fräscht.
Min sambo har rundbalad halm som jag kan få gratis men det går liksom inte att jämföra halm med halmpellets! Halm har ju otroligt dålig uppsugningsförm om du frågar mig. 1 liter halmpellets suger upp 3 liter vätska!
Jag tycker det är ett billigt alternativ till det mesta. Jag har aldrig haft nåt strö som jag inte har behövt fylla på varannan- var tredje dag. Jag har haft både halm , spån och torv. Har alltid gillat torv bäst men inget går upp mot halmpellets. Det ligger helt still i boxen och det har inget annat gjort!
Jag vet inget om flyghavre. Enl mig finns det inga risker med det här. Det dammar inte i mitt stall i alla fall


jag slänger lite tunt lager med spån där jag vet att dom kissar....som man brukar säja grattis är gott...får nästan hicka när du säger du nobbar de du kan få gratis...var bor du???;) kan du efterskänka halm till mig????söker med ljus o lykta efter halm men svårt här uppe i norr att få tag på det...å googlade halmpellets men har änsålänge ej hittat någon här som säljer det...hatar spånet som är superdyrt och skitdåligt då vi i dagsläget bara får bottenskrapet.
 
Sv: Halmpallets!!!

Kan man ha halmpellets som bädd då? (varianten att bara mocka ut bajset.) Drar den åt sig ammoniaken som torv?
 
Sv: Halmpallets!!!

jag slänger lite tunt lager med spån där jag vet att dom kissar....som man brukar säja grattis är gott...får nästan hicka när du säger du nobbar de du kan få gratis...var bor du???;) kan du efterskänka halm till mig????söker med ljus o lykta efter halm men svårt här uppe i norr att få tag på det...å googlade halmpellets men har änsålänge ej hittat någon här som säljer det...hatar spånet som är superdyrt och skitdåligt då vi i dagsläget bara får bottenskrapet.

Jag bor i Småland så det kanske blir lite långt att skicka halm till dig:D
Gå in på salsafoder.se så kan du säkert beställa från dem!!!:bump:
Jag har aldrig varit med om nåt så lättmockat och det hjälper inte med spån under halmen, det blir bara en enda sörja av alltihop.:rofl:
 
Sv: Halmpallets!!!

Puttar lite!:)

Något nytt om halmpellets, hur har det gått för er som skulle prova?

Jag har bestämt mig för att ta hem en pall och prova på ett par hästar.
Men jag har ett par frågor till er som använder pelletsen:

1. Hur mycket la ni in första gången? (Mina boxar är ca 15 kvm)
2. Är det inte hårt i början för hästen, risk för liggsår?
3. Hur många dagar tar det innan det blir fluffigt?
 
Sv: Halmpallets!!!

Hur stor skillnasd i pris blir det eg mot vanlig halm eller spån/torv?

Vilket är eg billigast?
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag var väldigt nära att köpa hem några pallar då jag hittade en återförsäljare i närheten av mig.... men eftersom jag har hittat enormt billig torv så kör jag på torv + spån (som vi hämtar själva billigt).

För mig skulle det gå åt en pall att fylla upp i boxarna direkt (och då är det till hälften av hästarna) och det skulle kosta mig ca 2000:-/månad med enbart halmpellets. Men då har jag många hästar och det hade inte blivit billigare om jag köpte spån på pall exempelvis.
Dock är jag fortfarande intresserad och det är möjligt att jag provar framöver men då ovanpå torvbädden så att säga.

Jag fick namnet på åf av Salsa, och även informationen att det inte finns några tillsatser i pelletsen (alltså inte farligt om hästarna pillar i sig några)

Hoppas på att detta blir vanligare och lite billigare alternativ framöver! Tycker fortfarande att det är en skitsmart idé och torv+halmpellets torde ju vara idealiskt som gödsel!
 
Sv: Halmpallets!!!

Det är suveränt! Har provat det tillfälligt men det var inte jag som köpte det då så ingen koll på pris.

Hur mycket skiljer sig priset på torv och spån då?
 
Sv: Halmpallets!!!

Är nog lite olika priser på torv och spån beroende på var man köper det. Men jag har räknat på det och halmpellets kommer inte bli dyrare i mitt fall.
1 bale spån/trov eller pellets blir nästan samma kost per vecka.

Kul att det verkar vara suveränt som du (Mirre) skriver! Hoppas jag tycker samma efter jag provat det.
Hur var det först, lite i boxen och hårt? =( Hur lång tid tog det innan den blev mjukt och fluffigt? Vill inte få liggsår på mina hästar.
 
Sv: Halmpallets!!!

Är nog lite olika priser på torv och spån beroende på var man köper det. Men jag har räknat på det och halmpellets kommer inte bli dyrare i mitt fall.
1 bale spån/trov eller pellets blir nästan samma kost per vecka.

Kul att det verkar vara suveränt som du (Mirre) skriver! Hoppas jag tycker samma efter jag provat det.
Hur var det först, lite i boxen och hårt? =( Hur lång tid tog det innan den blev mjukt och fluffigt? Vill inte få liggsår på mina hästar.

Nu har jag fått min faktura och det blir ungefär samma pris som torv för min del. Men det tar hälften så långt tid att mocka och det är mycket drygare så jag kommer inte att byta strö igen. Har man möjlighet så kan man köpa storsäck 600-700kg och då blir det ännu billigare! I Min ena hästs box tog det 2 dagar att få det fluffigt och den andra 3-4 dagar
 
Sv: Halmpallets!!!

Puttar lite!:)

Något nytt om halmpellets, hur har det gått för er som skulle prova?

Jag har bestämt mig för att ta hem en pall och prova på ett par hästar.
Men jag har ett par frågor till er som använder pelletsen:

1. Hur mycket la ni in första gången? (Mina boxar är ca 15 kvm)
Jag lade in 6 säckar och mina boxar är ca 10kvm

2. Är det inte hårt i början för hästen, risk för liggsår?
Det blir mjukt på ett par dagar ingen risk att de får sår så snabbt

3. Hur många dagar tar det innan det blir fluffigt?
2-4 beroende på hur mycket hästen rör sig...
 
Sv: Halmpallets!!!

För mig blir det dyrare tyvärr. Har fått tag på torv för 600:- pallen (420-600 kg)+ frakt inkl moms. Och spånet kostar kanske 1000:- för en vinter.

Halmpelletsen skulle kosta mig ca 2000:-/månad räknade jag ut och då var det inte till alla hästarna....

Men storsäck funkar ju och hade jag inte fått tag i så billig torv hade jag nog kört på det. Förmig blir det stor skillnad om jag har 7-10 hästar...
 
Sv: Halmpallets!!!

Om du gör en liten jämförelse mellan hur mycket du mockade ut tidigare jämfört med nu, är det stor skillnad? Vi har 50 hästar i verksamheten och strör för nuvarande med torv. Det svåra är att det är många olika som mockar till hästarna och torven packar sig ju en del vilket gör att vissa som mockar tar inte ut urin eftersom de tror att allt som är packat bara är ren torv medans andra öser ut mängder med ren torv i tron att det är smutsigt. Är det lätt att urskilja vad som är rent/smutsigt i halmpelletsen? Hur blir färgen på det när det är "upptrampat"? Någon som vet om det finns halmellets att få tag på i närheten av Växjö?
 
Sv: Halmpallets!!!

Jag har hittat en i nybro trakten, ca 7 mil från Växjö. Men tyvärr ingen närmare, hittar jag någon så kan jag meddela det.
 
Sv: Halmpallets!!!

Det låter ju väldigt smidigt med halmpellets men, är det någon som vet om det funkar i lösdrift?
 
Sv: Halmpellets!!!

Hur 'r det förpackat?

Pratade med en återförsäljare av salsas halmpellets idag och hon sa att de låg i pappsäckar så man kan inte förvara dem utomhus...stämmer det? (hon hade inget hemma)
Finns det mera återförsäljare i västra götaland än just salsas?
 
Sv: Halmpellets!!!

Oj det låter riktigt bra halmpellets :) Sen undrar jag som dom andra :) så jag *puttar på frågorna* Skulle vilja se bild å höra vad ni tror om att ha d i lösdrift å ser man skillnad på det man ska ta ut????
 
Sv: Halmpallets!!!

Vet inte om just de har det förpackat i pappsäckar. låter en aningen opraktiskt! Fördel om man kan förvara det ute, annars krävs ju stor lagringsyta inomhus.
De jag har varit i kontakt med har det förpackat i plastsäckar, något liknande träpelletsen som säljs för eldning i hus. Man kan även köpa det på storsäck, antar att denna är gjord av något kraftigt nylonliknande material.
Tror även man kan köpa det som bulk (lösvikt), då kommer de nog och levera den med någonslags tankbil och container eller liknande får man hålla med själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 426
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag provade använda träpelletsströ till hästen i somras. Det var bränslepellets, men jag vet ursprunget och därför även att den inte...
Svar
7
· Visningar
1 787
Senast: Fredag
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Miljon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp