Bukefalos 28 år!

halt häst vad gör man?

Fille

Trådstartare
Min häst är halt behandlad i ena kotan för andra gången. han har dessutom så jäkla mkt överskottsenergi så igår attackerade han en hund :O (jag känner min häst, han tycker visserligen inte om hundar men han har aldrig gjort det förr, dessutom vågar folk i stallet inte ta in honom utan träns och annars när han är igång går jag med honom lös bakom mig, så det är en hel den energi som bara ligger och väntar på att få explodra:O) hunden klarade sig men jag måste göra nåt. han får gå i sin vanliga hage, jag går promenader, har tömkört i skritt, lekt lite i padocken (satt upp tex två hinderstöd, på stöden har jag satt fast ikea påsar när det har blåst. han ska kunna gå igenom dessa stöd fastän det är jättetrångt, han ska även kunna backa och stanna mitt i mellan. har även lagt ut två bommar som har haft väldigt smalt imellan sig, där ska han kunna gå i mellan, backa osv). jag har även dragit ner på maten så mkt jag kan. han är fbl så lite mat måste han ha. Jag räknar foderstat och just nu får han mindre än vad han bör äta i underhåll:O
jag borstar nästan varje dag, spolar ben och pysslar med allt vardagligt. sen har han även fått halm i boxen att pilla med osv.
han får ca 12-13 kg hösilage om dagen dessutom finns det lite gräs i hagen att pilla med, mm. så han får ju inte underskott av grovfoder heller.

har ni några flera tips? har funderat på att köpa en pressening och "leka" lite med den. han ska kunna gå över under osv.. Men mera kommer jag inte på!!
 
Sv: halt häst vad gör man?

jag tycker det låter som du aktiverar din häst så gott du kan :) men en tanke bara, du kanske kan köpa en sån där lekboll för hästar ? som han kan hålla på med själv , när du inte är där ?

annars kommer jag inte på något.
lycka till iaf :)
 
Sv: halt häst vad gör man?

jag kom fram till när min häst va konvalicent att de inte finns så mycket att göra, man kan inte få bort överskottsenergin, även ifall min häst fick tänka så hade han endå så mycket energi att han nästan vibrerade...han va däremot helt okej att hantera i dom flesta fall förutom att han fick för sej massa konstiga saker som att inte kunna vara själv i stallet osv..de håller på att försvinna nu men lite av detta dumma beteende sitter kvar.

de är nog bara att stå ut och hoppas på de bästa.
 
Sv: halt häst vad gör man?

ja, jag har funderat på en sån man lägger pellets i så att han får leka fram maten :P
 
Sv: halt häst vad gör man?

Vad är det för typ av hage han går i ? Går han själv eller med kompisar?
Trädstammar brukar vara bra för att dom ska ha något att gnaga på.
Du skrev att du räknat på foderstaten, antar att han inte får något kraftfoder..? Magnesium har jag hört ska vara lite lugnande.
 
Sv: halt häst vad gör man?

han får lite krafft groov men det är mest för att det ska skramla i krubban. han behöver egentligen mer mat än vad han får nu för att det ska täcka underhållsbehovet.
han går i en hage anpassad för en häst då han går själv eftersom han inte kan hästspråket. svårt att förklara, men han har blivit sparkad och fått 5 överben under de 2½ åren jag har haft honom. Varje gång han har blivit sparkad har han fått ta det lugnt i två månader. så under ca 10 månader under 2½ år har jag inte kunnat rida ordentligt, därför är han själv.
nej han har inga trädgrenar, men han har nästan fri tillgång till hösilage samt att det finns gräs i hagen.
 
Sv: halt häst vad gör man?

kan han inte få fri tillgång på hö då?
läste nu att han redan får de..är de ett dåligt hö? eftersom de inte räcker tänkte jag..?
om hästen ska få nåt i krubban bara så kan den väl få morötter? min pålle fick 2kg morötter om dan när han va konvalicent.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: halt häst vad gör man?

vi har 21 i smbpr och 5.5 i MJ per kg foder, så ja jo det är dåligt! han får redan runt tre kg morötter om dagen då det är det bästa han vet:P
ger jag för mkt hö och bara ger honom det får han i sig för mkt energi o knappt något protein därför måste han få luzern och lite krafft, men som sagt nu får han mindre än underhållsbehovet:/ och han är fullblod som lätt faller ur. han är riktigt fin nu som han är och det har tagit mig tre år att få honom dit så jag vill inte snåla för mkt på maten heller:P
 
Sv: halt häst vad gör man?

jag har även dragit ner på maten så mkt jag kan. han är fbl så lite mat måste han ha. Jag räknar foderstat och just nu får han mindre än vad han bör äta i underhåll:O
.
han får ca 12-13 kg hösilage om dagen dessutom finns det lite gräs i hagen att pilla med, mm. så han får ju inte underskott av grovfoder heller.

Tycker inte 12-13kg hösilage/dag är mycket faktiskt, hade det varit vanligt torrhö så ok, jag skulle ta bort skramlet i krubban i form av kraftfoder och enbart ge grovfoder i form av lusern / hack. Det är ju inte så mumsigt att slafsa i sig geggan men du kan ju hacka ner morötter han gillar. Att ge mindre än vad han behöver i underhåll tycker jag inte låter så bra, för sen har du ju jobbet med att få upp han igen när du ska börja rida nu när du lyckats få han så fin.
Inget kraftfoder, bara grovfoder tror jag på:angel:
 
Sv: halt häst vad gör man?

jo men ger jag bara hösilage får han fö rmkt energi och för lite protein. han får luzern oxå men det täcker inte riktigt upp
 
Sv: halt häst vad gör man?

men kan du inte byta ut silaget mot hö då?
om hästen har så extremt med överskottsenergi så är de bättre att ta bort all kraft och bara ge hö.
de lilla han får kan göra stor skillnad.

fattas de protein trots lusernet och hösilaget?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: halt häst vad gör man?

jo men ger jag bara hösilage får han fö rmkt energi och för lite protein. han får luzern oxå men det täcker inte riktigt upp

Men tanken är inte att bara ge hösilage då det är så dåligt värde, hur mycket lusern får han då?
 
Sv: halt häst vad gör man?

han har astma så han "får" inte äta hö, eller det blir jävligt krångligt :P
ja det fattas protein trots hösilage och luzern. men vill inte ge för mkt luzern(han får lite mera än 1 kg) för han tröttnar lätt på mat!
 
Sv: halt häst vad gör man?

då är de inte nåt bra hösilage antar jag...kanske ska byta och försöka få tag på ett annat?
annars får du nog stå ut med den pigga hästen ett tag..
 
Sv: halt häst vad gör man?

han har astma så han "får" inte äta hö, eller det blir jävligt krångligt :P
ja det fattas protein trots hösilage och luzern. men vill inte ge för mkt luzern(han får lite mera än 1 kg) för han tröttnar lätt på mat!

Ja det ser inte så supergott ut med luserngröt och visst kan dom lessna på det:(men lite godsaker går ju alltid att blanda i, men lusern från kvarnby innehåller 150smbrp och hacklusern 105 per kg. 1 kg av varje ger ju 255 smb. Så 13kg hösilage och 1 kg av varje ovan ger ju 528 smb och 88 mj och kvot på 6, förstår inte riktigt det där med för lite protein trots lusern..:angel:
Det finns lite trådar om lugnande tillskott, du kan ju alltid prova..
 
Sv: halt häst vad gör man?

jag använder Kraffts luzern pellets och det är 105 i smbpr o 8.5 i MJ och så mkt i underhåll behöver han inte:P
så om jag ger 13 kg hösilage blir det 273 i smbpr och 71.5. lägger jag på ett kg luzern så blir det 378 i smbpr och det är precis vad han ska ha i underhåll men MJ blir 80 och det är 17 MJ för mkt vilket ger en kvot på 4.725. Så redan nu får han för "mkt" hösilage vilket gör att han får i sig för mkt energi. nu får han som sagt bara krafft groov 90 som skrammel i krubban tillsammans med luzern och morötter så grooven tänker jag inte ens räkna med i foderstaten.

men det var inte foderstat jag behövde hjälp med utan olika övningar:P
 
Sv: halt häst vad gör man?

Ok, sorry om det blev foderstattips inblandat men foderstat har ju lite med konvalecent att göra och överskottet av energi och en del tappar i hullet då man tittar i tabeller vad dom behöver.Skulle jag följa tabell för underhållsbehov skulle min rasa ganska snabbt då min behöver betydligt mer. Kvoten är viktig!och ju mer hästen tuggar ju bättre är det, för lite tuggande kan ge "stress" Hade def.ökat på och bytt lusern..:angel:Men nog om det då.;)
Fortsätt göra mkt NH övningar, stanna, backa, stå kvar osv, gå över bommar, lägg upp dom så han får tänka hur han ska gå. Det är inte lätt alltså men dom blir ju "trötta" av att använda hjärnan precis som du försöker, lägg gärna ut träd så han kan gnaga och sysselsätta sig på det oxå, dom behöver tugga 16-18 tim / dygn..
 
Sv: halt häst vad gör man?

vi har funderat på att lägga in en tall men vi har haft så mkt att göra så vi har inte hunnit såga ner någon (vi har tillåtelse till att göra det!). hagen han går i har gräs som han kan tugga på, han får även hösilage ute. jag har även nu när han är sjuk lagt in halm i boxen, han har det inte annars, samt att han får ca 6 kg hö till kvällsmat. så något att tugga på har han. Igår natt drog han även in sitt regntäcke i boxen och tuggade sönder det:P
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp