Haltade höna

Stinaelin

Trådstartare
Her en höna som haltar, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Hon har haltat till och från i ca en månad, men nu är det värre än vanligt, sätter knappt ned foten.

Jag har palperat, och det enda jag ser är lite kvalster (vi tvättar dem varje vecka med såpa och smörjer med vaselin), men angreppen är inte alls stora. Inga bölder eller något sådant.

Om man tar hönan till veterinären, skrattar det då? De är ju försäkrade, men det verkar som om hönor avlivar man när de är sjuka, eller? Jag gillar ju min höna!

Hon rör sig ute, äter och sitter på pinnen när hon sover, och verkar inte påverkad för övrigt. Jag mutar henne med extra god mat, för säkerhets skull.

Tips?
 
Klart du kan ta hönan till en veterinär som kan fåglar, tror knappast någon kommer tycka det är särskilt konstigt, inte konstigare än med andra mindre sällskapsdjur i varje fall.
 
Her en höna som haltar, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Hon har haltat till och från i ca en månad, men nu är det värre än vanligt, sätter knappt ned foten.

Jag har palperat, och det enda jag ser är lite kvalster (vi tvättar dem varje vecka med såpa och smörjer med vaselin), men angreppen är inte alls stora. Inga bölder eller något sådant.

Om man tar hönan till veterinären, skrattar det då? De är ju försäkrade, men det verkar som om hönor avlivar man när de är sjuka, eller? Jag gillar ju min höna!

Hon rör sig ute, äter och sitter på pinnen när hon sover, och verkar inte påverkad för övrigt. Jag mutar henne med extra god mat, för säkerhets skull.

Tips?
Vet inte var du bor men Blå Stjärnan i Göteborg har en speciell avdelning för exotiska djur. Inte för att hönan i sig är exotiskt men de tar hand om andra fåglar som tex papegojor mm. En höna kanske skulle passa där?
 
Givetvis tar man henne till en veterinär. Vem bryr sig om någon idiot skulle finna det lustigt att man tar sitt ansvar och sköter väl om sina djur?
 
Tack för ert stöd!
Jag ringer veterinär i morgon. Inte bryr jag mig om de skrattar eller inte, jag menade egentligen om de tar emot oss eller inte.
Många forum pratar mycket om avlivningar, och min hönskurs jag gick på påpekade att man inte får transportera sjuka hönor, utan det är avlivning som gäller. Därav min tveksamhet.

Nu har jag läst på själv på Jordbruksverkets hemsida. De säger (ang transport av sjuka djur);
"Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven (lång lista på hur man ska transportera. Min anm.). Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten."

Men som sagt, eftersom jag såg idag att hon var värre däran än förut, så är det bara att ringa.
 

Liknande trådar

A
Hästvård Hästen jag rider var plötsligt halt i morse. Eftersom jag är enda ryttare och har varit sjuk har han inte ridits sen i lördags och sen...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Annse
·
Hästvård Då var det dags igen. Historien om min valack är lång och helt igenom sorglig. Resumé; efter ett knappt år av krångel i form av...
Svar
19
· Visningar
1 662
Senast: superstar
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp