Sv: Halvhalt

Tycker att ni glömmer att energin måste bli större- om den ska orka ändra på sin kroppsvikt lite.
 
Sv: Halvhalt

Blir lite konfunderad över dig som man:confused: När du skriver "picka med hälarna" fast du rider isis.
Du kanske är en kort man:D

själv skulle jag behöva rullskridskor:cool:
 
Sv: Halvhalt

Annars kan man ju picka med knäna eller vaderna, den kör jag på i alla fall :angel:
 
Sv: Halvhalt

tack för förtydligandet!

Mycket bra paralleller till yoga!

Tack :) Jag är lite yogafrälst och har hittat en helt annan kroppsmedvetenhet som jag sen kan överföra till ridningen, och i andra hand för att tänka mig vad jag vill åstadkomma med hästens kropp.
Sen är det bara den där lilla saken med kommunikation, att få lilla pållen att första vad jag vill att han ska göra.
 
Sv: Halvhalt

Tycker att ni glömmer att energin måste bli större- om den ska orka ändra på sin kroppsvikt lite.

Om man utgår från att det inte finns tillräckligt med energi från början iaf. Ibland handlar det bara om att redistribuera energin från framåt till uppåt.

Mitt problem just nu handlar just om energi. Jag rider barbacka oftast eftersom jag inte har ngn passande sadel, och då är det inte sååå roligt att jobba med ökningar och galopper på min häst, vilket annars är ett utmärkt sätt att få fram hans energi. Nu blir det lätt att vi mest harvar runt i långsammare och långsammare trav, i nån sorts halvsamling helt utan energi:p
Måste skaffa en sadel så vi kan få lite tjo och tjim :bump:
 
Sv: Halvhalt

Är du galen:D
Låna en sadel.

Man förstör ganska mkt om man sitter o glider runt- blir en o-vana för hästen- kanske även för dig:devil:
 
Sv: Halvhalt

Om man utgår från att det inte finns tillräckligt med energi från början iaf. Ibland handlar det bara om att redistribuera energin från framåt till uppåt.

Mitt problem just nu handlar just om energi. Jag rider barbacka oftast eftersom jag inte har ngn passande sadel, och då är det inte sååå roligt att jobba med ökningar och galopper på min häst, vilket annars är ett utmärkt sätt att få fram hans energi. Nu blir det lätt att vi mest harvar runt i långsammare och långsammare trav, i nån sorts halvsamling helt utan energi:p
Måste skaffa en sadel så vi kan få lite tjo och tjim :bump:

Du kan ha energi i skritt....

Energi och framåtbjudning är inte tjo och tjim:eek:

Att hasa runt i undertempo av rädsla att glida av gör ingen glad, allra minst hästen. Tömkör hellre eller skritta ut i skogen:idea:
 
Sv: Halvhalt

Jag rider barbacka oftast eftersom jag inte har ngn passande sadel, och då är det inte sååå roligt att jobba med ökningar och galopper på min häst, vilket annars är ett utmärkt sätt att få fram hans energi. Nu blir det lätt att vi mest harvar runt i långsammare och långsammare trav, i nån sorts halvsamling helt utan energi:p
Måste skaffa en sadel så vi kan få lite tjo och tjim :bump:
Det gör dottern :eek: Hon både travar, ökar, galopperar OCH hoppar barbacka, fattar inte hur hon bär sig åt för att sitta PRECIS som hon hade sadeln på:). Det är precis som hon shoppat bort sadeln i photoshop fast i verkligheten.
 
Sv: Halvhalt

Det gjorde jag och mina kompisar också när vi var små, men nu:cool:
Rider inte barbacka nu.
 
Sv: Halvhalt

Det är nog inte så mycket olika varianter av halvhalter, som olika moment.

Tvåan fungerar inte utan att ettan finns, och trean inte utan att tvåan finns. Jag misstänker att "sorteringen" är ett förtydligande för att undvika ryttare som sitter och försöker resa upp sina hästar i hög form med handen utan att veta vad det egentligen är som ska hända.

Men man gör inte halvhalt nummer 2 eller 3 utan att först kontrollera de föregående momenten.

Ska se om jag kommer ihåg rätt nu...

Halvhalt ett: Kontrollera sökning mot bettet samt böjning och aktivera magen (dvs känn om hästen söker, böjer för sits samt lägg till liiite skänkel för att få magmusklerna att aktiveras.)
Halvhalt två: Lyft bröstryggen. (Alltså öppna sitsen. Kan göras i alla sitslägen, avlastning så väl som belastning)
Halvhalt tre: Lyft hals, bog och huvud. (För handen liite uppåt-frammåt och visa riktningen för rörelsen)

Om hästen är stark kan den mycket väl bjussa på trean automatiskt när man öppnar sitsen. Förutsättningen för att nr tre ska fungera är att hästen behåller bröstryggen uppe och bär med magen, samt är följsam och söker f-n.

/Migo
trött, rätta mig gärna om jag missat nått!

tror jag måste skriva nåt här så jag hittar tillbaka till den här punkten. det lät väldigt vettigt:)
 
Sv: Halvhalt

Fast på en häst som tenderar att lata sig lite kan tempoväxlingar och just "tjo och tjim" under ett ridpass ta fram framåtbjudningen även i skritten. Modell omväxling förnöjer.

/migo
Som rider bruksnordis, och vet hur det är.
 
Sv: Halvhalt

Vart tog Gast vägen?

Allt jag kommer ihåg är:

1. Steinbrecht

2. Baucher eller ev Beudant, gör inte så mycket eftersom Beudant var enligt Baucher

3. DLG

1 är den mest grundläggande och 3 är den mest avancerade.
1 utförs genom en kram i tygeln och tillbakasittande. Kommer ingen reaktion så läggs en skänkel till, inner först sedan ytter om det fortfarande inte kommit någon reaktion.
2 innebär också en höjning av handen. När rektionen kommit förs handen rakt ner.
Vilken halvhalt man använder beror på hur pass utbildad hästen är.

Rätta gärna om det är fel, minnet är bra men kort :D
 
Sv: Halvhalt

Fast på en häst som tenderar att lata sig lite kan tempoväxlingar och just "tjo och tjim" under ett ridpass ta fram framåtbjudningen även i skritten. Modell omväxling förnöjer.

/migo
Som rider bruksnordis, och vet hur det är.

Jag tycker inte att är så, men har ju inte ridit bruksnordis förstås.

Däremot trodde jag det förr, tex på min häst som tappade framåtbjudningen på ridbanan om det inte stod hinder framme, fick jag även det rådet av tränare. Men det var inte någon ärlig framåtbjudning, utan den kom först när jag lärt mej engagera hela kroppen och rida fram till handen. Man måste få igång hästens egen motor och den behöver inte vara ett dugg igång för att hästen "piggas upp".

Lite OT.

NattanA: Hur var den tredje?
 
Sv: Halvhalt

Jadu, hade jag kommit ihåg hade jag skrivit :p

Men det jag kommer ihåg är:
Den Guérinièremässiga halvhalten är den mest avancerade och kan bara utföras på riktigt välskolade hästar.
Det handlade om halvhalter i halten. Och om att faktiskt göra halt och inte bara stanna hästen, vilket är stora skillnader.

Kan inte hitta någon info på nätet heller...
 
Sv: Halvhalt

Hm, jag tror att vi pratar lite förbi varandra, ska se om jag kan förklara hur jag tänker.

För att aktivera(och motivera!) en stor tung häst krävs att man ger den just motivation- gör nånting som den tycker är kul.
Dessutom kan det göra underverk att helt plötsligt hitta på något nytt, inte fastna i lågtempoövningar, utan prova att göra en galoppfattning eller släppa fram ett högt tempo i trven några steg.

Exempelvis ena fjordingen här hemma har en tendens att tänka bakåt (seriöst, det känns som att rida rakt in i en vägg) när hon inte vill jobba. Ett sätt att bryta hennes "nä fan vad det här var trist" är att lägga in lite bus då och då i passet.
SEN när hästen är stark, lydig och har lärt sig att bära mer, då kan dessa ökningar trolla fram jättemycket skoj som man inte trodde fanns. Då är själva ökningen inte något nytt för hästen, men helt plötsligt så görs den med bärighet...


Jag vet inte om jag lyckades förklara nånting. Men jag upplever iaf att framförallt lite tyngre hästar(där avslappning finns) ofta mår bra av och tycker det är roligt med lite bus ibland. Även på ridbanan.
 
Sv: Halvhalt

Här är jag igen,
Först några kommentarer om halvhalt som fenomen. Nu skriver jag franska och tyska skolan endast i syfte till att jag samlar upp vad som beskrivs av franska och tyska författare/mästare

Franska skolan skiljer på halvhalt som har till avsikt att sätta hästen i en balanserad form = rassembler, utan att döda energin framåt. Sätter hästens ben under den och kortar basen.
Rassembler är även ett verb som betyder ”samla”. Så det är lätt att gå vilse här….Betrakta halvhalten rassembler som en förutsättning för att kunna samla hästen.
En häst i ”rassembler” är en häst i självbärighet där alla hjälper går igenom och accepteras av hästen utan att den bjuder motstånd. Troughness eller durchlässigkeit (transmittal)

Halvhalt som har till avsikt att döda energin framåt = effet d énsamble (en kombination av ryttarens position, skänkel och hand) stänger alltid av energin. Därav är det förståeligt att det är mycket svårt att använda skänkel och hand tillsammans utan att döda energin i hästen. Effet d´ensambles används för att ta bort motstånd i hästen och återställa regelbundenheten i gången, stoppa upp hästen och lugna ner hästen om och när hästen bjuder motstånd. (decomposer)

Halvhalterna ovan beskrivs av Faverot de Kerbrech och är en nedteckning av Bauchers instruktioner. Ressembler bygger på DLG:s halvhalt.


Demi-arret, den halvhalt som DLG beskriver och som utförs ENDAST med hjälp av handen (förutsatt perfekt sits och balans hos ryttaren då……) Idén mycket hos DLG är att man inte får bli för fysisk utan att ridningen går ut på den mentala kontrollen över hästen. För halvhalten förs handen uppåt-bakåt. Bakåt är för att sträcka tygeln som har blivit förkortad av att hästen lyfter nacken.

Tyska skolans halvhalt bygger på att driva hästen fram mot en stilla ej eftergivande hand så att hästen ska ge efter och komma till självbärighet. Den halvhalten kan givetvis bara utföras med framgång på en skolad häst med en skolad ryttare eftersom man annars dödar energin. Steinbrecht m fl

Båda skolorna talar om kontakten med hästens mun som lätt, medium och stark. OBS! mina svenska ord. Stark betyder inte våldsam!
Det sägs ibland att det är den franska skolan som är noga med att tygeltagen aldrig får gå bakåt men det säger den tyska skolan också… Där råder det stor enighet liksom med kvaliteterna i tygelkontakten.

Läs gärna Decarpentry, Academic equitation, kap 5 om betydelsen av handens inverkan.
Finns förstås oerhört mycket mer i ämnet men hinner inte det nu
Gast
 
Sv: Halvhalt

Tack för intressant redogörelse.
Egentligen är de två första på sätt och vis samma fast med olika grad av "styrka", tänker jag. På en häst som springer undan blir halvhalten just för att få till takten och balansen ofta lite mer kraftig än när hästen redan arbetar fram mot handen och endast ska sättas tillbaka lite ytterligare i samling, dvs balansera upp ännu mer bakåt. I det läget är hästen så lyhörd att det endast behövs mycket mycket liten hjälp för att hästen ska svara, nästan bara som en tanke.

Hinner inte heller skriva mer nu (måste jobba:cool:) men det var min första tanke när jag läser din beskrivning.:idea:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Linn-Nora
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 321
Senast: Badger
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 367
Senast: Nikan
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp