_moa_

Trådstartare
Vad finns det för olika halvhalter?
Vad är syftet med dom och vilka är skillnaderna?

Jag vet att vi gick igenom det på senaste kursen jag var på, men mitt minne är bra som en guldfisk:rofl:
 
Sv: Halvhalt

Var det möjligtvis en kurs för HE?:angel:

Hon beskrev de tre halvhalterna (som väl egentligen är tre steg i samma halvhalt...).
1. Kontrollera eftergiften i böjningen och aktivera magen
2. Öppna sitsen och släppa fram -upp energin
3. Att visa riktning upp- fram med hjälp av handen och på så vis få ytterligare resning.(aktiv uppresning, tror det är Baucher?)

jag har dock bråttom nu så hinner inte skriva mer!
 
Sv: Halvhalt

Var det möjligtvis en kurs för HE?:angel:

Hon beskrev de tre halvhalterna (som väl egentligen är tre steg i samma halvhalt...).
1. Kontrollera eftergiften i böjningen och aktivera magen
2. Öppna sitsen och släppa fram -upp energin
3. Att visa riktning upp- fram med hjälp av handen och på så vis få ytterligare resning.(aktiv uppresning, tror det är Baucher?)

Intressant! :idea:
Att det finns olika typer av halvhalter känns det inte som några tvivel om, fast att det finns olika inom samma typ av ridstil (för samma instruktör, alltså inom samma koncept) är lite annorlunda?
 
Sv: Halvhalt

Det är nog inte så mycket olika varianter av halvhalter, som olika moment.

Tvåan fungerar inte utan att ettan finns, och trean inte utan att tvåan finns. Jag misstänker att "sorteringen" är ett förtydligande för att undvika ryttare som sitter och försöker resa upp sina hästar i hög form med handen utan att veta vad det egentligen är som ska hända.

Men man gör inte halvhalt nummer 2 eller 3 utan att först kontrollera de föregående momenten.

Ska se om jag kommer ihåg rätt nu...

Halvhalt ett: Kontrollera sökning mot bettet samt böjning och aktivera magen (dvs känn om hästen söker, böjer för sits samt lägg till liiite skänkel för att få magmusklerna att aktiveras.)
Halvhalt två: Lyft bröstryggen. (Alltså öppna sitsen. Kan göras i alla sitslägen, avlastning så väl som belastning)
Halvhalt tre: Lyft hals, bog och huvud. (För handen liite uppåt-frammåt och visa riktningen för rörelsen)

Om hästen är stark kan den mycket väl bjussa på trean automatiskt när man öppnar sitsen. Förutsättningen för att nr tre ska fungera är att hästen behåller bröstryggen uppe och bär med magen, samt är följsam och söker f-n.

/Migo
trött, rätta mig gärna om jag missat nått!
 
Sv: Halvhalt

Intressant! :idea:
Att det finns olika typer av halvhalter känns det inte som några tvivel om, fast att det finns olika inom samma typ av ridstil (för samma instruktör, alltså inom samma koncept) är lite annorlunda?


Precis som Migo säger så är det ju inte olika typer utan olika steg som allt annat i hästens utbildning, som att A kommer före B i alfabetet vilket tyvärr inte alla är medvetna om. Finns ju dom som har dyslexi osv :angel:
 
Sv: Halvhalt

Tack Migo! Precis vad jag var ute efter :) Jag uppfattade som olika halvhalter för personen sa olika namn på dom men där ser man hur uppmärksam jag kan vara:o
 
Sv: Halvhalt

Precis som Migo säger så är det ju inte olika typer utan olika steg som allt annat i hästens utbildning, som att A kommer före B i alfabetet vilket tyvärr inte alla är medvetna om. Finns ju dom som har dyslexi osv :angel:

Ryttar-dyslektiker... :devil:
Undrar om man kan kalla det så eller om det skulle klassas som inlärningssvårigheter rent allmänt.? Så man börjar fundera ibland! :crazy:
 
Sv: Halvhalt

Att olika instruktörer beskriver hur man utför en halvhalt på väldigt olika sätt, det håller jag med dig om. Men resultatet är detsamma. Jag menar, en halvhalt är en halvhalt liksom. Vad mera kan det vara? Att utförandet kan delas in i olika moment är jag med på. Men de är ju ändå en del i en halvhalt. Inte flera olika.
 
Sv: Halvhalt

Ryttar-dyslektiker... :devil:
Undrar om man kan kalla det så eller om det skulle klassas som inlärningssvårigheter rent allmänt.? Så man börjar fundera ibland! :crazy:

Jag tror att jag är halvhaltsdylektiker, vet inte riktigt om jag ens kan göra en korrekt halvhalt. :confused:.

OA
 
Sv: Halvhalt

Att olika instruktörer beskriver hur man utför en halvhalt på väldigt olika sätt, det håller jag med dig om. Men resultatet är detsamma. Jag menar, en halvhalt är en halvhalt liksom. Vad mera kan det vara? Att utförandet kan delas in i olika moment är jag med på. Men de är ju ändå en del i en halvhalt. Inte flera olika.

Fast lite olika resultat borde man allt kunna få? Beroende på hur en tränare beskriver tillvägagångssättet menar jag. Även om tanken bakom vilket resultat man ska få nog brukar vara densamma...
 
Sv: Halvhalt

en halvhalt är en halvhalt liksom.

Det jag fick från ridskola och privatinstruktörer förr var "Krama tygeln och sitt till och driv lite" som förklaring på hur en halvhalt reds... Och då gjordes det "inför alla nya moment"- hörnpaseringar, volter osv. med förklaringen: "det är för att tala om för hästen att du snart vill nått":crazy: (min ridhäst ska alltid lyssna och förvänta sig kommunikation, det är ju det vi gör när vi rider, inte transportsträcka-förvarning-övning-transportsträcka...)

Ganska stor skillnad på det och en halvhalt som den jag beskrev i inläggen ovan.
Det jag ser folk rida är oftare den modellen jag beskrev nu- en ganska ogenomtänkt grejj som görs utan egentligt syfte och där gensvaret från hästen sällan blir ökad samling och lyhördhet.

/migo
 
Sv: Halvhalt

Det är möjligt att man kan få olika resultat, men vill vi det? Inte jag i alla fall. Men en halvhalt för mig kanske är något annat än en halvhalt för någon annan?
Som instruktör kan man få otroligt många förklaringar när man frågar eleverna om halvhalten, men när vi benar ut det så visar det sig alltid att eleverna menar samma sak.
Migo:
Så lärde inte jag mig på ridskolan och det har jag inte heller lärt ut. Jag menar att man tar en halvhalt för att öka samling, bättra balansen när det behövs. Inte hela tiden. På en häst som går i bra balans behöver jag knappt göra några alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Halvhalt

Halvhalterna "ryktesvägen"
Jag hörde om en clinic "nyligen" där halvhalterna beskrevs utifrån några gamla mästare. Om jag nu minns rätt så beskrevs och övades det på halhalter á la

1. Steinbrecht

2. Baucher eller ev Beudant, gör inte så mycket eftersom Beudant var enligt Baucher

3. DLG

Dessa halvhalter utförs lite olika faktiskt och har dessutom lite olika effekt och resultat

Gast
 
Sv: Halvhalt

Halvhalterna "ryktesvägen"
Jag hörde om en clinic "nyligen" där halvhalterna beskrevs utifrån några gamla mästare. Om jag nu minns rätt så beskrevs och övades det på halhalter á la

1. Steinbrecht

2. Baucher eller ev Beudant, gör inte så mycket eftersom Beudant var enligt Baucher

3. DLG

Dessa halvhalter utförs lite olika faktiskt och har dessutom lite olika effekt och resultat

Gast

Kan du inte beskriva? Nyfiken:idea:
 
Sv: Halvhalt

Det där att driva samtidigt har jag slutat med. Tar tillbaka, sitter kvar ber sen om mer aktivitet bak med bara magen o markerar med sätet.
stannar upp framdelen o får in baken mer- samlar sig lite. Rider sen o behåller det. Trycker ej på framåt.

När hästen sen klarar av att gå kvar så räcker det med att påminna med ringfingret- i de bästa av världar:angel:
 
Sv: Halvhalt

Det är nog inte så mycket olika varianter av halvhalter, som olika moment.

Tvåan fungerar inte utan att ettan finns, och trean inte utan att tvåan finns. Jag misstänker att "sorteringen" är ett förtydligande för att undvika ryttare som sitter och försöker resa upp sina hästar i hög form med handen utan att veta vad det egentligen är som ska hända.

Men man gör inte halvhalt nummer 2 eller 3 utan att först kontrollera de föregående momenten.

Ska se om jag kommer ihåg rätt nu...

Halvhalt ett: Kontrollera sökning mot bettet samt böjning och aktivera magen (dvs känn om hästen söker, böjer för sits samt lägg till liiite skänkel för att få magmusklerna att aktiveras.)
Halvhalt två: Lyft bröstryggen. (Alltså öppna sitsen. Kan göras i alla sitslägen, avlastning så väl som belastning)
Halvhalt tre: Lyft hals, bog och huvud. (För handen liite uppåt-frammåt och visa riktningen för rörelsen)

Om hästen är stark kan den mycket väl bjussa på trean automatiskt när man öppnar sitsen. Förutsättningen för att nr tre ska fungera är att hästen behåller bröstryggen uppe och bär med magen, samt är följsam och söker f-n.

/Migo
trött, rätta mig gärna om jag missat nått!

Ett viktigt steg i trean är att vinkeln vid ganaschen ska öppnas och öronen ska framåt. Dvs överlinjen längas. Motsatsen är en häst som krullar ihop sig, blir bakom hand och får en "knäckt" överlinje.

För ni som håller på med yoga så är motsvarande känsla i kroppen, som ska överföras till hästens kropp:

1:an: rotlåset på/maglås
2:an: resning av överkroppen
3:1n: lyft av bröstbenet som tex i glödposition.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
794
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
807
Senast: Linn-Nora
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp