Halvsyskon-bästa vän som ej vet att person har halvsyskon

norrsol

Trådstartare
Jag har ett halvsyskon, men som jag aldrig sett som ett halvsyskon utan betraktat och känt som om vi vore helsyskon.

Jag är 8 år äldre än hen så hen var ganska liten när jag flyttade hemifrån pga studier vi 16 års ålder.

Nu slumpade det sig att hen skulle ha en fest där många var bjudna så även jag. Lite berusad minglade man runt och pratade med folk. Så när jag presenterade mig för en av hens BÄSTAvänner som hen känt sedan dom började skolan (nu är hen 30 år) & var små så visste inte kompisen att hen hade en syster (mig). I berusat tillstånd sa jag att jag bodde långt bort och kanske inte var så "synlig" så ofta.

Men nu efteråt så slog det mig, mitt halvsyskon kan aldrig ha pratat om mig!

Hen har ett ganska stort bekräftelsebehov. Vill bli sedd på alla sätt och vis. Hens farmor & farfar (min "plast famor & farfar") skämde bort hen under uppväxten både materiellt och känslomässigt. Eftersom att det är viktigt för hen att bli bekräftad/sedd så borde väl ändå en sån människa bekräfta andra och på sitt sätt vara extra mån om sina familjemedlemmar i synnerhet??! Åtminstone berätta för sina bästa vänner att hen hade en syster/halvsyster. Det känns lite som om jag inte fanns i hens värld. Vi har ett syskon till som är två år yngre än hen (dom är helsyskon med varandra). Men så klart så känner alla hens vänner till det, för dom bor nära varandra.

Jag kände mig lite ledsen efter det, men inte förvånad! Typiskt hen tänkte jag efteråt.

Så nu kära buke....pratar ni om era syskon?

Vet era BÄSTA vänner vad era syskon heter och att ni har syskon/halvsyskon? Dum fråga kanske? I "min värld" är det en självklarhet att ens bästa vän vet hur ens familjeband något så när ser ut.
 
Jag pratar mycket sällan om min familj. Av den anledningen att det sällan kommer på tal.

Sitter inte och drar upp mina familjeband som en redovisning, utan berättar om det kommer upp i någon diskussion eller så.

Det är många jag umgåtts med länge som inte vet att jag har en syster. Inte för att jag hemlighåller henne, utan för att det helt enkelt inte kommit på tal.
 
Jag pratar om min bror, men det är väl ingenting jag alltid nämner. Vi har ingen jättenära kontakt och ses inte så ofta, så det faller sig sällan naturligt om man inte kommer in och börjar prata om syskon. Jag vet också att han väldigt sällan pratar om mig. Jag minns så väl när han drog hem en potentiell flickvän en gång och hon utbrister "VA? Jag visste inte att du hade en syster??!" strax efter att jag presenterat mig. Mellan oss skiljer det bara 2 år...

Att inte min bror pratar om mig lägger jag inte ner så mycket vikt på. När jag var yngre tänkte jag att han skämdes över att vi var syskon, men nu bryr jag mig inte. Vi har roligt när vi väl ses och han har mognat så pass att han kan ha mig på facebook (Nej, det ville han inte från början heller, men mamma och pappa gick bra).
 
Ja, det vet mina vänner. Beroende på hur nära vänner de är så vet de också namnen och att båda syskonen just fått barn. Alla blir för övrigt chockade när de ser oss tillsammans, för att vi är så lika.
 
Tack för era svar. :)
Det verkar skilja på hur/om man pratar om sin familj. Kanske jag mao inte alls behöver ta det personligt.
 
Jag pratar otroligt mycket om mina syskon och min familj med mina vänner. Jag har två biologiska systrar och 4 ingifta syskon. Min mammas man barn ser jag inte som mina systrar. De är äldre än mig och vi har aldrig bott på samma ort (ca 20 mil bort). Vi träffas väldigt sällan och har nästan ingen kontakt. Endast mina absolut närmaste vänner (typ 2 st) skulle veta vilka de var om de blev presenterade. (Dvs veta vilka de var av bara namnet)

Mina två andra ickebiologiska syskon ser jag dock som min bror och syster. Vi bodde tillsammans under tonåren och har mycket kontakt. Jag kallar dem, i samtal med andra, för min lillasyster och lillebror. (1 och 3 år yngre än jag) Ofta nämner jag inte ens att vi inte har blodsband. Jag ser det som att jag har 4 riktiga syskon.
 
Jag har yngre halvbröder.

Mina närmaste vänner vet att jag har halvbröder men jag tror ingen utom familjen vet vad de heter. Jag pratar inte mycket om dem eftersom vi inte har tät kontakt utan ses typ varannan månad kanske och då tillsammans med andra släktingar så blir inte att jag nämner dem naturligt. Men nämner dem förstås ibland om det faller sig så i samtalet men säger då "min bror" eller "mina bröder" och inte deras namn. Så sammanhang jag nämner dem i blir ju om någon frågar vad jag ska göra idag/gjorde igår t ex och jag svarar att jag ska träffa min bror/bröder(sällan). Alternativt om ett ämne kommer upp som jag förknippar med någon av dem. T ex om någon pratar om en framtida resa och jag säger att "där har min bror varit och han sa blabla..." Pratar sällan om familjen eller familjeband på en djupare nivå än så.
 
Jag och mina syskon är "vuxna", alla är i alla fall över 20 år och vi bor på olika ställen i Sverige och utomlands. Mina gamla kompisar vet om hur min familj ser ut, men mina nyare vänner vet nog inte om att jag har syskon eller hur många eller vilken sort. Jag vet inte om de har det.

Det är inte direkt som att vi går på samma låg- och mellanstadieskola och har koll på alla längre :)
 
Svar på frågan JA, mina vänner vet att jag har två syskon. (även jobbarkompisar) Tror nog alla vet namnen på dem, åtminstone vet de vem jag menar när jag pratar om dem med namn.

Har två ingifta syskon, dessa nämner jag sällan så tror få vet att de finns.
 
Jag kommer kanske från en udda familj men jag fick nog inte reda på att min pappa hade ett fjärde(halv)syskon(en syster) först ja va runt 20 år. Fick reda på det pga att pappas andra (halv)bror var döende i cancer och syskonen bestämde sig då för att samlas.
Tvivlar starkt på att någon av min pappas vänner vet om att han har (hade) fyra syskon, hur nära vänner det än är. Det är inte för att Pappa på något sätt provat dölja sin syster men hon har inte varit en del av hans liv sedan han var liten (fram till ungefär 6 års ålder) och hon var likt dig ganska mycket äldre än pappa.
Skillnaden i situationen är naturligtvis att denna okända syster verkligen har varit helt okänd (dom har som sagt inte haft någon kontakt och ingen visste egentligen vart hon och hennes mamma hade tagit vägen). Men det jag vill få fram är att frågan "hur många syskon har du?" är nog inte så vanlig i vuxen ålder utan man accepterar att folk berättar om de som står än närmst. Nu vet inte jag hur mycket du umgås med din syster men inser ju själv att jag mer och mer sällan nämner min egen bror. Jag har egentligen bra kontakt med brorsan men han bor nu en bit bort och gemensamma historier från nutid är begränsat så då kommer det liksom inte "bara på tal".
Mina föräldrar talar jag däremot ofta om eftersom vi har gemensamma intressen (och jobb) så vi är upp i varandra en hel del.
 
Nu har inte jag några syskon, men jag har bra koll på vilka av mina vänner som har det (tror jag) eftersom det någon gång ändå råkar komma på tal. Ungefär:
-Vad har du gjort idag?
-Jag har umgåtts med min syster!
Och vips vet jag att just den personen har en syster :p Men jag skulle aldrig sitta och förhöra mig om mina vänners släkt eller liknande, det finns så mycket annat, mer intressant att diskutera.
 
Satt och pratade om hur många syskon jag har senast igår, det var i samband med en engelskakurs jag tar där vi skulle presentera varandra och antalet syskon var i alla fall något av det första som kom upp när vi skulle lära känna varandra faktiskt.

Men annars är det nog mer så att de vänner jag hade(/har kvar sedan) när jag bodde hos föräldrarna har koll på mina syskon, ungefär hur gamla de är och vad de heter precis som jag har lite koll på deras. Vilket blev naturligt eftersom de var en så aktiv del av mitt liv då.

Nu umgås vi syskon iofs rätt mycket fortfarande, så det blir naturligt att nämna dem, men det är inte så att mina nyare vänner har alls samma koll. Vissa har träffat den äldre av mina småbröder (3 år yngre) eftersom jag ofta bjuder in honom till diverse aktiviteter med mina vänner, men den yngre pratar jag nog bara om när jag umgåtts/ska umgås med honom och någon frågar typ "vad har du/ska du göra idag?". Har inte heller någon större koll åt andra hållet, dvs hur mina nyare vänners syskonrelationer ser ut. Och även om en del av vännerna ofta säger saker som "jag pratade med min syster igår/ska hälsa på brorsan till veckan/den fick jag av lillsyrran" så är det inte direkt så att jag har koll på om det är deras enda syskon/samma syskon de pratar om hela tiden :p Däremot vet de flesta av vännerna vad sambon heter, att vi har katter osv liksom jag vet vilka de bor med.

Så jag tror man har bättre koll på sina vänners "hushåll" än deras familj liksom. Inte för att det ena eller andra är mer eller mindre viktigt utan bara för att det nuvarande hushållet tar en större del av ens vardag.
 
Nu har inte jag några syskon, men jag har bra koll på vilka av mina vänner som har det (tror jag) eftersom det någon gång ändå råkar komma på tal. Ungefär:
-Vad har du gjort idag?
-Jag har umgåtts med min syster!
Och vips vet jag att just den personen har en syster :p Men jag skulle aldrig sitta och förhöra mig om mina vänners släkt eller liknande, det finns så mycket annat, mer intressant att diskutera.
Nej, man behöver inte förhöra sig på andras familjer. ;-) Utan i detta fall var det frågan om man kan förvänta sig OM en BÄSTAvän BÖR ha koll på om man har syskon. :)
 
Beror ju helt på vad man har för umgänge med sin bästa vän. Jag har väldigt sällan anledning att prata om min syster till mina bästa vänner.
 
Varför skulle jag prata om mina syskon med mina vänner för?
Har väl ingen anledning till det om det inte råkar vara så att jag tex gjort något med min syster som vi samtalat om eller nåt.
Berättar ingenting om min familj, tycker ingen har med det att göra.
 
Jag har ingen aning om folk jag känner vet om hur min familj ser ut! Har aldrig tänkt tanken att redovisa på något sätt vilka syskon etc jag har. Kan inte föreställa mig att jag nämnt något syskon annat än om jag berättat något som specifikt har med den att göra (typ "kan inte komma på fredag, bilen är sönder men brorsan ska hjälpa mig titta på den"), vilket såklart förekommer olika ofta beroende på hur ofta jag har något med endera syskon att göra. Ett bor en mil bort, den andra hundra mil. Förmodligen har folk omkring mig hört talas om den som bor närmare betydligt mer än de hört om den som bor längre bort. Ingen av dem är en hemlighet dock, och inte speglar hur ofta jag (eventuellt) nämner dem hur jag känner för dem heller.
 
Så nu kära buke....pratar ni om era syskon?

Vet era BÄSTA vänner vad era syskon heter och att ni har syskon/halvsyskon? .

Mina vänner och absolut mina bästa vänner vet givetvis om att jag har syskon. För mig är det lite märkligt med bästa vänner som inte vet att den bästa vännen har syskon för bästa vänner brukar veta "allt" om varandra :confused:
 
Jag och mina syskon är "vuxna", alla är i alla fall över 20 år och vi bor på olika ställen i Sverige och utomlands. Mina gamla kompisar vet om hur min familj ser ut, men mina nyare vänner vet nog inte om att jag har syskon eller hur många eller vilken sort. Jag vet inte om de har det.

Det är inte direkt som att vi går på samma låg- och mellanstadieskola och har koll på alla längre :)
Helt säker? Jag vet vad du har för sorts syskon och tror jag har antalet rätt med. Eller så pratar vi bara om udda saker ;)
 
Det beror väl helt på ens relation till syskonen/t.

Mina nära vänner som jag har känt länge vet om att jag har ett syskon. De har träffat syskonet flera gånger trots att vi bor 50 mil ifrån varandra. Det faller sig naturligt när hen är hos mig och hälsar på (typ en gång/året). Vi sitter liksom inte och kucklar vi två bara.

I och med att du blev stött och snabbt övergår till att beskriva ditt syskon i negativa ordalag så känns det som att det ligger lite groll där och att ni inte är jättetajta? Att ditt syskon aldrig har nämnt dig är väl inte konstigare än att du aldrig har träffat den där gamla barndomsvännen. Eller, om ni har träffats så har ju du uppenbarligen inte heller nämnt ditt syskon.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 211
Senast: Anders
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 679
Senast: Energi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 570
Senast: Imna
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 909
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp