Bukefalos 28 år!

Hamster som kliar sig!

Saffransbulle

Trådstartare
Hej!

Min hamsterkille på 2,5 år har haft "hudflagor" på hela huden ett tag nu. Jag fick rådet att ge honom vetegroddsolja, och det har han fått regelbundet nu, men det har inte hjälpt. Nu har han dessutom börjat klia sig mycket i pälsen ( det har han inte gjort innan). Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Jag ska ringa vet. på måndag, men vill gärna kolla med er också.
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Vad har han för bottenmaterial i buren? Kan vara att det kan påverka. Sen är han ju även gammal och då blir de väldigt lätt torra i huden ändå.
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Jag har spån i buren. Jag läste om hårsäckskvalster, det är mycket möjligt att det kan vara det. Nu har han "hosta" eller något liknande också, den gamle gubben.
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Jag vet inte hur påverkade hamstrar är men för råttor är spån absolut inget man ska ha i buren!
Det innehåller ämnet terpentin som är cancerframkallande + att det dammar sjukt mycket!

Men i alla fall, du ser inge ohyra? Vita gnätter längst ut på hårstråna eller små röda kryp som kryper runt? :)
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Läste nu att du ringt vet. Hur gick det? :)
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Nej, jag ser inget ohyreliknande eller gnätter i pälsen. Vet. trodde att det var demodex (hårsäckskvalster) det brukar vara det hamstrar drabbas av. Ang. hostandet så sa hon precis som ni trott, att det kan vara spånet. Hon rekommenderade att jag skulle byta ut spånet mot en fleecefilt för att se om det gör någon skillnad :P Han blev lagom glad över det, men vi får se hur det blir. På måndag ska vi till vet. och få medicin mot kvalstren iaf :)
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Åh vad skönt att det inte var värre! :)

Jag blir alltid så fånigt glad när man hör om djurägare som verkligen bryr sig om sitt djur och vill den det bästa ( många skulle försvarat sig osv osv. ) , super! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hamster som kliar sig!

Tack, vad kul att höra! :)

Modig_Korn: Han badar(kissar mest) i sand ja, eller vad menar du?
 
Sv: Hamster som kliar sig!

Min direkta tanke är svamp.
Har du plast hus i buren så ta ut det.
Ha hellre toarullar och liknande som inte stänger inne fukten.
Är det för varmt runt om försök få ner temperaturen.
Hamstern kan ha ett problem invertes som orsakar sämre immunförsvar och kan därför få svamp.
Hur man fixar det vet jag inte. Jag vet inte om det finns motsvarighet med medicin hos hamstrar som det finns av människor. Jag vet inte hurpass man kan behandla hamstrar med medicin för människor.
Det får du rådfråga med en veterinär helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 349
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp