Bukefalos 28 år!

Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag har läst din tråd nu, jätteintressant, även om min hund inte kräks.

Jag har som sagt bytt foder nu OCH stoppat all skitätning sedan 3 dagar tillbaka. I gengäld har nåt konstigt skett - idag har han haft problem med analsäckarna, dvs de töms (:crazy:) när han ligger inne och vilar, det har hänt 2 ggr idag och det problemet har han inte haft på flera år! Förr hände det jätteofta, men som sagt inte på ett par år nu ... och jag undrar om det har med "bristen" på hästbajs att göra? Att han får i sig mindre fiber nu, och då blir det mindre bajs = mindre rensning av analsäckarna? Han kanske behöver den mängden avföring för att hålla sig "ren" där bak?

Han äter 3 ggr om dagen så givorna blir ju inte jättestora.

Han har dessutom en konstig klåda sen ett par veckor tillbaka. Det började med klåda i ena örat, men nu kliar han sig både här och där. Veterinären tog bl.a. skabbprov men hittade inget.

Just nu känns det som om han är lite eländig.... Ska gå en riktig långrunda i hans favvoskog om en stund, så blir han lite gladare och får annat att "tänka på".
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Nu har jag aldrig varit med när en hund fått säckarna tömda alt tömt dom själv. Så jag vet inte hur illa det luktar, bara att det är fruktansvärt.

Mallen min kan ju släppa riktigt sura fisar ibland, det är så illa så att man vill lämna rummet... det luktar ond bråd död... Det kan inte bara vara att magen blir lite gasig av det snabba foderbytet? Är avföringen bra annars? Eller det läcker ut vätska ur analsäckarna också som du sett?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Kanske kan du blanda ut maten med rårivna morötter/vitkål för att öka volymen på avföringen lite?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Nu har jag aldrig varit med när en hund fått säckarna tömda alt tömt dom själv. Så jag vet inte hur illa det luktar, bara att det är fruktansvärt.

Mallen min kan ju släppa riktigt sura fisar ibland, det är så illa så att man vill lämna rummet... det luktar ond bråd död... Det kan inte bara vara att magen blir lite gasig av det snabba foderbytet? Är avföringen bra annars? Eller det läcker ut vätska ur analsäckarna också som du sett?

Nej, det är absolut analsäckarna. Det blir en pöl (!) på golvet och han slickar frenetiskt. och lukten - ja, vad ska vi säga, nån slags metallisk fisklukt? :crazy:

Säckarna ska väl tömmas automatiskt när hunden bajsar, trycket ska liksom pressa ur lagom mycket med jämna mellanrum. Det var därför jag tänkte att den plötsliga "bristen" på fiber/hästskit gjort att han har för dålig volym dvs dåligt "tryck"?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Dricker han mycket osv så kan det ju vara något fel i stil med urinvägsinfektion osv. Brukar vara bra att slå en signal till veterinär och kolla vad de säger för säkerhets skull.

Ringde vet idag, då han har börjat läcka nu... Blir kisserpentiner efter honom när han går! Så imorgon får vi väl hoppas att jag vet vad det är!!
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

KL

TS, förlåt för trådkap, men nu vill jag fortsätta på din tråd gällande RC/Standart.
Min hund har alltid ätit RC. Han är nästan alltid röd i ögonen, är känslig för svamp under tassarna och fiser som värsta lastbilschaffisen.
Vi bytte till en annan sort RC och han blev mycket bättre. Vi testade även ett annat foder en kort period, som han fick av veterinären när han lämnade blod, men det blev han jättedålig av på en gång. Ögonen blev alldeles variga och avföringen stank helvete.
Så vi gick tillbaka till den typen av RC vi hade innan.
Men denna tråd och många andra har gjort mig nyfiken på Standart, så idag slog vi till.
Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad. Jag hoppas på mindre röda ögon, ingen svamp och bättre mage.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Vilken var "den andra sorten" RC du provade? Min har ätit RC Maxi Adult, han är 6 år nu.

Kör nu på Standardt Normal men önskar jag köpt Känslig-säcken istället. Fast än har vi bara testat ett par dagar, lite utblandat med det som fanns kvar av RC.

Jag önskar att vi fick bukt på slickandet/smaskandet. Kliandet. De rinniga ögonen. Analsäckarna har inte besvärat honom igen sen sist, det var kanske en tillfällighet? Men jag tycker han verkar slö? KAN bero på en 1 mils promenad i skogen inkluderat 2 jobbiga Uppletanden på ett fält...?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Min tjej blev av med oron svamp och allmant kliande nar jag bytte foder ... Vi fixade magen direkt nar jag bytte fran "vanligt" foder till foder utan sad, men oronen var fortfarande ett problem tills jag av en handelse bytte till ett annat foder utan sad.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Finns det torrfoder helt utan säd? Vilket (i Sverige) är det, förutom färskfoder? Det kanske finns säd i färskfoder också...?
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Vilken var "den andra sorten" RC du provade? Min har ätit RC Maxi Adult, han är 6 år nu.

Kör nu på Standardt Normal men önskar jag köpt Känslig-säcken istället. Fast än har vi bara testat ett par dagar, lite utblandat med det som fanns kvar av RC.

Han åt först Neutered adult large dog, sen bytte vi till samma fast för mellanhundar.
Trots att han väger mer än 25 kilo (large dog) så fungerade han bättre på den för mellanhundar.
Detta testade vi efter en konsultation med en Royal Canin, så hon hade förvisso rätt. Men det känns ändå som att det skulle kunna bli bättre, så nu hoppas vi på Standart.
Av den valde vi Mild.
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Finns det torrfoder helt utan säd? Vilket (i Sverige) är det, förutom färskfoder? Det kanske finns säd i färskfoder också...?

Profine är kött och potatisbaserat, innehåller dock majs. Jag var väldigt nöjd när jag använde det innan jag gick över till färskfoder! Finns på Foderbilen och beroende på sort kostar det mellan 499-599kr/15kg.

Våra vuxna hundar är för tillfället under stikt bantning och gick på Profine Light två säckar och höll sig toppen och gick stadigt ner, sedan glömde jag beställa och fick panik-köpa foder. Valde Standardt Mild och är än så länge (2½ säckar in) väldigt nöjd! Min blandras får rinniga ögon och frasiga klor på vissa foder (Allra värst när han gick på ett majsbaserat), men visar inget på dessa två.
 
Senast ändrad:
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Jag har fått lära mig att majs är inte bra i hundfoder. Däremot kommer jag inte ihåg varför... Någon som vill dela med sig eller råkar ha en bra källa? :)
 
Sv: Han äter sk-t HELA TIDEN!!!

Ja, det var korkat av mig att inte köpa Standardt Mild, när jag ändå skulle köpa. Ibland tänker man med, ja, jag vet inte vad.......

Funderar på att köra med det fodret och ett färskfoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp