Handfrustration

moiran

Trådstartare
Jag ska först klargöra att jag har bokad tid på vårdcentralen på tisdag, så jag är inte ute efter att få någon buke-diagnos så att ingen ska behöva ondgöra sig över det! ;)

Däremot tänkte jag att jag kanske kan få lite uppslag på vad det skulle kunna vara så att jag kan bolla det med läkaren när jag väl är där. Förmodligen är varken hon eller jag experter på led(?)sjukdomar/-skador (även om hon är väldigt mycket bättre än mig på det såklart), så det vore skönt med saker jag kan läsa på om så att vi har något att spåna om på besöket - om det nu inte råkar vara något självklart. :) Det är ju sällan man är först med en diagnos, så kanske har någon annan här råkat ut för något liknande själva och känner igen sig, eller känner nån granne som verkade ha samma problem? :D


Mina händer har inte varit med om några kända trauman eller ovanliga belastningar och det här är den långa lista av symptom jag upplever i allt större grad sedan si sådär 5-6 veckor:

* Fingrarna är väldigt stela på morgonen, känns ungefär som några dagar efter en rejäl fingerstukning efter då det inte gör särskilt ont men det fortfarande går dåligt att böja lederna. Jag kan inte greppa en normal bläckpenna. Framåt kvällen efter en aktiv dag är det mycket bättre om än inte helt bra. Tummarna är bättre än de andra.

* Det gör däremot inte alls ont att belasta fingrarna så jag bär lätt fyllda vattenhinkar utan att det gör ont.

* Det gör måttligt ont om man klämmer proximalt på sidorna av fingerlederna (den sida av leden som är närmast kroppen, inte mot fingerspetsen). På nästan alla fingerleder, även tummarna (och tårna...)

* "Knoglederna" gör rätt mycket ont om man böjer dem nära "ändlägena"

* Handlederna gör väldigt mycket ont om man böjer dem nära "ändlägena"

* Oböjda gör de inte ont ens vid belastning

* Handryggarna är måttligt svullna, men inte en särskilt hård svullnad, mer åt det "svampiga" hållet. Gör inget ont heller.

* Ena handflatan är något svullen, också svampigt, men smärtfri.

* Något svullen över strålbenet där det närmare sig handleden, eller om det är över tumsträckaren (kan inte tillräckligt för att avgöra vilket). Den svullnaden är däremot hård och ömmar något.

* Över huvud taget är utrymmet där "strålben möter tumben" väldigt ömt.

* På "piggen" på vänster arms strålben som sticker ut vid handleden (knölen på "insidan" av handleden) finns en liten bula, ca 3 mm omkrets, som gör helt sagolikt ont om man trycker på. Har inte lyckats (velat...) lista ut om den sitter fast eller går att röra på.

* Armeländena somnar ofta på nätterna, från axeln och nedåt. Går ju fort över i alla fall. :)

* Tålederna (musklerna/senorna?) har nu i helgen milt börjat visa samma symptom, och jag har plötsligt blivit dödsgammal i knäna. Är också lite svampigt svullen över fotryggen och mellan häl och yttre fotknölar.


Idéer? Lästips?
 
Sv: Handfrustration

Med så många drabbade leder skulle jag kika bland de reumatiska sjukdomarna. Reumatikernas riksförbund (har jag för mig de heter) är nog bra att utgå från.
 
Sv: Handfrustration

Med så många drabbade leder skulle jag kika bland de reumatiska sjukdomarna. Reumatikernas riksförbund (har jag för mig de heter) är nog bra att utgå från.

Jag tänkte bestämma mig för att det inte är reumatism då jag inte vill ha det. :idea:

Det finns reumatiska sjukdomar i släkten, och det vet jag ökar risken. Men jag tänkte hänga upp mig på att det är så många olika leder som är drabbade på en gång och inte direkt smygande. Inte bara fingerleder liksom. Sen är jag ju i "fel ålder". Plus att belastning inte gör ont som mina släktingar säger att det gör. Sååå, det måste ju finnas alternativa möjliga diagnoser? Helst såna som är botbara... ;)
 
Sv: Handfrustration

VAD är fel ålder för reumatiska sjukdomar?? Såvitt jag vet drabbar det alla åldrar, inte bara gamla tanter.
Det finns många varianter på såna, som drabbar en led i taget, en kroppsdel i taget eller hela kroppen. Det måste inte göra superont bara för att det är reumatiskt.
Jag har själv en reumatisk variant - psoriasisartrit (som inte sitter i själva lederna utan mer i muskelfästen och sånt) - och jag kan både bära vattenhinkar och sko hästar (fast jag är otränad numera).
 
Sv: Handfrustration

Låter som mig. Fem år senare ingen diagnos för inget syns på blodprov och inga skelettföändringar trots felställningar i fingrar och förändring i handled, så har din läkare bra uppslag är jag nyfiken, ska fortsätta trakassera min på onsdag :)
 
Sv: Handfrustration

VAD är fel ålder för reumatiska sjukdomar?? Såvitt jag vet drabbar det alla åldrar, inte bara gamla tanter.
Det finns många varianter på såna, som drabbar en led i taget, en kroppsdel i taget eller hela kroppen. Det måste inte göra superont bara för att det är reumatiskt.
Jag har själv en reumatisk variant - psoriasisartrit (som inte sitter i själva lederna utan mer i muskelfästen och sånt) - och jag kan både bära vattenhinkar och sko hästar (fast jag är otränad numera).

Jag har fått itutat mig att reumatiska besvär oftast startar i klimakterieålder. Inte alltid, men helt klart överrepresenterat mycket. Därför är det mindre självklart än om jag varit 50, tänker jag... ;)
 
Sv: Handfrustration

Tack för en bra beskrivning!

Låter reumatiskt för mig.

Jag hoppas naturligtvis att du har fel! Eftersom både mor, mormor och mormorsmor, som jag umgåtts mycket med, alla fått reumatism och dessutom tidigt (jo, jag vet - ännu ett starkt skäl att misstänka reumatisk sjukdom) så är jag inte så sugen på att ha någon reumatisk sjukdom. :mad: Så jag tänkte vara väldigt överoptimistisk och tro att det är något annat icke-kroniskt och framför allt icke-nedbrytande tills något annat är bevisat... :up:
 
Sv: Handfrustration

Låter som mig. Fem år senare ingen diagnos för inget syns på blodprov och inga skelettföändringar trots felställningar i fingrar och förändring i handled, så har din läkare bra uppslag är jag nyfiken, ska fortsätta trakassera min på onsdag :)

Varken mammas eller mormors reumatiska sjukdomar syns på blodprov (ANA/RF). Vet iofs inte om det är de specifika sjukdomarna eller om det är de specifika personerna det handlar om. Mamma har Polyarthritis (exakt vilken artrit var jag inte), vad mormor har vet jag inte heller. Vissa reumatiska sjukdomar sitter inte ens i skelettet, men jag har ingen aning om det finns sådana som kan ge felställningar i fingrar..?
 
Sv: Handfrustration

Jag har fått itutat mig att reumatiska besvär oftast startar i klimakterieålder. Inte alltid, men helt klart överrepresenterat mycket. Därför är det mindre självklart än om jag varit 50, tänker jag... ;)
Pja, oftast är väl just bara att det är "mer än hälften".
Jag har många bekanta som fått reumatiska diagnoser långt tidigare än så, en del redan som barn och andra lite senare. Själv var jag typ 38 när jag fick min egen diagnos och då hade jag haft lindrigare form av dessa symptom o mer än 10 år...

Jag skulle snarare påstå att det vore tjänstefel av en läkare att låtsats som att det inte kan vara reumatiskt bara för att du inte nått klimakteriet, om detta skulle ske.

Och, ÄR det reumatiskt så lär det vara det hur mycket du än försöker smita undan den diagnosen ;). Jag vill då hellre påminna om att det idag finns betydligt bättre läkemedel än det gjorde när dina föräldrar, mormor etc var unga och fick sina diagnoser.

Jag hoppas att du är tydlig mot läkaren med att det reumatiska, som dessutom börjat tidigt, finns i flera led på din mammas håll och VIKTIGT att du nämner att det inte syns på blodprov på dem. För tyvärr är det inte sällan så att man får svaret att "det syns inget på ditt blodprov" och sen händer inget mer...
 
Sv: Handfrustration

Säger som ameo, var tydlig med att det inte syns något. Jag funderar på att gå privat till reumatolog för här dunkar jag huvudet i att det inte syns på blodprov så det är inte reumatiskt..
Hoppas du får bra hjälp!
 
Sv: Handfrustration

Jag har fått itutat mig att reumatiska besvär oftast startar i klimakterieålder. Inte alltid, men helt klart överrepresenterat mycket. Därför är det mindre självklart än om jag varit 50, tänker jag... ;)

Ca 150 barn diagnostiseras med reumatism varje år.

Skulle det drabba dig så ska du ändå veta att det finns mycket mer mediciner idag än vad som fanns för dina äldre släktingar. Man kan inte göra allt, men mer.
 
Sv: Handfrustration

Ca 150 barn diagnostiseras med reumatism varje år.

Skulle det drabba dig så ska du ändå veta att det finns mycket mer mediciner idag än vad som fanns för dina äldre släktingar. Man kan inte göra allt, men mer.

Beroende på hur stor del av befolkningen som räknar in som "barn" (0-12? 15? 18?) så kan ju 150 per år vara rätt lite om 0,5-1% (50-100 000 personer) av Sveriges befolkning lider av sjukdomen. Inte försumbart naturligtvis, och otroligt sorgligt.

Att den kan drabba alla oberoende av kön, ålder, klass, ursprung, politisk åskådning och musiksmak är jag fullt medveten om. Men rent världsstatistiskt inte får jag inte reumatism förrän jag närmar mig 50. Släktstatistiskt borde jag redan fått det om jag ska ha det då de reumatiska sjukdomar som finns i släkten har nästan alltid debuterat i spannet 20-30 års ålder. Därför "fel" ålder (med citationstecken). ;)
 
Sv: Handfrustration

Pja, oftast är väl just bara att det är "mer än hälften".
Jag har många bekanta som fått reumatiska diagnoser långt tidigare än så, en del redan som barn och andra lite senare. Själv var jag typ 38 när jag fick min egen diagnos och då hade jag haft lindrigare form av dessa symptom o mer än 10 år...

Jag skulle snarare påstå att det vore tjänstefel av en läkare att låtsats som att det inte kan vara reumatiskt bara för att du inte nått klimakteriet, om detta skulle ske.

I mitt släktled är det starkt överrepresenterat att få reumatism i spannet 20-30. Jag är ur den synvinkeln redan statistiskt för gammal för att få reumatism! ;) Självklart är det så att det lutar starkt mot att det nåt reumatiskt, hur mycket jag än slingrar mig. Och jag accepterar att det är så när den diagnosen kommer, men jag tänker inte ta ut den sorgen i förskott. Mediciner eller ej - det är inte botbart. :(
 
Sv: Handfrustration

De har förövrigt tappat mig på blod och imorrn blir det röntgen. Läkaren kunde inte känna något speciellt runt lederna, men det säger väl inte så mycket - det finns ju en anledning till att man tar röntgenplåtar. Nåväl, det är väl bara att vänta och se (och hoppas att det helt magiskt försvinner endera natten)!
 
Sv: Handfrustration

Läkaren kan inte känna något alls på mig, runt lederna - hittar ingen svullnad eller andra avvikelser och brukar inte ens kunna palpera fram mina smärtpunkter. Röntgen visar inte heller något och tittar man bara på blodproverna så skulle man kunna påstå att jag är helt frisk.
Tråkigt bara att jag ändå har en hel del smärta...
Tur jag har en läkare som tror mig när jag berättar hur jag mår och känner.
 
Sv: Handfrustration

Skönt med så snabbt tid för röntgen! Sjukgymnasten har jag haft hjälp av också, med träning av händer och akupunktur för att lindra axlar bl.a. Arbetsterapeut är bra också särskilt om du känner att du tappar kraft och motorik i händerna.
Själv slipper jag gå privat, den bra och engagerade läkaren jag gått hos på sistone skrev en remiss till reumatologen. Tog fem år och ÅTTA olika läkare och x antal besök där alla utom de två senaste jag träffat bara har tagit blodprov och ryckt på axlarna. Jag hoppas du slipper den resan!
 
Sv: Handfrustration

Skönt med så snabbt tid för röntgen! Sjukgymnasten har jag haft hjälp av också, med träning av händer och akupunktur för att lindra axlar bl.a. Arbetsterapeut är bra också särskilt om du känner att du tappar kraft och motorik i händerna.
Själv slipper jag gå privat, den bra och engagerade läkaren jag gått hos på sistone skrev en remiss till reumatologen. Tog fem år och ÅTTA olika läkare och x antal besök där alla utom de två senaste jag träffat bara har tagit blodprov och ryckt på axlarna. Jag hoppas du slipper den resan!

Jag hamnade hos en AT-läkare då min "favvoläkare" var på semester. Sådana kanske inte har så mycket erfarenhet, men de brukar istället vara mer entusiastiska och har lättare att tänka utanför lådan (åh vad jag hatar anglicismer, men jag kunde inte tänka tillräckligt långt utanför lådan för att hitta något bättre uttryck) och inte blivit cyniska nog att tro att det inte är något fel på patienter som man inte hittar något fel på. Synd att man inte kan mäta smärta! :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Handfrustration

Har samma erfarenheter! Verkar finnas en tro att alla överdriver och sjåpar sig som grundinställning hos många läkare..
 
Sv: Handfrustration

Har samma erfarenheter! Verkar finnas en tro att alla överdriver och sjåpar sig som grundinställning hos många läkare..

Jag hade en som motvilligt skrev ut en remiss till röntgen, dom skulle ju inte hitta nåt i alla fall. Det hela slutade med att jag fått arbetsskada godkänt. Tur att jag var så envis och less på sjukvården så jag mer eller mindre krävde en remiss.:banghead:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 065
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Ett ganska nytt fenomen som jag önskar att någon kan förklara för mig. När jag går längre promenader (1-2 timmar) blir fingrarna så...
Svar
12
· Visningar
1 217
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp