Handfrustration

Sv: Handfrustration

Ok. Inget på röntgen och inget som tyder på reumatism på blodproverna. Gott! Tid hos reumatologen om några veckor.

Men sedan sist har fötterna svullnat upp som ballonger och kan väl i övrigt i princip bocka av alla punkter i första inlägget även där. Sedan ett par dagar tillbaka har även knäna börjat svullna och ena armbågen har haft en släng också. Som bonus har jag dessutom fått en till sån där bula på samma handled, fast nu närmare mitten dorsalt på handleden. Båda verkar sitta fast på strålbenet (nu har jag kollat) och känns typ som ett överben, fast max 5 mm i diam. Men uppenbarligen syns de inte på röntgen, så det är väl nån mjukdelsknuta av nåt slag.

Även om jag riktigt försöker leva livet som vanligt och "glömma bort" smärtan så börjar det nu inkräkta på vad jag gör eftersom själva svullnaderna gör många saker lite mer krävande. Samtidigt blir ju stelheten/svulladen bättre av rörelse.

Så ni reumatiker som, antar jag, lever med sånt här; Hur gör ni? Jag kan inte ta smärtstillande eller inflammationshämmande då det inte funkar med övrig medicinering. Inflammationshämmande hade väl å andra sidan inte gjort någon nytta ändå eftersom jag inte har någon inflammation i kroppen (alls) enligt blodprov. Massage? Värme? Kost? Vila? Rörelse?
 
Sv: Handfrustration

På tal om detta så sa mamma lite tröstande sådär att det inte behövde vara reumatism, för en släkting hade haft precis samma symptom och det visade sig att han hade en tumör på hypofysen. Så det är ju skönt i alla fall att det finns alternativa sjukdomar att välja på... ;)
 
Sv: Handfrustration

Så ni reumatiker som, antar jag, lever med sånt här; Hur gör ni? Jag kan inte ta smärtstillande eller inflammationshämmande då det inte funkar med övrig medicinering. Inflammationshämmande hade väl å andra sidan inte gjort någon nytta ändå eftersom jag inte har någon inflammation i kroppen (alls) enligt blodprov. Massage? Värme? Kost? Vila? Rörelse?
i normalfall börjar man gå igenom de antiinflammatoriska, även om man inte har några inflammationer enligt blodprov - jag har inte heller det men är ändå hjälpt av Diklofenak.

Kan du inte ta smärtlindring eller NSAID så blir det genast mer komplext och något som måste diskuteras med läkaren.
Kortison är, enligt min uppfattning, "världens bästa rävgift"... Det hjälper mig jättebra, fast man vill ju helst slippa ta det.
Sen finns ju bra antireumatiska läkemedel idag och det är kanske där man får börja kolla vad som går att kombinera ihop med din tidigare medicinering, skulle jag gissa.
 
Sv: Handfrustration

Skönt att du fått så snabb tid! Bor precis över länsgränsen i Jönköpings län och jag har inte fått kallelsen än, vilket läkaren varnade för eftersom alla är på semester..
Har inget som syns på blodprov men hjälps av nsaid, Alvedon och paraflex. I mitt fall tar det udden av det så jag får sova och kan röra mig men jag är inte på något sätt smärtfri. Testade utan och konstaterade att det gör skillnad iaf.. Har fått en TENS och kör på bl.a. axlar och teg är väldigt, väldigt skönt. Var smärtfri i axlarna för första gången sen april efter att ha testat den.
I övrigt så ser jag till att röra mig, simmar mycket, yoga och vattengympa så långt som jag kan. Ridningen så klart men jag tar hjälp med tyngre lyft, köra ut skottkärran osv eftersom det blir för stor belastning. Sjukgymnasten säger att det får göra lite ont att röra sig, men inte väldigt och det ska gå över på ett par timmar.
Är väldigt stel på morgnarna och att få komma igång i lugn och ro och mjuka upp kroppen är viktigt, stressa iväg är plågsamt. Sätta fötterna i golvet på morgonen gör väldigt ont, hasar fram på hälarna en stund innan de kommer loss så jag kan börja gå mer normalt. Man får helt enkelt hitta strategier som fungerar.
 
Sv: Handfrustration

Tillägg, jag blir hjälpt av lågkolhydratkost. Nr det var lindrigare kunde jag vara smärtfri i perioder på det. Nu hjälper det inte lika långt, men det ger positiv effekt iaf.
Värme är skönt, särskilt när det är kallare ute. Bastu efter simningen är väldigt skönt och lindrar även stelheten.
 
Sv: Handfrustration

Kan du inte ta smärtlindring eller NSAID så blir det genast mer komplext och något som måste diskuteras med läkaren.
Kortison är, enligt min uppfattning, "världens bästa rävgift"... Det hjälper mig jättebra, fast man vill ju helst slippa ta det.
Sen finns ju bra antireumatiska läkemedel idag och det är kanske där man får börja kolla vad som går att kombinera ihop med din tidigare medicinering, skulle jag gissa.

Jo, det var väl inte bästa kombon det här. Men det får väl gå ändå, för vad är alternativet... :arghh:

Innan jag vet vad det är som min kropp ogillar så tänkte jag hålla mig lite avog till kortison. Jag har nog helt enkelt inte tillräckligt ont än så att jag har utrymme att vara kinkig.

Jag bokade i samråd med sjuksköterska ny tid hos VC i alla fall för de nya påhitten som nog inte är typiska reumatism (ballongfötter/-ben med röda områden och rödflammig bål). Det kan ju vara nån överkänslighet som går parallellt med reumatismen. Eller så är hela paketet något helt annat. Eller bara en bråkig lite atypisk reumatisk sjukdom. Vi får väl se vad de vetenskapligt utbildade kommer fram till... :)
 
Sv: Handfrustration

Sjukgymnasten säger att det får göra lite ont att röra sig, men inte väldigt och det ska gå över på ett par timmar.

Jag har fått höra det med, och jag bara älskar såna uttalanden som egentligen inte ger så mycket vägledning. Men jag antar att man med tiden lär sig sina gränser och vet vad "för ont" är. Den smärta som ibland gör mig väldigt, väldigt liten och ynklig stör alla andra gånger inte särskilt mycket alls. Jag känner ju att det gör ont men "det gör inget". Red ett någorlunda intensivt markarbetespass i förrgår - helkass när jag vaknade igår. Byggde och renoverade periodvis intensivt inklusive bruk av diverse maskiner av olika tyngd, ergonomi och vibration ett par dagar förra respektive förrförra veckan - mycket bättre än vanligt dagen efter. Jag har än så länge väldigt svårt att tolka vad det är min kropp försöker säga...

Är väldigt stel på morgnarna och att få komma igång i lugn och ro och mjuka upp kroppen är viktigt, stressa iväg är plågsamt. Sätta fötterna i golvet på morgonen gör väldigt ont, hasar fram på hälarna en stund innan de kommer loss så jag kan börja gå mer normalt. Man får helt enkelt hitta strategier som fungerar.

Den här biten känner jag igen! Nästan alla mornar suger. Oftast har jag vaknat för tidigt av någon kroppsdel som gör saker som gör ont (kan någon förklara varför ett pekfinger plötsligt får för sig att försöka räta ut sig helt fast det "inte går" - även när jag är halvvaken??), och sen kan jag inte somna om. Just DÅ känner jag smärta väldigt, väldigt tydligt... :meh: Är också hälgångare då, men inte mer än ut från sovrummet och till trappan typ. Och sen knaka mig ned för den (det känns som vristerna kuggar sig fram när de används) med hjälp av väggen. Därefter blir allt bara bättre! :up:

Jag har nog inte lika ont som dig heller. Min smärta är inte större än en rejäl stukning. Det gör tillräckligt ont när jag gör "fel saker" för att jag ska rycka tillbaka kroppsdelen och undvika rörelsen (tills jag hittat någon bättre variant), och är jag beredd på att det ska göra ont och gör rörelsen lååångsamt så kan jag pina mig igenom den så länge inte svullnaden helt enkelt tar emot. Så länge jag inte gör något eller har råkat göra något riktigt dumt rätt nyss så har jag inte ont alls. Jag är inte ett dugg avundsjuk på dig! :(
 
Senast ändrad:
Sv: Handfrustration

På tal om detta så sa mamma lite tröstande sådär att det inte behövde vara reumatism, för en släkting hade haft precis samma symptom och det visade sig att han hade en tumör på hypofysen. Så det är ju skönt i alla fall att det finns alternativa sjukdomar att välja på... ;)

:laugh:

Jag förstår att det var tänkt att vara tröstande, men det var det ju inte direkt... :laugh:
 
Sv: Handfrustration

Ja, det där med för ont är inte lätt.. Jag stänger av när jag gör något jag gillar och sen blir det _för ont_ först när jag stannar upp och känner efter. Som ett simpass kan jag vara förstör efter bara för att jag haft kul och tyckte det var skönt att ta i men efter en dags trädgårdspyssel är det lugnt? Jag tror det har att göra med hur intensivt det blir, i trädgården eller när man gör annat ger oftast en hel del småpauser som inte blir på ett träningspass. Kan nog göra stor skillnad.

Jag kunde jobba igenom smärtan tidigare, men är sämre sedan i vintras så nu går det inte längre. Har blivit starkt avrådd från det också då det kan göra det värre. Bibehålla rörligheten är viktigt, men bara ta ut rörelsen tills det gör ont. Vissa dagar kan jag röra mer, andra mindre, men att göra ex de handövningar jag fått varje dag så mycket jag kan just den dan ger faktiskt mer effekt än jag trott och efter ett par veckor blev rörligheten bättre redan från början i händerna. Nu kan jag röra alla fingrarna med tummen tex, det hade jag inte kunnat på ett tag. Så lite och ofta ger också resultat utan att provocera smärtan :)

Hehe, kuggar i fotleden är en bra beskrivning! Hörs att man kommer iaf ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 065
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Ett ganska nytt fenomen som jag önskar att någon kan förklara för mig. När jag går längre promenader (1-2 timmar) blir fingrarna så...
Svar
12
· Visningar
1 217
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp