Bukefalos 28 år!

Svullna fingrar/händer

MiaMia

Trådstartare
Ett ganska nytt fenomen som jag önskar att någon kan förklara för mig.

När jag går längre promenader (1-2 timmar) blir fingrarna så tjocka att jag har svårt att böja dem. Även handen svullnar och det kan också synas på handled/nedre underarm när det är som mest. Kan variera lite hur mycket det blir.
Känns inte konstigt eller gör ont. Utom om jag försöker t.ex. knyta näven, men då beror det på att det rent fysiskt tar emot för rörelseutrymmet finns inte.

Antar det på något sätt är blod som inte rinner tillbaka? Har aldrig haft några problem med blodcirkulation. Men inte heller varit överviktig och så kroniskt otränad som jag är nu.
Är detta vanligt? Har det något namn? Är intresserad av att förstå vad som händer och varför.

Följdfrågor: Kan det antas bli värre med åren (är ca 45 nu) eller bli så att det inte går tillbaka av sig själv? Borde jag ha typ "stödstrumpehandskar" (om sådant finns)?
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig med svar, men jag har exakt likadant. Normalviktig, 34 år, har dock upplevt det länge, iaf när jag promenerar när det är varmt. Brukar då gå med armarna rakt upp och skaka händerna en stund för att skaka ner blodet igen, men det hjälper bara tillfälligt. Sen kyla händerna när jag kommer hem.
 
Jag har haft samma problem så länge jag kan minnas.
Är 35 år, lite knubbig men hyfsat vältränad. Fingrarna svullnar till små korvar och stasar, på vintern får jag alltid ta av mig vantarna när jag går eftersom mina händer blir så varma.
Har väldigt lågt blodtryck, vet inte om det påverkar.
 
Mina blir så. Jag går alltid och håller i nått, mobilen oftast. Pendlar mellan höger och vänster, medan den andra handen går jag och knyter och sträcker ut, knyter och sträcker ut osv.
Fick tips om sån där mjuk boll att krama på promenaderna, dock inte kommit mig för att testa.
 
Det är lymfsvullnad. Ödem med annat ord.
Jag hade det så i stort sett varje sommar förr.

Numera går jag på lymfterapi och har dessutom lärt mig egenbehandling.
Här är en något omständlig men bra vieo med tips på egenbehandling.
(för mig räcker det oftast med att djupandas, och stryka upp mot armhålan)
 
Det är lymfsvullnad. Ödem med annat ord.
Jag hade det så i stort sett varje sommar förr.

Numera går jag på lymfterapi och har dessutom lärt mig egenbehandling.
Här är en något omständlig men bra vieo med tips på egenbehandling.
(för mig räcker det oftast med att djupandas, och stryka upp mot armhålan)
Som är så tillfälligt och kommer bara av en viss aktivitet?

Jag behöver ju inte göra något eftersom det försvinner av sig själv en stund efter jag kommit hem. Jag tolkar 1177 som att man ska göra saker för att minska svullnaden och att det i princip förutsätts att den mer eller mindre inte går att få bort helt. Har lite svårt att känna igen mig i deras beskrivningar (å andra sidan tycker jag allmänt inte de skriver så bra...)
Finns förslag på något som är bättre att läsa?
 
Som är så tillfälligt och kommer bara av en viss aktivitet?

Jag behöver ju inte göra något eftersom det försvinner av sig själv en stund efter jag kommit hem. Jag tolkar 1177 som att man ska göra saker för att minska svullnaden och att det i princip förutsätts att den mer eller mindre inte går att få bort helt. Har lite svårt att känna igen mig i deras beskrivningar (å andra sidan tycker jag allmänt inte de skriver så bra...)
Finns förslag på något som är bättre att läsa?
Det är skillnad på lipödem och ödem. :)

Mina ödem kom sommartid om jag promenerade eller frampå eftermiddagen. Och bara när det var väldigt varmt ute.

Vanliga ödem försvinner helt och är ingen sjukdom som lipödem är.
Vi har ett helt system för lymfa i kroppen och en hel massa lymfknutor som hjälper till att transportera bort lymfvätskan.

Dina ödem försvinner men du kan få dem att försvinna fortare och slippa det där obehaget med fingrarna. Andning är bra. Ta några rejält djupa andetag när du går. Räcker med 5-6 st djupa och långsama. Gåpr ju att göra i stort sett obemärkt.
Stryka lätt mot kroppen hjälper också.
 
Det är skillnad på lipödem och ödem. :)

Mina ödem kom sommartid om jag promenerade eller frampå eftermiddagen. Och bara när det var väldigt varmt ute.

Vanliga ödem försvinner helt och är ingen sjukdom som lipödem är.
Vi har ett helt system för lymfa i kroppen och en hel massa lymfknutor som hjälper till att transportera bort lymfvätskan.

Dina ödem försvinner men du kan få dem att försvinna fortare och slippa det där obehaget med fingrarna. Andning är bra. Ta några rejält djupa andetag när du går. Räcker med 5-6 st djupa och långsama. Gåpr ju att göra i stort sett obemärkt.
Stryka lätt mot kroppen hjälper också.
Har inte hunnit mer kolla så mycket men läser t.ex. " Det första tecknet på lymfödem är en svullnad som inte går bort. Lymfödem är en kronisk progredierande och bestående svullnad som kan drabba alla kroppsdelar men förekommer vanligast i arm eller ben."
Låter också läskigt att det kan omvandlas till fett ifall man inte behandlar rätt. Skulle var sjukt handikappande om man fick så mycket fettväv runt fingrarna att de inte går att böja ihop till att greppa ordentligt...

Men kan man bortse från allt det där negativa så länge det är tillfälligt och försvinner av sig själv?
Ska jag vara ärlig har jag aldrig fattat lymfsystemets funktion ordentligt. Får kolla lite mer på det senare.
 
Har inte hunnit mer kolla så mycket men läser t.ex. " Det första tecknet på lymfödem är en svullnad som inte går bort. Lymfödem är en kronisk progredierande och bestående svullnad som kan drabba alla kroppsdelar men förekommer vanligast i arm eller ben."
Låter också läskigt att det kan omvandlas till fett ifall man inte behandlar rätt. Skulle var sjukt handikappande om man fick så mycket fettväv runt fingrarna att de inte går att böja ihop till att greppa ordentligt...

Men kan man bortse från allt det där negativa så länge det är tillfälligt och försvinner av sig själv?
Ska jag vara ärlig har jag aldrig fattat lymfsystemets funktion ordentligt. Får kolla lite mer på det senare.
Fast svullnad som kommer och går är inte kroniskt!

Gravida får svullna fötter och fingrar. Det är lymfödem. Det försvnner så fort bebis är ute!
Du har svullnad som kommer när du promenerar och som försvinner av sig självt. Det är väldigt vanligt.

Slappna av och sluta läs om kroniska tillstånd :)



Lymfsystemet är som ett parallellt system till blodomloppet - väldigt schematiskt sett. Istället för ett hjärta finns det mängder (många hundra) av lymfkörtlar/lymfnoder som jobbar. Det är kroppens avfallssystem och transporterar bort vätska och sånt som kroppen ska bli av med.
Jag har opererat bort ett bröst och lymfkörtlar i armhålan. Alltså har man kapat systemet i min kropp och det funkar itne som det ska. Så jag får hjälp av sjukgymnast och egenvård för att hålla systemet igång.
Därav mina kunskaper. Jag behövde veta hur det funkar.
 
Fast svullnad som kommer och går är inte kroniskt!

Gravida får svullna fötter och fingrar. Det är lymfödem. Det försvnner så fort bebis är ute!
Du har svullnad som kommer när du promenerar och som försvinner av sig självt. Det är väldigt vanligt.

Slappna av och sluta läs om kroniska tillstånd
Men det är det som jag inte får ihop. När jag läser definieras lymfödem som kroniskt och det går inte ihop med det du beskriver. Är bara förvirrad...

Så tillfälliga lymfödem är en lindrigare form som man bara struntar i att nämna. Eller kanske en annan, men närbesläktad form. Som är fristående så att de fortsätter att vara tillfälliga?
För det låter inte som att de där kroniska ödemen ska föregås av någon upptrappning innan den konstanta svullnaden uppstår...

Iom det står att det är så viktigt med tidig behandling så funderar jag om det gäller även när det är tillfälligt och harmlöst. För att inte ge problem om 20 år. Men det kanske bara ska ses som olika saker då.

Ska kolla vidare senare. Du ska ha tack för info hittills!
 
Men det är det som jag inte får ihop. När jag läser definieras lymfödem som kroniskt och det går inte ihop med det du beskriver. Är bara förvirrad...

Så tillfälliga lymfödem är en lindrigare form som man bara struntar i att nämna. Eller kanske en annan, men närbesläktad form. Som är fristående så att de fortsätter att vara tillfälliga?
För det låter inte som att de där kroniska ödemen ska föregås av någon upptrappning innan den konstanta svullnaden uppstår...

Iom det står att det är så viktigt med tidig behandling så funderar jag om det gäller även när det är tillfälligt och harmlöst. För att inte ge problem om 20 år. Men det kanske bara ska ses som olika saker då.

Ska kolla vidare senare. Du ska ha tack för info hittills!
Lymfödem är en diagnos.
Fast det blir liksom att jämföra kronisk bronkit med förkylningshosta. Det senare går över men drabbar lite då och då. Bara för att man har vårt att få luft behöver man inte vara lungsjuk.

Svullna fötter. Vätska i kroppen. Ja, det är lymfvätska. Men det är inte kroniskt. Och inte någon diagnos.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Brille
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 559
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp