Handla av brukare

Texaz

Trådstartare
Har en bekant vars nära släkting fått plats på äldreboende, vilket är väldigt bra.
När nu släktingar kommer dit visar det sig att hen sålt en del saker till sin hemtjänstpersonal. De reagerade på det, men inte mer än så.
Är det ok att hemtjänstpersonal köper av brukare??
 
Om det är okej eller inte har jag ingen aning om, men jag som jobbat/jobbar inom hemtjänst, personlig assistent, och serviceboende skulle aldrig på världskartan köpa något från någon som är i behovsställning till mig!
Äldre kan förvirra till saker, och andra sjuka kanske inte har någon koll på sakens värde, så det skulle vara absolut nej nej nej!

Nu på serviceboende är vi alltid två personal vid hantering av plånböcker/kvitton. ALLTID! Det ska vittnas när de med hjälp av oss använder sina pengar/kort. Igår tex skulle en iväg till tandläkaren och resan skulle betalas till chauffören, då tar man med sig en kollega ut när man betalar. Så jag tror knappast att det skulle ses som okej att börja plocka prylar ifrån dom.

Det låter och känns så himla fel att jag nästan blir lite upprörd!
 
Ta upp det med förvaltningen som har boendet. Är det i din kommun?

INTE OK.
Hen bor fortfarande i eget boende men ska flytta i helgen, antar att det handlar om hemtjänstpersonal.
Det är i min kommun och kan kolla med en bekant som jobbar inom yrket, hittade inget relevant på hemsidan
 
Har en bekant vars nära släkting fått plats på äldreboende, vilket är väldigt bra.
När nu släktingar kommer dit visar det sig att hen sålt en del saker till sin hemtjänstpersonal. De reagerade på det, men inte mer än så.
Är det ok att hemtjänstpersonal köper av brukare??

Skulle inte tro att det är ok alls oavsett kommun. Om det är hemtjänsten som hjälpt personen i hemmet innan flytten kan du kanske kan prata med din bekant att hen kan ring kommunen och be att få numret till chefen som har det området som brukaren bott i. Gäller det boendet så borde chefen på boendet vara rätt person att prata med.
 
Har en bekant vars nära släkting fått plats på äldreboende, vilket är väldigt bra.
När nu släktingar kommer dit visar det sig att hen sålt en del saker till sin hemtjänstpersonal. De reagerade på det, men inte mer än så.
Är det ok att hemtjänstpersonal köper av brukare??
Kanske ett jämförbart scenario?
När min mammas särbo gick bort hade han bott några år på ett sjukhem och sjuksköterskan som ansvarat för honom fick frågan av de anhöriga ifall det var något av hans saker hon skulle vilja behålla och det fanns en tavla hon tyckte väldigt mycket om. Då kontaktade de anhöriga ledningen på sjukhemmet och frågade om de fick ge henne tavlan. Jag minns inte exakt hur det gick till men hon fick i alla fall godkänt att ta emot tavlan.
 
Kanske ett jämförbart scenario?
När min mammas särbo gick bort hade han bott några år på ett sjukhem och sjuksköterskan som ansvarat för honom fick frågan av de anhöriga ifall det var något av hans saker hon skulle vilja behålla och det fanns en tavla hon tyckte väldigt mycket om. Då kontaktade de anhöriga ledningen på sjukhemmet och frågade om de fick ge henne tavlan. Jag minns inte exakt hur det gick till men hon fick i alla fall godkänt att ta emot tavlan.
Tror dock ingen blivit tillfrågad om det är ok i det här fallet. De anhöriga tyckte att det kändes konstigt...
 
Tror dock ingen blivit tillfrågad om det är ok i det här fallet. De anhöriga tyckte att det kändes konstigt...
Det var lite dit jag ville komma, underförstått. Kanske var otydlig.
Jag menade att det möjligen kan vara okej att få eller köpa något av en omsorgstagare om det sker helt öppet, med de anhörigas och omsorgspersonalens överordnades samtycke.
Gör man det i smyg är det inte okej. Skulle inte förvåna mig om det visar sig vara skäl för uppsägning av personalen.
 
Har en bekant vars nära släkting fått plats på äldreboende, vilket är väldigt bra.
När nu släktingar kommer dit visar det sig att hen sålt en del saker till sin hemtjänstpersonal. De reagerade på det, men inte mer än så.
Är det ok att hemtjänstpersonal köper av brukare??

Är det enbart insideraffär, mellan brukare hemvårdspersonal. Eller vet de anhöriga om personen har haft annons, på blocket, tradera, facebook market eller något, för att ha mindre med saker med sig till äldreboendet. Allt är inte svart eller vitt om man bara får höra ena sidan...
Jag har hemhjälp och trygghetslarm, men jag har inte god man utan har rätt att sälja mina saker via annons och så vidare.
Är det enbart insideraffär, låter det inte lika rätt och jag förstår om släktingarna är rädda om sitt arv...
 
Är det enbart insideraffär, mellan brukare hemvårdspersonal. Eller vet de anhöriga om personen har haft annons, på blocket, tradera, facebook market eller något, för att ha mindre med saker med sig till äldreboendet. Allt är inte svart eller vitt om man bara får höra ena sidan...
Jag har hemhjälp och trygghetslarm, men jag har inte god man utan har rätt att sälja mina saker via annons och så vidare.
Är det enbart insideraffär, låter det inte lika rätt och jag förstår om släktingarna är rädda om sitt arv...
Arvet tror jag inte de bryr sig om, och de tyckte bara att det kändes märkligt. Det är nog jag som reagerat mer, känns inte helt bra.
Någon annons tror jag inte förekommit, då de anhöriga i övrigt fått sköta allt runtom då vederbörande inte klarat av det på egen hand.
I just det här fallet kanske det inte är av betydelse, och troligen är inte personal medvetna om att det inte är rätt.
Tänker att det då bör vara bra att de får veta det för att det inte ska bli större problem längre fram
 
Precis som Ingela H skriver så kan brukaren sälja till vem denne vill, så länge denne inte har en god man.

Dock så har hemtjänstpersonal väldigt strikta regler kring mutor och bestickning. Vilket innebär att de inte får ta emot gåvor från personer de arbetar med. De får heller inte "tillskansa" sig saker, då den hjälpbehövande är i beroendeställning till hemtjänstpersonalen. Det innebär att om brukaren erbjuder hemtjänstpersonalen att köpa något (till ett förmånligt pris) och de tackar ja så kan det anses som muta/bestickning. Om hemtjänstpersonal frågar om de får köpa något från brukaren riskerar de att använda sin position i förhållande till brukaren för att tillskansa sig något som brukaren kanske inte vill sälja. Observera att jag inte skriver att det är så, utan att det finns risk att det blir så.

Därför ska egentligen all personal som jobbar inom vård och omsorg vara ytterst restriktiva med vad de tar emot/köper/säljer av en brukare. Som Ingela H skriver så kan de svara på vilken Blocketannons som helst och köpa av brukaren, men då till angivet pris utan prutning och utan att ges otillbörligt företräde. Så även där är det riskfyllt att köpa av en brukare. Därför är det alltid bäst att avstå.

Personer som inte följer de riktlinjer och regler de fått från sin arbetsgivare gällande detta har antingen inte fått informationen, inte förstått den eller väljer att inte följa den. De två sistnämna riskerar att gälla fler områden i deras yrkesutövning.

Så kort och gott, deras chef måste informeras och sedan får de göra en utredning över det inträffade. De anhöriga behöver också se över vad som har sålts och till vilket värde. Om det verkar ha sålts saker för under marknadsvärdet eller som brukaren egentligen inte vill sälja finns anledning att även kontakta polisen. Det kan då klassas som bedrägeri.
 
Arvet tror jag inte de bryr sig om, och de tyckte bara att det kändes märkligt. Det är nog jag som reagerat mer, känns inte helt bra.
Någon annons tror jag inte förekommit, då de anhöriga i övrigt fått sköta allt runtom då vederbörande inte klarat av det på egen hand.
I just det här fallet kanske det inte är av betydelse, och troligen är inte personal medvetna om att det inte är rätt.
Tänker att det då bör vara bra att de får veta det för att det inte ska bli större problem längre fram
Är personalen bukemedlemmar?
 
När pappa gick bort ringde en i hemtjänsten och berättade att hon fått en tavla pappa målat. Hon var lite skamsen då de i den kommunen inte fick ta emot något. Naturligtvis sa jag åt henne att behålla den :heart

Hon hörde självmant av sig och jag vet ju hur pappa var med sina målningar. Jag har dock i min närhet haft personer som trott att de behövt blidka personal genom att ge dem gåvor och sälja saker till dem.

Men jag anser att man som anställd inom vård och omsorg borde inse hur utlämnade många brukare är och som grundregel inte göra några affärer med dem öht. Det är sällsynt att det ligger något helt unikt ute på Blocket - och det är oftast bättre att köpa av någon annan.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 818
Senast: bollen__
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp