Bukefalos 28 år!

Handla på Ebay?

nyponros

Trådstartare
Tänkte nu ge mig in i Ebay-världen för att kunna köpa smink etc som inte går att få tag på här. Det som stoppat mig innan är att det verkat så krångligt... Jag har skapat ett Paypalkonto och tror jag förstår det mesta av den biten. Men när jag beställer, betalar jag frakt för varje enskild vara? Vart kommer jag kunna hämta ut mitt paket? Med Paypal, är det då så att jag får min vara och måste godkänna något innan säljaren får tillgång till pengarna?
Annat att tänka på?


Brukar ni handla på Ebay? Vad isåfall, och vad är era erfarenheter därifrån?
 
Sv: Handla på Ebay?

Alltså det finns inget enklare.

Jag beställer främst från Storbritannien, Italien, Tyskland och Asien. USA är lite knepigare med p.g.a. tullkostnader, så jag brukar undvika dem.

Man klickar köp, betala nu, betala med paypal (slussas vidare till paypal och loggas in), godkänner summan inkl. postkostnader och klickar betala.

Dina kontaktuppgifter och adress skickas automatiskt till säljaren.

Vips har du ditt paket i brevlådan eller på posten (beroende på storlek). Här kan man dessutom styra sina paket till boxar i närköp, vet inte om det finns i Sverige.

Du kan välja att söka på grejer på ebay i prisordning, d.v.s. pris inkl postavgifter. Sen kollar man att de skickar till det land man befinner sig i. De får pengarna så gott som genast du klickar på betala.

Busenkelt. Lite för enkelt faktiskt...:o Jag har beställt närmare hundra gånger utan problem. Det brukar vara bra att ta kontakt med säljaren om man undrar över något, de svarar oftast fort och är vänliga.
 
Sv: Handla på Ebay?

Jag köper en del på ebay, men också dx.
Och jag köper bara nya grejer och inte via auktion, har köpt allt från mp3-spelare till cykeltröja och en supertuff mopedhjälm därifrån.
Betalar med paypal och det är inget godkännande mer än att jag måste klicka på betala och sedan bekräfta den betalningen direkt i nästa steg.

Angående frakten beror det på om du beställer från samma person/butik, annars är det frakt för varje enskild vara. Från Asien är det ofta fri frakt. :)
 
Sv: Handla på Ebay?

Är det bara från USA det kan bli tullavgifter? Inte alls ifrån Asien?
Det låter ju väldigt bra att det är smidigt! Det känns lite ovant för mig bara, vill helst att det ska fungera som en vanlig onlineshop... jag tycker tradera är superkrångligt också :D
 
Sv: Handla på Ebay?

Inom EU slipper du tullen.
Annars får du hålla dig till under 200kr (annars är det risk för postens avgifter och fan och hans moster)
 
Sv: Handla på Ebay?

Klart du kan få betala tull på paket från Asien! Det är endast inom EU du slipper tull.

Att tullen inte har kapacitet att kolla alla paket är en annan sak, så ofta slinker det genom. Särskilt om det skickas som brev från privatpersoner.
 
Sv: Handla på Ebay?

Varje gång jag beställt från asien är paketet märkt "gåva" och slipper tydligen tull på det sättet.

Jag beställer också bara nya grejer och "buy now" köp. Inga auktioner alltså.

Älskar ebay! Köpt massvis med bildelar, bilinredning, verktyg, hästgrejer, hundgrejer, skor, kläder, teknik o.s.v.
 
Sv: Handla på Ebay?

Det är tull från Asien också. Har handlat från Japan och fått tulla. Fick betala runt 160 kr per gång. Det var lite mer när jag handlade från usa, runt 250 kr om jag minst rätt.
 
Sv: Handla på Ebay?

Tänk, det har aldrig hänt mig trots att jag beställt säkert tjugo, trettio gånger därifrån. Det har som sagt alltid varit "gift" ikryssat.
 
Sv: Handla på Ebay?

Då har du helt enkelt haft tur. Det har aldrig stått gåva på mina paket. Men det beror väl på vad man köper kanske och för vilken summa. För min del har det handlat om några tusenlappar varje gång.

Men det är tull från Asien och det ska TS vara medveten om!
 
Sv: Handla på Ebay?

KL

Jag fastnade redan på det stadiet med att skaffa PayPal konto. Eller jag tror jag lyckades skapa ett konto, men sen? Nån som har lust att ge en snabbguide? Överför jag pengar till det kontot från ett av mina vanliga?
 
Sv: Handla på Ebay?

Du kopplar ihop ditt visakort med paypal och så drar dom pengar på det visa paypal till säljaren.
Kommer inte ihåg men tror det kostar 5-15 kr för att göra dig tjänsten. Men det är en bra och säker överföring via dom.

Det står på sidan när du loggat in hur du ska göra, sedan drar dom 15 kr från ditt konto och så får du verifiera att det är ditt konto och så får du tillbaka pengarna inom någon dag och sen kan du handla hur mycket du vill.
Du kan även föra över pengar till ditt konto hos dom.
 
Sv: Handla på Ebay?

Det ska jag genast meddela kineserna om :sneaky: Jotack jag antar att det inte är så lagligt, men det är inte mycket jag kan göra åt saken. Det kan till och med vara att varor under ett visst pris får skickas som gåva. Var har du hittat fakta om saken? Jag läser gärna.

kl


Jag behövde aldrig flytta över någon summa för att verifiera kontot. Jag har mitt kreditkort (funkar också med electron) kopplat till Paypal, men man kan också flytta över summor vartefter. Det tar ungefär tre dagar att få in pengarna på kontot, så det är smidigare att koppla till sitt kort.

Man går in på sin paypal och klickar på add card eller nåt liknande. Sen fyller man i alla uppgifter och kollar i sin nätbank att man har Verified by Visa på sitt kort, så att det går att handla online med det.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 147
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 446
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp