Handskvärmare/värmda handskar?

Fredag

Trådstartare
Är det någon som med framgång provat att rida med antingen någon form av handskvärmare (á la påsar) eller batteriuppvärmda handskar (t ex Clas Olssons)?
Har så otroligt dålig blodcirkulation och dessutom en stark häst, så jag får lite panik när termometern sjunker under -5 C tyvärr... Rider idag med ett par vinterfodrade Roeckl, men de duger föga (har stora handskar jag använder utanpå i skrittpauserna).
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag har använt näckisar en del, dock inte vid ridning. Alltså såna påsar med gele i och en metallplatta som man trycker på och så blir gelen kristalliserad och varm.
Problemet är att en del blir så varma att de bränns i början, men om du hittar några som är bra så ska det inte vara någon fara att ha dem direkt mot huden. I så fall skulle jag nog lagt dem mot handryggen. Kan tänka mig att de är ivägen i handflatan, blir nog lite knöligt. En handledsvärmare med hål för tummen som går över handryggen kan nog vara bra så att värmen stannar kvar i vanten bättre.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Är det engångs? Har aldrig sett dem tidigare!

Var på Lanmännen och köpte ett par påsar Hot-pac idag för morgondagens hoppträning, tänkte det kunde vara värt att prova. Det är små påsar som blir varma när man öppnar ytterpåsen och utsätter dem för syre. Tänkte att de kunde få plats i handflatan kanske.
Värt ett försök i alla fall!
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag har testat såna påsar. Problemet är att de är dyra i längden och rätt obekväma, skall de vara i handskarna så måste de vara på utsidan annars är de i vägen. De håller inte varmt så länge som utlovas heller.

Funderat på batteridrivna handskar men de ser så sjukt klumpiga ut! :crazy:
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Just denna gång är de för att klara igenom en 1½ h lång träning i kallt väder, på hemmaplan kan man ju ta lite pauser när man behöver och kanske klara sig bättre, så hot-pac:en blir ett experiment som är acceptabelt dyrt någon gång ibland i alla fall - om de funkar!

Hörde just en kompis som provat Julas billiga elvärmda vantar och de var visst rätt värdelösa tyvärr...
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

På ebay finns flera olika modeller, bla en som skall vara för ridning (lite nättare). Kostar ca 50 pund. Men känner att man helst vill prova först, har tidigare köpt handskar som var så tjocka/stela att jag knapt kunde böja handen.....

Skall nog emigrera till något ökenland istället. :p
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Är det engångs? Har aldrig sett dem tidigare!

Var på Lanmännen och köpte ett par påsar Hot-pac idag för morgondagens hoppträning, tänkte det kunde vara värt att prova. Det är små påsar som blir varma när man öppnar ytterpåsen och utsätter dem för syre. Tänkte att de kunde få plats i handflatan kanske.
Värt ett försök i alla fall!

Jag köpte sådana på Ullared förra året, minns dock inte vilket märke det var men de var inte särskilt dyra (typ 10-15 kr paret). Jag tyckte att de höll värmen väldigt bra! Till hoppträning låter det lite klumpigt men jag hade dem i handflatan vid uteritter och det gick helt ok.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag rider ofta med hand warmers i handskarna, påsmodellen alltså. Ett annat tips är att ha två par tunna handskar ovanpå varandra och att först lägga in "innerparet" i mikron. Det låter knäppt men det fungerar!
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

På ebay finns flera olika modeller, bla en som skall vara för ridning (lite nättare). Kostar ca 50 pund. Men känner att man helst vill prova först, har tidigare köpt handskar som var så tjocka/stela att jag knapt kunde böja handen.....

Skall nog emigrera till något ökenland istället. :p

DET låter ju verkligen intressant, om någon har provat? Håller med om att man vill klämma och känna först...

Öknen - here we come!!!
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Lager-på-lager metoden är ju erkänd, så det funkar säkert.
Mikro har jag inte tillgång till i stallet, så det går bort tyvärr.
Jag brukar (som jag skrev överst) ha mina "grovishandskar" utanpå Roeckl vid framridning och skrittpauser, och det blir snabbt varmare, men är man redan en isbit är det svårt att göra något bestående.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag köpte en dunkappa förra vintern (ridmodell) som har långa mjuka muddar. Jag drar ner dem över händerna och skippar vantar. Det har funkat bra på lektionspass ner till tio minus sådär.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag har testat typ sånna här
54184046.jpg


Man knäcker en liten metallplatta i (tror det är samma sort som skrivs om ovan), sen avger dom värme ett tag. För att återställa och använda igen ska man koka dom.

Googla handvärmare så finns det flera sorter. Kostar kanske 50 kr eller nått.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag köpte en dunkappa förra vintern (ridmodell) som har långa mjuka muddar. Jag drar ner dem över händerna och skippar vantar. Det har funkat bra på lektionspass ner till tio minus sådär.

Låter fantastiskt skönt!
Vad är det för märke på den?
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag har testat typ sånna här
54184046.jpg


Man knäcker en liten metallplatta i (tror det är samma sort som skrivs om ovan), sen avger dom värme ett tag. För att återställa och använda igen ska man koka dom.

Googla handvärmare så finns det flera sorter. Kostar kanske 50 kr eller nått.

Låter ju rätt vettigt!
Hur stora är dem? Är de smidiga nog att i sina fingerhandskar?
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Köpte faktiskt ett par nya handskar i förra veckan som visar sig hålla riktigt bra, jag är jätteförvånad. Det är ett par Tegera med skinn på insidan av handen och något blått syntettyg på handryggen. De är smidiga trots att de är rätt tjockt fodrade och går bra att rida även dressyr i.
Men framförallt - jag håller värmen!!!
Hur länge återstår att se, för jag misstänker att det är så länge fodret är nytt och luddigt, men just nu är de värda varenda av de 200 kr jag gav. :laugh:
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Har du bild på dem? Det låter precis som ett par jag köpte förra vintern, som jag dessvärre fryser som attan i. (Tegera vinterhandskar med vitt skinn i handflatan och blått syntettyg på utsidan) Men det kanske handlar om en helt annan modell? Lägg görna in en bild om du har för alla tips på bra ridvantar tar jag tacksamt emot. Jag fryser så jäkla lätt om just händer/fingrar. (hur lätt är det att rida när all känsel är borta i fingrarna och handen känns som en cementklump liksom?
Kan bidra med ett hyftat tips.
I Globen senast köpte jag de ridvantar som är bäst hittills. Det är Mountain Horse. Deras varmaste modell enligt säljaren. De går ordentligt över handleden och går att spänna åt där. De har också en rejäl mudd. De har jag ridit med i -17 grader och jag fick dra in fingrarna ibland och värma dem mot handflatan, men fingrarna domnade inte bort. Det är framsteg för mina fingrar brukar domna bort vid ca 5 minusgrader i vanliga fall. Jag skulle gärna ha ännu varmare vantar som jag höll värmen hela tiden utan att behöva värma upp fingrarna alls, men det kanske är att hoppas på för mycket? OM det finns nåt bättre, som inte är klumpigt att hålla dubbla tyglar i, så säg till.
Jag har tänkt att gå till Clas Olsson och klämma på deras eluppvärmda. Om de verkar tillräckligt smidiga för ridning provar jag.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Jag har både Julas och Clas Ohlssons eluppvärmda handskar.

Julas är totalt kassa!
Clas Ohlssons är väldigt klumpiga men framförallt är de JÄTTESMALA vid handleden och uppåt, det går då inte att få över det över ngn jacka inte och jag har inga tjocka handleder/underarmar :mad:
Men de håller värmen väldigt bra om man bara ska ha dom på sig och inte göra ngt :p
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Foton har jag svårt med, men när jag googlar tror jag det är Tegera 297: TEGERA®297 i getnarv med mudd i neopren, fodrad med värmande Thinsulate.
Googla så ser du bild, tillverkaren heter ejendals.
 
Sv: Handskvärmare/värmda handskar?

Dom handskarna har jag oxå :)..kanonbra och jag har även back on track handskar under dom och fryser inget om händerna...jag har oxå dålig blodcirkalution i händerna.....
Båda handskarna är värd varenda krona :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp