Bukefalos 28 år!

Hanhund kissar blod

squarepants

Trådstartare
Har tid på Västra Djursjukhuset kl 19!

Vår 7,5 år gamla flathane kissade blod idag. Normal mängd men strålen var något försvagad och först var det rosafärgat sedan starkt rött. Kastrerad sedan 3,5 år, opåverkat allmäntillstånd men eventuellt hade han bajsat inne inatt (Har en valp som kan vara skyldig men det var på ett ställe där valpen aldrig är frivilligt).

Någon som har tankar på vad det kan vara? Vi tänker givetvis direkt på cancer och tumörer med tanke på rasen :(
 
Sv: Hanhund kissar blod

Håller tummarna att det är nåt enklare som en vanlig urinvägsinfektion.
Kan ju vara en tumör i urinblåsan i värsta fall.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Hoppas det går bra! Håller tummarna stenhårt!

Vet inte om njursten skulle kunna ge blod i urinen?
 
Sv: Hanhund kissar blod

Min gamle hane råkade slå sig på snoppen och då blev effekten densamma. Svag stråle (pga svullnad?) och så kissade han blod. Det gick över på någon dag :)
 
Sv: Hanhund kissar blod

Detta är ett väldigt banalt inlägg, men det är inte så att hunden fått tag i rödbeta? Jag har nämligen själv panikartat åkt till vet med en hund vars urin var blodigt... Men nej, hon hade käkat rödbetor.

För övrigt håller jag tummarna för något enkelt. Prostatabesvär kanske?
 
Sv: Hanhund kissar blod

Tack för tumhållningarna! Nu sitter vi i bilen på väg till vetten :)

Rödbetor har han omöjligt fått i sig tyvärr. Och slagit i sig, nja.. Han är en stillsam hund som aldrig springer utanför stigen i skogen etc. Men vi hoppas givetvis på något enkelt!
 
Sv: Hanhund kissar blod

Håller tummarna för er och gissar på en enkel urinvägsinfektion.

Hade en äldre kastrerad hankatt med samma fenomen för antal år sedan och det visade sig vara små urinstenar som orsakade det hela hos honom. Hoppas allt går bra och det inte är något allvarligt.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Hoppas det går bra med din hund!

Min lille hund kissade blod dagarna innan julafton.
Han hade uvi och kristaller i urinen så det var ingenting farligt och lättbehandlat :)

Så skräm inte upp dig själv i onödan utan vänta på vad veterinären kommer fram till.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Kan det bli så pass att det ser ut som rent blod av urinvägsinvfektion?

När min cavalier levde så skrämde han livet ur mig en gång när han lyfte på benet och kissade och det kom knallrött blod :nailbiting: (mycket var nog urin men det såg verkligen ut som rent blod). Åkte i ilfart till veterinären, och (som tur var) visade det sig "bara" vara en UVI som han tyvärr gått med utan att vi märkt det :(.

Men med lite medicin så blev det helt bra! Hoppas det är samma för er!
 
Sv: Hanhund kissar blod

Tyvärr var det inte bara UVI, utan urinstenar :( 6mm stor var den största (Eller 0,6? "Ganska stor" iaf). Blåsan var väldigt irriterad sa hon under ultraljudet. Blir operation för att ta bort stenarna och just nu kollar vetten urinet om det är pga UVI stenarna bildats eller om det är av annan anledning..
 
Sv: Hanhund kissar blod

Givetvis, allt är bättre än cancer!

Ingen UVI och det var 6mm som dom större stenarna var.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Skrutten då. Trist med operation men det och sen mat som inte bildar just den sortens stenar (veterinären kan skicka stenarna på analys gratis via Kruuse har jag för mig) så håller vi tummarna att allt blir bra.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Aj, måste vara som att kissa taggtråd:( Men ändå oerhört skönt att det inte "var värre" om än illa nog. Krya på sig.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Svarar alla :)

Ont måste det ha gjort :( Och otrolig tur att husse var uppmärksam och kollade nör han kissade just den gången blodet kom, för imorse var det vanligt och när vi var på djursjukhuset var det vanligt igen. Och hane som sagt inte allmänpåverkad. På urinprovet syntes heller inga småkristaller, men jag glömde fråga om det var bra eller dåligt..

Så otroligt duktig var han när han blev undersökt med, fick ligga på rygg i en vagga när vetten gjorde ultraljud och stack en kanyl ner i buken och blåsan för att försöka ta urinprov den vägen. Och han bara lät oss hålls fast och lät henne trycka och greja :love:

2084F866-B398-408C-ADDD-4038E14C1710_zpsq9reipbl.jpg

Nöjd kille över att vara på "äventyr" själv med matte och husse för en gångs skull ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: Asko
·
Hästvård Skriver för en stallkompis räkning. Hennes häst (connemara 13 år, ca 158 cm hög) har diffusa symtom. Försöka göra en lång historia...
Svar
11
· Visningar
5 178
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp