Bukefalos 28 år!

Hanhund kissar blod

Sv: Hanhund kissar blod

Skönt att det "bara" var urinstenar!
Jag opererade bort urinstenar på min gamling när han var 7, en sten satt i urinröret men det var de i blåsan som påverkade mest. Efter op fick han hållas lugn i 14 dagar tills stygnen var tagna sedan var han tillbaka som vanligt lika fort. Hoppas det går lika enkelt för er! Håller tummarna! :)

(Minns inte hur stora stenarna var, bara att de inte gick att "spränga" bort och troligtvis var fodret orsaken. Bytte till färskfoder och märkte inget mer av.)
 
Sv: Hanhund kissar blod

Skönt att höra att dom kan vara fria efter operation! :) Tror och hoppas att det kommer gå lika bra för vår kille. Han är 7,5 och väldigt vital, har egentligen aldrig varit sjuk innan detta så någon gång ska väl vara den första.... Kommer du ihåg vad operationen kostade? Han är fullförsäkrad och vetten sa att sådan operation alltid täcks, men kan vara intressant att veta! Vi fick en snabbuträknad "offert" på 20-25 000kr av sköterskan som tog betalt för dagens besök.

Hur länge låg han inne efter op?
 
Sv: Hanhund kissar blod

Min hanhund opererades för urinsten i höstas. Han hade endast en sten och den hade kilats fast i urinväggen och hans enda symptom var också blod i urinet men bara efter att han kissat 4-5 ggr. Minns tyvärr inte vad operationen kostade men försäkringsbolaget (Sveland) krånglade inte. Vi hämtade han samma dag som operationen skett, det var en fredag och kliniken är stängd under helgen. Tyvärr hade vi en helvetesvecka därefter med hund som hade väldigt ont. Jag sov på luftmadrass i köket och var vaken med honom i princip hela natten för när han kissade gjorde det jätteont på honom och han blev helt galen typ... Sen vid 6 tiden gick sambon upp och skötte honom så jag fick sova. Bor i lgh på tredje våningen och det gick inte att lyfta honom för han skrek typ och han kunde såklart inte gå i trappen själv så vi hade lakan han fick kissa och bajsa inne på och så lyfte jag ut honom med munkorg en eller två gånger om dagen så han fick komma ut lite iaf... Men han stod bara still på gräset utanför då och hade man tur kissade han lite. På dag 6 eller nått sånt vände det och efter det gick tillfrisknandet ganska fort. Hans sten beror tyvärr på för lågt pH-värde så han kommer inte få äta någonting annat än specialfoder i resten av sitt liv. Hade han haft för högt pH-värde hade jag kunnat typ barfa honom och ha koll på pH-värdet men han får inte äta kött för det sänker pH-värdet osv. Ska på kontroll i mars och se ifall det kommit någon mer sten. Han hade som jag skrev innan bara en sten så jag hoppas där inte kommit fler och ifall det har det så hoppas jag att de är så pass små att man kan plocka ut de via urinröret utan att behöva öppna upp.

Nu blev detta typ en skräckhistoria men jag blev chockad av tiden efter operationen för det var inte de erfarenheterna jag läst mig till, så tänkte att det iaf kunde vara "skönt" för dig att läsa en sån här historia också... Hoppas det inte var fel tänkt! Och hoppas tiden efter operationen går bättre för din hund!
 
Sv: Hanhund kissar blod

Tillägg: Jag kollade upp vad operationen kostade! 14 000 ganska exakt med allt inräknat. Själva operationen kostade 13 289 :-
 
Sv: Hanhund kissar blod

Åh vilken söt kille! Jag är så svag för flattarna! Hemskt skönt att det inte var något allvarligt, hoppas att op går bra :).
 
Sv: Hanhund kissar blod

Ont måste det ha gjort :( Och otrolig tur att husse var uppmärksam och kollade nör han kissade just den gången blodet kom, för imorse var det vanligt och när vi var på djursjukhuset var det vanligt igen. Och hane som sagt inte allmänpåverkad. På urinprovet syntes heller inga småkristaller, men jag glömde fråga om det var bra eller dåligt..

Så otroligt duktig var han när han blev undersökt med, fick ligga på rygg i en vagga när vetten gjorde ultraljud och stack en kanyl ner i buken och blåsan för att försöka ta urinprov den vägen. Och han bara lät oss hålls fast och lät henne trycka och greja :love:

Det är verkligen en himla tur och tillfällighet när man ser att dem kissar blod, för precis som du säger så kommer det ju inte blod varje gång (inte synligt iaf) men nu när man vet att det kan hända så går man alltid och kollar om strålen ser misstänkt ut...
Det är jättebra att det inte syntes några kristaller! Det är kristallerna som bildar urinstenar.
Det finns flera olika sorters kristaller, min hund har struvitkristaller som bildar struvitstenar. Men eftersom vi upptäckte det innan det hunnit bli stenar så får han äta ett specialfoder som löser upp kristallerna så det inte bildas stenar.
Har det väl bildats stenar så behövs en operation.
Det är dock inte alla sorter som man kan lösa upp med specialfoder tyvärr.

Vad duktig han var :love:
Vår lille fick göra samma sak, det gick bra men han tyckte det var allt bra läskigt :(
 
Sv: Hanhund kissar blod

Usch så hemskt ni måste haft det, stackars hund stt han fick det så efter operationen! Det är snällt att du delar med dig även om det var en skräckhistoria. "Skönt" att veta att dom kan ha det jobbigt och ändå klara sig bra efteråt. Återstår att se hur det blir för Douglas med foder osv. Tack och lov är han absolut inte kräsen har stålmage så vad han än behöver äta kommer det inte vara några bekymmer för honom, det är jag övertygad om :) Vet du mer ingående vad det är som höjer/sänker pH-värdet i foder?Pulkaskurk, vet du kanske?
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund kissar blod

Går det inte att spränga stenarna med ultraljud?

Jag vet faktiskt inte! Det lät på vetten som att hanhundar hade sämre möjligheter än tikar att få ut även mindre stenar/kristaller eftersom urinröret är både längre och trängre på hanar. Men vid ultraljud kanske dom slås sönder till nästan obefintligt och sedan sköljs ut? Jag har ingen aning..
 
Sv: Hanhund kissar blod

I Sverige utförs inte litotripsi på hundar varför man måste operera ut stenarna om det inte är sådana som går att lösa upp med foder. En urinstensoperation är ett rutiningrepp som mycket sällan leder till komplikationer, så det är egentligen inget att vara orolig för.

Det tråkiga med urinstenar är dock risken för återfall, som ligger på ca 50%. Det är alltså mycket viktigt att man fördömer följa de råd om diet etc man får av sin veterinär för att minska risken för återfall.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Vet du mer ingående vad det är som höjer/sänker pH-värdet i foder?Pulkaskurk, vet du kanske?

Nej jag vet inget mer ingående, gissar att det beror på vilken sorts kristaller/sten hunden har eftersom det är lite olika behandling.

Men min veterinär sa att om jag ska ge hunden annat än sjukfodret som tex träningsgodisar så ska jag ge något med så lite magnesium som möjligt.
För magnesium gör tydligen att kristallerna klumpas ihop och blir till stenar.

Vi ger RC Urinary både torr och blötfoder till lillpojken och på deras sida står det bla såhär:

"Ökad urinvolym leder till mer utspädd urin, vilket sänker koncentrationen av struvit och kalciumoxalat. En större urinvolym säkrar en regelbunden tömning av urinblåsan."

"Ökad urinvolym innebär en reducerad mättnadsgrad av urinen. I en omättad urin kan
kristaller inte bildas lika lätt och därmed förebyggs urinstenar som struvit och kalciumoxalat."

Så man vill ju att hunden ska dricka så mkt som möjligt numera så den kissar ut kristallerna så dem inte ligger i blåsan och gojsar till sig till stenar.
Även extra noga att inte låta det gå lång tid mellan kissrundorna utan det ska kissas så ofta det bara går.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Har IF, de täckte allt. Vi hamnade någonstans runt 20', kommer inte ihåg exakt. Men då var vi inne två gånger innan op, en gång för röntgen och en gång ultraljud. Lämnade han för op. kl. 8 på morgonen och hämtade han på eftermiddagen, kanske runt 15 tiden. Mest för att han var galen i buren och de tyckte att han säkert var lugnare hemma. Symptomen innan var diffusa, så vet trodde på höfter/rygg, därav en massa röntgenbilder och ultraljud innan det visade sig vara "bara" urinstenar. Så kostnaden kanske drog iväg i och med det.

Min gick i trappor direkt, givetvis lugnt och försiktigt (så lugnt som det går med en flat), bara korta koppelrundor, men han var inte märkbart påverkad.

Hoppas nu det går bra för er!
 
Senast ändrad:
Sv: Hanhund kissar blod

Fick han inget smärtstillande efter op om han hade så ont?

ts.
Hoppas det går bra med din hund. Generellt så ju är urinstensop okomplicerade som tur är :)
 
Sv: Hanhund kissar blod

Vår 7,5 år gamla flathane kissade blod idag.

Déja vu :(
I vårt fall slutade det olyckligt. UL visade cancer i urinblåsan och prostata, och Z fick somna in den 23 augusti förra året.

Tack och lov att det i ert fall var urinsten och att det går att hjälpa hunden. Lycka till med operationen.
 
Sv: Hanhund kissar blod

Tack för snälla ord!

Lejonelle: Det var precis vad vi befarade när vi åkte in, cancer är så fruktansvärt vanligt inom rasen :( Så givetvis var det bättre med urinsten, även om vi såklart helst inte ville att det skulle vara något alls...

När vi kom in på vetstationen sa personen som tog emot oss "Oj, det var nog den piggaste och gladaste hunden som kommit in hit på akuttid en lördagkväll" :D
 
Sv: Hanhund kissar blod


Det finns ju enkel olika mer eller mindre effektiva preparat. Nu kanske det var så i ert fall att det av orsaker inte gick/fanns att ge något effektivare. Men många tänker inte på att det finns många möjligheter till smärtlindring utan har bara flaskan metacam eller vad nu veterinären skrivit ut. Väldigt vanligt vid rutinop. som ex kastrering där vet. glömmer att informera om att djurägarnana ska höra av sig om hunden verkar ha ont (mer än att vara lite obekväm alltså)
 
Sv: Hanhund kissar blod

Kl

På torsdag 16/1 har vi fått tid för operation. Ska lämna honom kl 07.00 på morgonen och dom räknar med att han ska få komma hem på lördag. Känns skönt att dom vill hålla honom kvar ett par dagar och se så allt står rätt till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Höll på att skriva detta i uppdateringstråden men det blev så långt att det hör nog bättre till en egen tråd: Lilla Pucken då :( inte...
Svar
10
· Visningar
2 451
Senast: Asko
·
Hästvård Skriver för en stallkompis räkning. Hennes häst (connemara 13 år, ca 158 cm hög) har diffusa symtom. Försöka göra en lång historia...
Svar
11
· Visningar
5 178
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp