Bukefalos 28 år!

Hannoveranerförbundet i Sverige

Cyllene

Trådstartare
Idag kom en inbjudan till "upptaktsmöte" (eller vad man kan kalla det) för Hannoveranerförbundets svenska dotterförening, så nu är det på gång.

Det innebär att de som har hannoveranerston kommer kunna regga fölen i hannover på enkelt sätt och därmed få möjlighet att visa för auktioner och mycket annat.

Ni som har hannoveranerston, hur känner ni för det här? Vi har en stor del hannoveranerston i svensk avel och vissa har redan valt att regga fölen i hannover med allt extra besvär det inneburit, men nu kommer det väl förenklas väldigt mycket så nu kanske fler tänker om?!
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

jag fick oxå ett sådant brev med posten idag, har ju två stycken (sto plus dotter f-08) som är reggade i hannover. Men tilläggsreggade i ASVH plus de två senaste avkommorna efter stoet är ju reggade i ASVH.

Vet knappt vad jag känner för det här, jag vill ju visa mina uppfödningar på 3-års etc och då måste de vara reggade i ASVH så det blir ju liksom dubbelt att betala. Å andra sidan så hade det varit helt ok att kunna sälja dem via Hannover´s auktion..
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Jag äger inget hannoveranersto, men jag undrar om man får regga fölen utan att brännmärka dem?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Vet inte riktigt vad det kommer innebära, men kan ju vara en fördel att ha dom reggade i hannover för att kunna sälja på deras auktioner och liknande. Har ett hannoveranersto i avel.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Idag kom en inbjudan till "upptaktsmöte" (eller vad man kan kalla det) för Hannoveranerförbundets svenska dotterförening, så nu är det på gång.

Det innebär att de som har hannoveranerston kommer kunna regga fölen i hannover på enkelt sätt och därmed få möjlighet att visa för auktioner och mycket annat.

Ni som har hannoveranerston, hur känner ni för det här? Vi har en stor del hannoveranerston i svensk avel och vissa har redan valt att regga fölen i hannover med allt extra besvär det inneburit, men nu kommer det väl förenklas väldigt mycket så nu kanske fler tänker om?!
Jag har hannoveraner men har inte fått någon kallelse till något möte. Vem skickade ut? Vill du så kan du ta det via inkorgen.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

De har skickat till alla svenska medlemmar. Tydligen har svenskarna som köpt föl nu på de senaste auktionerna legat på (jag tillhör en av de som ha tjatat tidigare år, skönt att slippa åka utomlands med sto och föl för att regga) och om jag fattat rätt så är det en av dessa som kommer hålla i första mötet! Jag hann dock inte läsa så noga då jag gjorde det ute med barnvagnen på släp.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Det är inga problem att kunna visa på 3 års test, om nu inte ASVH beslutar att utesluta hannover så som man gjort med Oldenburg, men vänder man sig mot världens största förbund, då har man problem framför sig. Detta visar ju också hur dåligt ASVH skött om sina stoägare, alldrig hjälp med marknadföring, sälja osv, folk börjar bli trötta på att bara betala men inte få något tillbaka. I dessa stora förbund premieras och uppmärksammas uppfödarna.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Man ska ha i åtanke att Hannoveranerförbundet har statligt stöd vilket gör att de också har helt andra resurser.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Man ska ha i åtanke att Hannoveranerförbundet har statligt stöd vilket gör att de också har helt andra resurser.

Jag tror inte det spelar någon roll egentligen, vad dom har är gediget folk i styrelsen, samt kompetenta med arbetare.
Avelsledare, avelsråd osv.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Man ska ha i åtanke att Hannoveranerförbundet har statligt stöd vilket gör att de också har helt andra resurser.

Jag har för mig att det statliga stödet avveckladdes 1998. Detta visar också på inkompetens hos ASVH, om nu andra förbund har statligt stöd, varför jobbar man inte stenhårt mot staten och EU med att verka fram något här hemma också? Eller nöjer dem sig med att det ska vara medlemarna som skall stå för hela kallaset?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

De har skickat till alla svenska medlemmar. Tydligen har svenskarna som köpt föl nu på de senaste auktionerna legat på (jag tillhör en av de som ha tjatat tidigare år, skönt att slippa åka utomlands med sto och föl för att regga) och om jag fattat rätt så är det en av dessa som kommer hålla i första mötet! Jag hann dock inte läsa så noga då jag gjorde det ute med barnvagnen på släp.
Tack då förstår jag varför jag inte har fått något brev. Jag har registrerad häst i hannoveranerförbundet som även är reggad i ASVH men är inte medlem i Hannoveranerförbundet. Då för står jag som sagt var.

Någon som har fax? Jag skulle vilja ha en kopia på kallelsen!
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Tack då förstår jag varför jag inte har fått något brev. Jag har registrerad häst i hannoveranerförbundet som även är reggad i ASVH men är inte medlem i Hannoveranerförbundet. Då för står jag som sagt var.

Någon som har fax? Jag skulle vilja ha en kopia på kallelsen!

Exakt samma här! Copy någon? Hur blir man medlem?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Kan man regga ett föl efter en Hannoveranerhingst undan "vilket sto som helst", eller måste både sto och hingst vara reggade i Hannoverf?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Nej, blivande föl måste vara minst 75% hannoveranare. Dessutom godkänner de liksom inte asvh allt utan man måste ansöka. De är dock vänligt ställda swb då de anser att vi byggt upp vår avel på stora delar deras blod.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Då jag inte har en dam av rätt sort;) kan jag inte regga där man måste säga att jag är riktigt imponerad över att det faktiskt finns förbund som verkligen verkar vilja att man har sina hästar hos dem :) Men kul för er andra..
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Klart de vill ha alla som betalar! Förbundet är stort och starkt och tar duktigt betalt. Anslutningsavgift, årsavgift och stoavgift blir en slant. Obs, har absolut inget emot förbundet, bra med flera att välja på, och jag har han- ston men gör mig absolut inga illusioner om att de vill ha mig med för ngt annat än inkomster och för att få sälja fler hästar av det stora överskottet hos tyska uppfödare hit. Få med unghästar till auktionerna - jättesvårt för tyskarna och blir nog inte lättare för oss i "utkanten", och flertalet föl på de stora auktionerna såldes(om de alls såldes) i år för mindre än på den svenska auktionen.
Så gå gärna med men med realistiska förväntningar.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Visst får man betala för sig som medlem, men det totala för mig förra året som ny medlem, två sto-avgifter och registrering av två föl blev ändå billigare än vad det hade blivit att registrera ston och föl i ASVH.

Och som du säger ska man ha realistiska förväntningar och sätta sig in i vad det innebär. En jämförelse kan ju vara att kolla på det danska dotterförbundets hemsida ochvse lite hur det funkar där. Det är alltid ett par danska hästar utvalda till auktionern och i år vann ju tom ett danskfött hannoveranersto deras 3-årchampionat! Mensom du säger är selekteringen stenhård till auktionerna och man ska alltid vara medveten om att lägstapris är lägre än här samtidigt som högstapris kan vara mycket högre än här.

Jag tror kanske inte de kommer värva jättemånga nya medlemmar men att de finns här kommer ju underlätta enormt för oss som redan är det.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Vet du hur det fungerar med licenser etc om man har ett hannoveranergodkänt sto och vill använda en av deras hingstar?

Hur tar man reda på om de godkänner det sto man har?

G är efter Weltburger så det borde väl gå att regga ett sånt föl iom att W väl är hannoveranare?
 
Senast ändrad:
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Du mailar stamtavlan till en viss person (kommer inte ihåg namnet nu) så svarar dom på om stoet är ok eller inte.
Vadå licenser??? Du betäcker ,dom reggar,bara hingsten är GK där.:idea::banana::bump::banana:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
13 219
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp