Bukefalos 28 år!

Hannoveranerförbundet i Sverige

Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Ser nu att det står på hemsidan att info kommer inom de närmaste veckorna.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Ser nu att det står på hemsidan att info kommer inom de närmaste veckorna.
Jo, det var just det, de närmaste veckorna har passerat nu ;)
Men det kommer väl mer info någon gång, förr eller senare.

Är som sagt intresserad av att höra om det finns några här på Buke som har blivit medlemmar och som ska regga sina ston i förbundet.
Vore intressant att höra samma sak om Oldenburgerförbundet.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Förhoppningsvis blir det såsmåningom en liknande hemsida som den danska dotterföreningen har, med "Avelshandbok" där alla regler för stoinspektion och stotest mm står, lika som på tyska originalsidan.
Där står också allt om avgifterna. (Sidan nås direkt från den tyska Hann-sidan, klicka danska flaggan i väntan på den svenska.)
Jag är "passiv medlem" sen flera år, för att jag vill följa aveln och får den trevliga tidningen som innehåller mkt mer än den korta engelska varianten om man orkar stava sig igenom tyskan.
Dock ingen tanke på att registrera varken SWB-ston eller Hann.ston, jag vill att de och avk ska kunna göra svenska unghästtest och synas på svenska stambokssidan.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Av ren nyfikenhet hur långt bak får man gå för att få ihop 50%? Jag misstänker ju att idealet är mamma/pappa hannoveranare. :)
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Klippt från danska dotterföreningens hemsida, ur "Manual till avleren" där det finns ytterligare info, bl a krävs högre p vid stambokföring av ston från andra förbund. Det finns fler stamboksavd med olika krav. Det svenska förb kommer säkert med info men den danska är användbar till dess.

Afgørende for vurderingen af afstamningen er ikke
brændemærket men istedet genetikken. Således opfylder eksempelvis en
hoppe med stamtavle fra Bayern kravene, når hun er avlet på blodlinier, som
kan føres tilbage til en anerkendt bestand såsom Hannoveranere, Trakehnere
eller Engelsk Fuldblod.
Grundlæggende er det tilrådeligt, at få hoppens stamtavle tjekket af Stambogsafdelingen i Verden, såfremt hun tilhører en anden avlsbestand
end Hannoveranerne.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Jag äger inget hannoveranersto, men jag undrar om man får regga fölen utan att brännmärka dem?

Om jag förstått allting rätt så var det sista året ifjol (2010) som man fick lov att brännmärka fölen i Tyskland (åtminstone i Bayern). Jag vet ett flertal föl som inte brännmärktes 2010 heller, då det var frivilligt. Det kan dock vara så att det bara gäller de Bayerska varmbloden, men som jag förstod det var det en ny tysk lag som skulle förbjuda brännmärkningen. Om det är så, lär man ju inte behöva brännmärka i Sverige heller.

Någon som kan bekräfta eller komplettera dessa uppgifter?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Man får inte brännmärka i Sverige och eftersom det varit ett krav från Hannoveranerförbundet så har det varit ett av skälen till att de inte kunnat reggat svenskfödda hannoveranerföl här i Sverige.
I Danmark har det gått att bränna.
Nu verkar Hannoveranerförbundet släppt på kravet med brännmärkning och godtar chipmärkning istället och då blir Sverige också ett land av intresse.

Många verkar av någon anledning tro att det är ASVH som bromsat utländska förbund i Sverige, så är det inte utan det är Jordbruksverket.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Är det någon som vet om man någonstans kan se vilka hingstar som är godkända i Hannoveranerförbundet, eller måste man titta på resp hingst för att se vart de är godkända?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Gå in på Hannoveraner Verbands hemsida, där finns hela listan (kollade precis att det var 544 hingstar). Men man får kolla att hingsten står på en EU-station om man inte vill ta stoet utomlands för betäckning
http://www.hannoveraner.com/87.html
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Tack så mycket men ursäkta att jag är lite korkad:(
Var klickar jag vidare för att komma till listan???
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Puttar på tråden lite och uppdaterar/informerar lite...styrelsen hade sitt första riktiga möte för en vecka sedan och har nu mer ordning på "vemsomskallgöravad" och det har även disskuterats om visningar mm, datum, platser osv, det kommer upp mer på hemsidan men som alltid är det mycket "byråkrati" som skall ordnas med först.( Oldenburgförbundet har ingen dotterförening i sverige och vad det verkar är detta inte av intresse för dem so far....)
Det kommer att komma mer info på hemsidan inom de 2 närmsta veckorna gällande ALLT:)

När det gäller kostnader så måste jag säga samma som Cyllene, har själv 3 ston reggade och är aktiv medlem hos HV och det kostar mig 140 euro per år och att regga sina föl där är billigare OCH snabbare än i ASVH, jag får dessutom 2 tidningar 12nr av ena 6 nr av den andra i den kostnaden så....inte dyrare iaf.
Hannover förbundet godkänner chippm.SEdan får man fortfarande brännmärka i tyskland. Hemsidan kommer att bli mkt lik den tyska, då hannover verband vill det, det väntas in en ny layout hos dem som skall vara densamma hos alla dotterföreningar vad jag förstått.
Sen måste jag ju säga att det kommer att göras tester så att vi kan visa våra hästar här med så de syns, det kommer även att bli en saluhästsida på hemsidan för våra medlemmars hannoveranare som är kostnadsfri.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Man får inte brännmärka i Sverige och eftersom det varit ett krav från Hannoveranerförbundet så har det varit ett av skälen till att de inte kunnat reggat svenskfödda hannoveranerföl här i Sverige.
I Danmark har det gått att bränna.

Går inte frysmärkning lika bra? Det fungerar ju ypperligt att triangelmärka på löpande band ;)

Nu går ju inte estetik framför djurplågeri men då jag har haft skinkmärkta hästar får jag erkänna att det är lite fräckt *skjut mig inte* :o
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Puttar på tråden lite och uppdaterar/informerar lite...styrelsen hade sitt första riktiga möte för en vecka sedan och har nu mer ordning på "vemsomskallgöravad" och det har även disskuterats om visningar mm, datum, platser osv, det kommer upp mer på hemsidan men som alltid är det mycket "byråkrati" som skall ordnas med först.( Oldenburgförbundet har ingen dotterförening i sverige och vad det verkar är detta inte av intresse för dem so far....)
Det kommer att komma mer info på hemsidan inom de 2 närmsta veckorna gällande ALLT:)
Knuffar upp tråden igen... De där två veckorna har kommit och gått för ett bra tag sedan. Det har varit så mycket prat om detta så länge. Någon som vet vad händer? Jag är mest bara nyfiken.
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Tycker ochså att uppdateringar ska måste kommer snart på deras hemsidan !
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Verkar gå lite trögt ja. Var inne o kollade på de danska och engelska dotterförbunden. De har hemsidor i samma layout som den tyska och samma info- översatt på den engelska men bara delvis på den danska där den mesta länkade infon var till tyska originalsidan. Så jag tror mer på att satsa på en tyskkurs och fortsätta vara med i det tyska förbundet .....nyttigt med språkträning !
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Puttar upp igen...
Måste säga att det verkar rätt dött i svenska hannoveranerklubben. Hemsidan är egentligen under all kritik enligt mig, men... ...den är inte så snygg direkt, allmänt konstig och innehåller knappt någon info alls. Det enda "nya" är att de lagt ut en mailadress till ett avelsråd, men det framgår inte vilka personer som avelsrådet består av. Är inte det ganska väsentligt? :angel:.
Har för mig att det stod i Ridsport för ett tag sedan att de skulle ordna fölvisningar. Finns ingen info om det överhuvudtaget på deras hemsida, men det kanske bara är för speciella personer, så att de inte vill informera andra som inte tillhör den inre kretsen? Någon härinne kanske vet mer?
 
Sv: Hannoveranerförbundet i Sverige

Enligt tyska hemidan av hannoveranerförfundet kommer fölvisnig här i Sverige den 13./14. august och stoprov/unghästtest den 24./25 september.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 114
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 876
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
13 217
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp