Bukefalos 28 år!

Hantering av dominanta hästar

Sv: Hantering av dominanta hästar

låter inte så jätte kul, utan snarare farligt att stå och sparkas med en häst. veva med bakbenen ser jag inte som om hästen vill ha kul

Äsch, inte ett dugg farligt faktiskt för på det avståndet händer det inget och hon försökte bara skrämmas, nåt hon lyckats med tidigare. När hon märkte att det inte funkade så testade hon nästa grej, naffsa med strukna öron, funkade ju sådär, dvs. inte alls med mig så då gav hon upp. :D

Lippizzaner-NewForestblandning, behöver jag säga att hon gärna gick lite på bakbenen också? ;)

Vi hade mycket kul ihop det året hon bodde hos mig, hon gick lös överallt, var med överallt (även i huset) :angel: och fick leka hund. Öronen nere vid fötterna och huggtänderna framme var hennes signum men allt var bara bus, eller BLEV bus eftersom jag inte ens brydde mig om att korrigera det utan retades istället. :devil: Hon hamnade sedan på en ridskola och blev barnens favorit då hon tog hand om allt som var smått (och satte skräck i föräldrarna). :angel: :rofl:
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Ja, det är ganska kört med den hästen. Jag litar inte på henne speciellt inte när hon har föl vid sidan. Vet flera i stallet som blivit jagade ut ur hagen. Försöker inte ens närma mig henne då jag vet att hon brukar bli sur och striden med det stot tar jag bara inte. Ingen annan ryttare heller för den delen.

Respektlösa hästar har jag på avstånd av den enkla anledningen att det saknas respekt för människan. Att bli trampad på tåna eller puttad på vill jag inte, så hästen får hålla sig på sitt avstånd ex en halvmeter när jag leder den. tycker jag kan påverka den bättre där också.
Kollar man hur hästarna gör mot varandra så är det ingen respektlös häst som får vara "i knät" på nån annan. Då blir de bort schasade ..
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Men en halv meter är ju ganska nära ändå. Trodde du menade att den skulle gå x antal meter bakom dig när du skrev det om avstånd. Puttar nån mig puttar jag tillbax ;).

Detta med respektlösa hästar i hagen. Visst blir de bortschasade (stavning?) men det jag märkt att så inte alltid är fallet. Om vi tar en äldre häst som blir parasiterad av en yngre tex så kan det va så att hästen helt enkelt inte bryr sig. Ja ja dagens ungdomar verkar han tänka. Men denna häst visar heller inget hot. Inget riktigt sådant därför bryr sig inte den äldre. Men går det för långt så skulle inte jag vilja vara i lillens päls :p.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Och jag schasar aldrig bort djur öht., har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det heller. Jag bjuder in dom att vara i mitt sällskap om dom vill, är jag ut och promenerar med nån häst (eller ko) så brukar jag ha armen över halsen på den och det kan ni ju tänka er vilka kommentarer det skapat. ;)



*Ja ska jag gifta mig nån gång så kan jag ju gifta mig med en riktig kossa, så finns det iallafall färsk mjölk i huset jämt.* :p
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Nja, så menade jag inte riktigt . Jag bara "är" ranghögst . Skiter i att analysera hästens rang , det är en självklarhet att den ska lyssna på mig utan mankemang . Jag har aldrig haft problem med det förhållningssättet , hästar accepterar det .

Jag förstod hur du menade. Och sedan la jag till, att just de "riktigt dominanta" hästarna, är sådana som man inte kan "bossa runt" med ostraffat. De följer dock en naturlig och självklar ledare utan problem. :idea:
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Min gamla märr var ju riktigt kul att försöka bossa runt med, då talade hon väldigt tydligt om var skåpet skulle stå enligt henne och nåde den som inte lyssnade, då blev det ett "Morr" rätt upp i ansiktet eller ett tag med tänderna i kragen och en blick som sa "nu är det JAG som bestämmer och HÖR SEN!. :D

Om nån nu tror att hon fick bestämma allt så, nää inte alls, vi hade inga som helst problem med att samarbeta och vem som helst kunde sköta henne, det var bara mig hon var tvungen att tjaffsa med (och det var ömsesidigt.) :angel: :p


Folk som såg oss sa att vi såg ut precis som ett gammalt gift par. ;)
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

:cry:

Så jäkla obehaglig film. Stackars häst, och stackars människa som tror att man ska göra så. Vilken djursyn.

Hoppas att ingen av dem blev allvarligt skadad.
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

Kan inte se klippet då det är taggat för fånar och inte pc. Däremot kollade jag upp den som lagt in det på tuben och han har tydligen samlat på sig all världens idioter och lagt ut dom på nätet, alltså är klippen inget att ta nån notis om då det ju enkelt går att göra en Marjasin (klippa och klistra).
 
Sv: Hantering av dominanta hästar

När jag hanterar dominanta hästar brukar jag göra små volter som får de att tappa uppmärksamheten på vad de gör. Detta har fungerat bra för mig och då har jag hanterat allt ifrån unghingstar till gamla märrar som är allmänt tjuriga. Det som är viktigt är ju att visa med sitt kroppsspråk att det inte är hästen som bestämmer, utan jag. Och detta ska sedan överföras till handlingar i den dagliga hanteringen.

Om jag tränar någons häst så är det sällan jag involverar mig med någon annans häst, alltså tex i samma stall. Jag sätter min fokus på hästen jag stimulerar och låter de andra löpa som de vill - de är inte mina uppgifter och med det så spelar det inte så stor roll hur de beter sig så länge de läser gränserna vid in- och utsläpp. Och om jag ska vara ärlig, när man håller på med träning av häst så kan det ibland vara bra om hästarna, alltså kompisarna, provocerar så att man får se mer hur hästen agerar i normala fall - vilket gör att man enklare kan finna ett sätt att ta bort just den olaten :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 557
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 498
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp