Bukefalos 28 år!

Har alla hundar rätt att vara lösa?

Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Jag har tre småhundar som jag mer än gärna lyfter upp vid hundmöten bara för att dom inte ska bli skrämda.
Det är dom rädda hundarna som försvarar sig!
Inte så att jag lyfter upp dom vid varenda möte, men typ lösspringande hundar som inte kan uppföra sig.
Har tre underbara småhundar som funkar otroligt bra vid hundmöten både på stora och små hundar, oftast bryr dom sig inte nämnvärt om andra hundar.
Jag är helt säker på att detta har jag fått fram genom att just lyfta mina hundar när situationen krävt det, och dom har sluppit bli skräckslagna över en okänd analkande hund.
Dom ser helt enkelt positivt på hundmöten, för dom ha aldrig upplevt nått annat
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Fel! Det är ingen LAG, utan det du pratar om är de lokala ordningsstadgar som finns i nästan alla städer - inte bara storstäder.
Dessa reglerar var hundar måste vara kopplade - ex. på motionsspår, i centralort, på badplatser osv osv.

/Swat
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Den kommunala ordningsstadgan har laglig verkan - du kan få böta om du bryter emot den. Det är inte en uppsättning allmänna trivselregler. Den kan också användas för att bedöma bevisning i ett ärende som gäller lag om tillsyn av hund och katt eller att utreda graden av vårdslöshet i ett försäkringsärende. Dessutom finns reglerna av ett skäl - ofta handlar det om att medmänniskor blir störda av hundar och därför är det onödigt att ha sin hund lös i motionsspår, vid badplatser etc.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Jag vet att den har laglig verkan och att konsekvenserna kan bli ex. böter. Däremot kan jag inte själv komma på ett enda fall där dessa stadgar enkomt givit någon sådan konsekvens! De har alltid använts tillsammans med "jakt-lagen" eller "lagen om tillsyn".

Grundläggande bestämmelser om allmän ordning och säkerhet på offentlig plats finns i 3 kap ordningslagen.
Ordningsstadgar innehåller ytterligare föreskrifter om hur den "allmänna ordningen och säkerheten" i en kommun skall upprätthållas.
Ordningsstadgar är tillämplig på alla platser inom kommunen som är offentlig plats.


/Swat
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Att kunna ha våra hundar lösa är INTE en rättighet utan en FÖRMÅN :)

I min värld har man inte sin hund lös utan att man har eller arbetar stenhårt på att få kontroll över den - dvs man "släpper inte bara ut den från tomten!".

Att vissa här sedan tycker att man INTE skall plocka upp sin valp om en främmande hund kommer framspringande känns HELT galet för mej!!
Vilka men anser ni att det skulle kunna skapa hos valpen?!
Att jämföras med de men som kan drabba valpen om den framspringande hunden är "dålig på hundspråket", sur, klupig och överenergisk eller - i värsta fall - regelrätt aggressiv!

Själv plockar jag ALLTID upp mina valpar om främmande hundar kommer framspringande! Plockar även upp min vuxna lilla sällskapshund i dessa lägen!
MINA hundar ska INTE behöva bli "hund-sociala-försökskaniner" för andra hundägares bristande kontroll.

Trots - eller tack vare?! - denna hantering har jag extremt språksäkra och socialt kompetenta hundar som inte engagerar sej i mötande hundar eller liknande.

/Swat

Satt i precis de tankar som du just redovisade när jag läste i tråden. Vis som vanligt så satt du ord på mina tankar :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 275
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 579
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp