Bukefalos 28 år!

Har alla hundar rätt att vara lösa?

Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Det var inte ett påstående, det är vad jag har hört och jag hade ett frågetecken efteråt. :)
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Lagen säger:

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.


17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.


18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt 20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.

Men den säger även - vilket många inte vet!

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.


/Swat - som klistrar in denna lagtext för 100:ade gången :)

(OBS! Min fetstil)
 
Senast ändrad:
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Betyder det att jag får ta hem en jägare som skjuter den ilskna lilla jakthunden som ständigt jagar runt i min hästhage och skrämmer hästarna? Jag får inte tag i den men jag börjar bli riktigt less på att ha den rännande här dygnet runt. *hoppas*
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Enkare är kanske att prata med de som har jakträtten runt där du bor och förklara problemet?!

Börjar du skjuta hundar lär de ju inte vara sena att följa ditt exempel?

/Swat
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Det är oftast hundägare med stora hundar som anser att man inte ska lyfta upp sin hund. Jag lyfter hellre upp hunden/valpen och håller den andra hunden i från mig med röst alt. ben. Visst, de flesta hundar gör inget men det räcker med EN stor hund så är min lilla Saga död. Ser jag att hunden är vänlig så är det en annan femma. Men jag måste säga att jag avskyr när hundar kommer framspringande till mina hundar utan min tillåtelse. Man ska ha koll på sin hund om den ska vara lös!
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Nej, jag har inte mina lösa annat än innhägnat eller långlina. Möjligen andra "säkra" områden.

Min lilla har vid ett tillfälle sprungit fram till en främmande hund, under lek med ett gäng andra hundar. Lämnade alltså gruppen och struntade i mina inkallningar. Irriterande nog är det bara främmande hundar som framkallar den reaktionen - har de väl setts nära vid något tillefälle så är det mycket ointressantare vilket gör att det är svårt att träna bort.

Min stora hund har vid ett tillfälle bitit en annan hund, nu hade det visserligen inte något egentligen med att vara lös att göra (det var inte inkallning som falerade) och det fanns ett flertal olyckliga faktorer som bidrog till händelsen. Men jag vill ändå tycka att man inte har en sån hund lös hur som helst. Han var åtta år vid händelsen och jag hade ingen orsak att tro att det skulle hända - snarare tvärtom. Men men, gjort är gjort och då får man ta konsekvenserna.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Jag anser att ja, alla hundar har rätt att vara lösa. Tveklöst och utan undantag.

MEN - inte överallt!

Sen är det ju viss sanning i att om man inte får prova (träna) i skarpt läge så är det svårt, och det kan ju 'klicka' när det väl gällde. Men man får ju helt sonika träna med förstånd och medhjälpare. Behöver jag träna min hund vara lös med störning, får jag ju börja att via t ex hundägande vänner och bekanta eller SBK träna hunden att vara kopplad och lyssna med störning. Sen vara lös med utvald annan hund i närheten osv.

Jag klandrar inte alls de stackare där det går snett i 'skarpt läge' men där de tränat och tränat och det funkat i alla lägen då. Däremot tycks väldigt många anse att den 'sk träningen' består i just att släppa hunden lös, hoppas den lyssnar/lyder, och gör den inte det så hoppas de på något vis att NÄSTA gång den släpps lös så kommer den automagiskt ha börjat lyssna. De klandrar jag.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

håller med om att man måste få tränna hunden i skarpt lägge(vilket jag försöker förklara för en grane oxå). min hund lyssnar vid inkallning när jag e hemma/utan störelsemoment utan större problem(testar lite ibland, men kommer alltid när jag säger till på skarpen). jag har nu börjat att tränna ute bland andra hundar. jag har henne då lös bervid mig tills hon e 100%. hon blir ibland lite ivrrig vid möten. det e inte så att hon går fram till dom andra hundarna men hon lite framför mig. i koppel går hon snällt bervid mig. så jag måste då ha henne lös så jag kan tränna henne.

men ska man tränna hunde lös gör man det ju först i en inhängnad och sen utan störrelsemoment. när det sitter till 100% kan man låta den springa lös "hur som helst". men den ska komma alla gånger!
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Ja självklart, men om de inte lyssnar ska de vara lösa åp inhägnat område. Sen kan olyckor hända, men då antar jag att man göra sitt yttersta för att få kontroll på situationen så fort som möjligt.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

ja smiter hunden e det ju en annan sak. då får man ju snällt försöka fånga hunden och be om ursäkt. så gjorde iaf jag när min bara var en lite valp. det vill säga om jag inte fick en utskällning av att min valp smet från tomten.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Finns ingen lag som säger att hunden måste vara kopplat förutom undantag inom vissa storstäder.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Kan tyvärr inte hålla med dig där.

Det sämre valet man gör, är att låta sin hund, dessutom valp, vara på backen och bli skrämd och rädd för den okända hunden som kommer stormande.
Valpen kan omöjligt avgöra vad den hunden har för avsikter
Det är sådant som bygger upp rädda och bitska hundar som gärna gör utfall på grund av att dom är rädd/har blivit skrämd och vill försvara sig.
Jag lyfter absolut upp min/a hund/ar om jag misstänker att den kommer att bli rädd, låter den hälsa när lugnet har lagt sig och OM hunden är snäll.
Vill jag inte att hunden ska få komma fram till min/a hund/ar så ser jag till att den inte gör det, även om det innebär att jag måste ta till våldsammare metoder.

Jag har inte skaffat hund/ar för att den ska roa andras hundar och vill min/a hund/ar inte hälsa så slipper de, för antagligen har de en bra anledning till det.
Kanske på grund av detta, kan jag vara stolt över att ha lugna, trygga och sunda hundar som klarar alla sorts hundmöten bra.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Finns ingen lag som säger att hunden måste vara kopplat förutom undantag inom vissa storstäder.

Fel. Finns många många kommuner som i sina ordningsstadgar har koppeltvång på en rad ställen i kommunen, och då verkligen koppeltvång i meningen 'snöre mellan hundens halsband och människans hand'
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Kan tyvärr inte hålla med dig där.

Det sämre valet man gör, är att låta sin hund, dessutom valp, vara på backen och bli skrämd och rädd för den okända hunden som kommer stormande.
Valpen kan omöjligt avgöra vad den hunden har för avsikter
Det är sådant som bygger upp rädda och bitska hundar som gärna gör utfall på grund av att dom är rädd/har blivit skrämd och vill försvara sig.
Jag lyfter absolut upp min/a hund/ar om jag misstänker att den kommer att bli rädd, låter den hälsa när lugnet har lagt sig och OM hunden är snäll.
Vill jag inte att hunden ska få komma fram till min/a hund/ar så ser jag till att den inte gör det, även om det innebär att jag måste ta till våldsammare metoder.

Jag har inte skaffat hund/ar för att den ska roa andras hundar och vill min/a hund/ar inte hälsa så slipper de, för antagligen har de en bra anledning till det.
Kanske på grund av detta, kan jag vara stolt över att ha lugna, trygga och sunda hundar som klarar alla sorts hundmöten bra.

Mycket bra skrivet!:bow:
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Det är oftast hundägare med stora hundar som anser att man inte ska lyfta upp sin hund. Jag lyfter hellre upp hunden/valpen och håller den andra hunden i från mig med röst alt. ben. Visst, de flesta hundar gör inget men det räcker med EN stor hund så är min lilla Saga död. Ser jag att hunden är vänlig så är det en annan femma. Men jag måste säga att jag avskyr när hundar kommer framspringande till mina hundar utan min tillåtelse. Man ska ha koll på sin hund om den ska vara lös!

Min GD skulle kunna skada din och andra småhundar rejält bara genom att vilja leka:confused: Så jag förstår dej fullt och fast!:)
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Jag citerar mig själv:

Att ta upp hunden/valpen är det sämsta du kan göra, beroende på situationen.

Jag har sett mängder av framför allt små hundar, där ägare lyft upp hunden så fort någon annan hund har kommit för nära med problem vid hundmöten som följd.

Om den framspringande hunden har en aggressiv ton så släpper jag min stora och tar fast den okända (försök få upp 25 kilo boxer i famnen :angel:), om jag har min lilla skulle jag antingen släppa eller ta upp i famnen. Risken med att om du tar upp i famnen så kan den andra hunden fortfarande komma åt din egen i väldigt känsliga områden, t ex få in ett bett rakt under magen. Dessutom så har du oftast bara en hand ledig som kan försöka stoppa anfallet och ni riskerar båda att skadas allvarligt. Släpper du din hund har du båda händerna lediga och kan använda hela din kropp till att flyga på den andra och din egen slipper förhoppningsvis undan att skadas alls eftersom den är fri att fly till bekvämt avstånd.

Mina hundar får inte heller hälsa på andra eller är till för att "roa", det stoppar man lätt genom att helt enkelt bestämt ställa dig framför dina egna hundar och se till att de inte kommer åt varandra om den framspringande hunden bara ville hälsa.
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Den varianten kör jag på. Sist när småhundsaggresiva grann-schäfern slets sig och skulle äta upp min. Dock en hårfin avvägning så man inte släpper sin egen för tidigt, så den springer iväg med den andra efter..Självklart hinner man inte tänka så mycket, man mest reagerar i en sådan situation..;) (Schäfer som man vet bitit innan i full kareta mot ens lilla på 8 kg:crazy:)
 
Sv: Har alla hundar rätt att vara lösa?

Det beror på HUR hunden kommer farandes- aggressiv eller "bara" vill hälsa.
Det ser o hör man ju.

Det bästa man kan göra för sin egen är att skydda den på andra sätt än att lyfta upp den. Mota bort den andra, ställa sig ivägen- som en god ledare gör.

Lyfter du upp den kommer den troligvis att bli bjäbbig o har sen svårare att beté sig som en hund bör- bli som många andra småhundar:grin:

Jag vet inte hur många aggressiva hundar som jag har fått jaga iväg.

hussar som anser att hästar är pålägg o dessa kan hundarna gärna få jaga:mad:
Ofta är det folk som intwe ska ha hund alls som dessutom skaffar många.

När min snälla hund har blivit biten har JAG fått dra bort fanstyget eftersom ägaren inte kan hålla koll på övriga.

Om man har en helt oförargerlig hund eller att att ägaren faktiskt är seriös i sitt tränande är det förlåtligt. det har nog hänr alla ngn gång att hunden har pipit iväg- med goda avsikter- glad.

Målet är väl att kunna ha hunden lös o ha koll på den oavsett. Alla kan inte det o ska då hålla dem kopplade-utom på inhängnat område.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 532
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 581
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp