Har din häst benskydd i hagen?

Det beror på.

Vissa individer har alltid skydd. Helt enkelt för att de är så sanslöst klantiga att det blir billigast och bäst så för alla inblandade.

Andra får skydd vid förhöjd risk. Tex broddar, utsläpp efter konvalescens osv.
Ytterligare andra har alltid boots fram för att minska tappskor.

Och vissa har aldrig skydd no matter what.

Just nu en oskodd utan skydd, en skodd ro med 4 brodd/sko utan skydd och en skodd ro med 2 brodd/sko som har boots runt om och kommer få skydd runt om så snart jag hittat några vettiga.
 
Aldrig.
Flockstorlek från fyra upp till tio hästar.
Stora kuperade sommarhagar, med skogsdungar, kullfallna träd, stora gräsytor, ja de flesta sorters terräng. Något mindre, men ändå stora, kuperade vinterhagar.
Enda gångerna någon skadat sig allvarligt i hagarna var en ettåring som slog sönder knäet, så där hade skydd ändå inte hjälpt, och två föl som fick sår på benen.
 
Jag valde "aldrig", men ställer mig litet tveksam till alternativet "Ja, min häst är högpresterande och jag vill ta det säkra före det osäkra.". Jag ser inte riktigt kopplingen mellan prestationsnivå och behov av benskydd i hage.
 
Under de dryga 30 år jag har varit hästägare har jag haft skydd på benen i hagen vid två tillfällen. Båda gångerna har varit för att styrketräna en svagare kroppsdel, på uppmaning av min alternativare.
Jag valde aldrig i omröstningen, eftersom skydden i nämnda fall inte ens användes för att skydda utan lika gärna kunde varit någon form av viktboots/viktmanchetter.
 
Har din häst skydd på sig i hagen?
Vad ser du för för- och nackdelar med att ha skydd i hagen?

Skriv gärna hur länge de går ute, i vilken typ av hage samt om de går själva eller i flock. :up:
Nej, mina har inte benskydd i hagen. Ingen av dom behöver det. Ev.fördel med skydd är ju om man har en häst som slarvar och slår på sig mycket. Behövs det skydd ska den ha skydd, svårare än så är det inte i min värld. Mina går ute minst 12 timmar.
 
Valde aldrig, har inte brodd i hagen och släpper inte in nya hästar så snabbt att det finns ngn större risk för skador.
Har boots på vid tappsko eller om skon glappar dock.
 
Jag valde "aldrig", men ställer mig litet tveksam till alternativet "Ja, min häst är högpresterande och jag vill ta det säkra före det osäkra.". Jag ser inte riktigt kopplingen mellan prestationsnivå och behov av benskydd i hage.

Jag funderade länge på hur jag skulle formulera det, men kom fram till att det blev bäst såhär.
De erfarenheter jag har av hästar med skydd i hagen är att de oftast är av denna anledning (dvs förebyggande för att inte riskera skador som kan påverka tävlingssäsongen och därmed resultaten) än av den anledningen att hästen rätt och slätt är klantig.
Jag vet nog bara tävlingshästar som har skydd ute i dagsläget. Inga "klumpiga" lågpresterande.
Hoppas du förstår hur jag menar :)
 
Jag har haft lindat korta perioder när ett sår behövt skyddas.
Vid problem med tappsko samt vintertid vid broddat används kotringar. Lärde mig det efter att ha varit på föredrag med ridande poliser för en massa år sedan. Det var det enda benskydd de använde eftersom det var risk för sabotage med andra benskydd.
De kan sitta dygnet runt under den period det är nödvändigt. Jag valde "aldrig".
 
Jag valde "Ibland, de gånger jag känt att skaderisken varit högre än vanligt." då min häst brukar få på sig boots de första veckorna när han fått på sig brodd sen brukar han komma på att man inte kan hålla på som vanligt för då får man ont... Hovslagaren har också bett mig att sätta på boots när vi sätter i brodden, han känner hästen och vet hur det ser ut när hoven växer ut sen (fullt med små skador efter att han trampat sig med brodden)

Skulle gärna ha skydd på benen nu också men eftersom jag inte själv kan sätta på skydden så får han vara utan. Boots är svårt att sätta på fel så det är ok men skydd kan det bli så fel med tyvärr.
 
Valde aldrig, men kommer nog ha boots på den ena hästen när broddar kommer på eftersom han är rätt klantig med sina ben. Han slår sig också lätt (har ett överben insidan fram nu tex) så han skulle kanske ha någon form av benskydd egentligen...Men han går på lösdrift och vet inte om jag vill att han ska ha senskydd eller liknande dygnet runt..Får fundera på det.
 
Nej, aldrig. Hästar har ju inga gummiboots eller benskydd i naturen. Och broddar, tar jag ALLTID ut! Sätter bara i gummiploppar, så man slipper gröpa ur:down: Om jag dock ska tävla på gräs har jag boots i transporten, för riskfullt att göra det på en gnäggande tävlingsplats med oroliga förstagångstävlande och glada hingstar med ryttare som köpt en för svår häst.:crazy:

Dessutom ska man inte ha på benskydd (vanliga) i mer än 3 h, de kan få blodstopp:nailbiting:
 
Nej, aldrig. Hästar har ju inga gummiboots eller benskydd i naturen. Och broddar, tar jag ALLTID ut! Sätter bara i gummiploppar, så man slipper gröpa ur:down: Om jag dock ska tävla på gräs har jag boots i transporten, för riskfullt att göra det på en gnäggande tävlingsplats med oroliga förstagångstävlande och glada hingstar med ryttare som köpt en för svår häst.:crazy:

Dessutom ska man inte ha på benskydd (vanliga) i mer än 3 h, de kan få blodstopp:nailbiting:
Fast i naturen skulle det heller inte bli den avel vi har i dagsläget heller. Så om man tänker så skulle många av våra hästar vara döda vid det här laget då de skadat sig osv. Bara de friska och starka skulle överleva.

Jag vill t.ex. inte avliva min häst pga att han är klumpig genetiskt och har konstiga benställningar. Så då är det isf bättre att skydda han så gott det går (nu trampar han bara sig på hovarna, så allvarligare skador har inte hänt)
 
Nej, aldrig. Hästar har ju inga gummiboots eller benskydd i naturen. Och broddar, tar jag ALLTID ut! Sätter bara i gummiploppar, så man slipper gröpa ur:down: Om jag dock ska tävla på gräs har jag boots i transporten, för riskfullt att göra det på en gnäggande tävlingsplats med oroliga förstagångstävlande och glada hingstar med ryttare som köpt en för svår häst.:crazy:

Dessutom ska man inte ha på benskydd (vanliga) i mer än 3 h, de kan få blodstopp:nailbiting:

Du tar alltid ur broddarna? Sen då? Här behövs ju broddarna i hagen liksom. Ta ut dem är vansinne, då är det bättre skjuta kraken direkt på stallplanen.

Sen nej de får inte blodstopp sådär rent generellt av skydd mer än 3 h. Då har man dragit åt fel.
 
Valde ibland. En av tre har boots runt om när han är broddad eftersom han trampar på sig ofta. En annan har boots fram i perioder när han har mycket tappskor.

Vanliga benskydd har jag bara haft vid hopsläpp, men det händer väldigt sällan (5 år sedan sist).
 
Du tar alltid ur broddarna? Sen då? Här behövs ju broddarna i hagen liksom. Ta ut dem är vansinne, då är det bättre skjuta kraken direkt på stallplanen.

Sen nej de får inte blodstopp sådär rent generellt av skydd mer än 3 h. Då har man dragit åt fel.
1. De behövs inte i hagen där jag bor.
2. Har fått det från en SM,- EM,- och unghäst-ryttare. Så fel.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 365
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp