Har din häst benskydd i hagen?

1. De behövs inte i hagen där jag bor.
2. Har fått det från en SM,- EM,- och unghäst-ryttare. Så fel.

Väldigt underligt att inte horder av hästar fått blodstopp då. Varken de glada hobbyryttarnas eller de kända elitryttarnas hästar har fått blodstopp i benen efter 3 h.

Jag tror du missförstått och att det gällt nån viss typ av skydd med resår och som sitter åt hårt.
 
Jag känner lite som @Rifer
Alla jag vet som skyddar (enligt mig) onödigt mycket har fått mer skador på sina hästar. Känns som dem hästarna blir klumpigare och mer oförsiktiga.
 
Har din häst skydd på sig i hagen?
Vad ser du för för- och nackdelar med att ha skydd i hagen?

Skriv gärna hur länge de går ute, i vilken typ av hage samt om de går själva eller i flock. :up:

Min har aldrig skydd. Han har grym koordination och är väldigt atletisk. Så han brukar vare sig slå på sig själv, snubbla/halka/trampa snett.
Han är också så snabb att han inte blir skadad i tumultig flock heller. Han drar sig undan. Och följer de andra efter markerar han sunt. Och även om de andra svarar upp skadas min aldrig pga snabbheten.

Alltså - inga skydd som kan ge skav etc.
 
Har aldrig skydd på i hagen. En gång glömde jag ett par lätta skyddsboots på pållens framhovar när jag släppte ut honom, sen gick han ute med dem hela natten. Jag hade jättedåligt samvete hela kvällen och var säker på att han skulle ha världens skav dagen efter :o Han överlevde utan några men ;)
 
När han är broddad och går med nuvarande hagkompis, ett fyraårigt busfrö. Dom leker och rejsar HELA dagarna. Ute 7-17.
 
Skrev aldrig,iom att han enbart har boots på vid broddar och det är så få dagar om året det inträffar :p
 
Vid ihopsläpp med andra hästar har jag ibland haft benskydd och/lr boots. Ibland boots de första dagarna med brodd på vintern. Annars alltid utan skydd.
 
Jag har haft skydd på i hagen för första gången den här veckan. Nya ponnyn (som jag bara lånar) har släppts ihop med flocken. Iom att jag inte vet hur hon reagerar vid ihopsläpp och att hon inte är min så fegade jag den här gången. Mina egna har aldrig skydd i hagen.
 
Har aldrig skydd i hagen. Jag tycker det snarare gör mer onytta än nytta då skador på häst tycks öka hos de som är mer extrema och har skydd dygnet runt. Nånting säger mig att benen försvagas av detta :idea:

Eller så börjar de sätta på skydd just pga att hästarna skadar sig...

Min ena hade från början inte skydd. Efter för många allvarliga sårskador fick han skydd på sig.

Två andra hade lindor på sig vintertid pga att de behövde hålla sina ben varma (pga PPID).

Finns många orsaker till att folk väljer att ha skydd.
 
Har aldrig skydd i hagen. Jag tycker det snarare gör mer onytta än nytta då skador på häst tycks öka hos de som är mer extrema och har skydd dygnet runt. Nånting säger mig att benen försvagas av detta :idea:

Vad gör att du tror benen försvagas av att inte slås på hela tiden?

Har haft skydd på några genom åren, ffa när de varit unga och oförståndiga. De har varken fått svaga ben eller fortsatt slå hål på sina egna ben resten av livet, tvärtom har de kunnat gå utan skydd när de vuxit upp och blivit mer förståndiga och mer balanserade.

Vissa individer som varit av typen väldigt, väldigt livliga har fått ha skydd även i vuxen ålder. Det är både billigare och trevligare för alla inblandade med skydd än med veterinärräkningar, sårvård och konvalescens.

Sen tror jag inte ens tretusen broddhål i benen "lär" hästarna eller liknande heller, och jag tror för all del det försvagar benen mer än skydd.
 
Eller så börjar de sätta på skydd just pga att hästarna skadar sig...

Min ena hade från början inte skydd. Efter för många allvarliga sårskador fick han skydd på sig.

Två andra hade lindor på sig vintertid pga att de behövde hålla sina ben varma (pga PPID).

Finns många orsaker till att folk väljer att ha skydd.

Nej det jag vet är att skydden många gånger satts på för att man är rädd för att hästen ska få skador. Hästar är dyra och man gör det man kan för att skydda hästarna, inget konstigt med det men vad jag har uppfattat det som så har inte skadorna minskat för det.
 
Nej det jag vet är att skydden många gånger satts på för att man är rädd för att hästen ska få skador. Hästar är dyra och man gör det man kan för att skydda hästarna, inget konstigt med det men vad jag har uppfattat det som så har inte skadorna minskat för det.

Det är klart skadorna inte minskar om man sätter på skydd förebyggande. Det går inte att minska från noll? =) Däremot kanske skadorna är mindre än de varit utan skydd, men det är ju mkt svårt att veta och de flesta är rätt nöjd med noll skador och har ingen lust att se hur många/få de är utan skydd.

Själv kan jag övht inte se vad man kan ha för åsikt överhuvudtaget på att någon har skydd eller ej på sin häst i hagen. Möjligen kan man mumla om man står i kollektivstall och har 20 st hästar att klä av/på skydd på men det är nog ganska ovanligt.

För mig är om andra har eller inte har skydd i hagen lika icke-laddat som om de har ett blått eller ett grönt täcke.
 
Du har din erfarenhet och jag har min, ingenting säger att den ena har mer rätt och den andra har mer fel. Detta är bara en generell uppfattning jag fått av det jag sett.
 
Själv kan jag övht inte se vad man kan ha för åsikt överhuvudtaget på att någon har skydd eller ej på sin häst i hagen. Möjligen kan man mumla om man står i kollektivstall och har 20 st hästar att klä av/på skydd på men det är nog ganska ovanligt.

Det var ju det som denna tråd handlade om :meh: och jag förklarade varför jag inte använder det på mina hästar.
 
Du har din erfarenhet och jag har min, ingenting säger att den ena har mer rätt och den andra har mer fel. Detta är bara en generell uppfattning jag fått av det jag sett.

Men hur många av dessa hästar känner du och är säker på orsaken bakom skydden? Du verkar mest ha sett hästar i hage som har skydd och dragit slutsatsen att den enda tanken bakom är att skydda sin dyra investering....

Kom igen när du sett vilka skador skor och brodd kan göra på ett hästben! När hästen kommer in med blodiga ben flera gångar i veckan och när du ser hur brodden skurit upp benet så senor och benpipor syns så förstår nog du också varför vissa väljer att ha skydd.

Min häst var inte särskilt dyr för att vara den ras han är, jag är dessutom emot tävling med djur. Men jag vill gärna att mina hästar ska bli gamla och få vara friska och oskadade, få ha ett roligt liv med stora gräshagar, inte spendera sin tid på boxvila pga allvarliga sårskador eller tom avlivas i förtid pga skador som skydd hade förhindrat. Skydd är en mycket billig försäkring.

Har även en oskodd ponny, han har ej skydd i hagen pga att han inte behöver det.

Btw så ska det väldigt mycket till att skydden orsakar skador, såvida personen som sätter på dem inte är helt okunnig eller väldigt slarvig. Håll benen rena och köp skydd lämpade för hagvistelse så är det ingen risk alls. Min har haft skydd sen han var 6 år, nu är han 18 år. Inte ett enda lite skavsår har han fått trots att han haft på sig skydd varenda dag.
 
Jag har i princip aldrig skydd på någon av mina hästar oavsett vad vi gör. Funderade lite på att ha något på frambenen på den ena i transporten nu när hon är framskodd och broddad men jag har helt enkelt inte kommit mig för (dessutom är jag rätt säker på att den hästen tillhör skaran som tycker att det är varmt och obehagligt med sådant och då försöker trampa av dem).

Har heller inga skydd i hagen och har faktiskt aldrig med någon häst känt behov av att ha det. En var vid inköp väldigt snubblig och hade då vid ridning/körning skydd runt om för att undvika skador (sår, strykning, snubbla och slå sig osv). När kroppskontrollen ökade försvann behovet av skydd. Samma gäller nuvarande hästar. Skulle dock absolut använda skydd om någon häst skulle visa sig behöva det och inget annat hjälpte (hovslagare, veterinär, kiropraktor osv).
 
Min går ute från 06:00 till 21:00 nu på våren, ute dygnet runt på sommaren och vintern är det 06:00-18:00 :). Hösten är ungefär som sommaren... Han går med 2 andra hästar i en väääääldigt stor hage! Typ minst 800m lång och minst500m bred. Tycker det är onödigt med benskydd på ett Kallblod, dessutom har han aldrig vart i behov av det. :) Han skulle bara ta av sig de ändå.
 
Min går ute från 06:00 till 21:00 nu på våren, ute dygnet runt på sommaren och vintern är det 06:00-18:00 :). Hösten är ungefär som sommaren... Han går med 2 andra hästar i en väääääldigt stor hage! Typ minst 800m lång och minst500m bred. Tycker det är onödigt med benskydd på ett Kallblod, dessutom har han aldrig vart i behov av det. :) Han skulle bara ta av sig de ändå.
Skulle vilja ha gps på mina hästar om dom gick i en hage på 40hektar:p
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 359
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 133
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp