Har din häst benskydd i hagen?

spinxx

Trådstartare
Har din häst skydd på sig i hagen?
Vad ser du för för- och nackdelar med att ha skydd i hagen?

Skriv gärna hur länge de går ute, i vilken typ av hage samt om de går själva eller i flock. :up:
 
Jag valde ibland, för jag brukar ha boots på när jag precis har satt i broddar inför vintern. Hästen har en förmåga att lyckas trampa sig själv precis när man satt i dom, efter ett par veckor verkar han bli bättre på att hålla hovarna i styr :)
Han går på lösdrift eller ute minst 12 h med hästsällskap.

Den andra hästen har aldrig benskydd på sig ^^
 
Min nuvarande går med boots bak (dygnet runt), då hon trampar sig lätt. Så fort broddarna kommer på så blir det boots runt om och skydd på benen ute. Min går ensam i platt hage, ute ca 8 h/dag just nu.
 
Svarade ibland, boots på vid broddar på vissa och benskydd vid ihop släpp även boots på yngre hästar som lätt trappar av skor.

Går på utedrift med minst 1 annan häst.
 
Har din häst skydd på sig i hagen?
Vad ser du för för- och nackdelar med att ha skydd i hagen?

Skriv gärna hur länge de går ute, i vilken typ av hage samt om de går själva eller i flock. :up:

Ett gäng hästar i flock, något kuperade hagar med lite träd och stenar.
Ser inga behov av skydden; hästarna har sällan eller aldrig sår.
Alltså ser jag inga fördelar.
Potentiella nackdelar: skav pga "skydd" som blir fuktiga/blöta eller fastnar.
 
Min häst har boots fram och kommer ha boots även bak när broddarna sätts på.

Gillar egentligen inte att ha skydd i hagen (pga risken för skav) men fick ge upp eftersom hästen är klantig och kliver på sig själv samt böjt till ett antal skor :banghead:

Hästen går just nu i en platt hage tillsammans med en kompis.
 
Jag har börjat med skydd i hagen nu, efter flera hagrelaterade skador. Hästen går med tre andra i en kuperad "medelstor" hage ca 8-10 timmar/dag.
 
Ingen av dina alternativ passade men jag har en med skydd och boots året runt och en som aldrig har något på sig alls. Båda i stora naturliga gräshagar med träd, stubbar etc.

Varför? Annars har han sönder sina ben.

Mina tidigare hästar hade lindor på vintern pga att de behövde hållas varma om benen. Båda hade ppid. På sommaren hade de i regel inga skydd.

Ser inga nackdelar med att ha skydd, enbart fördelar. Förutsätter givetvis att folk har vett på att köpa bra skydd och hålla dem rena. Enda nackdelen är att det är mycket mer jobb för mig samt extra kostnader. Ingen av mina har fått skav trots att de är och var av den ömtåliga sorten.
 
Aldrig. Har tre hästar på lösdrift i flockoch jag har aldrig sett något behov av någon form av skydd.

Har tidigare haft stallkompisar som satt skydd på sina hästar men jag har aldrig sett någon fördel med det. Hästar har fått skav, skydd har suttit för löst eller för hårt, det har krupit in lera under dem som orsakat skav och sår.
 
Min ena får ha boots på sig när hon är nyskodd och på vintern när det är broddsäsong, annars trampar hon sig.
 
Jag vill att han ska ha benskydd eftersom han har så dålig koll på sig själv, har redan sparkat sig/blivit sparkad så han fått ett överben var på frambenen och ett vid kotan. Så för hans skull skulle jag vilja skydda han så gott det går.

Men... han går på lösdrift och jag vägrar ha skydd dygnet runt eftersom det inte är bra för benen. Och om han ändå kan skada sig hälften av dygnet han är ute så spelar det ingen roll om han har skydd den andra halvan.
 
Jag valde ibland. Min har skydd runt om när hon släpps med ny häst eller en ny kommer in i flocken. Hon går just nu med flera andra i en ganska kuperad hage. Tyvärr inte så stor. Min är rätt klantig och slår sig ofta, men jag vill inte ha skydd på jämnt.
 
Alltid vid ihopsläpp. Aldrig annars! Lösdrift så ute 24/7. Skogshage med endel fallna träd, stenar, etc dock inget sånt runt mat, vatten och ligghall. Går med en kompis.
 
valde aldrig, men vissa perioder på sommaren om det regnar mycket får hon gå med boots fram, för att minska risken för tappskor.

Har även vid vissa ihopsläpp med nya hästar satt på skydd.
 
Min har boots runt om och benskydd bak under broddperioden. Annars trampar han sig eller så är det någon annan som trampar honom. Han går i en medelstor hage med två andra hästar.
Jag har dubbla uppsättningar boots och skydd så när det är lerigt sköljer jag av och händer på tork. På så vis får han på sig rena och torra skydd varje morgon annars är jag rädd att han ska få skav.
När han är utan brodd har han inget på benen.
Mvh Linnpan
 
Jag önskar att C kunde ha benskydd (för att han behöver det) men han har slagit på sig så han har lite sår och till de har läkt så blir det inga benskydd. Moment 22 alltså.
 
Är väl någonstans mellan ibland och aldrig, valde ibland då jag haft det vid ihopsläpp några gånger då hon springer så. Även haft boots i perioder mot tappskor men är barfota nu så händer inte direkt längre.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
630
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 358
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 132
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp