Har du en bra rasklubb?

Miao

Trådstartare
Lite spinoff från en annan tråd samt en diskussion jag såg på FB för ett tag sen:

  • Har du/din ras en bra rasklubb?
  • Jobbar den för rasens bästa?
  • Är du medlem i rasklubben?
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
  • Om inte, hur jobbar du för för rasens bästa utanför rasklubben?

Min rasklubb (Svenska Australian Shepherd Klubben, SASK) tycker jag personligen gör ett bra jobb för aussien som en arbetande bruks/vallhund. Den jobbar för att hela tiden sprida infon om att aussien är just en brukshund, med alla styrkor och svårigheter som kommer med detta. Vi har ett avelsråd som jobbar för att hålla ex hemsida och medlemstidning uppdaterad med information om mentalitet, hälsa, avel osv.

Jag själv har inget officiellt uppdrag i rasklubben, men jag försöker hjälpa till att finnas som bollplank för styrelsen jag delar länkar från rasklubben som jag tycker behöver spridas, jag sprider information både IRL och via mina sociala medier ex om rasen som arbetande bruksras och vad man som ny valpköpare bör tänka på när man letar uppfödare, jag skriver artiklar till rastidningen.

Och sen jag försöker jag vara en bra reklampelare för rasen tävlingsmässigt och visa upp aussien så som den ska vara, en högpresterande, multifunktionell brukshund som går att tävla riktigt högt med bruksmässigt. Jag tror och hoppas att bägge mina tjejer har hjälpt till att sprida ett gott rykte om rasen arbetsmässigt :) .
 
Jag tycker att att min rasklubb är bra för det mesta :angel: (Svenska Eurasierklubben, SvEuk).
Jag har inte längre något officiellt uppdrag men har i ca 5 år suttit i styrelsen och diverse olika kommittéer, klev dock av när jag blev sjuk och det fanns många som ville engagera sig! Vi har väl haft problem att få folk att engagera sig i kommittéer och liknande, lätt att sitta på internet och tycka typ men inte jobba för det man vill, rasens bästa.
Jag kommer säkert engagera mig igen när jag mår bättre. Kan liksom inte låta bli, tycker att föreningsarbete är roligt och månar om rasen!
Jag ställer ofta upp och låter folk som är intresserade av att köpa valp, komma hit och hälsa på mina hundar (långt till närmaste uppfödare). Gillar att sprida info om rasen. :)
 
Lite spinoff från en annan tråd samt en diskussion jag såg på FB för ett tag sen:

  • Har du/din ras en bra rasklubb?
  • Jobbar den för rasens bästa?
  • Är du medlem i rasklubben?
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
  • Om inte, hur jobbar du för för rasens bästa utanför rasklubben?

Min rasklubb (Svenska Australian Shepherd Klubben, SASK) tycker jag personligen gör ett bra jobb för aussien som en arbetande bruks/vallhund. Den jobbar för att hela tiden sprida infon om att aussien är just en brukshund, med alla styrkor och svårigheter som kommer med detta. Vi har ett avelsråd som jobbar för att hålla ex hemsida och medlemstidning uppdaterad med information om mentalitet, hälsa, avel osv.

Jag själv har inget officiellt uppdrag i rasklubben, men jag försöker hjälpa till att finnas som bollplank för styrelsen jag delar länkar från rasklubben som jag tycker behöver spridas, jag sprider information både IRL och via mina sociala medier ex om rasen som arbetande bruksras och vad man som ny valpköpare bör tänka på när man letar uppfödare, jag skriver artiklar till rastidningen.

Och sen jag försöker jag vara en bra reklampelare för rasen tävlingsmässigt och visa upp aussien så som den ska vara, en högpresterande, multifunktionell brukshund som går att tävla riktigt högt med bruksmässigt. Jag tror och hoppas att bägge mina tjejer har hjälpt till att sprida ett gott rykte om rasen arbetsmässigt :) .
Min klubb är både bra och dålig. Jag tycker att man lyfter och arbetar med DCM på ett bra sätt men är ibland lite utställningsfixerade.
Dobermannklubben (SDK) är ju dessutom en rätt liten klubb så det märks ju tyvärr mycket om det kommer någon idiot på fel post och det blir lätt små gäng som sitter där iom att man har svårt att engagera nya medlemmar till styrelsearbete.

Jag anser ju dock att man måste vara med i en klubb och helst engagera sig styrelsemässigt innan man får klaga. För jag tror inte man förstår mängden jobb som ligger bakom att driva en klubb.
 
Jag anser ju dock att man måste vara med i en klubb och helst engagera sig styrelsemässigt innan man får klaga. För jag tror inte man förstår mängden jobb som ligger bakom att driva en klubb.
Precis! Så mycket skitsnack och klagomål vi fick av folk som aldrig engagerat sig och inte fattar att man gör det frivilligt på sin fritid!
Varför svarade jag inte på mailet DIREKT när det skickades, helst före?
Varför la jag inte ut den o den saken på hemsidan, i samma sekund som den skrevs?
Varför byter jag inte bilder i bildspelet på hemsidan varje dag? osv osv osv :banghead:
 
Precis! Så mycket skitsnack och klagomål vi fick av folk som aldrig engagerat sig och inte fattar att man gör det frivilligt på sin fritid!
Varför svarade jag inte på mailet DIREKT när det skickades, helst före?
Varför la jag inte ut den o den saken på hemsidan, i samma sekund som den skrevs?
Varför byter jag inte bilder i bildspelet på hemsidan varje dag? osv osv osv :banghead:
"Varför har ni inte mer medlemsdagar?" För vi vet inte vad vi ska hitta på, men man är varmt välkommen att komma med förslag så kan vi lösa det. "Nä, det orkar jag inte" - MEN KLAGA INTE DÅ!:banghead:
 
Ja, jag tycker min ras har en bra rasklubb - Dansksvenska gårdshundsklubben - som jag hoppas och tror jobbar för rasens bästa! Är självklart medlem :), men är inte aktiv i klubbens arbete. Försöker dock hänga med i vad klubben gör och prioriterar.
Själv gör jag reklam för min ras så fort jag får en chans: i vardagen, på träningen på brukshundsklubben, ute på tävling, på utställning mm, mm. När någon nyfiken frågar om rasen berättar jag mer än gärna :D.
 
Lite spinoff från en annan tråd samt en diskussion jag såg på FB för ett tag sen:

  • Har du/din ras en bra rasklubb?
  • Jobbar den för rasens bästa?
  • Är du medlem i rasklubben?
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
  • Om inte, hur jobbar du för för rasens bästa utanför rasklubben?

Min rasklubb (Svenska Australian Shepherd Klubben, SASK) tycker jag personligen gör ett bra jobb för aussien som en arbetande bruks/vallhund. Den jobbar för att hela tiden sprida infon om att aussien är just en brukshund, med alla styrkor och svårigheter som kommer med detta. Vi har ett avelsråd som jobbar för att hålla ex hemsida och medlemstidning uppdaterad med information om mentalitet, hälsa, avel osv.

Jag själv har inget officiellt uppdrag i rasklubben, men jag försöker hjälpa till att finnas som bollplank för styrelsen jag delar länkar från rasklubben som jag tycker behöver spridas, jag sprider information både IRL och via mina sociala medier ex om rasen som arbetande bruksras och vad man som ny valpköpare bör tänka på när man letar uppfödare, jag skriver artiklar till rastidningen.

Och sen jag försöker jag vara en bra reklampelare för rasen tävlingsmässigt och visa upp aussien så som den ska vara, en högpresterande, multifunktionell brukshund som går att tävla riktigt högt med bruksmässigt. Jag tror och hoppas att bägge mina tjejer har hjälpt till att sprida ett gott rykte om rasen arbetsmässigt :) .
Jag har ju samma rasklubb och har samma känsla som dig - de vill verkligen att aussien ska vara en riktig vall- och brukshund. De verkar ärligt jobba för att göra rasen bättre.

Dock kan jag tycka att vissa bilder på hemsidan inte alls representerar rasen speciellt bra :angel:

Jag delar lite saker ibland som jag tycker är viktiga för rasen, jag delar med mig av vad jag och min aussie lyckas med på tävlingar, om folk frågar pratar jag gärna om hur jag ser på rasen och dess användningsområde till exteriör och annat.

Jag vill dock att rasklubben skärper reglerna för valphänvisning. Vissa som bara uppfyller kraven delvis annonserar fortfarande med att de ”uppfyller kraven för valphänvisning”. Skulle gärna se att ”delvis” försvinner. Antingen uppfyller man kraven, eller så gör man inte det.
 
  • Har du/din ras en bra rasklubb?
Jo, det får jag nog säga. Över lag gör de stor nytta, även om jag tycker att de lägger alldeles för mycket fokus och resurser på tävlingsverksamheten, istället för det som är vår första paragraf: att bevara arbetsegenskaper och ta fram hundar till lantbruket.
  • Jobbar den för rasens bästa?
De försöker iaf!
  • Är du medlem i rasklubben?
Ja
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
Ja, har suttit i ett par olika styrelser, tävlingskomitéer, varit webmaster osv. Just nu "bara" som funktionär och gör så gott jag kan för att hjälpa till att svara på frågor på facebookgruppen osv.
 
Bra rasklubb med väldigt öppna och glada människor, även om mycket legat lågt sista året pga byte från papptidning till webbtidning. Liten klubb, små pengar - men fantastiska människor i hela klubben som försöker ta hand om nya medlemmar på träffar/utställningar/tävlingar :)
Jag sitter med i styrelsen själv, samt även i avelskommitén. Mycket arbete framför oss då RAS ska revideras med allt vad det innebär (pjuh !).
Klubben jobbar för att heelern ska fortsätta vara en bra hund, som orkar och kan arbeta och är frisk. Rasen är långlivad och det vill vi givetvis att den ska fortsätta vara :)
Vi försöker göra saker för medlemmarna. Hittills två utställningar per år, där vi även försöker ha föreläsningar av intressant ämne och intressanta föreläsare. Förutom utställningarna, så även agility och rally. Vi kommer säkert utöka med nosework och/eller annat framöver.
Vissa år har det anordnats aktiveringsträffar i landet där heelerägare får prova på olika sporter och det har varit uppskattat :) Men vi är en liten klubb (lite över 200 medlemmar) och landet är stort, så inte alltid lätt få ihop saker. Hoppas detta året ska innebära mer fart i vissa saker.
 
Fantastiskt bra rasklubb, vettiga, kompetenta och som vågat ta sig an en uppgift jag sannerligen inte avundas dem. De jobbar för rasens bästa men blir aktivt motarbetade av en grupp uppfödare som vägrar erkänna att rasen har problem som måste åtgärdas. Jag är medlem men arbetar inte aktivt för rasklubben, däremot försöker jag att stötta dem så gott jag kan ändå.
 
Jag tycker den är bra. De strävar efter att behålla Corgin som en frisk, sund hund. Jag är självklart medlem men annars käftar jag mest emot när jag tycker nån är korkad på sociala medier:D.
Jag upplever ju att de uppfödare jag gillar till stor del håller klaffen på fb, de är rädda om sina rykten och valpköpare på ett sätt som många ”nya” uppfödare inte är.
 
Har du/din ras en bra rasklubb?
Ja det tycker jag men jag är partisk som styrelsemedlem.

Jobbar den för rasens bästa?

Ja just nu är det stort fokus på att få en hållbar population men bra hälsa och mentalitet.

Är du medlem i rasklubben?
Ja

Arbetar du aktivt för rasklubben?
Ja, jag avslutar snart mitt tredje och sista år som kassör. Innan dess var jag ledamot ett år vilket jag kommer bli igen. Utöver det är jag aktiv i avelskommittén och med klubbtidningen och lite annat. Superkul men det ställs väldigt höga krav på allt vi gör från vissa hålla. Vissa är nog inte medvetna om att vi gör detta gratis på vår fritid. Det är min störta fritidssysselsättning i perioder har jag lagt mer tid på mina uppdrag i rasklubben än jag har lagt på mina egna hundar. Men det är kul och utmanande och jag har lärt mig så otroligt mycket om rasen, om hundvärlden mm :bow:
 
Har du/din ras en bra rasklubb?
Ja det tycker jag men jag är partisk som styrelsemedlem.

Jobbar den för rasens bästa?

Ja just nu är det stort fokus på att få en hållbar population men bra hälsa och mentalitet.

Är du medlem i rasklubben?
Ja

Arbetar du aktivt för rasklubben?
Ja, jag avslutar snart mitt tredje och sista år som kassör. Innan dess var jag ledamot ett år vilket jag kommer bli igen. Utöver det är jag aktiv i avelskommittén och med klubbtidningen och lite annat. Superkul men det ställs väldigt höga krav på allt vi gör från vissa hålla. Vissa är nog inte medvetna om att vi gör detta gratis på vår fritid. Det är min störta fritidssysselsättning i perioder har jag lagt mer tid på mina uppdrag i rasklubben än jag har lagt på mina egna hundar. Men det är kul och utmanande och jag har lärt mig så otroligt mycket om rasen, om hundvärlden mm :bow:

Jag tycker ni gör ett jättebra jobb. Jag är medlem men arbetar inte aktivt i klubben. Försöker hjälpa till med nått varje år iaf, typ riva montern på mässan eller liknande.
 
  • Har du/din ras en bra rasklubb?

    Jag är ju väldigt ny inom rasen (sealyhamterrier) så det är svårt att göra en riktigt utvärdering, men jag tycker de har en bra inriktning på hälsa vilket ju kan va si och så med en uställningsras

  • Jobbar den för rasens bästa?
    Det känns så i nuläget iaf

  • Är du medlem i rasklubben?
    Ja

  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
    Nej men jag har anmält mig till att stå i rasmontern

  • Om inte, hur jobbar du för för rasens bästa utanför rasklubben?
    Min tanke med min hund är att han ska vara en bra representant för en liten ras, en ras som jag önskar skulle synas lite mer och vara ett alternativ när man väljer sällskapshund. Jag vill att han ska se ut som en sealyham (alltså sköter jag pälsen som sig bör) och samtidigt vill jag att folk ska träffa honom och tänka att detta är en trevlig liten hund!
 
  • Har du/din ras en bra rasklubb?
Alltså jag tycker att Golden är en så himla svår ras på det viset - för det blir ju mer eller mindre omöjligt att vara en bra rasklubb för en så spretig ras där folk drar i två helt olika håll. Men vissa saker tycker jag är riktigt bra med klubben, andra saker är rätt dåliga. Generellt tycker jag också att lokalklubbarna är bättre men dessa har ju en enklare roll och är närmare medlemmarna.
  • Jobbar den för rasens bästa?
På vissa sätt ja, på andra definitivt inte. Det är ju också en del i att rasen är så himla spretig och jag personligen hade gärna sett att klyftan minskar för jag tror att det är bättre för rasen än att göra skillnaderna ännu större vilket jag tycker att rasklubben i dagsläget bidrar till att den gör.
  • Är du medlem i rasklubben?
Absolut :) Brukar försöka vara med på någon/några aktiviteter varje år :)
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
Nej, jag har inte det intresset för närvarande (har andra djurengagemang som tar all tid) och känner min inte riktigt hemma i min närmsta klubbsektion. Är dock lite mer glad i SSRK så funderar på att engagera mig mer där framöver när andra engagemang tar slut :)
  • Om inte, hur jobbar du för för rasens bästa utanför rasklubben
Jag är en sån där jobbig jäkel som påtalar brister i hälsa osv fastän det inte alltid uppskattas :o Så jag har genom åren försökt att bidra till att hundproblem/allergier inte göms undan, vilket det dessvärre ofta gör, i diskussioner och dokument kring goldens hälsa. Glädjande nog är det ett mycket mer öppet klimat nu kring hudåkommor/allergier än för 9 år sedan :). Utöver det försöker jag alltid svara på frågor och hjälpa till om någon är intresserad av rasen och letar ex uppfödare men inte vet vart den själv ska börja.
Deltar även i studier kring hälsa, beteende osv som har gjorts under åren inom Golden. Tycker det är extra viktigt eftersom Svansson är en så dålig individ.
 
Spontana svaret är nej.
Det finns folk som försöker arbeta i en enligt mig bra riktning i klubben, men de blir på ett mycket otrevligt sätt motarbetade många gånger. Enligt folk som gillar utställningar så är rasklubben fantastiskt bra.
 
  • Har du/din ras en bra rasklubb?
Jag har ju två raser, wachtelhund och labrador. SWK tycker jag gör ett jättebra jobb, SSRK tycker jag generellt har alldeles för lite arbete mot att bevara den arbetande retrievern, men den lilla skara som är jaktligt engagerade gör ett bra jobb.
  • Jobbar den för rasens bästa?
SWK - ja. Ssrk - nja..
  • Är du medlem i rasklubben?
Jag är medlem i SWK, ssrk och även JRK (Jaktretrieverklubben).
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
För SWK, ja. Jag är ordförande i en av lokalavdelningarna. Satt tidigare med i kommunikationsgruppen i HS.
För ssrk och JRK - nej. Jag hinner helt enkelt inte :p
 
  • Har du/din ras en bra rasklubb?
Jag har ju två raser, wachtelhund och labrador. SWK tycker jag gör ett jättebra jobb, SSRK tycker jag generellt har alldeles för lite arbete mot att bevara den arbetande retrievern, men den lilla skara som är jaktligt engagerade gör ett bra jobb.
  • Jobbar den för rasens bästa?
SWK - ja. Ssrk - nja..
  • Är du medlem i rasklubben?
Jag är medlem i SWK, ssrk och även JRK (Jaktretrieverklubben).
  • Arbetar du aktivt för rasklubben?
För SWK, ja. Jag är ordförande i en av lokalavdelningarna. Satt tidigare med i kommunikationsgruppen i HS.
För ssrk och JRK - nej. Jag hinner helt enkelt inte :p
Fast nu blandar du väl ändå lite - det borde väl vara labradorklubben i första hand som är din rasklubb? (Och deras arbete med att ena rasen och föra den framåt mot är ju ungefär lika bra som Goldenklubbens :angel: ) SSRK borde vara mer av en, typ rasgrupp 8-klubb? :D
 
Fast nu blandar du väl ändå lite - det borde väl vara labradorklubben i första hand som är din rasklubb? (Och deras arbete med att ena rasen och föra den framåt mot är ju ungefär lika bra som Goldenklubbens :angel: ) SSRK borde vara mer av en, typ rasgrupp 8-klubb? :D

Ja, det har du ju helt rätt i :D
Det kanske säger en del om mitt engagemang i labbens rasklubb :angel:
Är inte ens medlem i labradorklubben. Men är medlem i SSRK :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Jag har tidigare varit en s.k snooper, men nu så var det dags att ta tag i att skaffa ett eget konto och be om er expertis och...
Svar
18
· Visningar
1 951
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 518
Senast: Dentaku
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 303
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp