Ny hund - ny ras?

Dentaku

Trådstartare
Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att bara lägga allt krut på att träna Bentley så saknar jag att ha två hundar och det kommer garanterat att flytta in en till hund här - när beror nog mest på när den perfekta individen dyker upp.

Jag älskar ju verkligen korthårscollien som ras och kommer säkert alltid att ha en men det går inte att komma från att det är ett osäkert kort, delvis mentalt men kanske framför allt arbetsmässigt. Jag är inte typen som måste nå eliten men jag vill inte heller stå med en hund som med nöd och näppe klarar appellklass och lydnadsettan. Hur långt jag når med Bentley återstår att se men han tycker i alla fall att det är jätteroligt att jobba även om vi får jobba en del med motivation för att han ska klara av att hålla fokus och för att se till att han inte stressar upp sig. Att arbeta med en reaktiv hund och se till att han inte far iväg och försöker leka polis kan visserligen ge mig gråa hår men att en hund inte är perfekt kan man ändå se utmaningen i när man tränar. Att däremot stå med en hund som saknar arbetslust men däremot har rädslor vore en mardröm.

Därför funderar jag lite på om nästa hund ska vara av en annan ras. Schäfer nog det jag tittat på mest, även australian kelpie, men det finns saker som gör att jag tvekar. Främst är det kanske att jag inte är säker på om jag kan tillfredsställa behoven hos en mer krävande bruksras. En stor fördel med Bentley är att han med glädje är soffhund ett par-tre dagar i veckan så länge han blir aktiverad ordentligt i övrigt, och jag föredrar att träna ordentliga pass några dagar i stället för att köra korta pass varje dag. Som det ser ut nu när det är barmark blir det i snitt ett par-tre lydnadsträningar varav minst en rejäl där vi tillbringar ett par timmar på klubben(och bara en kortare stund ägnas åt fika...) och ett par pass i skogen där vi är ute några timmar. Men utöver det är det inte alls ovanligt att vi har någon superlat dag i veckan då vi knappt lämnar trädgården heller. På vintern utgår ju passen i skogen men då blir det å andra sidan inget direkt trädgårdshäng heller - dock definitivt mindre mental aktivering under de månader som det är som mest snö.

Frågan är alltså om det skulle räcka för en kelpie eller schäfer. Jag är inte intresserad av exteriörvarianten av schäfer, de jag sett är tråkigare arbetsmässigt än Bentley och då tillkommer dessutom schäferns hälsoproblem medan kortisen är en i jämförelse mycket frisk hund.

Jag vill jättegärna få synpunkter från er som har erfarenhet av dessa raser! Eventuellt tips på andra raser men när jag tittat på bruksraserna så känns det som om de flesta antingen är nästan lika osäkra kort som kortisarna(där jag ändå har väldigt bra koll på linjer) eller har så stora hälsoproblem att jag inte är intresserad.
Vore det en bra idé att försöka få tag på en vuxen omplacering?
 
En vuxen omplacering kan ju vara ett säkrare kort vad gäller mentalitet och hälsa. Samtidigt som du själv inte fått forma den som du vill från valpstadiet.
Kanske @Voff kan tipsa om schäferkennlar.
 
En vuxen omplacering kan ju vara ett säkrare kort vad gäller mentalitet och hälsa. Samtidigt som du själv inte fått forma den som du vill från valpstadiet.
Kanske @Voff kan tipsa om schäferkennlar.
Svårt att hitta omplaceringar på brukssidan. Då går de oftast till tjänst. Men det finns flera brukskennlar som har riktigt fin hälsostatistik. Det är som med alla raser...är man noggrann i sitt val finns det bra hundar. Och som i alla raser finns det mindre nogräknade uppfödare.
 
Svårt att hitta omplaceringar på brukssidan. Då går de oftast till tjänst. Men det finns flera brukskennlar som har riktigt fin hälsostatistik. Det är som med alla raser...är man noggrann i sitt val finns det bra hundar. Och som i alla raser finns det mindre nogräknade uppfödare.

Min tanke var i så fall en hund som inte har vad som krävs för att bli tjänstehund men som ändå kan bli en trevlig hund att träna och tävla med. Alternativt en äldre tik som gjort sitt i aveln men ändå har många år kvar.
 
Min tanke var i så fall en hund som inte har vad som krävs för att bli tjänstehund men som ändå kan bli en trevlig hund att träna och tävla med. Alternativt en äldre tik som gjort sitt i aveln men ändå har många år kvar.
Har sett en svart, fyraårig tik från mycket bra kennel i en omplaceringsgrupp på fb för schäfer. Lär vara HD/AD-fri.
 
Det verkar vara en rätt gammal post som snurrar runt, hunden verkar redan vara utplacerad.
Haha...såg att den blev uppdaterad för ett tag sen och ja...den är gammal. Men ibland kan de ju ligga ute länge om ägaren är kräsen.
Finns en om en tik från Vaktas också. Känner hanen till den tiken. Jättetrevlig. Också bra uppfödare. Den annonsen är inte ens en vecka. Men tiken är knappa året. Hela kullen friröntgad.
 
Jag upplevde att min schäfergrabb blev mycket mera nöjd i vardagen om han fick blåsa ur sig ordentligt några gånger i veckan istället för att småträna dagligen. Vilodagar kunde han absolut ha. Han hade en väldigt bra naturlig på och avknapp, även om han blev mer gasad ute om det varit extra lugnt en period så var han alltid lugn inne.

Om du är intresserad av omplacering så är det ju alltid lättare att hitta en hund som passar just det du vill och kan erbjuda också :)
 
Jag upplevde att min schäfergrabb blev mycket mera nöjd i vardagen om han fick blåsa ur sig ordentligt några gånger i veckan istället för att småträna dagligen. Vilodagar kunde han absolut ha. Han hade en väldigt bra naturlig på och avknapp, även om han blev mer gasad ute om det varit extra lugnt en period så var han alltid lugn inne.

Min malle-hane är exakt likadan!
 
Jag upplevde att min schäfergrabb blev mycket mera nöjd i vardagen om han fick blåsa ur sig ordentligt några gånger i veckan istället för att småträna dagligen. Vilodagar kunde han absolut ha. Han hade en väldigt bra naturlig på och avknapp, även om han blev mer gasad ute om det varit extra lugnt en period så var han alltid lugn inne.

Om du är intresserad av omplacering så är det ju alltid lättare att hitta en hund som passar just det du vill och kan erbjuda också :)
Håller med. Våra har träningsdagar och "vanliga dagar". De ballar inte ur för nån slöperiod i bland heller även om man kan se att de yngre blir rastlösa av brist på sysselsättning om det börjar gå över nån vecka, tex om vi har varit sjuka el bortresta.
Just som du säger....bra av och påknapp.
För övrigt något jag tycker hör till en sund hund och en sund schäfer. De ska inte gå upp i stress el leva i ständig arbetsmood.
 
Jag upplevde att min schäfergrabb blev mycket mera nöjd i vardagen om han fick blåsa ur sig ordentligt några gånger i veckan istället för att småträna dagligen. Vilodagar kunde han absolut ha. Han hade en väldigt bra naturlig på och avknapp, även om han blev mer gasad ute om det varit extra lugnt en period så var han alltid lugn inne.

Om du är intresserad av omplacering så är det ju alltid lättare att hitta en hund som passar just det du vill och kan erbjuda också :)

Min Aussie är likadan. :)
 
Du behöver ju inte välja den ösigaste valpen ur den ösigaste kullen. En normal kelpie hade trivts med dig, det är jag helt övertygad om. Mina kelpies har de senaste 5 månaderna fått mindre aktivering än så (pga barn) och den ene är helt nöjd med det också. Den andra vill ha lite mer, men 3-4 dagar i veckan hade han fungerat bra med.

Nackdelen är att det är ganska få hundar som omplaceras och att det är kö hos eftertraktade uppfödare.
 
Du behöver ju inte välja den ösigaste valpen ur den ösigaste kullen. En normal kelpie hade trivts med dig, det är jag helt övertygad om. Mina kelpies har de senaste 5 månaderna fått mindre aktivering än så (pga barn) och den ene är helt nöjd med det också. Den andra vill ha lite mer, men 3-4 dagar i veckan hade han fungerat bra med.

Nackdelen är att det är ganska få hundar som omplaceras och att det är kö hos eftertraktade uppfödare.

Ja, vad gäller kelpie verkar det definitivt vara valp som gäller. Att det är kö är inga problem egentligen, det får ta den tid det tar att hitta rätt hund. Jag har träffat uppfödaren till dina hundar så om det lutar åt kelpie kommer jag att prata lite med henne och se om hon har några bra tips.
 
Idag träffade jag en trevlig flock bestående av två kelpies och en KH-collie så så tänkte jag på dig @Dentaku och att det verkar vara fler som från KH till Kelpie (eller har båda sorterna)
 
Idag träffade jag en trevlig flock bestående av två kelpies och en KH-collie så så tänkte jag på dig @Dentaku och att det verkar vara fler som från KH till Kelpie (eller har båda sorterna)

Ja, det är mycket möjligt! Något annat som inte verkar vara helt ovanligt är att man går från kortis till malle eller har båda delarna, men malle är ingen ras som jag känner är intressant.
 
Idag träffade jag en trevlig flock bestående av två kelpies och en KH-collie så så tänkte jag på dig @Dentaku och att det verkar vara fler som från KH till Kelpie (eller har båda sorterna)
Hmm, undrar om det inte var några bekantingar från "min" BK :).
@Dentaku, om det var de jag känner så har jag snackat lite med dem när jag irrade omkring i rasträsket, jag har ju kikat både på kh collie och kelpie tidigare.
De menade på att kh var mycket lättare även i vardagen, att kelpie är mycket MER, på alla håll och kanter liksom.
De har tidigare haft rottis i många år så noviser är de inte även om jag kan tänka mig att det är rätt stor skillnad på raserna, även om man haft bruksavlad rottis.
 
@Dentaku , vilka grenar är du intresserad av? Det finns ju retriever också, då tänker jag främst på (jakt)labbe och golden. Dock tycker jag att har man en jaktavlad retriever så bör den få köra jaktträning också.
Satsar man på HÖG nivå kan det vara svårt att kombinera med bruks och lydnad eftersom hundarna jobbar i totalt olika sinnesstämning.

Antar att terv och grönis inte är intressant? Annars är en BRA belgare - inte bara mallarna - ruskigt roliga hundar att jobba med och du lär inte få en hund utan arbetslust... Tyvärr kan ju mentaliteten vara lite svajig där med, jag ser många likheter med colliens problem med rädslor mm.
 
@Dentaku , vilka grenar är du intresserad av? Det finns ju retriever också, då tänker jag främst på (jakt)labbe och golden. Dock tycker jag att har man en jaktavlad retriever så bör den få köra jaktträning också.
Satsar man på HÖG nivå kan det vara svårt att kombinera med bruks och lydnad eftersom hundarna jobbar i totalt olika sinnesstämning.

Antar att terv och grönis inte är intressant? Annars är en BRA belgare - inte bara mallarna - ruskigt roliga hundar att jobba med och du lär inte få en hund utan arbetslust... Tyvärr kan ju mentaliteten vara lite svajig där med, jag ser många likheter med colliens problem med rädslor mm.

Jag har faktiskt sneglat lite åt jaktlabbe - men jag håller med om att man då bör köra jaktträning och jag har i dagsläget inte riktigt det intresset, tyvärr. Vad gäller terv och grönis skulle det kunna vara något men som du säger så finns lite av samma problem med mentalitet som hos collien, så det är inte på nivån att jag skulle leta efter valpkullar - då kör jag hellre på en ras jag har koll på. Om det däremot dök upp en lovande omplacering skulle jag absolut inte tacka nej.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 756
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp