Ny hund - ny ras?

Menar inte att tjata (;)) men jaktträning är faktiskt kul! Dessutom är det förstås fantastiskt att se sin hund göra det den verkligen brinner för och som den till stor del har i generna :up:.
Man måste inte slänga döda kaniner och fåglar omkring sig, det går bra med dummys.
Mina tre senaste hundar (två labbar, en cairn) har annars varit omplaceringar och det har gått förvånansvärt smidigt.
Visst, man missar att forma valpen från det att den är liten - å andra sidan kan man mer eller mindre sätta igång med mer seriös träning direkt, förutsatt att det är en hund utan massa hemskheter i bagaget, förstås.
Då kan du ju som sagt vara mer öppen för olika raser och gå efter individen.
Och SÅ svårt tycker jag inte att det är att få tag på en vettig "begagnad" hund - men det behövs ofta lite kontakter och att man kan dra i rätt trådar.
Nikka passade till exempel inte i avel utan omplacerades av den anledningen. Hon är ingen stjärna som jakthund men funkar fint till alla möjliga andra grenar.
Charlie är förvisso ingen arbetshund så sätt men en väldigt trevlig individ som kom tillbaks till uppfödaren när husse blev svårt sjuk.
Har man ingen tidspress så kan rätt hund dyka upp när man minst anar det :).
Ett bra tips är att hänga i olika grupper på FB (vilket du väl redan gör?) och att droppa intresse lite här och var, även till träningskompisar och hundbekanta.
 
Nu är jag ju ingen brukshundsmänniska, men nog måste en hund med vettig mentalitet oavsett ras klara av att ha en vilodag i veckan osv?

Någon dag här och där ja, men hundar som avlas för arbete vill arbeta. De bör därför också få göra det. Det är sällan mina Schäfrar har vilodag. Det skulle vara om jag är sjuk. I övrigt fystränas de varje dag och så mentalt arbete 3-4 dagar i veckan.

Visst kan de vila om så behövs, men jag ser på framförallt den yngre att det kryper i kroppen framåt kvällen. Hon måste få röra på sig helt enkelt.
 
Någon dag här och där ja, men hundar som avlas för arbete vill arbeta. De bör därför också få göra det. Det är sällan mina Schäfrar har vilodag. Det skulle vara om jag är sjuk. I övrigt fystränas de varje dag och så mentalt arbete 3-4 dagar i veckan.

Visst kan de vila om så behövs, men jag ser på framförallt den yngre att det kryper i kroppen framåt kvällen. Hon måste få röra på sig helt enkelt.

Det är just när jag ser den typen av schäfrar i min närhet som gör att jag känner mig tveksam, åtminstone till att köpa valp. Det handlar ju inte om att en hund bara ska klara av den tillvaro jag erbjuder, den ska trivas med den. Å andra sidan så finns det också schäfrar från renodlade brukskennlar i min närhet som verkar trivas utmärkt med några vilodagar i veckan, så det kanske inte är helt omöjligt att hitta en omplacering om man ger det tid och håller ögonen öppna?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 756
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp