Har du privat sjuk och olycksfallförsäkring?

@Alexandra_W
Det är så jag också har tänkt, OM....
Varför jag vacklar nu om jag ska behålla den eller inte, är för att mitt värsta sjukdomstillstånd har varit halsfluss och jag har aldrig ens brutit en tå/finger, ta i trä..... Den summan du nämnde i siffror är en ansenlig summa i skattade pengar.

Ja de där 142' (som var skattefria, det var alltså det jag fick i handen) gjorde en extremt stor skillnad.

Min mamma, som inte har någon sjukförsäkring, har varit kärnfrisk förutom en hudsjukdom. Sen fick hon cancer. Svår cancer. Hon överlevde men fick svåra Komplikationer av strålbehandlingen. Hamnade på sjukhus flera månader igen. Stor bukoperation och har sen dess dubbla stomier. Går fortfarande på kontroll var 3 mån. Hon diagnosticerades 2011/2012, årsskiftet där.

En sjukförsäkring hade gjort extremt stor skillnad för henne ekonomiskt. Men hon hade tänkt som dig, att hon varit frisk osv.

Mina föräldrar tecknade sjuk- och olycksfall åt oss när vi var små. Och uppmanade oss behålla dem när vi fyllde 18. Jag är hemskt glad jag lyssnade på det :)
 
Jag har olycksfall men inte sjukdom. Hade jag sjukdomsfallsförsäkring skulle jag ALDRIG avsluta den. Just nu är det nog tämligen svårt att tja teckna en utan sjuttiofjorton undantag.

Eller ja, jag har ju förstås en genom jobbet men den är inte särskilt omfattande.
 
Jag har dels en privat och dels en genom jobbet. Skulle väl kunna räcka med bara jobbets, men med tanke på vad jag jobbar med så finns det risk för skador, och då känns det bra att vara dubbelt försäkrad...
 
@TinyWiny
Det finns två olika summor för medicinsk invaliditet i mitt försäkringsbrev.

"-Medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall: 839 000:-"
"- Högsta ersättning för medicinsk invaliditet vid sjuk/olycksfall, inklusive tilläggsersättning: 2 517 000:-"
Om jag någonsin får ut den sistnämnda summan, är det nog tyvärr inte mycket till liv kvar.... Eller är jag bara urbotat dåligt insatt?!

Nej den summan får man nog aldrig ens ut och om man skulle få det så är man nog så svårt sjuk/skadad att man inte själv längre är så medveten om omvärlden. Men faktum är ju att de pengarna kan göra att ens anhöriga kan få möjligheten att tillbringa mer tid ihop med sin sjuka anhöriga. Istället för att jobba heltid så kanske de kan jobba halvtid och tillbringa resten av tiden med sin sjuka anhöriga och det känns nog väldigt bra för dem. De kan anställa privata sjuksköterskor/sjukskötare som hjälper den sjuke dygnet runt hemma istället för att hen ska ligga på sjukhus under tiden som man ordnar personliga assistenter. Det är ju inte ens säkert att det räcker med en random PA om man vill kunna tillbringa sin sista tid hemma och är så sjuk utan då krävs det att den personliga assistenten är minst sjuksköterska för att kunna ge den omvårdnad som man behöver i det läget.

Däremot så är det ju så att ju högre summa man är försäkrad i desto större summa får man ju ut även vid mindre bestående skador. 10% av en miljon är ju bra mycket mer än 10% av 100000 kr.
 
Jag behöver argument för och emot om jag ska behålla den eller inte. Tänkte då att Bukefolket är bra att få input från :). Är här inne och läser en del, men har inte postat så mycket.

Det är inga jättesummor jag betalar, men den kostar mig 4428:-/år. Premien kommer garanterat att stiga i takt med mitt åldrande.


/Helena

Tänk på att det är en riskförsäkring, man har ju gärna huset försäkrat fastän det hittills inte visat minsta tendens till att brinna. Ju äldre du blir desto större risk att du faktiskt måste använda den. Några månaders sjukskrivning betalar igen stor del av premien eller långt utöver beroende på belopp. Hästar känns för flertalet helt självklart att försäkra ( till betydligt högre årskostnad) så varför inte försäkra sig själv?
 
Av erfarenhet skulle jag rekommendera dig att ha en försäkring, det är värt att betala för! Själv var jag inte försäkrad när inom loppet av två år följande hände;

53 dagar inlagd på sjukhus i följd
3 magoperationer
2 gynekologiskaoperationer
1 plastikoperation efter hästolycka
1 ögonoperation
2 knäoperationer
4 sjukhusopererade visdomständer
2 infektionerande operatiossår uppklippta för läkning på egen hand under 4 månader
3 dagar inlagd för njursten och tarmvred
Bekostande av privatklinik för reducering av morfin och akupunktur

Detta har efterföljts av mediciner utanför frikort på 1700 kr/månad
Försäkringskassans vägran till sjukskrivning men gick igenom efter 3-4 månader

Så ja. Sjuk- och olycksfallsförsäkring samt tandvårdsförsäkring hade jag gärna haft tecknat innan detta bröt loss. Det enda som har hänt är bestående kroniska smärtor, anmält sjukhus med avslag och stora summor att betala av successivt. Skulle backa tiden om jag kunde och försäkra mig upp till tänderna...
 
Av erfarenhet skulle jag rekommendera dig att ha en försäkring, det är värt att betala för! Själv var jag inte försäkrad när inom loppet av två år följande hände;

53 dagar inlagd på sjukhus i följd
3 magoperationer
2 gynekologiskaoperationer
1 plastikoperation efter hästolycka
1 ögonoperation
2 knäoperationer
4 sjukhusopererade visdomständer
2 infektionerande operatiossår uppklippta för läkning på egen hand under 4 månader
3 dagar inlagd för njursten och tarmvred
Bekostande av privatklinik för reducering av morfin och akupunktur

Detta har efterföljts av mediciner utanför frikort på 1700 kr/månad
Försäkringskassans vägran till sjukskrivning men gick igenom efter 3-4 månader

Så ja. Sjuk- och olycksfallsförsäkring samt tandvårdsförsäkring hade jag gärna haft tecknat innan detta bröt loss. Det enda som har hänt är bestående kroniska smärtor, anmält sjukhus med avslag och stora summor att betala av successivt. Skulle backa tiden om jag kunde och försäkra mig upp till tänderna...

Men gud!, inom loppet av två år! Jag kan inte ens föreställa mig hur det har varit/är att gå igenom allt som du nämt! Det får definitivt mig att tveka till att säga upp försäkringen.
Hoppas allt löser sig till det bästa för dig!
 
Nej den summan får man nog aldrig ens ut och om man skulle få det så är man nog så svårt sjuk/skadad att man inte själv längre är så medveten om omvärlden. Men faktum är ju att de pengarna kan göra att ens anhöriga kan få möjligheten att tillbringa mer tid ihop med sin sjuka anhöriga. Istället för att jobba heltid så kanske de kan jobba halvtid och tillbringa resten av tiden med sin sjuka anhöriga och det känns nog väldigt bra för dem. De kan anställa privata sjuksköterskor/sjukskötare som hjälper den sjuke dygnet runt hemma istället för att hen ska ligga på sjukhus under tiden som man ordnar personliga assistenter. Det är ju inte ens säkert att det räcker med en random PA om man vill kunna tillbringa sin sista tid hemma och är så sjuk utan då krävs det att den personliga assistenten är minst sjuksköterska för att kunna ge den omvårdnad som man behöver i det läget.

Däremot så är det ju så att ju högre summa man är försäkrad i desto större summa får man ju ut även vid mindre bestående skador. 10% av en miljon är ju bra mycket mer än 10% av 100000 kr.

Jag har aldrig tänkt på det ur den synvinkeln. Har ingen erfarenhet av sjukdom i familjen/släkt. Jag vet egentligen inte hur jag tänkt...
Det är absolut ett argument för att behålla försäkringen, för att underlätta för anhöriga om jag blir så skadad eller sjuk att jag behöver assistans.
 
Jag har en olycksförsäkring privat, men ej sjukförsäkring. När jag läser här kanske det är värt att kika på det? Jag vet att när jag kollade försäkringen (som jag tog i samband med ett riskyrke där jag var ibprincip oförsäkrad på arbetsplatsen) att jag tyckte det fanns väldigt mycket begränsningar i sjukförsäkringarna när man tecknar som vuxen.. Men kanske värt att kolla upp.
 
Tack alla för era svar och för att ni delar era erfarenheter och åsikter! :bow:

När jag läser om era erfarenheter/öden känner jag att en olycka eller en sjukdom kanske inte är så långt bort ändå....

När jag ifrågasatte min försäkring var det för att jag inte förstod varför jag hade den (egentligen inte heller varför jag skaffade den från början). Jag har ingen i min närmsta närhet som varit drabbad av en sjukdom eller olycka till den grad att en försäkring behövt gå in.
Det starkaste argumentet för min del att behålla den är inkomstbortfall och för dom anhörigas skull, att ha råd att avlasta deras börda om jag blir så sjuk/skadad att jag inte kan ta hand om mig själv.

/Helena
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp