Har hon verkligen rätt till provision?

Zephira

Trådstartare
Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste stallhyrorna. Hon har meddelat detta till stallägaren och varför, denne har gått med på att låta henne betala dessa senare när ekonomin tillåter. Nu har dock stallägarnas egna ekonomi brakat samman och för några dagar sedan fick min väninna ett otrevligt mail om att hon skulle betala omgående annars går hon vidare med det till inkasso.
Min väninna blev förtvivlad och såg ingen annan utväg än att sälja en av hästarna och betala sin skuld samt flytta hästarna till annat billigare ställe.
Så hon la ut en annons sent på kvällen samma dag.
Dagen efter hade hon ett långväga ärende och var således borta hela dagen.
När hon kommer tillbaka sent på kvällen kommer stallägaren ut och ropar att hon har en köpare på hästen och att hon ska ta bort annonsen genast. Stallägaren berättar att en av hennes kontakter hört av sig och vill köpa hästen och de är även intresserade av ett samarbete med den andra hästen. Spekulanten har även redan varit och tittat på hästen och stallägaren har visar upp den.
Men för att avslöja namnet på köparen vill hon ha 20% i provision på försäljningssumman.
Min väninna säger att hon vill prata med sin sambo först och att det finns andra spekulanter.
Men stallägaren är väldigt på och ringer sin kontakt samma kväll.
Spekulanten hör av sig tidigt nästa dag och vill komma och titta på hästen igen och träffa ägaren dvs min väninna.
Då framkommer att han sett annonsen och först åkt hem till min väninna och knackat på, då ingen öppnade (för hon var ju iväg på ett ärende) hade han åkt till en annan granne som trodde att det kanske var stallet längre bort personen sökte (vilket var stallet där hästarna stod) så spekulanten åkte dit och gick runt på gårdsplanen en stund tills stallägaren såg spekulanten och kände igen honom från ett par tävlingar de stött ihop med varandra på.
Alltså någon kontakt hade ju stallägaren inte förmedlat hon har bara sett ett riktigt fult sätt att tjäna pengar här genom att påstå att det var via henne kontakten skett trots att spekulanten i princip bara sett annonsen och av en slump så var det i denna bekants stall hästen stod. Hur ger det stallägaren rätt att ta provision?
Jag tycker det låter helt galet och att stallägaren sett en chans att tjäna pengar här genom att totalt utnyttja situationen.
Enligt min väninna har stallägaren gått från att vara sur och otrevlig dagarna innan till att nästan bete sig som om hon vore min väninnas mamma med kramar och försäkran om att anledningen till att hon skrev det otrevliga meddelandet var bara för att hon brydde sig om min väninna...
Falsk och girig tycker jag det låter som, vad tycker ni?
Ska hon ha rätt till provision? Försäljningssumman är ganska hög så det blir en rejäl provision...
 
Det låter helt galet. Det är klart att hon inte har rätt att få någon provision??
Om hästägaren bett Stallägaren om hjälp att sälja hästen mot en viss procent av försäljningssumman så visst men inte annars.

Nej, hon gör nog rätt i o ta sin häst o flytta därifrån...långt därifrån :cautious:
 
Varför skulle hon ha rätt till provision? Det finns väl inget kontrakt skrivet? Det är väl bara att antingen vänta på att spekulanten hör av sig direkt till säljaren, eller sälja till någon annan?

Nej absolut inte och hon har inte bett om hjälp att sälja hästen. Den säljer sig själv om man säger så...
 
Ta hästarna och flytta. Sälj till någon annan.
Helt sjukt scenario och jag hade aldrig nånsin gått med på det. Hade flytt fältet på direkten. Att nån ens visat min häst utan min vetskap och dessutom kräver provision för det. Jag hade varit tokig.
 
Nej absolut inte och hon har inte bett om hjälp att sälja hästen. Den säljer sig själv om man säger så...
Och vill man ha sina hästar i ett stall där stallägaren undanhåller spekulanter från hästägaren om hon inte får provision på försäljningen...?

Men min väninna är väldigt skör just nu då hon gått igenom så mycket de senaste åren. Tycker det är skamligt av stallägaren att bete sig så här när hon vet bakgrunden dessutom.
 
@Zephira: Dumheter. För att provision ska utgå ska det finnas ett kontrakt att säljaren gett någon i uppdrag att sälja hästen.

Edit: Jag skulle också ha blivit skogstokig på att stallägaren visat upp hästen för någon oombedd och när jag inte var med. Totalt oseriöst agerat och jag skulle också sett till att de spekulanterna fick veta det...
 
Självklart har stallägaren inte rätt till provision. Dessutom hade jag blivit riktigt förbannad om någon hade visat upp min häst utan min vetskap. Stallägaren har knappast de befogenheterna och har trampat långt över gränsen för vad som är okej. Dessutom tycker jag att köparen beter sig märkligt med. Vem åker runt på det sättet istället för att ringa/smsa/maila och vänta på svar från ägaren?
 
Till saken hör att spekulanten precis dragit sig ur affären då härstamningen inte var exakt rätt. Så nu är stallägaren otrevlig och sur igen och sa imorse att min väninna skulle betala med en gång annars till inkasso.

Jag blev lite provocerad...så jag lånade ut resterande 4000 till henne och bad henne hälsa stallägaren att hon fått provision av mig för att hon säger upp sig och flyttar från stallet... :D
 
Till saken hör att spekulanten precis dragit sig ur affären då härstamningen inte var exakt rätt. Så nu är stallägaren otrevlig och sur igen och sa imorse att min väninna skulle betala med en gång annars till inkasso.

Jag blev lite provocerad...så jag lånade ut resterande 4000 till henne och bad henne hälsa stallägaren att hon fått provision av mig för att hon säger upp sig och flyttar från stallet... :D

Vilken jäkla planta till stallägare :rofl: Klart hon ska ha betalt för skulden din vän har men det ska ju ske på ett korrekt sätt och din vän har ju varit öppen med det hela. Man kan liksom inte hojta med inkasso hit och dit för att det passar en. Reglerna ändras inte lika snabbt som den där stallägarens humör... :grin:
 
Till saken hör att spekulanten precis dragit sig ur affären då härstamningen inte var exakt rätt. Så nu är stallägaren otrevlig och sur igen och sa imorse att min väninna skulle betala med en gång annars till inkasso.

Jag blev lite provocerad...så jag lånade ut resterande 4000 till henne och bad henne hälsa stallägaren att hon fått provision av mig för att hon säger upp sig och flyttar från stallet... :D
Men vad bra. Hoppas hon kan flytta hästarna snarast och sälja till nån vettig. Skulle aldrig nånsin stå kvar en dag till på ett sånt ställe :nailbiting:
 
Säger som övriga . Provision är ju en total ickefråga i sammanhanget.

Låter som en schysst stallägare i grunden utifrån att din väninna fått ok med att stå på ”kredit” i två månader.
Däremot verkar det ju gått otroligt märkligt till efter den överenskommelsen av någon anledning.
Att visa en inackorderads häst för spekulant utan ägarens vetskap och medgivande är nog rent av stämningsklassat om man skulle vilja hårddra det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp