Har hon verkligen rätt till provision?

Vilken jäkla planta till stallägare :rofl: Klart hon ska ha betalt för skulden din vän har men det ska ju ske på ett korrekt sätt och din vän har ju varit öppen med det hela. Man kan liksom inte hojta med inkasso hit och dit för att det passar en. Reglerna ändras inte lika snabbt som den där stallägarens humör... :grin:

Fast inkasso i sak är ju helt ok om det står i kontraktet att hyran ska betalas enligt x regler .
Däremot har de ju i detta fallet haft en överenskommelse/avtal muntligt om att en avvikelse är ok enligt överenskommelse så då blir det konstigt att vända på en femöring .

@Zephira
Funderar lite :
Det står möjligen inget i grundavtalet om hyran inte betalas i tid att stallägaren har rätt att ”hålla hästen” ?
(Tror det går under termen Retensionsrätt) ?

Detta finns ibland i vissa inackorderingsavtal, tänker om stallägaren av nån anledning utifrån det tror hen därmed har rätt till del av köpeskillingen på hästen vid försäljning, eller tänker sig den som betalning för de uteblivna /ej enl kontrakt betalda stallhyrorna ?

Finns det någon chans att det blivit ett missförstånd ? Dvs att stallägaren tänkt att om hästen nu säljs snabbt så är det ett enkelt sätt för hästägaren att även betala summan för de uteblivna hyrorna ?
Hen är kanske orolig att inte få pengarna inom rimlig tid/alls trots att hästen säljs osv ? Det kan jag rent objektivt verkligen ha förståelse för.

Återigen så oavsett är ju inte agerandet/förfaringssättet korrekt oavsett.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 486
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp