Bukefalos 28 år!

Har jag rätt eller fel??? (vikt diskussion-släp)

Sparvoga

Trådstartare
Hade en diskussion i stallet igår om transport vikter (ovanligt) Jag har för att det alltid är tjänstevikten på bilen och släpets totalvikt (alltså de vikter som står på respektive regbevis) som man ska gå efter.. Men då sa två i stallet att om man inte lastade max i släpet så får man köra ändå..
Exempel: Bilen får jag dra 1300kg med på B-kort
Släpets totalvikt 1400kg (säg att själva släpet väger 700kg å jag får lasta max 700kg) alltså måste jag ha BE-kort el?
Men då sa dom om jag tex lastar i en cykel i släpet får jag iaf dra med B-kort... för då kanske blir det ca 720kg totalvikt på släpet...
Hm stämmer detta??? jag sa att det var fel:confused: Håller på att läser BE-teorin nu och i den boken om jag fattar rätt så är det alltid totalvikten på regbeviset som gäller....
 
Sv: Har jag rätt eller fel??? (vikt diskussion-släp)

Du har rätt. Det är släpets totalvikt som räknas så länge du bara har b-kort. Har du däremot BE så är det släpets bruttovikt som räknas. Men observera att det finns max släpvagnsvikter angivna på regbeviset. De kan skilja sig rejält från bilens tjänstevikt.
 
Sv: Har jag rätt eller fel??? (vikt diskussion-släp)

Du har helt rätt. Släpet i ditt exempel får inte ens kopplas tom till bilen om föraren bara har B-kort
 
Sv: Har jag rätt eller fel??? (vikt diskussion-släp)

Du har helt rätt! Lycka till med BE-teorin.
 
Sv: Har jag rätt eller fel??? (vikt diskussion-släp)

:banana: Haha, känns bra att har rätt!! Va till 99% säker
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 589
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 147
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 442
Senast: Roheryn
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp